Äänenvaimennin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 29.8.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko olemassa mitään sääntöä siitä, että onko esim. 70-luvun autossa pakko olla ainakin yksi äänenvaimennin? Kokemuksia? Tuleeko ongelmia leimalla jos on vain suorat putket ilman vaimentimia?
     
  2. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Joku pönttö pitää olla. Ääänissäkin on joku desibeliraja, mikä lie, mutta ainakaan itellä ei oo ollut ongelmia aika kovienkaan soudien kanssa.
     
  3. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Missä säännössä lukee, että on pakko olla äänenvaimennin?
     
  4. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Kyllä se jossain säännöissä on määrätty autoissakin. Moottoripyörissä ikäraja menee vuodessa 57 eli sitä vanhemmissa saapi olla suorat putket, mutta uudemmissa pitää olla jotain rojua putkissa.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko muka pakko olla vaimennin? Eikö riitä että äänet ovat tarpeeksi hiljaset?
     
  6. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mulla ei oo ollu äänenvaimenninta 1974 malibussa.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    riippuu konttorista mutta eiköhän se oo n iin että jos äänet ei ole liian kovat niin hyväksyyhän ne ilman vaimentimiakin ainakin tääl pohjosessa
     
  8. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    No ei mullakaan vanissa mitään pönttöjä ollut kuin katsastettaessa, muuten se höpötteli suoralla 3" putkella kuin Korkeasaaren lautta (soundit oli silloin tosi kohdallaan ja kyllä naapurit tykkäs :grin: )
    Kysäsin silloin itekin tota vaimenninjuttua ja vastaukset joka puolelta, myös paikalliselta konttorilta oli sellaset että suorilla putkilla leimaa ei tule.
     
  9. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    GM 6,2 -89 vanissa ei oo ollu vaimentimet vasta kun 4kk ja leimattu on joka vuosi. Oli suorat putket jotka yhdisty takapenkin paikkeilla ja törötti epämääräiseen suuntaan jossain siellä auton alla. Kyllähän ne sitä hetken aina katteli mut ei paljo viittiny nipottaa.
     
  10. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Oletettavasti autoillekkin on olemassa vastaava vuosiluku kun prätkille on toi 57.
    Jos vaikka oletetaan että vuonna 50 olis tullut asetus että "autossa on oltava äänenvaimmennus" niin silloin se käsittääkseni tarkoittaa sitä että 49 ON PAKKO hyväksyä suorilla putkilla, ja millä se desibeliraja siihen vuosimalliin enää ulottuisi?
     
  11. pannupää

    pannupää Gearhead

    Prätkäpuolella kyseessä on nimenomaan desibeliraja, vanhojen vehkeiden osalta itse asiassa foniraja, mikä taas on viranomaistaholta muunnettu virheellisesti suoraan desibeleiksi... Mutta niissä laitteissa, joita rajoitus koskee, on yhdentekevää, millä systeemillä möykkää säädellään. Mitkään perkkeleen huilut ei siis sinänsä ole pakollisia. Käytännössä suorilla torvilla voi olla vaikea päästä normien puitteisiin.. ketä nyt sitten kiinnostaakin olla ja elää normien puitteissa. Kovalla mölyllä kun on kansanterveydellisesti suotuisa vaikutus.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    loud pipes saves lives
     
  13. Jza

    Jza Double Gearhead

    Nojaa, itsellä on autossa simonsin 115 milliset "äänenvaimentajat".

    Tahtoo sanoa, että vaimentaja koostuu putkesta, minkä seinämilä on sentin verran villaa. Päivä näkyy läpi, kun vaimentajan päästä katsoo, eli periaatteessa ihan sama, kuin olisi suorat putket. Pikkuisen terävintä räpinää tuo suodattaa, mutta desibelejä tuskin alentaa.

    No, ei katsastuskonttorilla kukaan kiinnittänyt asiaan huomiota. Kunhan jaksaa pitää kierrokset alle kolmen tonnin, niin ihan sivistynyttä meteliä auto pitää :grin:
     
  14. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mulla oli "teinituuning" autossa jokunen vuosi sitten kanssa semmoset simonssin läpivirtauspöntöt 2,5" putkessa. Katsastusinssi sanoi, että "aika miehekästä pörinää pitää, ootko virittäny muuten" ja kaasutteli sitä. Nauratti pirusti.
     
  15. Masi_K

    Masi_K 3rd gear

    Simpsonini pöntöt ovat juuri niitä teini pönttöjä. Läpivirtaus äänenvaimentimia josta kuuluukin paistaa päivä läpi. Pönttöjen toimiminta perustuu äänenvärähtelytaajuuteen. Joten rakenteesta johtuen noissa pontoissa vaimenee vain keskiäänistä ylöspäin. Oiskohan ollut jotain 3000hz -->.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Parasta noissa "simpsoneissa" on, että tämän lisäksi syövät tehoa enemmän kuin hyvät kammiovaimentimet :smile:
     
  17. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ai syö? No, ei ne mullakaan antaneet vapaastihengittävässä kun 780 heppaa pumppubensalla, että jos ne syö kauheesti tehoa niin syököön nyt sitten.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ok. Halvat simmonssit ovat parantuneet ajan mittaan.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko kellään kokemuksia simmonsin "Glasspack" tyyppisistä/näköisistä pöntöistä? Kiinnostaisi kokeilla sitä 2.5" / 750mm pitkää tuubaa.
     
  20. Forvolet

    Forvolet 1st gear

    Fordin Flatheadin perässä ilman H:ta Smithy´sin glasspack antaa kivan jyrinän ja röpötyksen, ne suorastaan houkuttelevat ajamaan ikkuna auki ja löysäilemään kaasua nopeasti kiihdytyksien lomassa...

    Brittipyörillä on tullut ajeltua kosolti suorin putkin kera antenninpysäyttimin. Mihin muuten perustuu kavereideni käyttämän pelkän korilaatan käyttö pakoputken sisällä? Väittävät tuovan tehoa. Vastapaineteoria?
     

Kerro tästä muillekin!