Latela

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja jänis2, 30.10.2022.

  1. Aamulehdessa on esittely edellä mainitusta Tanikasta:

    Latelassa valmistui ainutlaatuinen autoprojekti: vanhasta Ford Taunuksesta rakennettiin nykyaikainen ralliauto

    Taunus on yksi 1970-luvun alun Ford-klassikoista ja hyvin tuttu automalli 40+-ikään ehtineille automiehille ja -naisille.

    Latelan varastoista löytyy vanhastaan parikin Taunusta. Toinen niistä päätettiin laittaa pikavauhtia kisakuntoon, kun Huttuset halusivat toteuttaa pitkäaikaisen haaveensa ja osallistua rallikisaan.

    Alkuperäinen Taunus on käytännössä purettu palasiksi ja rakennettu uudelleen. Tekniikka on tuotu perin pohjin 2020-luvulle.

    ”Vanhasta autosta on kuori jäljellä. Perä on otettu Ford Escortista, vaihdelaatikko ja jarrut Volvosta, ja keulalla on Ford Mondeon 2-litrainen ja 16-venttiilinen suorasuihkutusmoottori”, auton rakentamisessa mukana ollut neuvonantaja ja Latelan yhteistyökumppani Jarno Lahnalahti kuvaa.

    Entinen matkustamo on purettu pois, ja sisään on sovitettu kaksi kuppimaista ralli-istuinta turvavöineen sekä turvakaaret. Korista kuorittiin pois kolme maalikerrosta ennen uutta valkoista pintamaalia ja mainosteippauksia.

    Tässä autossa kuski seuraa kojelaudan perinteisten mittarien sijaan litteää tablettitietokonetta. Polttoaineensyöttö ja moottorin sytytys ovat täysin tietokoneohjattuja.
     
  2. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Ittellä on vaan se vanha kunnon juustokupu mittaristo . 60-92 Chrysler. Ittestä ehkä hienoin ikinä kojelauta .
     
    -71 MoPar ja Engine Run tykkäävät tästä.
  3. jknR tykkää tästä.
  4. jknR

    jknR Gearhead

    Jukka ton auton alotti ja oli huomattavasti paremman näköinen kuin toi Laten leipoma.
     
  5. Rebel_1996

    Rebel_1996 2nd gear

    No miksi se Jukka ei lopettanut sitä?
     
    Hoovee tykkää tästä.
  6. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Tämä maa on täynnä tuhansia tarinoita kuinka projektit aloitettiin ja yhtä monta tarinaa kuinka niitä ei koskaan lopetettu :( Toiset aloittaa ja toiset tekee loppuun ja toiset jaarittelee, mutku siit ois tullu parempi:D No hyvä että edes Late valmiiksi sai vaikka oiskin ihan mauton räpellys sentään ei tallin perälle uinumaan jäänyt. Itselläkin muutama alkanut projekti jäänyt eikä niitä ole kyllä kukaan loppuun tehnyt edes huonomminkaan vaikka ei olis edes paljoa vaatinut:D
     
    jknR tykkää tästä.
  7. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Mistäs sen tiedät että lopputulos ois ollu parempi kun suurinosa muutoksista oli vielä tekemättä? :D
     
    jknR ja Rannis tykkäävät tästä.
  8. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    No jos Jukka on alottanut useammankin niin riittääpähän Latelle hommia:)
     
  9. aikamoista pellinhitsausta. Voi kun Late sais kerättyä sen verrna rahaa että sais HYVÄT english wheelin, sikkikoneen, kutistinjuttuja ja vaikka kanttikoneen.
     
    jarkki82, jknR ja -71 MoPar tykkäävät tästä.
  10. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Eikö kuulkaa ole muuta tekemistä ja parempaa tapaa hukata aikaa kuin moisen hölynpölyn seuraaminen joka kökköä tekohauskaa,kovin tekemällä tehtyä ns äijäohjelmaa ja kunnon rahankeruuta johon tehdään lisäosia niinkauan kuin sillä tekee tuo tyyppi kumppaneineen tiliä...toisaalta voin vaan olla että en ymmärrä liian tylsänä tyyppinä ja on muutakin tekemistä:confused:
     
  11. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    jknR tykkää tästä.
  12. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Vaan silti vääntäs sen pellin polven päällä.... :)
     
    jknR tykkää tästä.
  13. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Ainakin tv-ruudussa:D
     
  14. jknR

    jknR Gearhead

    No. Oli paremman näköinen niiden 15 vuotta (?) sitten tehtyjen muutosten jälkeen kuin noiden uusien pullistuksien yms jälkeen. Välillä vähemmän on enemmän...
     
  15. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Hankala vertailla jos 15 vuotta ollut tallin kätköissä keskeneräisenä? No eipä tuosta Latenkaan
    versiosta muuta käryä kuin mitä vilauksia mainoksissa ja lehdissä nähnyt:D
    Vai oliko tämä valmis vai kesken jäänyt projekti?
     
  16. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Niin,ne pullistukset on seuraus siitä kun sinne laitettiin omistajan jo hankkima subarun taka-akselisto että sinne saadaan omistajan haluama nelivetotekniikka. Ja muutoksetkin on omistajan hyväksymiä ja sen suuntaisia mitä se on itse halunnut joten sillon projekti on aika onnistunut mun mielestä? Niinkuin sanoin,siitä aikasemmasta versiosta puuttuu vielä aika iso osa muutoksista mitä siihen on haluttu ja ne on sanellut aikapitkälti sen mitä kaikkea muuta on jouduttu muuttamaan. Kuka tämä jukka on ja jos se on kerta auton omistaja? niin miksi työn tilaa ja maksaa joku muu?
     
    jknR tykkää tästä.
  17. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    Niin että olisi edelleen pitänyt olla ilman renkaita ja akaeleita
    silloinhan se ois kannattanut pitää edelleen pelkkänä tyhjänä korina ja ihailla sitä :) Less is more, todella.

    Vai oliko se sun mielestä hieno siinä vaiheessa kun Late sovitti akselit ja renkaat(jotka omistaja halusi siihen), siis se formula-lookki, renkaat puoli metriä yli korin?

    Väitän että se on ihan sama mitä/miten jossain autorakenteluohjelmassa autoja tehdään, aina löytyy netistä joku joka ois tehnyt itse paremmin, tai vähintään naapurin tuttu pertza ois tehnyt paremmin, pertzan maku ja tyylitaju on ainakin parempia, itseasiassa jopa pertzan pierutkin ois enemmän telkkariin sopivia.
     
    Rannis tykkää tästä.
  18. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    No ainakin oma perseeni on kiinteämpi kuin mainoksessa vilahtanut Laten takamus:D
     
  19. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Onko tuosta Alfasta kuvia/tietoa millainen se on ollut? Ohjelmaa en ole kerennyt seuraamaan:rolleyes:
     
    jknR tykkää tästä.
  20. pptalo

    pptalo Gearhead

    Ihmettelin sitä subarun tekniikan leveyttä, luulisi että olisi ollut suunnilleen sama kuin alfassa n.170 cm. Vai oliko ne vanteet vaan ihan mielettömästi ulospäin levittävät. Subaruiden ET jotain 50 luokkaa.
     

Kerro tästä muillekin!