Puristuksien kesto eri Bensalaaduilla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja O-P, 22.2.2013.

  1. O-P

    O-P 1st gear

    Varmaan aiheesta jo keskusteltukin,mutta kun hakutoiminto ei toimi niin osaako joku kertoa missä menee raja puristuksien siedossa ja yleensä toimivuudessa eri bensalaatujen kanssa E98,RE85? Tarkoitus olisi rakentaa vähän rallimpi 400 tai 440 stroker,mutta ei ole kuitenkaan halua siirtyä kisabensan käyttöön.Mitkä stroker kitit ovat osoittautuneet hyviksi Hughes Engines,440 Source?Kiitos ja kumarrus!
     
  2. rb

    rb Double Gearhead

    Tervetuloa foorumille.

    Eiköhän RE kasivitonen siedä ruttua vaikka 14 jos siltä tuntuu.

    Ysikasilla vähän riippuu muistakin himmeleistä, mutta hirveesti yli 11 ei välttämättä ole turvallista.
     
  3. O-P

    O-P 1st gear

    kiitos kiitos! "muutaman vuoden" tauon jälkeen tarkoitus hankkia taas joku harrasteauto...Mopar tietty =)400 strokattuna 496,indy 440-1 alumiini kansilla,13:1 puristuksia ja nokkaa riittävästi!tosta RE85 ei mitään kokemuksia eli kaikki kokemukset kiinnostaa! 10:7 oli muistaakseni 98 joskus maaginen raja,mutta eihän se enää riitä haluu lisempää ja kovempaa :)
     
  4. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Oon itekki yrittäny joskus etsiä jotain maksimi arvoa vaikka 98 bensalle, mutta ei semmosta näytä löytyvän mistään. Dynaamiselle puristussuhteelle löytyy joitain raja-arvoja joita ei ole syytä ylittää.. Tietysti nakutuskestävyyteen vaikuttaa niin monet asiat, että mitään yleispätevää arvoa tuskin on olemassakaan. Paremmin tietävät saavat jatkaa.

    tuolla jotain juttua aiheesta: http://www.popularhotrodding.com/tech/0 ... ewall.html
     
  5. mopster

    mopster Gearhead

    On ne toiminu 12 puristuksetkin 98 bensalla kun on kombinaatiossa kaikki kohdallaan. 13 puristukset RE85:lla no problem.
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tosiaan moni asia vaikuttaa ja yhtä rajaa ei voi olla mitä joku bensa kestää kaikissa moottoreissa.
    Ja toisaalta, voihan sitä vaikka sytkäennakkoo niin kauan pienentää että vaikka 13 puristeinen menee sillä 98-bensalla, niin pelaahan sekin sit sillä. Tekeekö sillä sit käytännössä mitään onkin eri juttu?
     
  7. rb

    rb Double Gearhead

    Toi on totta.

    Täällä oli jossain hyvää juttua dynaamisesta puristus-suhteesta jos joku sen osaisi löytää ja linkittää.

    Joskus tuli kaverille duunattua pikkulohko hoppa jossa puristukset oli kahdentoista pintaan. Hyvin toimi normi bensalla ja 36 ennakolla mutta nokkaa oli liki 300 astetta, jolloin dynaaminen jäi riittävän pieneksi.
     
  8. 69

    69 Gearhead

  9. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mulla 499 katumosas 11.7 laskettu kokonaisruttu ja 40ast max ennakoilla toimii vielä 98:lla/V-Powerilla ongelmitta.

    Myös pari kertaa mosa käytetty auki ja männissä ei jälkeäkään detonoinnista.
     
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  11. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    MISTÄ ALOITTAA parannus,, kun 440 ja 10,25 ruttu ja vähän meinaa kalkattaa,,?

    440 ja 0,60 ylikoko
    tasapää männät 1mm alta dekin
    516 kannet,isonnettu pakoventtiilit
    mp metallitiiviste
    sixpack vakuumit päällä
    peltisarjat keraamiset
    keskipakoennakko letku poissa

    ajettu normi 98e perus tulpilla,,ennakot käsivaralta,.
    myöhästämällä lähtee mut lähtee tehokin,
    nyt kulkee helv hyvin,mutta vähän meinaa hetken kolista kun kaasun lyö pohjaan :-?
     
  12. saresks

    saresks Gearhead

    Enemmän huikkaa kiihdytyspumpulta jos sietää, bensanpintoja vähä ylemmäs
    Viileämpää termaria kehiin
    Ulkoilmaa koneelle
    Siis oliko alipaine-ennakko pois käytöstä? Se saa aikaan myöhäistä osakaasusytytystä ja koneen turhaa lämpeämistä.
    Ennakkokäyrän rukkaamista.
     
  13. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    yksongelma muuten hei on juur että käy vähä lämpöisenä!

    laitoin tuulitunnelin mutta ei auttanut.
    ja joo alipaineletku on irti :-?


    mutta kun laitoin kiinni niin jotenki kävi vähä huonommin,röpötti,,,säätää pitäis kelloa?

    nyt tän keväänä ku aikaisti sytytystä niin vähä kuumempana kone viel kun viime vuonna tai sitte kuvitelmaa

    toi bensajuttu kuulostaa järkevältä
    toi kone tehty viime vuonna 1400 mailia menty,nokka mopar perf 292

    normaaliajossa 50 mailissa ku saa ajoviimaa tai mistä johtuukin niin lämmöt ihan ok,,mutta heti kun alkaa hidas ajo taajamassa+valoissa niin alkaa lämmöt nousemaan,

    miten mä tuolta kiihdytyspumpulta sinne saan hoidettua lisää huikkaa?

    kumpi aiheuttaa koneen turhaa lämpiämistä,liian aikasel vai liian myöhäsel?

    voi kyl olla vain / myös puhdistukset + uusien nesteiden tarpeessa tuo lämpiämis ongelma,syyläri iso 26" päällisin puolin ok

    toi ennakkokäyrän rukkaus kuulostaa myös järkevältä

    ei toi nyt kauhea viri viri kone oo mun mielestä,et luulis ett lämmöt+nakutukset ym saa kuriin,

    olis kiva olla forssa picnic jonoss ilman pelkoa keittämisestä,ja keittänyt kunnolla viel ei ole mielestäni ehtiny kuitenkaa vielä



    kiitos vastauksista ja vaivasta menneistä ja tulevista!

    t bb
     
  14. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Liian myöhänen sytytys aiheuttaa koneen lämpeämistä. Miten se käy tyhjäkäyntiä sillä parhaan tehon ennakolla? Oma arvaukseni olisi että nuin iso nokka vaatii paljon ennakkoa tyhjäkäynnille ja matalille kierroksille, eli jos siellä on nyt vakio jakaja niin ennakkokäyrää pitäs muokata.
     
  15. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    vakio jakaja joo,
    no tällä parhaan tehon ennakolla tyhjäkäynti ontuvaa
    kun myöhästää niin tasoittuu

    eikö se silloin sais paljon ennakkoa tyhjäkäynnille+matalille kierroksille jos se alipaine ennakko olisi käytössä ?

    sen ku laittaa niin tosiaan käynti huononee entisestään.

    kun säädettii ennakkoa niin että käynti tasoittui,,niin ei tarvinnut kun ihan vähän painaa kaasua niin ihme "räpinää" piti tai helinää tai mite sitä kuvailisi,,,,kuitenki ajatttelin ett ihan liikaa ennakkoa ja käänsin jakajaa,,nyt kulkis hyvin mutta tyhmänäkäynti huonoa ym,,.,.,,.voih :rotfl:
     
  16. tsbmw

    tsbmw 1st gear

    Offtopiccia...

    Miltä kuulostaa puristuskestävyys 1:15 - 1:17, oktaaniluku 125 - 130 ja hinta 85s/l.
    Ovat maakaasun vertailulukuja ja sopii erinomaisesti otto-moottoriin ja puhdasta!
    On valmiiksi tasaisesti sekoittuvaa kaasua, tekniikka massatuotantoa ja koettua.
    Halvat ajokm:t, mutta vakiokoneessa vakiopuristuksilla vähentää tehoa n. -10%.

    Mutta entäpä jos kone suunniteltaisiin nimenomaan maakaasun ominaisuuksille?
    Pakokaasuahdettu 1:12 kone, jonka dynaaminen puristussuhde on melko vapaa?
    Vakiomateriaalit venttiileissä tosin tuskin kestäisivät eli voisi olla kallis projekti...
    ECU säätöohjelmineen vakiokamaa ja samoin kaasun käsittelyyn tarvittavat osat.
     
  17. peltsi

    peltsi Gearhead

    Miten olet seokset säätäny?
     
  18. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    "no tällä parhaan tehon ennakolla tyhjäkäynti ontuvaa
    kun myöhästää niin tasoittuu" Tarkoititko kun aikastaa, niin tyhjäkäynti paranee? Ainakin näin ymmärsin tuon viimesen kappaleesi perusteella. :) Jos näin on tilanne niin jakajan muokkaukseen = Tyhjäkäynnille enemmän ennakkoa, maksimisiennakon pysyessä samana.

    Toisaalta on ristiriitaista miksi se toimii huonommin alipaine-ennakko kytkettynä. hmm..
     
  19. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    no se tasoittui se tyhjäkäynti kun sitä laitettii sinne päin missä räpisi ja ritisi kaasua painaessa,,niin eikös se silloi ollu niin että kun oli liian aikaisella niin tyhjäkäynti oli parempaa :-?

    kuitenki taas kun alipaineletku laittoi kiinni niin röpisi putkessa..

    hemmetti meni jo ihan sekaisin mutta jatketaan keskustelua :rotfl:

    tuoss varmaan kaikiss säädöis vähän sanomista,,tulis ny loput korvaukset niin vois ajaa jonkun tietäjän luo,,vaikka am-racing,.

    pölyttäjä tuu katsomaan??
     
  20. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    en ole säätäny en ole mikää sixpack spesialisti,.,

    datsunit ja granadat ollu ennen aiheena :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!