Mopar a-body 73` ohjauskulmasäätöä kanta-hämeestä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Salope, 12.2.2024.

  1. Salope

    Salope 1st gear

    Morjens,

    Vinkkaisitteko asiansa osaavan ohjauskulmien säätäjän kanta-hämeen alueelta.
    Säätöä kevään tullen kaipailee 73` dart sport.
    Alustaan asennettu qa1 ylätukivarret ja säädettävät reaktiotangot, alatukivarret orginaalit mutta vahvistetut, Hellwig kallistuksenvakaaja ja jämäkät vääntösauvat. Simpukkana tehostettu borgeson.
     
  2. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Kaikki mun harrastepelien ohjauskulmat on säätänyt SEO Lammi. Siellä on ainakin tieto ja taito miten homma tehdään. Valiant, Polara ja Pontiac... Kaikki kulkee suoraan eikä vetele.
    Muista kuitenkin varmistaa että kaikki nivelet on tiukkoja. Säätöjä on turha tehdä jos on välyksiä nivelissä.
     
  3. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Mulle on säädöt tehnyt isä-ukko 60 ja 70 luvuilla saaduilla opeilla välineinä metrimitta, vatupassi ja itse tehty aurauskulmamitta. Esim Swinger kulkee suoraan ei vetele eikä syö eturenkaita.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vanhan moparin kanssa kannattaa ottaa omat datat mukaan. Monella korjaamolla on ihan passelit koneet tehdä 4-pyöräsuuntaus, muttei niiden koneiden tiedostoissa ole näin vanhojen autojen säätöarvoja.

    Jos vielä etukäteen ottaa ja herkistelee kaiken tarvittavan (Dartista vääntösauvain pultit, raidetangon päiden holkit sekä todennäköisimmin jumahtaneet ylätukivarren etu ja takapuolen säädöt, niin loput meneekin aika helposti). Syksyllä säädätin vikuroivaa Darttiani stadilaisella korjaamolla. Koska peräpää oli 70-luvun säädöissä, 2-3 tuumaa ylävinkkeliin, casterien kanssa meinasi olla vaikeaa saada tarpeeksi säätöä, mutta. Jotenkuten onnistui. Nyt ei tarvitse enää vääntää suoralla ratista.

    Renkaiden kulumisisista. Sekä korkeus, auraus, casterit ja camberit olivat päin prinkkalaa, mutta silti eturenkaat, jotka on samat vsta 2010, olivat kuluneet tasaisesti, eikä niistä voinut lukea merkkejä esim siitä, miksi autoni puolsi. Epäilen, ettei metrimitalla saa just takakallistumia jiiriin ja auraustakin säätäessä on aika arpominen sen kanssa, milloin etuset on ”suorassa”.

    En tiedä, kuka sen tekisi siellä.
     
  5. Steve teki joskus videon aurauksesta:

     
  6. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Kävin männävuonna Orimattilassa rengas/huoltoliikkeessä kysymässä 61 Newportin kulmien säätöä, sanoilla "osaatteko säätää muutkin, ku aurauksen?" Vastattiin, että ei. Kerroin firman toiselle omiststajalle (Cadillac harrastaja) voivani kertoa miten ne säädetään, ni kaveri oli että hitto auto pukille. Laittoi anturit pyöriin ja kysy, että mikäs tää vehje on. Kerroin että 1961 Chrysler Newport. Kaveri naputteli tiedon koneelle,,, ja istu ja pala siinähän ne säätöarvöt tönötti tietokoneen näytöllä. Täytyy kyllä myöntää, että olin hetken haavi auki siinä näytön edessä. Eipä mitään, homma onnistui ongelmitta, kone jopa neuvoi missö järjestyksessä kulmat piti säätää, Sain vähän vielä alennusta hommasta vaikka osallistuin neuvomalla säätöjen toiminnan osalta.

    Sinänsä hauska asiaan liityen oli kun sanoin ettei se homma mitään rakettitiedettä ole, ni kaveri katto nyyporttia ja sanoi "ai ei vai?" :rolleyes:
     
    FuryIII '71 ja juko7 tykkäävät tästä.
  7. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Tässä taulukossa jotain suositus arvoja:
    [​IMG]
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]
    V
    anhemman hopan säätömenetelmä. Niihinkin tuli myöhemmin nivelet olkatappien tilalle ja säädöt ylemmän nivelen epäkeskoon. Mutta että kuin hienosäätölekalla…
     
  9. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    ei todellakaan ollu tarkoitus dissata sinua/ mielipiteitäsi. Kuhan jaoin oman kokemani tapahtuman sulle ja kaikille muille. Anteeksi.
     
  10. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    juko7 taisi olla vitun ainut , joka tajusi vitsin siipiautoista. Surullista.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä käytin tenu-Dartin Aallon auto Oy:ssä marraskuussa oikealle vikuroivan ohjauksen takia. Pidim vaivaa lähinnä laahaavan jarrun aikaansaamana. Sitäkin oli aiemmin, kun toisella puolella jarrusatulassa oli 2 mäntää asettunut niin kodiksi, etteivät liikkuneet edes ruuvipenkissä.

    Junnu Aalto on pitkän linjan automies ja jenkit tuttuja. Siellä on ehjätty montaa mun autoa sisältäen F150, josta tuli kuin juna, mitä tulee ajoradan suunnassa pysymiseen. Ei jäänyt Darttiinkaan vikurioutta säädön jälkeen. Laitteet, nelipistekamat olivat tuoreen oloisia. Ja esim Dodge Dart haulla tietokannasta tuli esille vain se Alfa-Romeon bandge engineeriä oleva versio tältä vuosituhannelta.

    Ei siellä ollut tuuma-avaimiakaan, mutta onneksi tässä avattavat ja väänneltävät pultit mätsäsivät (1/2” > 13mm ja 3/4” > 19mm) suht hyvin. Ilman nelipistemittausta säädöt olisivat tulleet olennaisesti ”sinnepäin”, niin paljon muuttuu kaikki heti kun ohjaus ei keskity oikein. Ja kun simpukka on vähän väljä, eikä ole rattilukkoakaan, niin ne lukemat piti koko ajan ottaa neljän pyörän numeroista.

    Mulla oli 1966 Dart&Coronet service manual mukana. Hommahan alkoi tietysti ajokorkeuden säädöllä. Jos sitä muuttaa nyt, kun kulmat on laitettu, kaikki memee taas pieleen. Ja varsinkaan semmoista säätöä ei nykyisten korjaamolaitteiden datoissa ole. Mitä pidemmälle historiaan menee, sitä vähemmän korjaamoilla on, millä vastata kyselyyn. Tiskivirkailija saattaa myydä pyöräkulmien tarkastelun ja säädön, mutta homma saattaa jäädä kuitenkin tekemättä. Vrt tuo vanhan Fordin ”säätö”. Fordilla on sentään hyvät ohjeet. Varmaan tuokin säätyisi nykykorjaamolla, jos ”poka” valmistaa ja tuo tarvittavat välineet mukanaan.

    Kotitallissa saattaisi jäädä ainakin casterit laittamatta tommosesta jäykästä akselista. Miten sen mittaa? Pallonivelillä.olevasta Dartista ne ehkä pystyisi mittaamaan pallonivelten rasvanippojen sijainnista inklinometrillä.
     

Kerro tästä muillekin!