1958 Chevy Brookwood custom

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Seevu, 30.8.2020.

  1. teippi-mikko

    teippi-mikko Gearhead

    Eikös tuohon säiliön päätyyn saa t-haaran johon painekytkin ja toiseen haaraan sitten varoventtiili?
     
  2. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Juu jollain haarotuksella mennään. Toi pääty saattaa olla ihan rajoissa mahtuuko konttiin.
     
  3. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Ilmakamojen pohjalevyn sain tänään aikaseksi. Vielä jäykisteet alle.
    [​IMG]

    Koko kaukalo täytyy vuorata äänieristematolla.

    -J-
     
    Gary Grand ja esmi tykkäävät tästä.
  4. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Loman alkamisen kunniaksi koko ilta tallissa!

    Ekaksi hioin säiliö-pommista pyrstön irti. Vieläkin on tiukka sovitus, mutta kyllä se sinne nyt menee.
    [​IMG]

    Ja tosiaan korotusta vaatii, ettei ota painekytkin kiinni. Vaikka voihan sen nyt sitten muuallekkin sijoittaa ja vaikka tulpata tuon pään. Systeemi kun jää piiloon, niin ei tartte muutenkaan taideteosta tehä. Ehkä.
    [​IMG]

    Postissa oli parikin pakettia. Kuopion Juhan eilen(!!) lähettämä virranjakaja ja pikkusälää UsPartsista.

    Virranjakaja oli juuri se, mikä pitikin: MSD #8630 Pro Billet Ready to run. Vähän likainen tosin. Putsailin.
    [​IMG]

    Keskipakokamat oli edellinen omistaja poistanut ja minähän fiksuna tilasin väärät! No ei onneksi viikonlopun ajeluja pilaa :D

    Hapettuneen alipainekellonkin sai ihan nätiksi. Partsin paketissa oli myös virranjakajan kiinnike. Kansi mennee vaihtoon. Ei se pahan näköinen ollut sisältä, mutta päältä.
    [​IMG]

    Upea puolan paikka ei olekaan niin upea.
    [​IMG]

    Tulpanjohdotkin tuli. Nyt suunnittelen kaikessa rauhassa reitit, että saa kulkemaan nätisti.
    [​IMG]

    Pikkusen pilkottaa johdot ja pakosarjan uudet pinnapultit.
    [​IMG]

    Kun sytkäpuolen kanssa tuhersin, niin tuli mieleen, että ykkösen vois kääntää YKK:n. Mutta perkule! Eihän mulla ole hihnapyörässä merkkejä, kun se on joku kootut teokset! Kampiakselin laipasta sitten löytyi tuommoinen tappi, joka tuntui asettuvan YKK:n ainakin meisselitarkkuudella. Siinä vaiheessa, kun käynnistys tulee ajankohtaiseksi, niin olisi kiva nokankin kannalta, että pärähtäisi nopeasti käymään. Tappi siis kuvassa tussisuherruksen kohdalla.
    [​IMG]

    -Jake-
     
    Muokattu: 31.5.2024
    Isamu, esmi, teippi-mikko ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. max

    max Double Gearhead

    Tsekkaa nyt vielä että paukku ei ole 6:tos pytyssä,vaikka onkin merkit kohdallaan.
    Vaikka niin että otat pelkääjän puolen venakopan irti ja pyörität kampuraa vääntimellä edes takaisin nollakohdassa ja tällöin kutos pytyn imu ja pakokiikut vaihtavat tilaa.Näin paukku on ykkösessä.
    Tiesit varmasti tämän,mutta tulipahan vaan mieleen.
     
    Muokattu: 31.5.2024
    Seevu ja maxvo2 tykkäävät tästä.
  6. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    En ainakaan muistanut :D Kerro joku konsti, millä tsekkaan sen ilman kopan avaamista. Kone kun on maalattu "kokonaisena", niin harmittais lähteä avaamaan.

    -J-
     
  7. teippi-mikko

    teippi-mikko Gearhead

    Sormi tulpan reikään, jos tekee painetta niin siinä on puristustahti
     
    Seevu tykkää tästä.
  8. Miksiköhän ne oli poistettu? Oliko sitä ohjailtu jollain älyllä?
     
    Seevu tykkää tästä.
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Joku tulppa, vaikka paperista puristeltu ykkösen tulpan reikään. Se poistuu ihan itsekseen moottoria pyörittäessä jahka ykkönen on tulossa puristustahtia ylös.

    Slantissa saa 1 ja 6 pytyn eroteltua kokeilemalla öljyntäyttökorkin kautta sormella, onko ykkösen keinut löysällä, jolloin ne liikkuu sivuttain, vaiko puristuksissa, jolloin merkin kohdalla on kutonen sytytysvuorossa.
     
    Seevu tykkää tästä.
  10. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Oli ollut jossain kireessä koneessa, muuta tietoa mulla ei ole.

    -J-
     
  11. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Edistymistä ja takapakkia..

    Lomalla ollut niin pitkiä päiviä, ettei ole ehtinyt ketjua päivittää.

    Ilmakamoja sommittelin eri tavoilla. Ensin takaosan peittävän levyn päällekin.
    [​IMG]

    Parempi vaihtoehto kuitenkin alkuperäisen suunnitelman mukaan vararenkaan paikalle.

    Tuntui ahtaalta, niin käväisin hakemassa pussillisen liittimiä koville putkille ja hiukan vääntelin.
    [​IMG]

    Liian ahdasta laittaa kompressorit eteen.
    [​IMG]

    Kompressorit taakse ja liitäntäblokki eteen. Paljon parempi ja homma onnistuu muoviputkillakin.
    [​IMG]

    Putkien läpiviennit (jotka pitää siistiä):
    [​IMG]

    Testaan pitääkö.
    [​IMG]

    Kolo on nyt vuorattu bitumimatolla. Kaikkiin palikoihin vielä kumit kiinnityksiin. Sähköt puuttuu ja loppuviimeistely. Sen painekytkimen kanssa olen nyt hiukan pihalla, että miten sen pitäisi toimia ja millä paineella? Ilmeisesti 8-10bar. olisi maksimi?

    Pientä nakerrusta ollut sitten vähän jokapuolella. Ohjaustehostinpiiri vuotaa Redlinen nesteet pihalle. Kaikki on uutta ja epäilin jo, että olen jättänyt pumpun liitoksesta helmen virheellisesti pois, mutta ei se sinne mahdu. Siitä se kumminkin ihan tiputtaa. Redline on kyllä todella ohutta lirua, mutta on se Impalassa toiminut.

    Bensaputken väänsin 10mm. kromatusta kupariputkesta, kun sitä tuli hommattua. Ja kuten kuvasta näkyy, niin tulpanjohdot jäi kesken. Meni motivaatio niiden osalta, kun "se päiden asennus on niin hankalaa".
    [​IMG]

    Pultteja kiristelty ja liitoksia. Niveliä rasvailtu.

    Kardaaniakin aloin laittamaan paikoilleen:
    [​IMG]

    Tuon pidemmälle ei ylety :D Ei tullut ajateltua, että oletettavasti manuaalilaatikolle tarkoitettu kardaanin etuosa olisi n.6cm lyhempi, kuin PGlle tarkoitettu. Nyt sitten metsästetään sopivaa. Jos jollakulla on ylimääräinen etupätkä (ristikon keskeltä ristikon keskelle n. 60cm.) niin tarjotkaa mulle! o4o-5471927!

    -Jake-
     
    Muokattu: 7.6.2024
  12. Taannoin linkkailin tämän Petr R.:n projektiketjuun:

    Regular 3 speed (w/o overdrive) & 4 speed driveshaft lengths are not the same. Here's a correct list of sizes.

    Lengths of FRONT driveshafts
    59-64 4-speed & 3-speed w/OD front shaft= 24 5/8"
    59-64 3-speed & 59-61 Turboglide front shaft= 29 3/4"
    59-64 Powerglide front shaft= 26 13/16"

    Measurement is tip to tip length with front shaft completely disassembled.... front U-joint and slip yoke removed, center U-joint flange and center bearing removed.


    Toi alkaa`59:stä. Onkohan `58 joku one year only?
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Painekytkin siis kompuran ohjailuun ?

    Noissa kompuroissa ja yleisimmissä säiliöissä taitaa olla maksimipaineet ~14bar/200psi ja joku yleispussi tarjoaa käyttökantavuuden 7bar huitteilla. 8 bar painekytkin jättää pelivaraa aika paljon pois systeemistä. Kyllä kai sen aika lähelle maksimia voisi laittaa, niin on sitten ilmaa paremmin pöntössä.

    En kyllä niin asiantuntija ole, pojan touhuja vaan vierestä seuraillut.
     
    Seevu tykkää tästä.
  14. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Juu tosta kattelin, mutta samainen lista oli jossain 58-sivustolla. Mutta tosiaan otin mitan nivelen keskeltä nivelen keskelle ja se on 54cm. Pituutta saisi olla se 6-7cm. enemmän. Tuo kun on keskeltä kiinni, niin eipä siinä liikevaraa tarvitse paljoa olla.

    N.70cm pitkää on tarjottu. Saahan sen lyhennettyä ei siinä mitään, mutta jos sopiva löytyisi suoraan.

    -J-
     
  15. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kaksi n.70cm. kardaaninpätkää tarjottu. Toisen jo lupasin ostaa hätäpäissäni. Menee sitten taas sorvaushommiksi. Onneksi jo yksi harjoituskappale tehty Impalaan (ei tarvinnut edes tasapainotusta!), niin sujunee motörsportti-Eerolta. Pitänee sille varmaan muistaa mainita..

    -J-
     
  16. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Mutta hyvä ku on pätkä mistä lyhentää niin saa senki alta pois, vaikkei nyt kiire oliskaa saaha kardaania valmiiksi niin tuleepahan tehtyä.
     
    Seevu tykkää tästä.
  17. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Joo. Voi olla, että vuosikausiin ei olis tarvetta kardaanille, mutta kun on aina niin hätäinen..

    -J-
     
  18. Oliskohan nuo näitä:

    59-64 Powerglide front shaft= 26 13/16"

    Toi on milleinä 681 mm.

    Mut joo, eiköhän se sieltä synny sopiva.
     
    Seevu tykkää tästä.
  19. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Olis kyllä helpotus, jos menisi heittämällä. Eerokaan ei kyllä suoraan lyhennyshommista kieltäytynyt, kun hälle vihjasin:D

    -J-
     
  20. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kardaani saatu ja pitkäksi todettu.
    [​IMG]

    Eeron kanssa pätkimishommat sovittu. Jos onnistuu yhtä hyvin, kuin Impalan kardaanin lyhennys, niin tuommoisia punttikasoja ei tarvita. Ja miksi ei onnistuisi. Eero on ärsyttävän tarkka.
    [​IMG]

    Roikuin luurissa yhtenä päivänä ja tuijottelin viime kesänä maalatun katon reunusta. In The Dark Side of talli maalattu takareuna oli täynnä valumia. Aluksi ajattelin, että antaa olla, mutta aloin nyt kumminkin toisella kädellä höyläilemään valumia ja puhelun päätyttyä oli homma tehtävä loppuun. Ei hyvä vieläkään, mutta parempi. Samalla meni tuo räystäs, joka oli ollut teipattuna, enkä ollut tajunnut sitten maalata sitä ollenkaan!
    [​IMG]

    Tähän väliin ilmajousituksen paineensäädin, joka oli kaverilta jäänyt ylimääräiseksi. Mahtaisiko tämä toimia järjestelmässä? Osaisiko joku auttaa?
    [​IMG]

    Välihommina tehty kissahäkkiä ja muita kotijuttuja. Ja veli kantoi pari mersun lokaria tontille. Uudenkarhea mersu ja ihan mätä!
    [​IMG]

    Ruosteet pois ja happoa perään:
    [​IMG]

    Epoksi ja hinkka.
    [​IMG]

    Värinä mielenkiintoinen helmiäsivalkoinen, mutta sain rahaa vastaan delegoitua ruiskutushommat tutulle maalarille. Halvemmaksi tulee, kuin itse opetella kolmekerrosvärin ruiskuttaminen tallioloissa.

    Jos joku ihmettelee, kun 58 ei oikein edisty, niin seuraava palikka kertoo mihin mun aika menee. Lattaraudasta kaasun palautusjousen rauta. Jousikin on kiillotettu. N.2h. kului..:rolleyes:
    [​IMG]

    Tulpanjohdot on värkkäilty ja tehostimen vuotoa ihmetelty (vieläkin valuu jostain, vaikka letkujen liittimet on kuivat. Pitänee ottaa koko pumppu käsiin).

    Äsken pähkäilin tuulilasin tiivisteen kanssa ja kaivoin listat esiin. Mallailin pelkkiä listoja paikoilleen ja voimasanahan siinä sitten pääsi.
    [​IMG]

    Ja useampi..
    [​IMG]

    Ja vielä..
    [​IMG]

    Pitää pujottaa listat tiivisteeseen ja katsella kuinka hyvin se peittää nuo epämääräisyydet. Tolpat on vaan tasoiteltu choppauksen jäljiltä ja jossain vaiheessa tarkastelin kyllä muotoakin. Taisin unohtaa korjata. Ja tuon katon etureunan muka oikaisin. Ei sinänsä paha homma tässä vaiheessa ja maalauksetkin on helppo rajata, mutta ketuttaa kyllä.

    -Jake-
     
    Muokattu: 14.6.2024
    teippi-mikko, Gary Grand, eeko ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!