Kieppimittari Autometern sekoilee!! Missä vika??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja fbird, 9.10.2006.

  1. fbird

    fbird 3rd gear

    Elikkös ongelma ollut tässä koko kesän sellainen, että kieppimittari Autometern sekoilee kierrosalueella 900-1200. Neula pompsahtelee
    hervottomasti silloin tällöin.. Kokeiltu on kolmella eri mittarilla ja sama ongelma jokaisella.
    Syttyboxina oli aluksi Malloryn digiboxi. Nyt vaihdoin MSD:n 6AL:n.
    Ongelma pieneni hieman! Muttei loppunut!! Singaali on otettu boxista kieppimittarille. Syttyjohtona on Taylorin spirot. Tulpissa on resistori.
    Jakaja ja puola ovat uusia Malloryn kamaa. Johdot ovat erillään
    Sytytys johtimista. Nyt ei enään ymmärrä missä vika on???????
    Onko kellään vastaavaa ongelmaa ollut ja miten korjattu?? :eek:

    Niin muuten boxin vaihdolla digistä analogiseen seokset rikastuivat...
    Tai näin ainakin fmi väittää...
    Juu koneena chevy sb... hieman piristetty..
     
  2. Speedo

    Speedo Gearhead

    Samanlisen ilmiön olen havainnut omalla Autometer-MSD 6AL-yhdistelmällä. Tyhjäkäynniltä kun polkaisee vaihde vapaalla kierroksia, niin mittarin neula ei liiku tasaisesti vaan pomppii.

    Syytä tähän en tiedä, mutta en ole kantanut huolta, koska kaikki vaikuttaa toimivan järkevästi suuremmilla kierroksilla.

    Jos joku tosiaan tietää mistä tämä johtuu, niin itsekin mielenkiinnolla otan tiedon vastaan.
     
  3. Fireball

    Fireball Gearhead

    Muuta johtojen reittejä vielä erilleen, jakaja -> boksi -> autometer. Nippusiteet auki ja separation, samoin tarkista ettei laturin johto tai mikään muukaan mahdollinen magneetti ole lähellä
     
  4. fbird

    fbird 3rd gear

    Juu... Kyllä ollaan kokeiltu että "nippusiteet" ovat auki ja johdot erillään toisistaan. Siis ei ole johdot tiiviissä paketissa.
    Häiriö esiintyy vain 900-1200rpm alueella. Eli ns. tyhjäkäynnillä.. Ylempänä en ole havainnut kieppineulan ylimääräistä pompsahtelua.
    Kertokaahan "Gurut" missä vika piilee????? :eek:
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    vois vähän veikata asiasta mitään tietämättömänä että juuri se lataus ton tekis, noilla kiekoillahan latausjännite suunnilleen nousee korkeemmaks, kokeiles vaikka jos otat laturin pois pelistä kokonaan, tekeekö saman vielä.
     
  6. fbird

    fbird 3rd gear

    No laturia kokeiltu pois pelistä=> ei auttanut mitään!!!
    Kieppineula sekoilee 900-1200rpm alueella edelleen!!
    MISSÄ VIKA???????

    Nyt saa tieto "gurut" vastata ja päteä!! :D
     
  7. Fireball

    Fireball Gearhead

    Näin ne gurut, eli mittarin valmistaja vastaa:

    My Tach Pointer is Erratic/Jumpy?

    1.) Is your tach pointer jumpy only at idle? This may be due to a 4 cylinder 1 or 2 pulse calibration setting. A little jumpiness at idle is considered normal in this case due to the low frequency signal generated by this ignition signal type at idle. A fluctuation of this type at low engine speeds is a trade off for an extremely quick and smooth reaction at higher engine RPM (where it really counts!) on these types of ignitions.

    2.) If the tachometer is wildly erratic or jumpy all over the scale, it could be due to in-correct installation or because you are running a Magneto type distributor. If you are running a Magneto, you MUST make sure that you are using suppression core spark plug wires. A classic symptom of using solid core wires with a Magneto is a jumpy, mis-reading, or erratic pointer. This is especially evident when revving the engine or placing it under load. Good quality suppression core plug wires will usually help or solve the problem without a negative effect on ignition system performance.
     
  8. fbird

    fbird 3rd gear

    Kiitoksia fireball !

    Ehkäpä tämä sekoilu onkin sitten suotavaa!??

    Syttyjohtimissa ei ole vikaa. Joten viittais normaaliin seikoiluun..

    Tosiaan malloryn hyperfire 6al boxilla oli sekoilu kovempaa.
    Nyt MSD:n 6al lievempää..
    Ehkäpä se neulan heittely kuuluu asiaan..

    Mutta jos jollain on vielä ollut samansuuntaisia ongelmia, niin kertokoon tietonsa! :) Kiitoss!
     
  9. coronetti

    coronetti 1st gear

    jep.mulla uusi autometer ja msd 6al, mittari pelasi aluksi ihan normaalisti mutta sitten rupesi pomppimaan niin että viisari hakkasi pohjiin asti niin rajusti että jouduin ottamaan johdon irti,vikaa en löytänyt millään. mittari viisari oikeen hakkasi kunnolla,lopetti vasta kun kierroksia oli jotain 4000. ihme hommeli... jos näihin jollain on vastaus niin olisin mäkin kiitollinen.
     

Kerro tästä muillekin!