Tuntiveloitus 85e

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Bandicoot, 14.1.2007.

  1. Bandicoot

    Bandicoot Gearhead

    Työkaverini tarjosi autoaan huoltoon Autotalo Laakkoselle(joka on heidän edustamansa merkki ja malli) ,ja tuntihinnaksi kerrottiin 85e,aivan poskettomiksi menneet tuntihinnoittelut,ymmärrän ettei hyväntekeväisyyttä voi kaikkialla harrastaa mutta alkaa mennä tavantallaajan ymmäryksen yli.
    Euro alueen talouden piristyksen syyksi on sanottu "raha liikkuu enemmän taloudessa aiempiin vuosiin nähden"kait se liikkuu kun rosvous on laillistettua.
    Rötösherrat kiikkiin sano Vennamokin.
     
  2. Jordan

    Jordan Gearhead

    Suhteellisen suolanen hinta :eek:
    Itelle jää lainan KORON, vastikkeen ja vesimaksun jälkeen kuussa käteen 40e
    Siitä vielä muut laskut pois niin miinuksella ollaan.
    Töitäkään en uskalla tehdä tulorajojen takia, koska menisi opintotuet takaisinmaksuun, ja niitä kun o tyhjästä paha nyhjästä :D

    Mutta onneksi en uutta merkkiautoa omistakkaan, kyllä noita meikäläisen pikkareita ihan vielä omalla kädellä pystyy laittelemaan...
     
  3. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Joo kovaa on ja lisäksi kun usein ei tule kerralla kuntoon. Huollatamme duuniautoja säännöllisesti, useampia eri merkkejä ja toistuvasti saa pettyä huoltojen toimivuuteen. Itselleni on jäänyt kuva, että kunhan auton kanssa käytetään tietty aika, voidaan velottaa huolimatta siitä tuliko kuntoon. Voisin selostaa sivutolkulla tälaisia tapauksia, mutta koska alalla on myös todella taitavia mekatsuja, en lähde tässä riepottelemaan pahemmin. Totuus kuitenkin on, että jos veloitetaan viissataa mummoo timmalta, täytyy joka kerta syntyä tulosta.
     
  4. HEPAC

    HEPAC 1st gear

    Siis hetkonen. Jos kyse perushuollosta, niin silloin hintahan pitäisi olla jokin könttä summa. Esim. 50tkm huolto 1250e. Jos kyse jostakin korjaus jutusta, niin silloin hinta muodostuu korjaamon tuntivelotushinnasta ja työtuntimäärä määräytyy tehtaan määrittelemän työsuoritusajan mukaan ja tuohon lisätään vielä tarvittavien osien hinta päälle.

    Kyseessä ilmeisesti jokin sähköpuolen hommelista, koska tuntiveloitus hinta on eri niille (lue kalliinpi).

    Kallista jokatapauksessa!
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    Sopii itse alkaa kilpailemaan niiden kanssa. Ennen kuin kaikki maailman diagnostiikkakapistukset, tilat, palkat, sähköt, vuokrat jamitäikinäkeksiikään, on maksettu, niin joutuu jokusen sentin pulittamaan.

    Ja pakkoko se on huollattaa autoaan semmoisessa paikassa ja valittaa jälkikäteen? Tässäkin maassa on kuitenkin muitakin huoltoliikkeitä käsittääkseni olemassa...
     
  6. Karva

    Karva Gearhead

    Niin ja huomioikaa nyt, hallit tai tilat, kustannukset joita ko, baletin pyörittäminen vaatii joka päivä, ihan normaalia toimintaa ...

    Ja jokainen pelti-sieppo ottaa noin 50e tunnilta kun hitsaa mätiä corolloja, jossain tallin nurkassa, puutteellisilla välineillä ja ammattitaidolla, surkiata jälkeä, se on suhteessa paljon kalliimpaa
     
  7. ht64

    ht64 3rd gear

    Just tämän takia en meinaa koskaan ostaa sellaista autoa minkä korjaamiseen ei omat taidot/työvälineet riitä,ellei nyt sitten tietysti lottovoitto satu kohdalle osumaan. Meikäläisen tuloilla se on parempi ajelee noilla vähän vanhemmilla vehkeillä joiden huoltaminen ei vaadi mitään digitaaleja ja desimaaleja.
     
  8. WSE

    WSE 1st gear

    Jep jep. Maksaahan ne - vaan pitää sille rahalle sitten vastinettakin löytyä. Ei ymmärrä tämmöistä, että kehdataan vielä veloittaa vaikka ollaan niin "käsiä" noiden kanssa ettei hommaa saada toimimaan. Siitähän se asiakas maksaa että auto toimii eikä siitä montako tuntia asentaja on antanut sille valohoitoa.
    Kyllähän noita kuluja on, valitettavasti. Vaan kaipa tässä pitää alkaa kilpailemaan, kuulostaa olevan hyvää markkinarakoa alalla, pitäisi kai se jokin firma olla missä hommat oikeasti laitetaan myös toimimaan. Kun ei ole noita "palveluita" onneksi ollut tarve käyttää, koska on hommattu aina tarvittavat laitteet itselle sillä rahalla mikä olisi muuten mennyt firmoille. Toki aikaahan se on ottanut. Mutta ei se investoinnin suuruus mitenkään järjetön ole, toki tilakulut ovat suurehkoja aina.
     
  9. Stance

    Stance Gearhead

    Kyllä minä mielellään maksan 60-80€ korjaamolle, jos en itse osaa tai viitsi alkaa ruuvaamaan. Silloin oletan, että hommat tehdään kunnolla ja palvelu pelaa. Näin on ollutkin niissä firmoissa, joita olen käyttänyt. Esim. American Servicen äijien kanssa on hommat toimineet aina, eikä ole harmittanut pätkääkään laskua maksaessa. Hyvästä palvelusta maksan hyvän hinnan yrittäjälle, huonosta palvelusta en maksa mitään, jos voin sen välttää.

    Tuollainen 85€/h tuntitaksa hupenee yrittäjällä todella nopeasti kulujen peittämiseen. Esimerkkinä perheyrityksemme, jossa teemme ja kauppaamme painotaloille ohjelmistotuotteita ja palvelemme softan käytössä yms. Meillähän ei muutaman päätteen, työhuoneen vuokran ja piskuisen palkkamme lisäksi juuri ole muita merkittäviä kuluja. Tuntitaksamme on noin 80€ ja sillä päästään juuri ja juuri omillemme, jos pystymme laskuttamaan todelliset asiakkaalle tehdyt työtunnit. Jos tätä vertaa korjaamon pitämiseen, jossa nykypäivänä vaaditaan varsin merkittävä kasa erilaista kallista vimpainta äijien ja työtilan lisäksi, niin en usko tuon 85€/h tunti olevan mitenkään yliampuva.

    Ammattilaisen tekemä käsityö on Suomessa hintavaa, siitä ei vain pääse mihinkään.
     
  10. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Kyllä tälläkin alueella merkkiliikkeiden tuntiveloitukset huollon osalta pyörii 80€ kieppeissä. Ja duunia on enemmän kuin ehditään tekemään....

    Jos en ihan väärin muista niin Lommilan Vehon peltikorjaamon tuntiveloitus vuonna 1989 oli 500 mk/ tunti......
     
  11. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Kajaanissa eräs nimeltämainitsemaron, mutta kuitenkin tunnettu firma pitää tuntitaksana jotain 65€ mutta sitten se työ: Pomo teetättää töitä mahdottomilla aikatauluilla, joten työnjälki on sen mukaista. Maalauksissa appelsiinipintaa, kuivia kohtia, valumia yms. Kaveri on töissä kyseisessä firmassa, eli nämä on faktaa. Silti vaan ihmiset tuo sinne autonsa oiottaviksi ja maalattaviksi.
     
  12. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    niin...huollot on yleensä tehdään könttä hinnalla. vaikka huollossa menisikin aiottua kauemmin ei siitä veloiteta asiakkaalta ylimääräistä jollei toisin sovita. Se on asentajan palkasta pois jos aika ylittyy. Paitsi jos nyt on sellainen tilanne että jokin osa ei irtoa hevillä yms. tulee eteen huollon yhteydessä josta johtuen aika ylittyy..siinä tilanteessa voivat veloittaa hieman lisää mutta eipä luultavasti kovin mahdottomia.

    Ja sitten on nämä korjaukset jossa autoa ei kuntoon saada halutussa ajassa tai yksinkertaisesti vikaa ei tunnu löytyvän niin tuskin he täyttä aikaa veloittavat. Nykyään kun kaikki toimii sähköisesti kaikis vehkeis niin vikaa on todella vaikea löytää kun se säteilee joka puolelle. Vähän niinkuin ihmiskropassa.

    Mutta itsekin tässä säästin Venton korjauksessa kun meinasin hermot menettäneenä viedä Boschin sähköhuoltoon korkeiden päästöjen vuoksi. Taksa oli myös aikas hurja ja kun itse jo melkein tiesin että osa testauksista turhia, mutta nuo firmat kun ei usko että tavallinen kadun tallaaja mitään älyää (toisaalta oikea asenne) niin testaavat kuitennii.
    Itse vian kuitenkin löysin kun en halunnut rahoja tuhlailla.

    Ja lisäyksenä vielä:
    Omassa hommassa kun tulee korjailtua kuorma-autoja niin monesti ne kuskit selvittää työnjohtoon että tällainen ja tällainen vika on. Ja työnjohto sitten tulee kertomaan meille viat ja aletaan hommiin niin monesti on ruvettu peuhaamaan aivan väärästä paikasta kun vikaa ei välttämättä olekaan vaan yksinkertaisesti ei osata käyttää tai käyttäjiä on monta ja joku unohtaa kertoa toiselle laitteen toiminnasta. Taikka "opastetaan" korjaamaan aivan väärä osa.
    tai Työnjohto muuttaa siinä muutaman metrin kävelyn aikana tarinaa ja lopulta on korjattu väärä paikka.

    Että sellasta. koita siinä nyt sitten tehdä jotain.
     
  13. tlento

    tlento 1st gear

    Niin, kyllähän se niin on että lähes poikkeuksetta merkkikorjaamoissa kaikki työt on kiintohinnoiteltuja ja asentajat urakkapalkattuja, eli työt veloitetaan ohjeaikoihin sidotusti ja asentajat saavat provosion sen mukaan! Poikkeuksena on sitten kaikenlaiset vianmäärityket ja jotku megaprojektit joita ei pysty kiintohinnoittelemaan vaan ne tehdään tuntityö -periaatteella!

    Ja oottekos kukkaan käyny ikinä yksityisellä hammaslääkärillä!!?? Niillä vasta tuntihinnat on paikallaan!!! Ja harvemmin kukaan hammaslääkärissä valittaa jos vastaanottoaika on vartin myöhässä, mutta annas olla jos näin käy autokorjaamossa!!! Muutamalle asiakkaalle olen heittona pistänyt tuon vertauksen tuosta hammaslääkäristä siinä tapauksessa kun auton huoltoonmeno on viivästynyt. Yleisin kommentti on se että "Se nyt on ihan eri asia, ne on sentään lääkäreitä!!" :wc:
     
  14. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Arvoisa Jza. Jos kerran on kaikki ne scannerit ja bannerit ja bändärit, niin luulis hommien onnistuvan. Ja sitten on vaikea viedä toiseen liikkeeseen, ennenkuin on kokeillut sitä ensimmäistä. Tietenkin vaihdan huoltokorjaamoa, jos auto ei tuu kuntoon, mutta yksi homma on tietenkin tapeltava valmiiksi samassa mestassa, jos ei halua maksaa kahta kertaa sitä 85e/h samasta hommasta.
     
  15. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Just tämän takia meille ei tuu Uusia autoja. Molemmin puolin -80 pystyy vielä itse korjaamaan. :wink: Vaikka naapuris oliskin se hopeanharmaa XXX merkkinen 2006 mallinen auto voidaan meillä ajaa vanhoilla jenkeillä + -90 sierralla. Ei maksa 85€ tunti huollot ei.
    Ei ole tarkoitus provokoida vaan tämä on omaa elämää.

    On täysin ymmärrettävää toki että huolto maksaa kuten jza mainitsi koko organisaation ylläpito on kallista
     
  16. Bandicoot

    Bandicoot Gearhead

    Kyseessä jako sekä apulaitteiden hihnat ,tulpat, jarrupalat,autona WV beegle.
    Kyseessä olevan tyyppisen autotalon toimenkuvaan kuuluu myynti niin kuin huolto työtkin,kyseessä on toki paljon kiinteitäkustannuksia mutta kun aina itketään työn antaja puolella tekijän palkkoja joista aiheutuu suuria kustannuksia ei se voi olla näin.
    Tämän suuruiset tuntiveloitus hinnat menee aivan normaalin käsityskyvyn ohi :eek: ja jos joku sanoi vuonna jolloin markka oli viimeisä kertaa käytössä että 500mk tunti maksaa mun työ,niin hulluna pidettiin onko asian ajankaan palkat tätä?ei inflaatio näin rajua voi olla.
     
  17. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Merkkiliikkeissähän useimmat useat korjaukset ja huollot perustuvat ennalta hinnoiteltuihin töihin. Nämä ohjeajat kun mekatsu pystyy alittamaan -eli tekemään työn alle laskutettavan ajan - saa sitten koko hommasta "keikkaa" Eli mitä enemmän nopeammin saa valmiiksi sitä parempaa palkkaa tienaa!!?? Tätä humpaa olen itse valvonut useita vuosia merkkiliikkeen töidenvastaanotossa ja täytyy myöntää että välillä ihan hävetti niitä laskuja kirjoittaa kun tiesi tarkaan miten oli tehty..

    Erikoisemmissa korjaustöissä erikoismekatsun motivaatiota huolelliseen vianetsintään vie melko tehokkaasti kun viereisellä pukilla kaveri tekee 5 perushuoltoa päivän aikana ja tienaa niistä helposti 10-12 tunnin keikan. Samalla "erikoismies" saa vaan sen 7,5 tuntia vianetsinnästä ja homma ei välttämättä edes valmistu.
     
  18. rrauta

    rrauta 3rd gear

    jos tuntiveloitus 85€ tienaa yksi asentaja 8000€ kuussa talolle josta menee ne kulut vuokrat ja laitehankinnat.
    kyllä on kalliit vuokrat ja laitteet.
    no ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa. :eek:
     
  19. slant six

    slant six Gearhead

    Toihan on vielä halpaa :D Verratkaapa vain taas vuodenvaihteesssa "tarkistettuun" katsastushinnoitteluun :poff: siinä yksi äijä tienaa isännille helposti semmosen 180 Euroa tunnissa :poff: :poff: :poff:
     
  20. Stance

    Stance Gearhead

    Katselin tuossa ihan mielenkiinnosta Inoan palvelusta korjaamojen talouslukuja (luvut tulevat PRH:lta). Läheskään kaikilta noita tietoja ei löydy palvelusta, mutta otin kahdelta satunnaisesti valitulta korjaamolta luvut. Toinen on pieni, parin hengen korjaamo ja toinen varsin suuri 20 henkeä työllistävä.

    Korjaamo A:
    3 hengen autokorjaamo
    liikevaihto 220 000€
    -> tuolla liikevaihdolla yksi äijä tekee kuukaudessa reilut 6000€ vaihtoa.
    Korjaamon liikevoitto reilut 2%, eli aika +-0 mennään omistajan kannalta, toiminta kattaa kulut mutta juuri mitään ei jää käteen.

    Korjaamo B:
    20 hengen autokorjaamo
    liikevaihto 2,3 milj€
    -> tällä vaihdolla yksi äijä tekee kuukaudessa vajaat 9600€ vaihtoa
    Korjaamon liikevoitto vajaat 5%. Selkeästi ollaan plussalla, mutta eipä tuollakaan oikein omistaja rikastu.

    Liikevaihdossa on mukana tietysti varaosamyynti, joten yhden asentajan laskutettavalla työllään firmalle tekemä vaihto on tuota nopeaa laskelmaa pienempi. Niissä korjaamoissa joissa taloudelliset luvut löytyivät liikevoitto oli pääsääntöisesti alle 5%, huonoimmillaan miinus merkkinen. Mitä tuosta nyt näkyy: vahvasti käsityöhön perustuva liiketoiminta on Suomessa varsin haastavaa saada hyvin tuottavaksi (sellaisena pitäisin vähintään 15-20% liikevoittoa). Korjaamo ei voi kasvattaa liikevaihtoaan muuten kuin palkkaamalla lisää äijiä töihin, mutta kulut kasvavat samassa suhteessa. Ainoa tapa kasvattaa tulosta olisi nostaa töiden taksoja mutta jossain vaiheessa asiakkaat alkaa etsimään halvempaa paikkaa.
     

Kerro tästä muillekin!