Kaasuttimen Puhdistus

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jape105, 31.1.2010.

  1. Jape105

    Jape105 3rd gear

    Tästä on ollu aikasemminkin keskustelua haulla löysin nää:

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?p=1387280

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... sc&start=0

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=139717

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=52025

    No nii eli tarvis saada hapettunu kaasutin puhtaaksi (ollut aktiivisessa käytössä viimeks '98/ auto käyny viimeks '03) olen liottanu sitä nyt kaks viikkoo WD:ssä, kiihdytyspumpulla vetäny kohokammion tyhjäksi vaihtanu uudet WD:t sisään,mut kokoajan se muuttuu ruskeaksi eikä kohokammion hapettuma lähe pois.

    Eli mihin ton nyt upottais purettuna kun sisään tulee kuitenkin kaikki uutta?
    Mistä teen kaasarin ja imusarjan välipalan,Vesivanerista?
     
  2. onre

    onre 3rd gear

    Sinolissa oon osasia uittanut, hommaa joku kannellinen astia jota voi näppärästi ravistella kun palaset on siellä uimassa. En tiedä nopeuttaako toi puhdistumista yhtään mutta tulee ainakin sellanen olo että on asian eteen tehnyt jotain 8)

    Oon tehnyt useampia "lämpölevyjä" vesivanerista, ei moitteen sanaa ko. materiaalista.
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kokeilin itse (Tomi S:n) vinkistä jarrunesteessä liottamista, näyttää toimivan hyvin.
     
  4. Jape105

    Jape105 3rd gear

    Millä ton vanerin pinnat käsitellään ettei se imis bensaa itteensä?
     
  5. onre

    onre 3rd gear

    Mä en ole käsitellyt yhtään millään. :eek:
     
  6. Jape105

    Jape105 3rd gear

    Ei varmaan sit tarvi käsitellä millään.

    Täytyykin huomenna koittaa tota jarrunestettä ja sinolia.
     
  7. hopolandia

    hopolandia 1st gear

    yksi keino olisi ultraäänipesu taikka voi kokkeilla ruokasooda/etikka seosta
     
  8. Jape105

    Jape105 3rd gear

    Ei oo pesuria ja tää on taas tätä ite tekemisen iloa:)
     
  9. niklas_

    niklas_ 1st gear

    mä tein välilaipan bakeliitista. ei mene kasaan ja helppo työstää. saa etolasta. muuten oisin ostanut valmiin mutta ku ei vauhtikaupoista löytyny 1/2 laippa hyllyssä
     
  10. jakke ja sepi

    jakke ja sepi 2nd gear

    Etikka oli tosi hyvä tuaho hommaha. Rupes hollikka ainaki näyttämähä uurelta. Yän yli pirin ämpäris ja kansi päällä.
     
  11. montego

    montego 1st gear

    Mister muscle,tai vastaava viemärin puhdistusaine,toimii hollikan kanssa.
    Carterin tai eetun valuseokset voi olla erillaisia, suolahapolla alumiini tummuu.
     
  12. Jape105

    Jape105 3rd gear

    Joo nyt on kohokammiossa jarrunestettä(kokeilu) muuttu ainakin heti tummaksi neste.
    Ja kansi osa on nyt likoomassa avonaisessa astiassa etikka/sooda seoksessa.
    Täytyy huomenna ostaa tota muskelia samalla kun ostaa lisää etikkaa ja soodaa..
    Huomenna on vasta tämänpäivän kokeilutkin selvillä.
    Huomenna on myös viisaampi tuon muskelin kokeilunkin kanssa.
     
  13. mietmi-3

    mietmi-3 Gearhead

    Noi viemärin puhdistusaineet on sitten todella väkevää tavaraa varo ettet menetä sormien nahkoja.
     
  14. Jape105

    Jape105 3rd gear

    Joo kyllä niitä cokispullo,fooliopallo ''pommeja'' on tullu joskus tehtyä.

    Ajattelin et koittas tota muskelia vaikka kaasarin kanteen että jos menee ''pilalle'' nii pystyy helposti kiillottaa/jää putsarin alle piiloon.
     
  15. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kerran kokeilin noita viemäriaineita. En tiedä oliko liian vahvaa, mutta kaasarista tuli ihan kaamean näköinen, keltapassivointi lähti saman tien.
    Tuo jarruneste yllätti postiivisesti, kannattaa vaan antaa liota rauhassa, yhden kaasarin puhdistin muutaman tunnin liotuksella, joutu vielä puhdistelemaan mekaanisesti pensselillä. Pidemmälä liotuksella olisi puhdistunut varmaan vielä helpommin. Pinnoite ei kärsinyt yhtään.
     
  16. montego

    montego 1st gear

    Keltapassivoinnit varmasti lähtee, jos liuottelee liian kauan.
    Hollikkaa uitin noin 8h eikä vivustoista lähtenyt keltapassivoinnit,tosin tarkkailin tilannetta nostamalla kaasarin aina välillä ylös.
    Vanhaa motocraftin kaasaria uitin reippaasti 16h ja molemmista kaasareista tuli kuin uusia,sellaisia alumiinin harmaita ja perään heti pesu lämpymällä vedellä(tuo MIster Muscle on vesiliukoista, sen jälkeen vielä käsittely Sinolilla hapettumisen ehkäisemiseksi.
     
  17. Telex

    Telex Gearhead

    Pinelinellä saa näköjään kanssa puhdasta:
    http://kuvablogi.com/nayta/2447827/

    Raakaa Pinee kattilaan ja lievää lämmitystä, täytyy ittekin kokeilla...

    edit. Ei ollukkaan raakana, vaan suht vahva vesi/Pineline sekoitus kyseessä :oops:
     
  18. Jape105

    Jape105 3rd gear

    Ja sitten vetää oikein syvään henkeä kattilan päällä..ei vaa..
    Ei toi etikka soodasekotus oikein toimi eikä se jarrunestekkään ihmeempiä tee..
     
  19. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Gearhead

    Mut haittako se jos ne keltapassivoinnit lähteekin?
    Makuasiahan toikin lie mut omasta mielestä siisti Hollikka on paremmankin näkönen ilman niitä.
    Tossa esimerkiks kaks uutta kaasaria, toinen on jo "käsitelty" kiinni ruuvaamista varten, toinen on vielä tehtaalta tulleessa kuosissa:
    http://bbchevy.suntuubi.com/?cat=5&img=496
    Eli ainakin mun silmään noi on mukavammat samantein kokonaan kiilloteltuina koneenkin päällä:
    http://bbchevy.suntuubi.com/?cat=5&img=501

    Tolleen me ollaan aina pilattu omat kaasarit, tossa yks käytettynä ostettu ennen puuhasteluja:
    http://bbchevy.suntuubi.com/?cat=5&img=320
    Ja autoon laittovalmiina:
    http://bbchevy.suntuubi.com/?cat=5&img=321

    Eli kaikista on tarkoituksella hukattu samointein aina koko keltapassivointikin :wink:
     
  20. mielikuva

    mielikuva 1st gear

    Mä kokeilin yhden pienkoneen kaasariin Wurthin alumiinivanteen pesuainetta. Ongelmana oli seisotuksesta kanaviin kuivunut hartsi. Siihen tuntui toimivan oikein hyvin.
     

Kerro tästä muillekin!