1939 Pontiac Sedan Deluxe 2D Six

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja karra, 12.12.2023.

  1. karra

    karra Double Gearhead

    Syylarin osat piti tulla Tanskasta viime keskiviikkona. Olin jo lähdössä perjantaina hakemaan jäähdytintä mutta soittikin iltapäivästä että osat ei tulleet, tulevat ensi keskiviikkona... väliajalla putsasin konehuoneen etuosan, ja fiksasin pintaruosteet ruosteenmuuntimella ja mustalla maalilla (olikin musta väri jo siellä). Laittelin vähän läpivientikumeja svedujen asentamiin etupään (lisä)valojen piuhoihin ja niputin niitä siistimmin. Kangasteippiä voisi kiertää näkyviin osiin ajna hengen mukaisesti.

    Katsoin eilen että käsijarru pitää suht tasaisesti. Kolmannella kahvanvedon naksulla ei vielä mitään mutta neljännellä naksulla oli molemmat pyörät jo suht lukossa.

    Tunkkasin myös etupään ylös ja nostin pukeille. Ei vaikuta olevan missään väljää, ohjauskin on tarkka. Simpukan kääntövarressa silmin nähden pieni pystyliike, onkohan tyypillistä? Etujarrut reagoi, ja vapautuu hyvin. Koeajolla kuivassa selvinnee lisää, hurreissa hakiessa ajoin vaan sohjossa tuolla.
     
    Gary Grand, Vuppe ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  2. karra

    karra Double Gearhead

    Rasvasin eilen alustan. Kytkinpolkimen akselin nippaan en saanut rasvaa koska sinne ei mahdu rasvarässin pää. On crossmember siinä alla niin ei millään pääse, viereiseen jarrupolkimen akseliin sain painettua smörjaa.

    [​IMG]

    Kaikkiin niveliin meni rasvaa, ei olleet nipat jumissa. Pitää nuo startin ja laturin öljyämiset katsoa myöhemmin, tai siis kohta. Sekä virranjakajan.
     
    Isamu tykkää tästä.
  3. Oletpa löytänyt toisella kotimaisella tämän kuvan. Tässä on kolmannella Ebaysta:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ja toisesta ilmoituksesta hiukan erilainen versio:

    [​IMG]
    Itsella pisti silmään, että peräöljyt vaihdetaan vuoden tai 10 000 mailin välein. Ennen oli toisin.

    Tuli mieleen, että jos haluat sellaista alkuperäistyyppistä SAE 90EP öljyä vaihdella perään, niin sellaista löytyy veneiden perämoottoriöljynä.
     
    karra tykkää tästä.
  4. karra

    karra Double Gearhead

    Tuo svedujen kaavio oli auton mukana tulleissa kirjoissa.

    Hain eilen illalla syylarin Imatralta, kaveri oli hakenut sen korjaamolta kun itse en päiväsaikaan kerinnyt. Tarkoitus asentaa se tänään.
     
  5. karra

    karra Double Gearhead

    Syylari asennettu. Uusi alasäiliö on suorakaiteen muotoinenn kun vanha oli kulmistaan pyöristetty, piti cross memberin reunojen kanttauksista laikata rälläkällä pienet kolmion muotoiset palat pois niin mahtui syylari putoamaan oikeaan syvyyteen ja sai orkkis pultinrei'illä kiinni.

    Nesteet pysyy sisällä ja lämmöt kurissa.

    Sytytstulppia pitää nyt metsästää. Orkkis GM numero on: 1559493

    Vastaavia pitäisi olla:
    CHAMPION RJ12C (tällaiset on paikallaan).
    NGK B4 tai B2
    Bosch WR9EC

    Motonetissa ei ollut mitään noista 6 kpl sarjaa. Pitääpä käydä kyselees Fixukselta esim, ja katsoa vielä vastaavuustaulukot.
     
  6. karra

    karra Double Gearhead

  7. Noin nopeasti katsoen tuota NGK B4:ää on monessa Motonetissa. Määristä en tiedä. Tai sitten kuin esim. Virtasen kauppa ilmoittaa:

    Heti maahantuojan varastossa! Kun tilaat nyt, lähetämme tiistaina
     
  8. karra

    karra Double Gearhead

    Ajattelin tilata Motonetista juu, NGK:t on toimineet hyvin vanhoissa mersuissa.

    Laskin kuumat öljyt ulos moottorista, tuli vähän yli kaksi litraa :eek: . Virallinen määrä on 3...6 litraa; mittatikun alarajassa on merkintä lisää 3 qt, sitten 2qt, 1qt ja lopuksi full.

    Kaadoin koneeseen 2,6 litraa sekalaisia öljykannujen pohjien jämiä. Sitten vielä 0,6 l käytettyä puhdasta (sakat laskeutettu) ATF-öljyä. Käytin noin 10 minsaa, laskin ulos. Härregud että tuli mustaa lirua ulos, oli pessyt hyvin sieltä skeidaa mukaansa.

    ATF öljy siksi kun Isojen Poikien Mersufoorumilla ovatten tehneet niin että M100 moottoriin on kaadettu 3 desiä ATFfää ennen öljynvaihtoa, ajettu pari-kolmesataa kilsaa ja vaihdettu öljyt. Pesee kuulemma hyvin paskaa pois. Tilavuutta M100 (6.3 sekä 6.9) moottorissa on öljylle 8...9 litraa.

    Pitää huomenna uusia tuo puhdistusvaihe, kannuissa on huuhteluun Tebikan 15W40 mineraalia. Tähän kyllä laitan Gulf peltipytyn 20W50 kamaa.
     
    Muokattu: 9.6.2024
  9. Se auttaisi paljon, jos siihen laittaa sellasen erillisen suodatinpöntön. Niitä on silloin aikanaan myyty tarvikkeena noihin. Esim. tämmöisen.
     
  10. karra

    karra Double Gearhead

    Tyhmä kysymys varmaan mutta kysyn kumminkin. Öljypropussa on se jenkkien käyttämä muovinen tiivisteprikka. Korvaanko sen kuparisella? Sellainen löytyy uusi hyllystä.
     
  11. Rockauto tarjoaa muovista siihen.

    Mutta en minä näe mitään syytä, miksei voi käyttää kupariprikkaa. Semmoisia kuitenkin ne yleensä on ja varmaan voinut olla alunperinkin.

    Nyt, kun teet sisäpesua, niin voit testata, että pitääkö se kupariprikka. Jos se toimii, niin problem solved.
     
    karra tykkää tästä.
  12. karra

    karra Double Gearhead

    Lämpömittari elää omaa elämäänsä. Muistelen että se oli OK kun autoa koeajoin Ruotsissa talvella, ja kotona kun siirreltiin se talliin. Kun vaihdoin pakkasnesteet niin huomasin että lämmöt nousee 220F eli mekein tappiin. IR mittarilla mitattuna tasainen lämpö koko moottorissa.

    Se tekee samaa uudella syylarilla. Kannen takaosassa vajaa 90 astetta, termostaattikotelossa n 87 astetta ja syylarin yläosassa 75 astetta eli systeemi näyttää toimivan. Kun käytin autoa keula ylöspäin niin lämppärin kennosta kuuluu rupsahtelua, siellä on siis ilmaa. Rupsahtelu loppuu kun moottorin sammuttaa.

    Muita ilmauspaikkoja ei taida olla kuin lämpömittarin anturi kannen takaosassa, mutta kenno on siitäkin 20 cm ylempänä. Mitenhän ilmat saa pois?
     
  13. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Loraus (muutama desi?) löpöö öljyn sekaan ennen öljynvaihtoa irrottaa myös kuraa.
     
    karra tykkää tästä.
  14. karra

    karra Double Gearhead

    Perkele. Kun käyttelin autoa niin samalla siinä kuskin jakkaralla istuskellessani nyhdin maalarinteippiä pois kojetaulun yläosasta. Lasinpyyhkijöiden nuppi oli teipattu myös ja teippiä poistaessani käynnistin lasinpyyhkimet. Kun ei ollut varsia eikä sulkia en vaan nähnyt että akselit pyöri - siitä ääni.

    No, lämmöt mittarissa edelleen tapissa.

    Tein toisen huuhtelun ja 20 min käytön jälkeen ulos laskettu öljy oli vielä vähän ruskeaa. 2,6 l tebikkaaa ja vajaa litra ATF:fää pyöri siellä reilun vartin.

    Pistin sinne 5 l Gulf 20W-50 ja yhden purkin Resursia. Paineet kyllä nousi mikä oli odotettu ja toivottukkin. Nätisti käy.
     
    Muokattu: 10.6.2024
    LPV tykkää tästä.
  15. Mitä jos siihen kytkee jonkun toisen mittarin testin vuoksi? Jos siinä alkuperäisessä mittarissa on jotain vikaa?
     
  16. karra

    karra Double Gearhead

    Niin, mittari tai anturi rikki taikka eivät ole toisilleen sopiva pari. Kunhan nyt saan sen ajoon, seurataan tilannetta.

    Tulin illalla kotiin Italiasta; Mille Miglia sekä Ferrarin museot sekä tehdaskierros bussilla oli kohteena. Lento lähti ja saapui kolmen kilometrin päässä... nyt pääsee taas pontiacin kimppuun.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  17. karra

    karra Double Gearhead

    Lisäsin tänään perään 80W-90 EP hypoidiöljyä ja vaihteistoon pumppasin muutaman desin purkista johon olin kirjoittanut joskus 80-luvulla että vaihteistoöljyä. Oletan että olen kähveltänyt sitä kaupungin autovarikolta jossa olin 4 kesää töissä. Purkki löytyi iskän autotallista kun lapsuudenkotiani keväällä tyhjensin. Ei haissut peräöljylle.

    Yksi rasvaamaton nippa löytyi ohjaustangosta, korjasin asian. Joku sähköjohto konehuoneesta auton alle meni polkimen varren ympäri eli oli vaarassa kulua puhki, uudelleenreititin sen. Muuta pikku tsekkiä, yritän saada ajoon huomenna-
     
    eeko, LPV, Gary Grand ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. karra

    karra Double Gearhead

    Neitsytajelu suorittettu Guut Meinings tiistaimiittiin. Kotimatkalla loppui bensa vaikka mittari näytti sitä vähän olevan :odoops: . Minut pelasti Sarkeri-71 valkoisella mersullaan jonka takakontissa oli sitä dinosaurusmehua kannussa.

    Jarrut puoltaa, renkaat ravistaa kun nopeus nousee n 60 km/h, se alkaa yllättäen ja rauhoittuu kun pudottaa sinne neljäänkymppiin. Synkronoitu vaihteisto on mukava :odbiggrin:
     
    eeko, Gary Grand, Vuppe ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. Hieno juttu, että wanhus on päässyt liikenteeseen.:cool:

    Noista renkaista tuli mieleen, että aika matalassa vauhdissa ravistaa. Onkohan se jopa mahdollista, että siellä on joku vika renkaan rungossa?
     

Kerro tästä muillekin!