Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. j7

    j7 1st gear

    Tätä harkitsin mutta olen antanut itseni ymmärtää että tuossa pitäisi olla suojarele diodilla välissä ettei ecm suuntaan lähde jännitepiikkiä. Kokeilin suoraan fassin releen tilalle

    https://www.jussinmaki.net/autosahko/rele-12v-20-30a-5-n-diod/p/20201103/

    mutta paloi heti pikkusulake kytkentävirtajohdosta (joka on siis sisäsulakeboksissa radion kanssa samassa)

    fassin alkuperäinen on tämä, eikö tuon em. pitäisi nyt sopia tilalle

    https://spemco.com/v23234-a1001-x036-spdt-mini-relay-with-bracket-40-20a-spade-terminals/
     
  2. JPSR

    JPSR 1st gear

    Jaahas, säät suosii pihatöiden tekemistä, joten totken huoltoa tiedossa. Tukivarret purettu ja puslitus menossa, jos simpukan koittais ehjätä ja trackbarin vaihtaa 3 gen tyyliseksi. Seuraavaksi olis ohjelmassa moottorin öljyvuotojen vähentämistä. Jakopään kotelon tiivistys, etustefa, jopa kylkiluukun vois tiivistää. Tarttis vain löytää jakopäänkotelo, jolla löytyis rattaisiin edes jonkinlainen hammasvälys. Paikallaan joku kotelo, joka vaihdettu jossain edellisen haljettua kdp uhrina ja hampaita ahdistaa:

    https://youtube.com/shorts/i2OaY5wcFa8?si=a4y_ZDDbouHg4ORb
     
  3. Heksa

    Heksa 1st gear

    Onko releen käämi kytketty oikein, 85 maissa ja plussa 86:ssa?
     
    j7 tykkää tästä.
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Palaan viälä noihin maaleihin. Jos vetäsen sen teollisuus polyuretaanimaalin ramin pintaan eli ylimaalaus siis kyseessä ni se pitäs netin mukaan käydä vanhan maalin päälle ns. huoltomaalaus periaatteella. Koskeeko tämä myös automaalin päälle vai teollisuus maaleja pelkästään vain, eli kokemuksia? Puhtaaksi pellille vedetyt kohdat eli puhalletut tai hapotetut, pohjaan ensin teollisuusepoksilla johon se uretaani varmasti käy.
     
  5. j7

    j7 1st gear

    Tässä vika tosiaan oli. Fassin piuhasetin liittimessä 85 on plussa, pitää vaihtaa liittimeen menevät johdot päittäin 85/86.
     
  6. Heksa

    Heksa 1st gear

    Hyvä että vika löytyi. Arvelin että tuo voi olla syynä kun sulake paukkuu heti, niin diodi päästää väärään suuntaan.
     
  7. Pertura

    Pertura Gearhead

    Minä sanoisin että urtsiväri käy automaalin päälle. En ole omissa kötöstelyissäni huomannut mitään syytä miksi ei kävisi, siksi uskallan vahvalla mutulla sanoa että käy. Näissä kun ei orkkismaalikaan ole thermoplastinen, niin ei sekään ole kiusana.
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kiitos. Tietoa ei löytynyt ainakaan ihan äkkiä netistä, vaikka haeskelin jonkun aikaa. Jos se orkkis väri on pellissä ollu -96 lähtien ni tuskin se irtoo muuten kuin jos stydimpi teollisuusmaali sen keittää irti. Senhän se termoplastiselle värille tekee. Siinäkin tais selvitä eristeeksi laitettavalla oliko se epoksi? Joo, kattelin kans ettei ton ikäsissä enää sitä termoplastista ole. Tietysti sitä epoksihuntua voi ohuelti ruuttailla ylt ympäri autoa mutta kun kympin ottaa polyuretaanimaalia ni ei viittis ottaa epoksia isoa astiaa. Tulee kalliiksi ja pitäs taas seuraavat 7 vuotta ajaa….
     
  9. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Mä maalasin oma auto yli 10v sitten Sisun runkomaalilla, ja katto hilseilee nyt maalit pois. En tiedä oliko alla orkkis väri mutta oli ennen kaksi värinen musta ylhäältä ja hopea alaosa, se mikä oli ennen musta kiehui todella helposti niin piti alkuun laitta ohuita kerroksia päälle, hopeassa osassa ei mitään ongelmia.
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tääkin on vissiin joku two tone maalaus. Yläosa pearl ruby red helmiäinen ja alaosa hopiainen, mikä lie koodi. Ral koodilla löytyy niin liki orkkis punasta että kelpaa minulle ja se kääntyy ncs koodiksi jolla saa maalin. Yläosassa on lakka irtoillu jonkun verran että voi olla sama homma minulla. Kun en viittiny mattamustaa ostaa kun olis ollu enemmän värjäämistä kun luukkuja aukoo ni mattapunanen käy minulle.
     
  11. tsipi

    tsipi Gearhead

    Mä maalasin kaverin -96 rammin 5-10 v sitten. Muistaakseni se oli raskaankaluston maalia satiinimustana. Eli urtsia varmaankin? Näyttäisi tarttuvan vanhaan maaliin kun on vieläkin pysynyt.
     
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Raskaan kaluston maaleja on keinohartsi, akryyli, metalli ja helmiäinen sekä epoksi ja polyuretaani.

    H-auto maaleja ennen ainakin oli neljä ensimmäistä. Aikas pitkään on epoksiakin kait käytetty. Monethan ostaa teollisuusepoksia pohjaksi mutta maalaamot käyttää niitä kalliimpia merkkituotteita. Polyuretaani on ominaisuuksiensa takia tullu autotallimaalauksiin kun on kestävää. Jos sillä pinnoitetaan lattioita ni kestää kävellä auton päällä. Sikäli jos ei pelti notku alla ja sehän on joustavaa tosin kuin varsinaiset automaalit jossei lisää joustoainetta.

    Teollisuusmaaleiksi luetaan epoksi, polyuretaani, alkydi ja kaiken maaliman sinkki ja lämpömaalit.

    Hyllyssä on tallissa sikkensin akryyliä joka on raskaan kaluston maalina aikoinaan ostettu. Oli halvempaa eikä kuulemma eroa henkilöautomaaliin valtuutetun jälleenmyyjän kertomana. On vaan profiloitunut k-a väriksi ja halvempaa.
     
  13. ravolta

    ravolta 3rd gear

    loovan palkin asensin, reikäväli iha samala kohtaa ku 47re.ssä. pikku korokkeen vaa joutuu kannatinkumin pääle tekeen. kartaanien mittausta ja jakoaskin kepin veistelyä, tai kepille teline.
    vaijerisammutinki löysi hytistä paikkansa. ehjä solenoidi jouten halavalla.
     
  14. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Saako olla vaijeri sammutus?? Avaimesta pitää sammua jostain vuosimallista lähtien... Siitä on ollut juttua aikaisemminkin tällä palstalla...
     
    ReDDot tykkää tästä.
  15. simu_l

    simu_l Gearhead

    Avain ei saa lähtä pois auton käydessä, eli vaijerisammutin ei virallisesti kelpaa kun ei ole alkuperäinen.
     
  16. ravolta

    ravolta 3rd gear

    no perkeles, tämähän pitää tutkia. pitääkö solkku vielä iskeä paikalleen takas
     
    Cumminski tykkää tästä.
  17. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Olisko liikaa pyydetty jos ne joilla on -95 tai jonkin verran jompaa kumpaa vuosimallia oleva nelikkoRami, niin tarkistaa löytyykö seuraavaa numeroa ABS-poksin kyljestä: 56026893 tai 56027305. Tarkistin eilen sähköt autosta ja näkyy ainakin plussat ja maat tulevan boksille asti eli saattaa olla mahdollisuus että oma on kaput. Ebayssä myivät satasen pintaan varaosana nii voisin nyt ainakin kokeilla miten käy, omasta en vaan saa numeroa kun tarra on kadonnut. Catcar:in sivuilla oli nuo kaksi numeroa mutta en oo varma onko oikein, ymmärsin että sama boksi olis -94 - 98 tai jotain sinneppäin, 94 ylöspäin kuitenkin. Kiittää ja kumartaa.

    Mulla on muuten tuo oma taas joku vuosimallien sekasikiö. Mulla on -94 ja -95 tehtaan johto- ja pinnikaaviot, autossa on -94 pinnijärjestys vaikka auto on puoliväliä -95 :D
     
  18. Heksa

    Heksa 1st gear

    Onko nyt kyseessä 4-pyörä ABS, vai pelkästään takasiin vaikuttava RWAL?
     
    Cumminski tykkää tästä.
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Varmaan 4-pyörä ku rwal systeemissä ei boksia ole.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  20. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Kyllä ainakin ykköskopassa on hanskalokeron takana RWAL-boksi.
     
    Cumminski tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!