Coronetin koneenvaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Jake, 18.8.2003.

  1. Jake

    Jake Gearhead

    Eli kun tuollainen 1967 farmari-Coronetti tuli hankittua, olisi tarkoituksena vaihtaa 318+904 tilalle 400+727. Mitä pitäisi muuttaa ja mistä saisi tietoa esim jarruista ja muista vempeleistä.
    Tällä hetkellä autossa on kaksipiiriset tehostamattomat rummut edessä ja takana eikä ohjaustehostintakaan ole.
    Voisiko olla,että auto olisi alunperin ollut kutosella, sillä edessä ei ole kallistuksenvakaajaa? Vai onko näissä uutenakaan ollut.
    Pitäisikö esim k-palkkia vaihtaa, laittaa tehostimia yms, vai kannattako koko homma samantien unohtaa. Kiitos vastauksista.
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Orkkis moottorin saat tietää VIN koodista. Pitäisin varsin todennäköisenä, että 400 + 727 menee ilman jarrumuutoksia; noita lienee saanut 383:lla rumpujarruilla. Jouset voi olla samat tai toiset, ehkä joku korjaamokirjan omistava voi valottaa tilannetta. K-palkki tossa on sama pikku- ja isolohkoautoissa.
     
  3. Jake

    Jake Gearhead

    Auton malli 0n 5D CORONET 225STW67
    ja valmistenumero on WE45B712xxxx . Osaisiko joku kertoa tuon perusteella alkuperäisen koneen?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Jake 2003-08-18 17:09 ]</font>
     
  4. Anselmi

    Anselmi Gearhead

  5. Jake

    Jake Gearhead

    Sitä vähän ajattelinkin.Auto on muutoskatsastettu 80-luvun puolivälissä, eli silloin kone on varmaankin muutettu. Osaako joku kertoa, mistä erottaa ko. vuosimallin kutosetupalkin kasietupalkista, niin voi tarkistaa, onko palkkikin vaihdettu.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Jake 2003-08-18 17:13 ]</font>
     
  6. mike

    mike Gearhead

    En tiedä mistä tunnistaa, mutta sellainen Kasi-mallinen etupalkki olisi tiedossa jos tarvetta ilmenee.
    On jäänyt ylimääräiseksi -67 korinvaihto projektista.

    -mike-
     
  7. Jake

    Jake Gearhead

    Tuli vielä mieleen sellaista, että jos alkaa joskus oikein tekemään mieli 440:stä ahtimella, niin mitäs jarruja ja muita varusteita silloin tarvittaisiin? Eikös Coronettiakin saanut hemillä, niin ei ainakaan tulisi heti tehorajat vastaan... :wink:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Jake 2003-08-18 18:41 ]</font>
     
  8. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Antaa nyt sen Blowerin olla, mutta jos haluvat siihen 440 koneen, MUISTA ettei voi vaatia jarrutehostinta!
    Sen ne varmaan konttorilla haluu että on 11 tuumaiset rummut, mutta MITÄÄN oikeutta ei ole vaatia levyjä tai tehostinta.
    Ota Chilttoni korjauskirja tueksi, sieltä se näkyy.
     
  9. Make2

    Make2 3rd gear

    En tunne niin Coronetia, mutta Chargerissa hemi tiesi aina R/T pakettia ja sitä myötä 11 tuumaisia jarruja. Takana 2,5 ja edessä 3 tuumaiset. Coronetissa voi olla samoin R/T paketin kanssa. Nämä 3 tuumaiset jarrut eivät ole tänä päivänä kaikkein helpompia löytää. Toisaalta Nascar miehet ottivat kolme tuumaisia Imperialeista, mutta ei niitäkään joka kulmalla osina löydä. Ehkä paras ja helpoin valinta on levyt jostakin 70-luvun alun isokorisesta. 60-luvun isot levyt B-bodyyn taas ovat kiven alla. Omanikin -69 R/T on rumpujarruilla ja levyt olisi olleet optio joita siihen ei ole otettu.
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Juu, levythän tuollaseen kannattaa ilman muuta heittää joka tapauksessa. Ja kun ei mitään "numbers matching" kökötystä olla tekemässä, niin käy noi '70 luvun levyt ihan hyvin. Niitä luulis löytyvän käytettynäkin.
     
  11. Jake

    Jake Gearhead

    Joo, tarkotus ei ole tehdä mitään entisöintiä, vaan Aspenin tilalle ihan kadulle omaksi iloksi(ja muiden suruksi :wink: ) "erilainen" kulkupeli. Bloweri/turbo on ollut aina mielessä ja tohonhan saisi laittaa tehojakin kivasti...
    Ainut asia mikä vaivaa, on prosenttien riittäminen, mutta eiköhän ne riitä,kun auto on muuten alkuperäinen, vaan tekniikkaa tullaan muuttamaan. Vai pitäisikö tyytyä ihan ton 318:n ahtamiseen. Sitten vielä sellanen kysymys, mistä tota Chiltonin korjauskirjaa voisi kysellä? Alfameriltä?
     
  12. ply72

    ply72 1st gear

    Hei, oon joskus kuullu että jos vaihtaa rumpusysteemien tilalle levysysteemit, niin alatukivarret tulee vaihtaa kans, onko näin ?
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    tukivarsia ei tarvi vaihtaa mutta alapallojen kanssa voi joutua kikkaileen
     
  14. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei tarvi B-bodyssa vaihtaa tukivarsia, mutta kaikki niiden väliin tarvii + pääsylinteri + paineentasausventtiili. "Oikeat" osat ennen 72 B-bodyihin sais joko '73-'74 E-bodysta tai'73-'76 A-bodysta. Uudempiakin on käytetty, mutta jousitusgeometriaan se aiheuttaa muutoksia alkuperäiseen verrattuna.
    Jos A-bodihin vaihtaa uudemmat levyt, tarvii myös noi '73-'76 levyjarrullisen ylätukivarret.
     
  15. ply72

    ply72 1st gear

    eli tohon mun 72 Satelliteen pitäis mennä vaikkapa 76 Fury tai vast. levyhimmelit aikas nätisti...
     
  16. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, kyllä ne siihen menee, mutta toi '72 kuuluu vielä vanhempiin malleihin ja siis oikeet osat siihen olis samat kun tohon '67:n. Oleellisin ero on, että uudemmissa se pyörän napa on korkeampi jolloin ylä- ja alatukivarret tulee toisiinsa nähden eri kulmaan kun on tarkoitettu. Se taas vaikuttaa koko jousitusgeometriaan.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko -70 E-bodyssä sama navan korkeus kun uudemmissa Aspeneissa eli voiko niitä vaihtaa keskenään.
     
  18. ply72

    ply72 1st gear

    no onko käytännön kokemuksia tuosta geometrian muutoksesta...eli onko vaikutusta ajettavuuteen vai voiko sen passailla pyöräkulma hommilla vai tuleeko susi koko vehkeestä, minä en tiiä sano sinä Mopeman tai joku jolla kokemusta mahdollisesti voisi olla......
     
  19. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei mun tietääkseni, vaan toi E-body kuuluu samaan sarjaan tän vanhemman B-bodyn ja uudemman A-bodyn kanssa. Mutten mä tosta niin hirveen huolissani olis; Aspenista mulla Dartissa oli noi jarrusydeemit ja kyllähän se oli ihan loogisesti ajettavissa.
     
  20. Jake

    Jake Gearhead

    Eli voisiko Coronettiin laittaa Aspenin osia, itsellä olisi ylimääräisenä tallissa Aspenin eturipustuksen palat jousia,palkkia ja kallistuksenvakaajaa lukuunottamatta.Eli löytyy täydelliset jarrut ja olka-akselit ja tukivarret.
     

Kerro tästä muillekin!