727 turbiinin teettäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Skigu, 6.6.2024.

  1. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Motti 512, nokka compin 21-233-4 @.050 252/260, kannet 300cfm .500 nostolla. Välitys nyt 2.94. Auto 71 roadrunner.

    Nyt paikalla kiristetty tci turbiini, mut luistaa rankasti. Ei oo mikään kilpuri, mut joskus ajetaan suoraa rataa.

    Mimmonen stalli ja välitys tohon?
    Ei tuu ajettuun mitään pitkiä siivuja ajettuun, lähinnä kaupunki ajoa.
     
  2. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

  3. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    512 ja 300 cfm, mut mikä kansi ja kanavaikkuna? Imusarja, kaasari? Mut jos vakio ja single plane, niin huipputeho lienee jossain 5700 huitteilla, +-200. Ite oon PTC:ltä hommannut turbiinit auton tietojen mukaan. Niihin voi olla vaikee saada yhteyttä, mut kannattaa yrittää. Täyttää tiedot autosta, moottorista ja käyttötarkoituksesta niin hyvin kuin pystyy, ja uskoisin että olet tyytyväinen lopputulokseen. Uskoisin et tarjoavat 9.5-10" mallia. Perävälityksen kanssa on turha lähtee kauheesti hulluttelee, arpoisin 3.23 ja 3.55 välillä vähän rengaskoosta riippuen jos ei kyseessä oo täyskilpuri. Jos 28" tai yli rengaskorkeus, ni 3.55 ja jos selkeesti yli ni ehkä 3.73.
     
    Skigu tykkää tästä.
  4. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Kansi e street vakio ikkunalla. Imusarja dual plane 750 quick fuel tuplapumpulla. Vaihtuu kyl kaasari ja imusarja täs joskus.

    Välityksistä samaa mieltä. Ton 3.55 oon ajatellu laittaa.
    Oonko ihan hakoteillä, mut mun mielestä sais olla jo 2200 rpm niin tiukka, kun vaan saa? Kylhän toi jo siä vääntöö tekee.

    Täytyy täytellä sinne kaavake. Mikä sulla on ollu hinta ja toimitusaika ekasta viestistä?

    Pystyykö suomes joku tekeen varmasti hyvän customi turbiinin? Kokemuksia?
     
  5. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    A&A:lta tilasin itse n.10 vuotta sitten, silloin n. 2800 stallinen billetti turbiininlukolla taisi olla kotiovelle kannettuna kaikkineen jotain 1200-1300e, toimitus aika muutama viikko.

    Tilauskaavake sivulla 69

    http://www.aandatrans.com/images/2015_Web_Catalog.pdf
     
    Skigu tykkää tästä.
  6. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Ilmeisesti olit tyytyväinen, millaseen mottiin ja käyttöön?

    Jotenki näis mopareis on turbiini juttuki vaikeempi, ko leetukois. Ei ton tehosis moteis chevyllä ollu mitään ongelmia luistos. Tai ainakaan niin paljoo, et olsin huomannu.
     
  7. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    mulla on 607 CID perässä JN tradingin custom limppu ja on semmonen kun halusinkin
     
    Skigu tykkää tästä.
  8. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Aika lähellä sinun speksejä, tosin perävälitys 3.90, mutta tyytyväinen ollut, lähtee heti tyhjäkäynniltä vetään, mutta tarvittaessa antaa myös löysää. Kysyin myös silloin JN-Tradingilta ja TH-Maticilta, mutta minun tapauksessa haasteena oli tuo lukkokytkin niin meni amerikan hommiksi.
     
    Skigu tykkää tästä.
  9. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Noi on aina melkosia makuasioita mikä kenenkin mielestä on hyvä. Mul on turbiineista aika paljon käyttäjäkokemusta, oon omistanut niitä kymmeniä eri valmistajilta. Ja Suomessakin huollattanut ja muutattanut.

    Moparin turbiinille ei oo yhtä paljon tilaa pituussuunnassa kuin vaikkapa letukalle, siks se on ehkä vähän haastavampi. Mut kyl niiden kans on pärjätty.

    Ite tykkään etenkin manuaalikoneiston kanssa korkeempistallisesta turbiinista. Sillä kun on aina täydet paineet lootassa, niin vaihdot ovat hyvin teräviä. Matalakierroksisella turbiinilla normiajossa vaihdot tuppaa tulee sellasiks niinku ajais manuaalilla niin et vaihdossa aina lipsauttais kytkimeltä jalan sivuun.

    Stalli ei välttämättä kerro sen turbiinin katuominaisuuksista hirveesti. Voi olla 3500 stallinen turbiini joka normiajossa on pienelläkin kuormalla lähellä sitä ja vittumainen käyttää ja kuunella. Ja sit voi olla 6000 stallinen, mis harvoin menee normiajossa kierrokset kolmen päälle. Toinen enempi on/off tyyppinen, toinen vetää tyhjäkäynnillä.

    Sit niis on hyötysuhteita, momentinmuunninkerrointa. Ja tietysti se stalli aina riippuu väännöstä ja vastuksesta, eli painosta, välityksestä jne. Ja lisäks niis on aina luistoa. Hyvässä vähemmän, huonossa enemmän. Luistolla tarkoitetaan siis se stallspeedin yläpuolella tapahtuvaa luistoa.

    Hyvässä se on selkeesti alle 10% eli moottorin kierrokset vedossa laskettuna välityksen ja rengaskoon mukaan on vaikka sellanen 6% suuremmat ku laskennallinen kierrosluku. Huonossa se voi olla vaikka 20%.

    Joskus taannoin ku ajelin AO-3:lla, hommasin siihen "uran" aikana viis turbiinia. Kaikki 8" laatutuotteita. Laite kulki kympin pintaan vartin, mut turbiinien stalli oli siin 7000:ssa ku motin huippputeho oli 6600. Ne oli käytettynä hankittuja kunnes sit sijotin oikeen uuteen kustomiin.

    Se tuli Coanilta. Auton tiedot, oisko jo ollu dynolaputkin, varmaan. No, sama juttu. 10.0 pukkas, lopparit jotain 217. Halusin sitä tiukemmaks, joten lähetin sen JN-tradingille tiukattavaks.

    Ja kas! Eka veto, vähän sutas lähdössä, mut ku sai sen 7000 tauluun ja vaihto kakkoselle ni kierrokset putos 5500:n! Koskaan aiemmin ne ei pudonneet siit 7000:sta! No, kolmosta ja sama juttu. Maali lähestyy ja rundit nousee, maalis on 7800! Normaalisti oli siin 7100-7200.

    Matkal varikolle funtsin, et aika meni varmaan siihen sutasuun, mut loppari pitäis olla kova! No, aikakortti sen kerto, 11.0/199. Turbiinis tapahtu melkonen luisto ja se hukkas energiaa. Siin vaihees jätin Suomessa muokkauttamisen siihen. Nykyään oon teettänyt niitä TH-maticilla, Tapsal alkaa olee joaika hyvin osaa ja kokemusta.

    No, hyllyst yks vanhoista ja taas mentiin 10.0-10.1 koko matkan 7000 taulussa ja välillä vaihdellen. Sit tuli taas vastaan yks, kaverin hajonneesta hemistä jossa 440 stalli. No, testaamaan kuten edellisiäkin. Kolmonen päälle, jarrua ja kaasu pohjaan.6300 näytti rundari, eli samaa suunnilleen kuin muillakin.

    Ja radalle. Liikkeelle ok, 7000, kakkoselle ja putoo 6300:n. 7000, kolmoselle ja taas. 9.83/224! Seuraavaan sama kuvio, ja 9.69/227.

    Esimerkki oli sillee vähän huono et 8" oli ilmeisesti jo lähtökohtasesti liian pieni halkasijainen tohon matalakierroksiseen vahvavääntöiseen moottoriin. Mut COAN ei sitä millään lailla kyseenalaistanut, ja se lopulta toimiva oli A1 merkkinen.

    Jossain vaiheessa sit aloin käyttää PTC:tä jonkun TCI:n hajottua kun se oli ainoo firma joka ylipäätään suostu tekee turbiinin 1650 kiloseen autoon 3.23 vällärillä ku vääntöä oli 950 ja tehoa hiukka vajaa 800. Sen jälkeen en oo muun merkkisiä uusia ostanutkaan.
     
    Skigu, Seevu ja three hundred tykkäävät tästä.
  10. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Kuin paljo noi teidän limput luistaa kaasu pohjas ja cruisella?

    Tolla kiristetyllä tci:llä oli 1/8 maililla lopparit 145 kolmosella ja nolla luistolla olis ollu 250. Lirputtamalla cruisates menee 70km/h 2000rpm ja nolla luistolla olis 90km/h.

    Kelpaosko tohon mun mottiin ihan joku ns listalimppu kunnei toi ny niin erikoinen oo, esim protorquen covertteri
     
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    4-6% täyskaasulla stallin yläpuolella. Normiajossa satasessa 6300 stallinen turbiini n 1-200 kierrosta enemmän kuin 1800 stallisella, kierroksia sellanen 2800. Sadan kilsan matka-ajon jälkeen lootalämpö oli 85c. Sellanen hauska piirre vielä noista, et ku TCI:n hajottua tilalle tuli PTC, ni varttimailiaika ei parantunut juuri lainkaan. TCI:llä motti alko 3.23 ruuvilla olla maalissa alueella, mut PTC:llä mentiintoista tonnia alempana mikävaikutti varmaan asiaan.
     
    Skigu tykkää tästä.
  12. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Okei. Eli voi olla ettei vedä yhtään kovempaa pitävämmällä turbiinilla.
    Osaako noista mun laittamista nopeuksista päätellä mitään parantuuko kulku? Varvit siis 5500rpm maaliin tullessa kolmosella ja ilman luistoo olis kuulunu olla 2 ja samat varvit noin suunnilleen.

    No, selvii koittamalla. Kukaan tuskin netis varmaa tietoo pystyy tarjoon. Perse kyl kertos, et luistoo on liikaa muihin vehkeisiin verrattuna
     
  13. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei tolla välityksellä.Toisaalta, sul on ilmisesti ihan alakierroksilta vääntävä motti, et ero ei välttämättä oo kovin suuri. Mut perävälitystä muuttamalla tilanne sit korjaantuu. Mä oon ite katukikkareissa tykännyt käyttää suht pitkää välitystä ja korkeeta turbiinia, 4000 hujakoilla. Esimerkiks nyt tossa Cordobassa on 3.23 ruuvi, 28" rengas ja sellanen 4000 stallia. Sil on vast neljä vetoo takana nykykuosissa, mut toistaseks paras 10.26/219. Voihan olla et jossain vaihees kokeillaan mitä se tykkäis tiuhemmasta.
     
  14. Akit

    Akit 2nd gear

    Mun mielestä kannasttas laskea se turbiinin luisto, et tietäs paljonko se oikeesti on. Sen jälkeen keskustella sen "tiukkaajan" kanssa onko jotain tehtävissä. Uuden ostamalla ei välttämättä päästä yhtään lähemmäs toivottua mitä nykyinenkään on.
     
    Skigu ja 4d sedan tykkäävät tästä.
  15. mopperi1970

    mopperi1970 3rd gear

    Suosittelen tilaamaan suosiolla PTC custom turbiinin. Heidän sivuilla voit täyttää auton tiedot ja tekevät sen mukaan. Kävin 10 min sitten koeajolla, kun saatiin ruuvattua 8" ptc race turbiini 4000rpm stallilla tuohon minun 394cid coronettiin. Ei mitään muuta kuin positiivista sanottavaa. Vetää kylillä pörrätessä pintakaasulla alle 2000rpm. Helppo kiihdyttää, vaikka millä kierroksilla. Välittää voimaa tasan kaasupolkimen asennon mukaan.
    Matka ajossa 90km/h kierrokset nousi vain 400rpm ylemmäs kuin edellisellä vakiolla mopar 11" lätyskällä. Tuo oli näköjään avattu, että joku oli yrittänyt varmaan nostaa stallia. Ei sitä ollut kuin 2000rpm hujakoilla silti. Minulla on 3.55:1 perävälitys. Vaihdan tiuhempaan kunhan ehdin. Tuo moottori, kun on lyhyt iskuinen kierroskone.
     
    Herje tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!