Waden romut (-87 pikkis ls turbo prokkis sivu 16->)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Wade-, 3.12.2014.

  1. Wade-

    Wade- Gearhead

    Nurkissa pyöris kyllä foorttin 8.8 erillisjousitettu takakelkka romuineen... Painaa vaan ku synti.
     
  2. Onko se jostain pakusta vai mistä? Jousitettu paino voi silti olla kohtuullinen, vaikka se muuten painaa paljon.
     
  3. Wade-

    Wade- Gearhead

    Thunderbird SC:stä kotoisin. Kaikki on valurautaa tai terästä. Samanikäisissä lincolneissa sama akselisto, mutta kelkka ja tukivarret alsaa. Se olis ihan varteenotettava vaihtoehto.
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mopareissa tukivarret on yleensä alumiinia, mutta apurunko sit rautaa. Tosin AMG Mersuista löytyy sit alumiinisia apurunkoja.
     
  5. Wade-

    Wade- Gearhead

    Joo, ja bemareista ym. Sais myös hyviä akselistoja, mutta veikkaan että mun käyttöön jäykkä akseli nelilinkki + watts vois olla paras.

    Toki ei sitäkään ehkä täysin voi sulkea pois etteikö käyttäis jotain tehdastekosta kelkkaa.. täytyy vähän tutkiskella.
     
  6. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Olis pari MARK VIII osakasaa nettiautossa parhaillaan näköjään myynnissä.
     
  7. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    Joskus kysyin katsastuskonttorilta miten olis jos ottaisin etuakseliston mk4 suprasta ja laittaisin vanhaan jenkkiin mutta ei saanu tehdä.
     
  8. Wade-

    Wade- Gearhead

    Rakentelusäännökset muuttui tältä osin edullisempaan suuntaan, kunhan akselisto on autosta jonka kokonaismassa on vähintään vastaava kuin sen auton kokonaismassa mihin sen haluaa laittaa. (Karkeasti näin)
     
    Kustom STW ja Visa tykkäävät tästä.
  9. Wade-

    Wade- Gearhead

    Jaa voisi tännekin välillä päivitellä... Dusteri ja Bmw oottelee osia (saapunee joskus kesäkuussa) ja motivaatio on muutenvaan ollut hieman hukassa... Aloitin talvella vallun rinnalla squarebody pikkiksen remppaa, ja se onkin liki pintamaalia vailla, siitä juttua myöhemmin...

    Väliprojektin väliprojektina kuitenkin aloin turbottamaan mun -64 faikkua.... Viime syksynä sain faikun leimattua ja sillä hetken ajelin. Kuitenkin nyt ekoilla ajoilla tuntui voortti niin laiskalta, että jotain pitää tehdä... Kaverin viritetty b20 amasooni nimittäin lähti liki karkuun 302 voimamoottorilla varustellulta faikulta.

    Long story short, pari viikkoa sitten aloin purkamaan fordin konetta. Kone on täysin vakio, melko vähillä kilsoilla oleva -70 302.

    [​IMG]IMG-20220416-WA0009 by Waltteri Elo, on Flickr

    Lähtötilanne.


    Noh, lähtötilanne oli suoraan 80-luvulta...
    Hyllyssä pyöri -89 mussen vakio peltisarjat, jotka "simppelisti" käänsin ympäri kuin Richard Holdener youtubevideoissaan joissa foortteista irtoaa 600hp vahingossa.

    Oikeasti jouduin aika paljon porttailemaan kanavia ja pultinreikiä jotta sopivuus oli hyvä.

    [​IMG]IMG_20220417_220944 by Waltteri Elo, on Flickr

    Ylläolevassa kuvassa olin jo sovitellut turbon laipan ja väliputken paikoilleen.

    Tavoitteena tässä projektissa on katsoa kuinka paljon iloa saan pääsääntöisesti tavaroista joita mulla jo nurkissa pyörii...

    Päivittelenpä huomena lissää...
     
    Arkkumies, Kustom STW, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Wade-

    Wade- Gearhead

    Jatketaas vähän turinaa.

    Tosiaan Dusteriin tulee seuraavaksi hx52 ahtimet, niin jäi vanhat yli. Siitä ajattelin hyödyntää forttiin yhden kappaleen, kun ei tuosta oikein voi ottaa yli 500hp/750nm ulos, menee lohko halki (ainaki isot pojat näin kertoo)

    Eli tosiaan motti oli aivan täysin vakio, ja vähillä kilsoilla (std koossa, ei koskaan avattu) Hoonijäljet näkyi sylintereissä ja laakeritkin oli hyvät, joten käytin ne uusiksi. (budget budget) Kansissa oli hieman venttiilin painuneet, joten otin hyllystä E7TE kannet (joku 302HO mussen / trukkikannet) ja porttasin niitä hieman. Pakopuolihan niissä on ihan pirun ahdas, ja ennen venttiiliä kanavan pohja nousee aika rajusti. Kopioin vähän mallia GT40 kansista netin välityksellä ja madalsin kanavan pohjaa. Täytyy koittaa kaivaa kuva.

    [​IMG]IMG_20220430_210154 by Waltteri Elo, on Flickr

    Välissä tuli konehuone maalattua ripeästi, jotta sai vähän siistimmän. Jälki ei ole mitään hyvää, mutta on yksvärinen.

    [​IMG]IMG-20220430-WA0006 by Waltteri Elo, on Flickr


    Tässä näkyy hitsattuna kuskinpuolen pakosarja ja väliputki. En jaksanut alkaa tiggailemaan näitä, ihan migillä mentiin. Välttää tähän rojektiin. Putkessa on lämpökääre päällä jo.

    [​IMG]IMG-20220418-WA0005 by Waltteri Elo, on Flickr


    Koneen maalasin RAL 6003:lla, sitä sattui olemaan vielä purkissa ja sopii musta hyvin yhteen tuon valkoisen kanssa. Näyttää vanhalta. Jälki on ns. kaukaa kaunista.... Tässä jo pakosarjat asennettuna.

    [​IMG]IMG_20220505_224327 by Waltteri Elo, on Flickr

    Tosiaan nokka-akselin, nostajat ja jouset vaihdoin, nokkana Mellingin 24203 hydylaahuri, olikohan se nyt 214/226 @ .050 ja 0.495 nostoa. Pitäisi sillakin tulla hieman henkeä moottoriin. Kaasari on 750 tuplapumppu, jonka huolsin ja poistin ryyppytornin. Varmaan liian iso, mutta sellainen oli hyllyssä, joten sillä mennään nyt. Lisäksi lukitsin jakajan mekaanisen ennakon, laitan sen johonkin 15' asteeseen. Alipaine-ennakko jää käyttöön.

    Nyt ekaan versioon tein karusti pakoputken suoraan konepellistä läpi. Vähän tein kulmaa siihen jotta mahdollinen vesi ei pääse ahtimeen asti. Screamerpipe tulee vierestä pihalle myös. Konepelti oli jo tuhottu remmiahtimen reiällä joskus kasarilla, siksi en kokenut omantunnon tuskia työntää siitä lisää roipetta pihalle.

    [​IMG]IMG_20220505_224637 by Waltteri Elo, on Flickr


    Seuraava kuva onkin jo mekaanisesti liki täysin valmiista tuotteesta, sähköt vielä puuttuu, kun ne vaatii aika paljon selvittelyä (80-luku oli oikein kulta-aikaa näissä hommissa)

    [​IMG]IMG_20220508_022918 by Waltteri Elo, on Flickr

    Koko homma aloitettiin huhtikuun vantaa-cruisingin jälkeen sunnuntaina, ja tuohon kuntoon pääsi nyt viime viikonloppuna. Ei oo kerenny kuvia räpsimään joka hommasta, ollut niin vauhdikasta asennusta :D GoProlla oon kyllä touhuja kuvannut, josko saisin youtubeen asti joskus vähän rakenteluvideota tuutattua...

    Tavoite olis päästä seuraaviin vantaa cruisinkeihin tällä taas.

    to be continued....
     
    Aukustus, Visa, Ilel83 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. Wade-

    Wade- Gearhead

    Tankkiin tekastiin muuten "tankkilaite" sisäiselle 320l/h pumpulle. Design on varsin simppeli, mutta toiminee hyvin. Vanha bensalinja toimii paluulinjana, ja rinnalle vedettiin uus alumiinilinja.

    [​IMG]IMG_20220507_193113 by Waltteri Elo, on Flickr
     
    Seevu tykkää tästä.
  12. kari6767

    kari6767 3rd gear

    Lauantain nummela ruisinkii?
     
  13. Wade-

    Wade- Gearhead

    Jos ehtii sähköt tehä ni miksipä ei...
     
    kari6767 tykkää tästä.
  14. Mikä hyrrä tässä on?
     
  15. Wade-

    Wade- Gearhead

    Sellanen kiinahyrrä, verrattavissa jenkkien on3 70mm turboon, tosin vähän isompi pakopesä.

    Riittänee tässä kombossa hyvin siihen abaut 500hp, jos uskaltaa laittaa painetta. Ajattelin kokeilla ensin noin 0.5bar.
     
  16. Wade-

    Wade- Gearhead

    [​IMG]IMG_20220515_194314 by Waltteri Elo, on Flickr

    Tuossapa kuva nyt tämän hetken tilanteesta. Tulpanjohdot tosin vaihdoin vielä, kun vanhat accelit oli hieman lyhyet ja paloi pakosarjoihin.

    Nyt pelaa ihan OK, kärkisytty pitää vaihtaa vielä johonkin heihei-jakajaan, meinaa vähän kipuna loppua ahdoilla. Kaasari myöskin tarvitsee säätöä, menee törkyrikkaalle ahdoilla. Pakoputki pitää tehdä, ei tuota 50cm putkea kovin kauaa jaksa kuunnella :D

    Ja perävälitys pitäisi ehkä vaihtaa, nyt välitys taitaa olla 3.00, joka on aika pitkä kun on tarkoitus vielä isommat renkaat laittaa alle jossain välissä. Manuaalia tuo myös jo huutaisi tuon awtomaatin tilalle....mutta ehkä ne on sitten seuraavia kehitysversioita.
     
    Ilel83 tykkää tästä.
  17. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Riippuen renkaiden koosta ja moottori kiertävyydestä, hieman tiheämpi voisi olla hyvä 3.22 tms? Manuaali lootalla jollain 0.8 ylivaihteella kulkisi kuitenkin varmaan noin 300 maksimeita tolla 3.22 välityksellä oletuksena että kiertää noin 6000 rpm ja renkaissa korkeutta.

    https://ibb.co/sK3yg5Y

    Tuolla yhdistelmällä pelaisi maantie nopeuksissakin taloudellisesti. Jos o sitten joku Tremec jossa kutonen on 0.5 tai 0.63 välitys voi harkita 3.44 välitystä.
     
  18. Wade-

    Wade- Gearhead

    Kalliita tommoset tremecit :p mut katotaan mitä sitä keksii.

    Sähköt jäi vähän kesken, ne täytyy viimeistellä vielä...
     
  19. Bemarin ZF:lle toi voisi olla ihan sopiva välitys..;)
     
  20. Eikö sitä sytkää pitäisi vielä myöhästää ahdoilla?
     

Kerro tästä muillekin!