kokemuksia borgeson tai vastaavista ohjausnivelistä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja vesku383, 12.2.2024.

  1. vesku383

    vesku383 Gearhead

    Eli kaipaisin oikeita kokemuksia, miten on vaikuttanut ohjaukseen, onko äänekkäämpi, siis tuleeko ääniä tai tällejä rattiin ym..
    Itsellä olisi yksi kappale ristiniveliä, ei borgeson, mutta vastaava. Sattuu suoraan Moparin tehostettuun simpukkaan. Auto siis 73 charger, jossa nuo k-palkin kumityynyt vaihdettu alumiinisiin, eli ei enää joustoa k-palkin ja rungon välissä.
    Tuossa tuo alkuperänen coupler ihan paskana, ajatus oli korvata tuolla nivelellä, jospa tulisi parempi ohjaustuntuma. Simpukka vakio mopar tehostettu. Tuo 73 b mopsin ohjaus taitaa muutenkin olla ihan uniikki couplereineen ja "rättinivelineen".
    Itseä lähinnä hirvittää tuo systeemin jäykkyys, eihän tuo enää anna mistään myöten verrattuna alkuperäseen kuppicoupleriin verrattuna. autossa subframe connectorit, mutta keulassa ei muuta jäykkäreitä , kuin nuo k-palkin puslat korvattu alumiinilla.
    Amerikan foorumeilta kun lukee, niin jotkut kehuvat, ja uskonkin että parantaa tollasen lossin ohjaustuntumaa, jotkut haukkuvat suohon, että hengenvaarallisia. Onhan tuossa sentään kokoonpainuva rattiakseli, ettei pitäs tulla ratti sisälle. Kertokaa kellä kokemuksia?
     
  2. vesku383

    vesku383 Gearhead

    siis onhan noita niveliä, missä itsessään vaimennus. Mutta tässä ei, ja tällänen nyt vaan sattuu olemaan "hyllysssä"
     
  3. Catiska

    Catiska Gearhead

    Itse en ole huomannut mitään huonompaa noissa vs orkkis. Siitä eteenpäin ohjauksessa on kuitenkin todella paljon velttoutta edelleen, joten miten tuo voisi huonommaksi mennä? Ohjaustuntumasta ei oikein voi edelleenkään puhua, mutta asiansa ajaa.
     
  4. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Chevy pickupiin vaihdoin Jeepin ohjausakselin. Tästä oli juttua tuolla merkkikeskustelussa. Ei tasan samanlainen muutos mutta kuitenkin vastaava. Rättinivelen tilalle jäykkä. Ohjauksen tarkkuus parani kyllä mutta kuten Catiska tuossa edellä sanoo niin ei sitä vieläkään mitenkään tunnokkaaksi voi sanoa. Riippuu tietysti mihin vertaa. Hyvä päivitys kuitenkin mielestäni. Mitään ääniä tai tällejä en ole huomannut.
     
    belair54 ja vesku383 tykkäävät tästä.
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kesällä tulee täyteen 30 vuotta siitä kun päästin Coronetin seuraavan iloksi. Silti on vielä näppituntuma siitä täysin tunnottomasta ohjauksesta, "joka paheni vielä dekadin siinä vaiheessa kun ajelin satamasta GM piilofarkkuja parempaan talteen". GM:n tehostettu oli paljon jämptimpi (ne oli melkein uusia autoja mun asteikolla) kuin Chryslerin "constant control". Oli Coronetin kokoonpainuvassa rattiakselissa ina klappia, mut se löysyys ohjauksessa oli mun mielestäni 99% sen simpukan ominaisuus. Ei noissa muissa, mulla oli tässä hiljan vielä F150:nen, tuu ohjaukseen "puolta kierrosta tyhjää" kun koneen sammuttaa. Sammutettuna hinauksessa Mopar, jossa on tehostettu simpukka on "ihan mahdoton" koska se säätöventtiilihäsmäkkä simpukassa on melkein kuin klappi.

    Mut noi rungottomat moparit taitaa tarvita nivelen, jossa on aksiaalista välystä ihan vaan siksi, että etukelkka ja kojelauta elää omia elämiään tien montuissa, eikä sitä ole hyvä kytkeä kiinteällä ohjaustolpalla kiinni.
     
  6. three hundred

    three hundred Gearhead

    Borgsonni tuli mulle -68. Satelliteen ja simpukka ja pumppu uusia aiemmin oli tehostamaton nyt nopeampi ja tarkka ohjaus! Suosittelen
     
    vesku383 tykkää tästä.
  7. vesku383

    vesku383 Gearhead

    Mut noi rungottomat moparit taitaa tarvita nivelen, jossa on aksiaalista välystä ihan vaan siksi, että etukelkka ja kojelauta elää omia elämiään tien montuissa, eikä sitä ole hyvä kytkeä kiinteällä ohjaustolpalla kiinni.

    Siis tää oli just mitä ajoin takaa. Mittailin tossa että pari kolme milliä on pystyvälystä tossa rattiakselissa, 73 chargerissa on jousi siellä rattiputken alapäässä, nähtävästi pitämässä tota välystä pois ja jonkinlaisena vaimennuksena.
     
  8. juko7

    juko7 Double Gearhead

    En tiedä onko Borgeson periaatteeltaan erilainen kuin alkuperäinen, mutta alkuperäisessä se aksiaalivälys tarvitaan jotta simpukan säätö toimii. Simpukan päällä on palikka, jota säätämällä rattiakselin suunnassa ohjaus keskitetään. Siirrä palikkaa liikaa jompaankumpaan suuntaan ja pyörät kääntyvät itsekseen. Palikan sisällä on venttiilikara, joka on vivulla kytketty kuularuuvin ruuviosassa olevaan uraan (rattiakseliin) ja kun rattia kääntää, ura ja vipu pyrkivät liikkumaan eteen tai taaksepäin ja tehostussuunta määräytyy sen mukaan. Jos ratkaisu on sellainen, että simpukan ruuvin aksiaaliliike estetään, niin tehostus lakkaa toimimasta oikein.
     
    Muokattu: 13.2.2024
  9. Kimmo

    Kimmo Gearhead

    Mulla -69 Chargerissa Borgeson. Ei se nyt ainakaan huonommaksi mennyt. Hivenen nopeampi ohjaus ja ehkä vähän vakaampi, mutta ei tuo autuutta tuonut. ei myöskään mitään mainitsemiasi mahdollisia tällejä tai ääniä.
     
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Hitto kun en löydä videota, joskus vuonna kivi ja keppi oli video, miten paljon Mopareissa simpukka liikkuu. Siinä oli näytetty, kun on nykyaikaset renkaat, iskarit yms, niin se simpukka liikku ihan reilusti. Eli ei ihme jos k-palkista murtuu se kiinnikekohta joissain jämäkillä alustoilla olevista autoista.
     
  11. vesku383

    vesku383 Gearhead

    Joo uskon tuon, että liikkuu. Oon omista autoista vahvistanut simpukan kiinnityksiä, kun k-palkki ollut irti. Siitä oon nähnyt videon, miten paljon moparin alatukivarsi liikkuu, kun tuo strutsi, mikälie suomennettua, -tanko antaa periksi, varsinkin jarruttaessa ja perus kumipuslalla varustettuna
     

Kerro tästä muillekin!