Katsastusvaatimukset vuosimalleittain

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Fordmieesss, 3.7.2013.

  1. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Yksittäisen suikkalakin tekemiselle tai tekemättä jättämiselle ei valitettavasti voi paljoa arvoa antaa.

    Kuten Eputkin tiesivät, olemme tuhansien murheellisten katsastusten maa.

    Isäpapan kanssa juuri keskustelin karjapuskurista, joka on seissyt Grand Cherokeen keulalla vuodesta 1999 asti ja nyt pääsiäisviikolla katsuri oli todennut sen olevan laiton. Ei kuitenkaan ollut siihen puuttunut kun isäpappa sanoi katsastaneen auton puskurin kanssa vuodesta 2006 asti ja oletettavasti uudesta lähtien ollut keulalla. OIi kuulemma vaan mutissut perään, että laiton se on.. Saattaa se sitä ollakin, kun lisävalot on tiputettu pois jo vuosia sitten.
     
    juko7 tykkää tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei karjapuskuria pois tarvinnut ottaa, jos se oli lainmuutoksen aikaan jo nokalla. Jo poislaittamani F-150 keulalla oli myös, eikä se haitannut yhtään katsastusta. Ei sitä oltu edes luetteloitu lisävarusteena otteessa, joissa kuitenkin mainittiin lavakaukalo ja -kate.

    Tenu-Dartista puuttui mulle tullessa (1998) sekä pesulaitteen tankki+pumppu, että oikeasta takavaloryhmästä se ulompi, jossa on ajovalon lisäksi jarru+vilkku. Polttimon lisäksi puuttui myös lampunkanta ja pätkä johtoa. Ja silti leimattu. Ei ne suikat kaikkea aina huomaa. Ei varsinkaan, jos käyvät jobbarin kopissa leimasimen kanssa keikalla.
     
  3. kamarro

    kamarro 1st gear

    Minkähän laiset päästövaatimukset tuossa mun 1989 RS camarossa mahtaa olla, tiedoissa lukee vain että auto on hyväksytty kahdella äänenvaimentimella, vähäpäästöisyydestä ei merkintää mutta egr ja muut häksättimet näkyy olevan paikoillaan ja katti myös, tai ainakin kuoret siitä?
     
  4. fenix

    fenix 3rd gear

    1989 voi olla normaali- tai vähäpäästöinen.
    Jos rekisteriotteessa maninta katalysaattori, niin vähäpäästöinen hc100.
    Muutoin hc600.
     
  5. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Myin syksyllä Fleetsiden kaverille, oli mustat takavalot , 4 kertaa leimasin ongelmitta, nyt keväällä kaveri sai hylsyn niistä.
     
  6. impala67

    impala67 Double Gearhead

    Tärkeintä nykypäivänä on KESKEYTTÄÄ katsastus hyvissä ajoin, jotta voi mennä asiallisesti toimivalle asemalle, ettei tartte paria kuukautta venailla...
     
  7. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Katsastussäädyttömyyksiin liittyen: Milloin umpipakettiautojen sikaosastolle kiellettiin asentamasta tilapäisistuimia? Ainakin vielä 2000-luvun alussa niitä oli mahdollista asentaa. Nauratti jo silloisen turvallisuuspaatoksen keskellä, kun kaveri pulttasi aivan naurettavan surkean puulaatikon MB Sprinterin tavaratilaan ja se katsastettiin merkinnällä: "Lisäistuin kahdelle tavarankuljetustilassa". Autossa piti olla väliseinä, ettei tavaratilassa olevat pysty juttelemaan kuskin kanssa. Väliseinä ei ollut siellä tavaratilassa. Yleensä siellä tavaratilassa oli mukana pari kokoontaitettavaa puutarhatuolia, jos joku joutui matkustamaan siellä tavaratilassa. Niissä oli sentään vähän mukavampaa istua kuin sen viranomaisdirektiivit täyttävän puulaatikon päällä. Kuinkahan monta tuhatta insinöörien laskuttamaa työtuntia oli mennyt sen direktiivi puulaatikon parissa? Veronmaksajat senkin työn maksoi.... Jollei viranomainen vielä tässä vaiheessa olisi tehnyt itsestään pelleä, niin siitä aurinkotuoleilla istumisesta olisi tuolloin tullut noin 20000 euron autoverolappu, jos poliisi olisi sen huomannut. Olisi pitänyt kykkiä sen direktiivipuulaatikon päällä, niin sitten istuminen oli OK. Uskoiskohan kukaan näitä juttuja, jos esim. Yhdysvalloissa joku autolehti julkaisisi artikkelin, jossa käsiteltäisiin Suomalaisen autoveroperseilyn kiemuroita ja sitä kuinka vajaaälyistä homma on ollut vuosikymmeniä. Onneksi nyt on menty jo vähän asioissa eteenpäin.


    Onko noinkaan? vuonna 2005 toin maahan henkilöauton vuosimallia 1989. Autossa on katalysaattori, ja se lukee rekisteriotteessa, mutta auto ei ole vähäpäästöinen. Sen sai valita ottaako vähäpäästöisyysmerkinnän vai ei. No enpä nähnyt tarpeelliseksi ottaa kyseistä merkintää.
     
  8. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Mulla on -90 mallinen mersun sl niin siinä oli katalysaattori ja päästöjen kanssa ongelmia niin katsuri ehdotti et sen voi muutoskatsastuksella poistaa.Poistin sen ja nyt päästöt onkin kelvannut joka leimalla.Joku vuosimalli juttu ratkaisee voiko poistaa.
     
    impala67 tykkää tästä.
  9. Vezques

    Vezques 3rd gear

    Oma B Kadett aikoinaan omisti koukun, mutta ei apparin peiliä. Katsastuksessa tähän ei koskaan puututtu.

    Takautuvasti voimaan tullut pissapoika vaadittiin viime vuonna, kun viidennen kerran katsastin -49 Fleetlinen.
     
  10. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Katsastusmies on vain ihminen, tekee se virheitä...
     
    Vezques tykkää tästä.
  11.  
    taunusstyle ja esmi tykkäävät tästä.
  12. fenix

    fenix 3rd gear

    Mikä vuosi tuo muutoskatsastus tehtiin?
    Tietääkseni tuo mahdollisuus umpeutui 2020.
     
  13. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Tää oli toukokuussa 2019.Jaa siis totakaan ei voi enää tehdä.
     

Kerro tästä muillekin!