Ja pitoa riitti!
Kuva Timo Muilu
Vuoden puhutuin juttu on ehdottomasti Kauhavan uusi kiihdytysrata, joka syntyi suorastaan maailman ennätysvauhdilla. Elokuussa ajettiin avajaiskisa, mihin Stock/Super Stock -ryhmässä kilpaileva V8-Magazinen päätoimittaja lähti intoa ja uteliaisuutta täynnä. Pientä jännitystäkin oli ilmassa, sillä uusi radan pinta perinteisesti vaatii aikaa tekeytyäkseen ja voi tietää vaikeuksia kevyelle manuaalistockerille.
– Olin jo jonkin aikaa miettinyt Firebirdini muuttamista A/S-luokasta painavampaan B/S-luokkaan indeksiedun ja säädettävyyden vuoksi. Nythän painoa saatettiin tarvita, eli ei kun lyijypuntteja auton takapäähän lisäämään.
Lähdin ekalle kvaalirundille perhosia vatsassa, mutta kun nostin kytkimen, oli hyvä, ettei sydän pompannut kurkkuun. Etupyörät nousivat korkealle ilmaan, en nähnyt muuta kuin vihreätä konepeltiä, kakkosta vaihdoin ilmassa ja ehdin tuumata, tuleeko kilpuri lainkaan alas. Firebird lähti keulien ja painoa takapyörille siirtäen rajummin kuin koskaan ennen. Heti ensimmäinen veto tuotti ajan, joka alitti indeksin yli sekunnilla.
Enää ei tarvinnut epäröidä pitoa, päinvastoin. Lisäpainoa siirrettiin eteen ja iskareita säädettiin, mutta keuliminen ei meinannut millään laantua. Takapuskurikin raapi rataa ja toimi ikään kuin wheelie barsina! Lopulta löytyi oikea setup ja finaaleissa syntyi oma uusi B-enkka 10,06 sekuntia, hehkuttaa Markkanen.
Rata oli ensimmäisestä vedosta alkaen sanalla sanoen: uskomaton! Betoninen lähtöalue toimi. Rataryhmä oli tehnyt ison hatun noston arvoista työtä. Stripin maine on jo kiirinyt naapurimaihin ja ensi kesänä nähdään varmasti ulkomaalaisia kilpailijoita.
Kausi päätettiin Kauhavalla legendaariseen Yökisaan. istumakatsomot olivat tupaten täynnä ja katsojia myös pengerryksillä ja varikolla. Tunnelma oli katossaan ja pimeys toi lisäjännitystä kisatapahtumiin, joissa sinetöitiin Suomen mestaruudet.