Hydraulit & Kiruna-systeemit ja Ilmajousitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Anonymous, 26.10.2001.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    hydraulijouset

    täysin noviisi kyselee hydrauleista....
    saako (lain mukaan)/voiko(merkistä riippumatta)/meneekö katsastuksesta läpi/kuinka hankalaa....

    eli ajatuksena olisi laittaa autoon hydraulijouset, ei hypyttämiseen vaan nostoon ja laskuun, mielellään suht nopeeseen sellaseen, ainakin nostossa.....voiko kukaan ohjata mua oikeelle osoitteelle mistä saan neuvoja tai neuvoa mua suoraan....????

    saa vastata osoitteeseen mikko.koponen@students.turkuamk.fi
     
  2. herrakani

    herrakani 1st gear

    Saa, jos tekee ne asetusten mukaisesti.
     
  3. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    eli näillä eväin!!! Pitää laittaa tieto korvan taakse jotta voi rakentaa systeemin kuhan päästään siihen pisteeseen
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    hydraulijouset

    herrakani...
    vastasit että hydraulit saa laittaa autoon jos ne tekee vaatimusten mukaan...mistä löydän/saan ne vaatimukset....

    katsastusasemaltako?....jotenkin siellä on ollut (kun olen joskus jotain kysynyt) hieman nuiva suhtautuminen neuvomiseen....
     
  5. Janski59

    Janski59 Gearhead

    Olisikohan kellään täällä tietoa X-runko letukan ilmajousiasennuksesta?

    Lähinnä kiinnostaisi tietää mihinkä kulmaan leikkaan ne putkien yläpäät ja miten pitkät ne putket ovat mitkä tulevat jousitorneihin?

    Jouset ovat 6*3 makkarat.
     
  6. zilu

    zilu Gearhead

    Minunkin on tarkoitus laittaa ilmastoinnin kompura painetta tuottamaan.
    Musta taas tuntuu tuo 15 bar suurelta.

    Mulla on 20 ltr säiliö, mitäs rodhot arvelet kauanko kestää säiliön täyttö ilmastoinnin kompuralla?
     
  7. rodhot

    rodhot Gearhead

    Kompuran tuotto riippuu paljolti mallista.Tuon 15 baaria kompura tuotti helposti. Kannattaa harkita myös moppen? v2 kompuraa jos vaan sopii pellin alle. Mitä suurempi paine sitä enemmän ilmaa=liikettä! Pitää vaan mitottaa letkut,säiliöt,sylinterit yms.!
     
  8. zilu

    zilu Gearhead

    kytketäänkö toi kompura niin, että punaisesta putkesta paineet säiliöön, ja sinisestä letkusta ilma kompuralle? Ja tuon sinisen päähän joku suodatin?

    Kuplaan on ilmajousitus tulossa, kompura on hyllyssä (12V), mutta tuo ilmastointikompura olisi kyllä hyvä tuoton kannalta. Mitsubishin kompura löytyy myös, sitä voisi koittaa.
    [​IMG]
     
  9. Hannu_L

    Hannu_L Gearhead

    Kannattaa muistaa, ettei nuo pussit kestä kuin 8-10 bar paineen, joten jos konpuran tuotto on tuota 15 barin luokkaa kannattaa varmaan laittaa linjoihin mittarit.
     
  10. B 50

    B 50 Gearhead

    Pusseja on useammalle eri paineelle tarkotettuja. 300 psi on vielä aika yleinen.
     
  11. mercury59

    mercury59 Gearhead

    paineensäätimen jos malttaa asentaa niin ei tarvii pelätä säkkien puolesta...
     
  12. janiluo

    janiluo Gearhead

    En ole vielä X-runkoseen asentanut, joku muu kertokoon lisää.
    Ihan noin GM Midsize tiedon pohjalta väittäisin että ne putket pitäisi mitoittaa niin että pohjaanlyöntikumit ottaa kiinni ennen kuin pussi on täysin kasassa. (78-> Camino, Malibu, S-10 ym. putken pituus n. 3,5")
    Se putken kiinnityskulma kannattaa katsoa niin että kun pussi on kasassa niin pinnat on kohtisuorassa. Pussihan voi vääntyä enemmän "täynnä" ollessaan kuin tyhjänä.

    Ilmastointikompuroista sen verran että 60-70-luvun mäntäkompuroissa oli monesti erillinen voiteluöljy ja niissä oikein oma mittatikkukin. Moparin V2 kompura on sinänsä aika näyttävän näköinen.

    - Jani -
     
  13. herrakani

    herrakani 1st gear

    Semmonen öljytilatonkin käy, kun laittaa oljynheittimen ilmansuodattimen jälkeen ja öljynerottimen ennen säiliötä.
     
  14. spychobilly

    spychobilly Gearhead

    en tiedä onko käsitelty tätä asiaa mutta kysyisin näistä eteen tulevista ns. BOLT-ON iskarin mallisista ilmapussi paketeista..mitä eroa on yksi/kaksi venttiliseillä??nopeampi ilman poistuminen?? :-?
     
  15. B 49

    B 49 Gearhead

    Oiskos siinä kummallekkin pussille omat venttiilit?
     
  16. spychobilly

    spychobilly Gearhead

    niin siis ala pussilla ja yläpussille vai..?
     
  17. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    ilmajouset

    Arvelen että juuri siitä nopeammasta ilman kulusta on kyse, mutta saatta olla myös siksi että toiseen liittimeen tulee ilmanpoisto (solenoidiventtiili) ja toiseen paineistus (solenoidiventtiili), arvaus vain. Venttiilien ohjaimiahan on sitten jokalähtöön, kuin pianoja joita lowrider-ukot soittelee autoaan pompottaen... järkee vai ei?
     
  18. spychobilly

    spychobilly Gearhead

    ok.Eli ostan noi tavan yks venttiiliset..
     
  19. herrakani

    herrakani 1st gear

    eikun 2-venttiilisiin menee enemmän ilmaa, niinkun arvelitte. Eli 2 reijästä sisään yhden sijaan, tankissa 2 venttiiliä, ja just siks että yhen venttiilin kapasiteetti päästää ilmaa läpi on rajallinen.
     
  20. köyhä

    köyhä 3rd gear

Kerro tästä muillekin!