MoPar 1957-1961 valurautakuoriset TF727:seiskat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Cuda, 20.8.2003.

  1. Cuda

    Cuda 1st gear

    Helou!

    Onko joku foorumin postaajista joutunut koskaan remppaamaan vanhaa painonapeilla ohjattavaa valurautakuorilla olevaa Chryslerin vanhaa 727:kaa vuodelta 1959? Tai jos tiedät muuten vain, niin kerro asiasta. Laatikkoa ei ole vielä avattu ja olisi hyvä saada siitä vähän lisäinfoa ennen purkua (purkaan sen sitten itse tai joku ammattilainen).

    Eli kymymys olis seuraavanlainen:

    Onko rautakuorinen sisuskaluiltaan samankaltainen kuin myöhemmät torqueflightit, vai onko jotenkin ratkaisevasti erilainen? Voiko sotkea osia keskenään rautakuorisissa ja uudemmissa (rummut, lamellit, tiivarit, puslat, pumppu)? Venttiilikoneisto, akselit(?) ja pannat(?) ilmeisesti ovat erilaiset(?), mutta kuinka on noi kuluvimmat osat? Onko loota ns. "helppo" laatikko uudempien TF727, TH350, TH400 tapaan, vaiko "vaikea" joidenkin GM 50's lootien tapaan. Eli onko "helppojen" laatikoiden tapaan amatööritietämyksellä freshattavissa vai pitäiskö valurautamöhkäle kiikuttaa suosiolla jollekin kovan luokan ammatilaiselle? Tulipas paljon kysymyksiä. Vastaa ja jeesaa jos tiedät aiheesta jotain. Saa toki kehoittaa viemään suoraan serviceen, nimettömänä huutomerkkien ja ***tuilun kera.. :smile:
     
  2. rt68

    rt68 1st gear

    Morjens.
    Olen kyllä rempannut ja laatikko ei ole 727 vaan muistaakseni tf8, laatikosta EI käy mikään osa 727:aan (ja päinvastoin) ja on "vaikeahko" verrattuna 727:aan mutta ei mahdoton laittaa, mutta jos et ole ollut tekemisissä paljoa laatikoiden kanssa suosittelisin viedä jollekkin ammattilaiselle sillä osat ovat senverran hinnoissaan että ei kannata harjoitella.(muutama vuosi sitten master, pannat, helat, päittäiset.. maksoi n. 5000mk.)Osia kyllä löytyy Nätkinin Pekalta hyllystä ja suosittelisin lootan kiikuttamista myös Nätkinille(lue GURULLE).
     
  3. Cuda

    Cuda 1st gear

    Ahaa.. En ole ehtinyt vielä löytää repair manuaalia valurautakuoriseen. Jospa viikonloppuna Juthbacka markkinoilta sellainen löytyisi. Siellä on ainakin ollut useina vuosina joku ruotsalainen manuaalikauppias jolla on ollut paljon hyviä tehtaan korjauskäsikirjoja.



    Kyllä automaattilaatikoiden kanssa on tullut jonkun verran räpellettyä, mutta osaavampien opastuksella enimmäkseen. Mutta ei noiden vanhojen lootien kanssa.



    Kalliitahan nuo osat näyttäisivät Kanterilla olevan mutta olisi mukava oppia itse tekemällä. Osa harrastusta jne. Ei toki silti huvittaisi ryhtyä ottamaan lootaa alas jossain 1000 kilsaa himasta jos eka vanha loota osoittautuisikin sudeksi kesken kesälomareissun.

    Ammattilaiselle täytynee viedä jos loota on/osoittautuu mahdottoman hankalaksi. Ei silti huvittaisi viedä oletusarvoisesti korjattavaksi edes yrittämättä itse tutustua rautakuorisen korjaamiseen. Siksi laatikon maine kiinnostaa, eli jos on mahdottoman vaikean maineessa niin suosista ammattilaiselle vaan, mutta jos on "helpohkon" tai jotain siihen suuntaan niin mieluummin sitä sitten harjoittelisi vaikka itse.

    Nätkin on tietty maineeltaan tuttu ja lootan hänelle kiikuttaminen kävi itselläkin mielessä, ..mutta en veisi mielellään korjattavaksi sellaista lootaa joka saattaa olla ns. helppo(?) ja muutaman erityyppisen laatikon kokemuksella ehkä harrastelijankin rempattavissa.

    Kaikki lisäinfo ko. loodasta on tervetullutta. Kiitokset infosta RT68!

    ps. Onko autosi se Juthbackan meetissä alkukesällä näyttäytynyt vaaleankeltainen kuuskasi R/T?
     
  4. DeS

    DeS Gearhead

    Suosittelen myös lootan viemistä Pekalle. Ko. lootissa on jotain tyyppivikoja muistaakseni öljypumppu ja vapaakytkin (muistaakseni) joita on ehjinä vaikea löytää ja sit maksaa paljon. Lisäksi niiden turbiinit ovat aivan oma maailmansa siellä kun on pronssihela joka tarvii/kannattaa vaihtaa ja sen vaihto vaatii limpun avaamisen, oman powerfliten limppu laitettiin Pekan kautta jossain Turkulaisessa firmassa
     
  5. Cuda

    Cuda 1st gear

    Kiitokset lisätiedoista DeS! Tää asiahan alkaa aukeemaan. Eli ilmeisesti normaali refreshaus ei riitäkään jos toivoo lootasta pitkäikäisempää, vaan lastentautimaiset tyyppiviat täytyy modifioida pois samalla kerralla. Arvokasta lisätietoa.

    Onko se Turun firma sama joka duunaa race-ukoille auton mukaan räätälöityjä limppuja? Muistaako/tietääkö joku firman nimeä ja vaikka puhelinnumeroakin? Onko laatikko-osaaja Mudracer kenties töissä siellä? Naantali kun on aika lähellä Turkua. Vai onko Turun lähialueille enemmänkin laatikko-osaamista?

    Alkaahan tämä jo kuulostamaan siltä että vanhan mopsiloodan(kin) korjaus taitaa olla pääsääntöisesti ammattilaisen hommaa, mutta jos jollakulla olisi silti vielä jotain lisätietoa aiheesta niin kertokoon mielellään lisää. Mudracer? Siipi-Imperial-harrastajat? Anyone?
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei se "rauta"flite ole sen erikoisempi korjata kuin mikään muukaan loota, mutta osia on vaikea saada mutta helppo tehdä.

    Kysy privaatilla lisää jos on kyskättävää tai soita 0400-824867
     
  7. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Turbiinit hoitaa Jari Nurola, eli JN Trading.
    Soita 02-2534606 työ aikana. Siellä homma tosiaan hoituu, pelkkä peruskorjaus tai sitten voidaan samalla kopeloida stallia.
    Faijan C6:sen limpun stallia nostettiin vähän, ja tuli muuten helvetin hyvä! Suosittelen kylmästi! Samasta paikasta löytyy korjaussarjat useimpiin automaatteihin, kannattaa kysyä.
     
  8. rt68

    rt68 1st gear

    Joo, kyllähän se on niinkin että tämäkin on osa harrastusta ja kaikkihan ne ovat joskus ekakertaa ko. laatikon korjannut joten ei se mahdoton ole korjata, tarkkana vain ja jos löydät manuaalin laatikkoon niin se helpottaa suuresti hommaa ja turbiini kannattaa kunnostuttaa laatikkorempan yhteydessä ettei sen takia koko homma mene pieleen.Onnea projektiin ja toivottavasti sait tarpeellista tietoa. Ei se keltainen 68 ole minun vaan minulla on viininpunainen 68rt charger joka majailee Imatralla, oli muistaakseen pienessä kuvassa Spinnerissä joskus viimekesänä Kouvolassa järjestetystä tapahtumasta.
     

Kerro tästä muillekin!