Suuri moottoriöljykeskustelu ja pohdintaa!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mpower, 22.7.2023.

1. Yorcci

Yorcci Gearhead

VAG-kulkineet kun tuli mainittua, niin ajelinpa tuossa 600 000 km Fabialla (1.9 TDI 74 kW) vaihtuvalla huoltovälillä. Aika tarkkaan 25 000 kilsan välein se uutta öljyä oli vailla, joten sitä myöten vaihdettiin. Sillä 25 000 km:n ajosuoritteella sai litran verran lisätä öljyä itse. Sitten vähän yli 600 000 km:n katsastukseen valmisteltaessa turbon akseli päätti mennä poikki päästölukemia haettaessa. Mutta kone ei niellyt öljyä tuota litraa enempää vaihtovälillä eikä savuttanut tai muutakaan kummallista tehnyt.

En nyt jaksa uskoa, että tiheämmällä öljynvaihtovälillä turbon akseli olisi ollut sen kummemmassa kunnossa.

Nykyisessä Superb:ssa huoltoilmaisin kehottaa n. 15 000 km:n välein öljynvaihtoon, mutta tuolla välillä ei ole vielä kertaakaan tarvinnut öljyä lisäillä (reipas 100 000 km takana, ostin vajaan 400 000 km sisäänajettuna).

Vetelykseen vaihdan öljyt itse (toisin kuin noihin työkäyttisvempeleisiin), kunhan oil life monitor on riittävän alhaalla. Nyt on mennyt reipas 10 000 km edellisestä öljynvaihdosta ja jotain 30 % oli jäljellä, joten varmaan tässä kevään mittaan tarvii hoitaa. Edellisessä seenelkussa ei kovin usein ehtinyt edes öljynvaihtoilmaisin syttyä, kun öljyt olin jo vaihtanut (yleensä alle 10 000 km).

Slant Sickness ja kerkko tykkäävät tästä.
  2. mpower tykkää tästä.
  3. Slant Sickness

Slant Sickness Double Gearhead

Mä joskus hävitin Pihtiputaan ukkojen mulle pääkaupunkiin jättämänsä pienoistehtaan. Se oli juotettu elektroniikankorjuutinalla kaikenmaailman kurkkupurkeista, teepurkeista ja peltisistä oluttölkeistä. Kolmen kopla tuli Espooseen muutamaksi kuukaudeksi opettelemaan puhelinkeskushommia eikä ne tottuneet siinä ajassa valtionkaupan viinaan. Omaansa piti keitellä ja velhetti, että se oli pahaa mun suussani. Ne siis teki vehkeet Espoossa ollessaan. Ukot lähti aikanaan ja tehtaan koneet jäi mulle. Mä pakkasin jätesäkkiin koko vehkeen ja eräällä maaseudun pikkutiellä kannoin syvälle metsään. Siellähän pysyy. Pysyikö?

Seuraavalla kerralla ohimennessä huomasin koko metsikön lähteneen jonkun kuormaan. Varmaan löytyi se tehdaskin, mut se meni jonkun paikkakuntalaisen maineeseen. Ei mun.

4. Sattui tulemaan ihan vahingossa tämmöinen video vastaan, niin laitetaan tänne:

mpower tykkää tästä.
  5. mpower

mpower Double Gearhead

Nuori kolli, mutta mun mielestä asiaa puhuu! Toi Mannol tulos pikkasen kyllä yllätti! Saksasta olen Mersuun 20 litran päniköissä tilannut, välillä Fuchs Titan tai Fanfaro 6719. Mannoliakin saa Saksasta edullisesti, mutta mua on pelottanut kun se Nilsiän öljysheikki Kuosmanen Man -Oil öljyineen tulee mieleen!:)

EDIT: Mua kyllä häiritsee se, kun puhutaan jakoketjun "venymisestä"! Se mihkään veny, pitenee vain aikojen saatossa kulumalla! Jos nyt vaikkapa 200 lenkkiä ja niveltä, niin jokaisen kuluessa 0,03 mm, niin se sitten pitenis 200x0,0,03 mm= 6 mm!HÖH!:p

Muokattu: 25.2.2024 klo 11:42
  6. Tässä on tuon Mannolin kataloogi:

https://www.mannol.de/file/repository/mannol_catalogue/MANNOL_Lubricants_Catalogue_2023_web.pdf

Itseäni yllätti, että kuinka paljon siellä on erilaisia tuotteita.

Mut joo, jatketaas vähän samalla aiheella. Joskus olen linkannut toiseen ketjuun amerikkalaisen Youtube -kanavan, joka testailee suodattimia. Siinä hössötyksen välissä on ihan asiaakin. Tässä on heidän uusin video, jossa testaillaan merkkisuodattimia:

Siinä on tämän hetkinen tilanne:

Eli numero on sija eri osa-alueilla, toisin sanoen mitä pienempi numero niin sitä parempi.

Eipä kehuttu AC Delcoa videolla..Ehkä AC olisi ollut parempi..:rolleyes:

Kerro tästä muillekin!