440 rakentelu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 5.9.2013.

  1. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ite oon kokeillu dynossa eroja eri jakajien välillä samassa motissa (muutama 660-730hv 440 pohjainen, noin 6krpm huipputehot) eikä mitään mitattavaa eroa tullut esim ultrahalvan kiinanjakajan tai msd poor billetin välillä. Eli vois sanoo et ihan toimivia sen puolesta.

    En tie sit alkaako jossain kohtaa kun mennään kierroksissa ylemmäs, olemaan isommasta jakajan kannesta vrt. orkkisjakaja, hyötyä?
     
  2. Kerpo

    Kerpo Gearhead

    En niin ajatellutkaan, että jakajilla olisi merkittävää eroa huipputehossa, mutta kun omalla kohdallani puhutaan 95% katucruisailuun tarkoitetusta autosta, niin vakuumiennakolla saisi varmaan mukavasti herkkyyttä pintakaasuajeluun. Enemmän kiinnostaisi, että millä edullisella vakuumisäätimen omaavalla jakajalla uskaltaa lähteä yli 10km päähän kotipihasta. Eräistä kiinajakajista kun on kuulunut melkoisesti negatiivista mielipidettä. Tietysti jos ottaa vanhan kärkijakajan ja 1/2” avaimen peräluukkuun, niin pääsee aina kotiin :lol:
     
    tero79 tykkää tästä.
  3. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    US Partsin 65e X-Racerilla on käyty yli 10km lenkkejä, mutta jos enempi joutuu ennakkoa ja jousia sääteleen niin ehkä jotain muuta sitten.

    Itse hypistelin juuri viikonloppuna Summitin Billet jakajaa (https://www.summitracing.com/parts/sum-851008) , vaikuttaa ihan ok hinta-laatu suhteelta, oikeastaan aino heikko kohta mikä pisti silmään oli magneetti hammaspyörän (reluctor) lukkosokka. Orggis jakajissa on keskiakselilla ura lukkosokkaa varten, mutta tuossa se vaan kiilautuu väliin kuten X-Racerissa. Tosin lähinnä vaikuttaa vain hammaspyörän irroitukseen.
     
  4. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei sil vacuumiennakolla mitään pintakaasuherkkyyttä tule, eikä tavoitella.

    Siin kaasaris on yleensä pari spottia mist jakajalle alipainetta otetaan. Timed vacuum port jossa ei tyhjäkäynnillä ole alipainetta, tai sit suora alipaine imusarjasta.

    Toi timed vacuum port on päästöasia. Kun sytkä on myöhäsellä, niin typpioksidi päästöarvot paranee, ja ku ne mitattiin/mitataan tyhjäkäynnillä ni mittarit tykkää jos ei oo ennakkoa.

    Sit ku ajellaan pintakaasulla, ajetaan laihalla seoksella joka palaa hitaasti. Se tykkää kun on enempi ennakkoa, motti tuottaa paremmin voimaa, eli kulkee pienemmällä kaasulla ja bensamäärällä. Se on koko alipaine-ennakon idea. Sit ku painaa sitä pedaalia, niin se ennakko laskee ja seos rikastuu; se siit terävyydestä.

    Oleellisempaa onkin ajettavuuden kannalta oikea ennakkokäyrä jakajassa.Noi perusjakajat saattaa olla sellasia et niis on keskipakoennakon säätöalue yli 30 astetta. Se yhdistettynä lussuun puristussuhteeseen, ja on taatusti hengetön laitos.

    Tilannetta voi parantaa lyhentämällä ja nopeuttamalla keskipakoennakkoa.Mä en oikeen oo mihkään mottin törmänny jossa ei vois olla maksimiennakot jossain 2500 kierroksella, ja lähtee paristakymmenestä asteesta tyhjäkäynnillä.

    Voi olla matalammillakin täydet, mut se säätö sais alkaa vasta jostain tonnista normimotissa, muten tulee helposti vaikeuksia tyhjäkäynnin kanssa. Ja ne ongelmat korostuu jos on vakuumiennakko imusarjan alipaineesta.

    Oleellinen ja useimmille tisestäänselvä asia on myös se sytkäennakon säätö; tehdas ilmottaa yleensä tyhjäkäyntikierrokset ja halutun ennakon tyhjäkäynnillä, alipainesäädin poiskytkettynä.

    Harrastekikkareissa tyypillisesti on osat jotain muuta ku tuotantolinjalta tullessa, joten ennakko tulis säätää maksimin mukaan. Yleensä jossain 4000 kierroksessa.

    Palotilasta lähinnä sit riippuuu kuinka paljon se vaatii maksimia, mut nois perinnemoottoreissa liikutaan yleensä välillä 32-38 astetta jos bensan oktaani riittää.

    Uudemmat kikkareet voi sit vaatia paljon vähemmänkin, esimerkiks muovihemissämaksimit on jossain 16 asteen tienoilla.
     
    Muokattu: 16.5.2024
  5. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Jos nyt ihan perusominaisuuksin varustetusta edullisesta jakajasta puhutaan, oon tällasia käyttänyt muutaman viimeaikoina onnistuneesti. Mun käteen jopa paremman tuntuisia kuin xracerit tai proformit.

    https://www.usparts.fi/performance/sahko-ja-sytytysjarjestelma/virranjakajat/waidst3896

    Ei taida tulla mieleen itsellä yhtäkään tilannetta jossa konkreettisesti jakajan takia olis matka keskeytyny. Ellei se sit oo ollu joku ready to run tyyppinen, tai jostain syystä lahonnut mekaanisesti niin ettei toimi. Noissa x-racereissa oli joskus se reluctorin kiinnitys niin heppoinen akselille, että se lähti itekseen pyörimään ja sit saatto matka kyllä katketa siihen. Bokseja (msd/mopar) taas on kyllä pimentynyt useita.
     
  6. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Nää boxit on kanssa hupaisia romuja. Muinoin ostin Polaraan Mopar Perffin elektronisen jakajan ja Pari oranssia boxia koko läjä proudly made in USA. vaikka miten sääti ei kunnolla saanut käymään jos kierrokset nousi jonnekin 1500 >. Ojalan Jukka väänsi säätöjä dynolla ja aina kyykkää. Lopulta vaihdettiin kiinan pojan ”halpaboksi” ja murheet tipotiessään.
    Niin kaikki kilkkeet oli uutta ja Partsista hankittua. Eli oletus oli että toimivaa kamaa. Eikä tässä ole tarkoitus Partsia mollata, pirunko myyjä tekee jos paskaa paketoitu jo lähtömaassa.
     
  7. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Jakajiin liittyen tos on kyl yks tuore hassu kokemus itelläkin. Entisöin viimetalvena -70 mallisen 440 Magnumin, johon tottakai tuli sit myös kärkijakaja. Jakajan ostin "uutena" (tai mitähän lie remanufactured tms ne onkaan) ihan suomesta. Vaikutti päällisin puolin ihan hyvältä ja jämäkältä, enkä nähnyt siinä vaiheessa syytä alkaa sitä sen enempää penkomaan.

    Paikalleen, kärkiväli check, ykkönen kohdalleen ja käynnistelemään moottoria pukissa nokan sisäänajoa varten. Jotenkin tuntui hankalalta saada jakaja normaaliin haluttuun asentoon, mut en sit sen tarkemmin sitä miettiny. Kone napsusta tulille, ja kierrokset sinne 2 tonnin päälle. Kone kuulosti vähän hassulta, mut toimi sinänsä ihan ok, joten en viitsinyt sammuttaa, vaan nokka ajettiin onnistuneesti sisään.

    Myöhemmin asennettiin moottori paikalleen ja tutkittiin käynti/jakaja-asiaa lisää. Sit huomattiin kuvassa näkyvä ongelma. Vasemmalla siis uusi, koekäytetty jakaja, ja toinen alkuperäinen vertailun vuoksi mallina. Toi uus kun vaihdettiin toiseen, alkoi moottori kuulostaa vähän paremmalta...

    [​IMG]
     
  8. Z11

    Z11 Gearhead

     
  9. puna niska

    puna niska Gearhead

    Ei nelinelikympissä mutta uustuotanto jakaja, kärkien nokat heitti useamman kympin. Ei pertronixi oikein pysynyt mukana että vilahtiko Nokka ohi vai ei.
     
    Z11 tykkää tästä.
  10. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Tehdasjakajissa samaa ongelmaa, se reluctori on joku valupömpeli, eikä ne pytystä toiseen välttämättä ihan samoja ennakkoja anna.
     
  11. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Shining Whit toisella alustalla kommentoi mun ultimate vapaakytkimen ostoilmotusta. Joten kysäsen täs, ku en jatkovastausta saanu, eli onko moinen ns turha hankinta jos kuoret muuten kunnossa? Laatikko tulee cheetahin koneistolla ja tohon täski mainittuun 512 mottiin.
     
  12. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    No, oma mielipide varmaan tulikin jo esiin. Toi vapaakytkinhän voi ottaa siipeensä lähinnä silloin jos se saa jostain syystä iskua. Todennäköisimmillään se on silloin jos käytetään perinteistä manuaalikoneistoa missä ei ole ykkösellä takapanta kiinni. Sen voi todeta sillä et onks ykkösasemnossa moottorijarrutusta vai ei. Jos ei, niin kannattaa noudattaa siitä annettuja ohjeita. Vapaakytkin täytyy ”kuormittaa” ennenku antaa mailaa. Pidon menetys, kardaani/perärikko voivat aiheuttaa iskua. Ja itseasiassa sama tilanne on myös normikoneistolla D-asennossa. Tos koht 40 vuoden aikana ku noiden kans on leikkinyt, on mul menny vapaakytkin kaks kertaa. Kummalkaan kerralla ei oo rumpu hajonnut, koneistot on ollu perinteisiä manuaalikoneistoja ja rummut vakiokamaa. Rihlat kuoresta on mennyt kerran, samal lähti rullat ja jouset; peräväitys hajos. Yleensä silloin hajonnu myös kuoret. Kuorii menny useampi voimansiirtovaurioissa kun vapaakytkimii. Normi ”bolt in” Spragi on tarkotettu pelastamaan kuoret jos rihlat saaneet kyytiä. Toi superspragi taitaa itseasiassa olla varhaisimpien 727:n vakio? Siin on muutama rulla enempi ja tukevampi pulttaus ku perus bolt inissä. Mul on kyl ollut sellanen, taitaa olla Dusterissa nyt se loota. Kerran hajos kardaani, mut ei hajonnu vapaakytkin. Mä en tie onks se eka vahvistus mikä pitäis tehdä, ja kuinka autuaakstekevä. Tunne on et ei ekana listassa.
     
    Muokattu: 16.5.2024
    Skigu tykkää tästä.
  13. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Onko vasemmanpuoleinen joku kuutoskoneen jakaja? :odeek: Näyttäis että nokkapyörässä on pykäliä pari liian vähän...?
     
  14. 440Mag

    440Mag Gearhead

    No, käytännössä joo. Pyörä oli siis 6-kulmainen tossa uudessa 413-440 kärkijakajassa vaikka se muuten oli ihan niinkuin piti (Slant-6 jakaja on muutenkin ihan erilainen).

    Toisella, 8-kulmaisella samanlaisella jakajalla kävi vähän erilailla :D
     

Kerro tästä muillekin!