6.2 päästömittaus...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kane, 16.5.2003.

  1. kane

    kane 1st gear

    Joopa joo............
    Tuli aamulla käytyä mittauttamassa savuarvot ennenkuin muuten katsastukseen.
    Prkl...toisella sai läpi keskiarvolla 2.41!!! Nooh, siis hyväksytty mutta parina aiempana vuonna lukema ollut alle 1.5.
    Lienee aloitettava suuttimen testauttamisesta...
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No voi päästä ajamallakin alle:
    minulla oli tämän vuoden katsastuksessa 3.41 ja hylkäys (vaikka siis saisi olla 7.0 kuulemma)
    Toisella kerralla vein ilman ilmanputsaria ja vähän reippaammin oli ajeltu kuukausi: 0.84

    Ei vielä tarvinnut suutinremonttia.
     
  3. kane

    kane 1st gear

    Kyllä se raja on 2.5
    Eilen ajelin reippaasti putket tötteröllä että olis paskat pois putkista...

    Joo eihän tässä ole paniikkia kun ens vuodelle...heh...
     
  4. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Niin, katsokaapa ne raja-arvot aikaisemmista keskusteluista, ken haluaa. Eräillä malleilla se Kmax on 7.0.
     
  5. kane

    kane 1st gear

    "Tarkennuksia mittauksiin: 1.1.1978 jälkeen käyttöönotetuille ottomoottorisille tehdään päästömittaus CO 4.5% ja HC 1000 ppm, 1.10.1986 lähtien rajat ovat CO 3.5% ja HC 600 ppm. Vähäpäästöiseksi merkityt (otteella), joutokäynti CO 0.5 HC 100 ppm, kierroksilla 2000-3000 1/min CO 0.3 HC 100 ppm ja lambda 1.00 +/- 0.03.
    Dieseleillä mittaus 1.1.1980 lähtien, rajat ovat, vapaastihengittävät Kmax 2.5 ja turboilla Kmax 3.0. "

    Millä 6.2d mallilla siis raja 7.0???

    Aiemmin RockHQ kirjoitti pumpun keskipakosäätimestä... mitenkäs se ehkä vaikuttaisi?? Mun koneessa ainakin kierrokset huusi nätisti eikä sekoillut...
    Hirveesti ei mustaa tullut putkesta...ehkä harmaampaa...vaikea sanoa.
    Kait sieltä jotain palamattomia partikkeleita tms. sitten tulee...
     
  6. blazer

    blazer 1st gear

    kaikilla niillä jotka on uitettuja eikä maahan tuojan kautta suomeen tulleita.erottaa tyypikoodista ei ole kaikkia kymmentä numeroa.silloin savu arvo on 7.tämä asia on fakta tarkistin asian niin ei tarvi arpoa....se harmaa tai sininen viittaa palamattomaan polttoaineeseen.ennakot ainakin itsellä vaikutti savun väriin.nyt tulee pelkkää mustaa kun on ennakkoa enemmän.

    _________________
    jenkki on jees!

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: blazer 2003-05-16 14:35 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: blazer 2003-05-16 14:35 ]</font>
     
  7. kane

    kane 1st gear

    Jos autoon johon moista konetta ei ole alkuperäisenä saanut/ollut, ja on asennttu 6.2 mosa niin mites tuon rajan kanssa??

    Mistä saa tietoa...katsastuskonttorilta??

    Joo, eilen säädin ennakkoa 2-3mm muttei näköjään auttanut...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: ChevySTW 6.2d 2003-05-16 15:07 ]</font>
     
  8. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Sitten sitä faktaa:
    "Autolle, joka on otettu käyttöön ennen vuotta 1989 ja jota ei ole tyyppihyväksytty ajoneuvojen dieselmoottoreiden päästöjen vähentämiseksi toteutettavia toimenpiteitä koskevan direktiivin 72/306/ETY tai E-säännön n:eek: 24 mukaisesti, valvonnan raja-arvona on kuitenkin 7,0 Bosch-yksikköä" (aika tarkkaan K=7,0).

    Päästöjen hyväksymisestä erivapaudella, pitäisi olla maininta otteella, mutta käytännössä sitä kuitenkin voidaan soveltaa jenkkivehkeisiin (jenkkidieselillä) ilman sitä otemainintaakin. Mutta huomatkaa kuitenkin että ENNEN 1989 käyttöönotetut.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    eli mun 6,2d vanissa on vai se raja 7 kun on joku maininta rekisteriotteessa, jossa sanotaan että päästöarvo hyväksytty jollain erityispäätöksellä. eli onko se siis 2,5 vai 7? auto on siis mallia 1988...
     
  10. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Se on 7,0.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    no sit ei varmaa ongelmaa vaikka mustaa vähän työntää putkesta ku lähtöjä ottaa... mutta voisko osittain olla siitä kiinni ku ajo tavallisesti aika rauhallista ni putkessa varmaa aika paljon nokee. jos lyö lämän tiskii ni pullauttaa aika hyvät savut, mut jos pitää kierrokset ylhäällä ni savun tulo loppuu ts. vähenee reilusti. toivottavasti ne tietää siel konttorilla neuvomatta et se raja on 7
     
  12. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Kyllä ainakin SAUK:n asemilla pitäisi tietää, jos ei tiedä niin vihjaise katsurille että katsoo ohjeen KAT 1/2000. Sieltä se löytyy, sivulta 2 ja 3.
     
  13. wili

    wili 3rd gear

    Minulla on -89 vani joka on Metron tuoma. Siinä on rek.otteessa maininta "päästöt hyväksytty LM:n päätöksellä 7573/73/92" eli onko raja 2,5 vai ?
     
  14. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Valitettavasti tuo päätös koskee ennen -88 ja sitä vanhempia autoja.
    Mainitsemasi päätös kyllä todennäköisesti tarkoittaa tuota isompaa raja-arvoa?
    Jos on ongelmia päästöissä, niin kannattaa kysäistä AKE:sta, heidän kantaansa asiaan.

    "Mitä vähemmän tarvitsee huudattaa sen parempi".
     
  15. 6.2vani

    6.2vani Gearhead

    89vani laakista läpi s.arvo0,29 eikä mitään vippas konsteja.oulussa heinäpään konttori suosittelen.asialista porukkaa antoivat hyviä neuvoja suosittelen.
     
  16. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    Onko muilla 6.2:ssa Nato mallin syöttöpumppua. Itelläni on tossa Hartolassa kasatussa moottorissa tommonen. Eikä siitä pysty normaali katsastus aseman päästömittareilla päästöjä mittaan koska niis pumpuissa on semmonen kekipakosääjin et se katkasee syötön kun yrittää antaa paikallaan kierroksia. Normaali ajossa toimii täysin. Ite vein Blazeria syksyllä leimalle ja oli inssillä hyvät ilmeet kun koitti antaa jenkaa ja moottori ei suostunu yhteistyöhön. Viimein se tuli kapiinista ulos ja kysy mikä tää oikein on. Päästöt jäi mittaamatta, mutta leima tuli. Ei ollu ennen vastaavaan törmänny.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pohojanmaalta ei taida löytyä yhtäkään asemaa, joka olisi kuullut tuosta 7.0 raja-arvosta ja siitä että se koskisi Chevy Vania. Sanottiin että se koskee kuorma-autoja joissa on joku Valmetin moottori. Ei ole mitään merkitystä sillä onko auton tuonut maahan yksityishenkilö. Olen soittanut ainakin neljälle eri asemalle ja aina saanut saman vastauksen ettei Vanilla ole mitään erikoisehtoja. Kyselin samalla myös kuinka paljon annetaan kierroksia, kaikista sama vastaus että kaasu polkaistaan pohjaan eli se otetaan mikä irti saadaan. Laitoin myös kyselyn AKE:en ja sama vastaus, raja-arvo on 2.5. Jos joku tietää sellaisen aseman missä Vanilla on raja-arvo 7.0, niin voisiko ystävällisesti laittaa kyseisen aseman yhteystiedot tänne. Soittaisin sinne ja kysyisin asiasta, haluaisin kuulla omin korvin. Niin ja mulla on -83 Vani jonka on yksityishenkilö tuonut Suomeen -89/-90.
     
  18. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Miten on 5.7d/5.7dx:n laita? päteekö samat jutut??

    AKE:n sivuilta: Jos automaattivaihteistolla varustetun auton erityistä mittauspyörimisnopeusarvoa ei ole käytettävissä, moottorin on saavutettava 2/3 ruiskutuksen katkaisun normaalista pyörimisnopeudesta. (Tai jotain sinnepäin.)

    Miköli auton valmistaja on ilmoittanut yleisiä raja-arvoja korkeamman absortio- eli k- kertoimen, käytetään tuloksen arvostelussa tätä raja-arvoa. (Sekin oli AKE:n sivuilta.)

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: TeuvoSlam 2003-07-02 21:36 ]</font>
     
  19. kojo

    kojo Gearhead

    Päästöarvot 0,13 viime viikolla katsastuksessa ilman mitään kikkailua, lienee aika kääntää syöttöä isommalle :smile:

    Edit:korjattu pari kitjotusviehettä
    [​IMG]

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: kojo 2003-07-06 17:39 ]</font>
     
  20. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Mulla on myös -83 vani, joka on uitettu -89 Suomeen. Raja-arvo on 2,5 ollut jo 7 vuotta.
     

Kerro tästä muillekin!