Lincoln Continental Mark V starttausvikaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Laziip, 1.4.2014.

  1. Laziip

    Laziip 1st gear

    Terve. Eli auto on Lincoln Continental Mark V -78, 460 koneella.
    Kun kääntää avaimen startti asentoon, niin startti pyörii kyllä hyvin, mutta ei lähde käyntiin. Kun lopettaa starttauksen ja helppaa avainta takaisin päin, moottori hörähtää juuri ja juuri, mutta ei kuitenkaan käynnisty. Bensa alkaa haista kun starttailee, joten tuskin siinä on vikaa. Mistähän päin lähtisi vikaa etsimään? Itselle tuli mieleen virtalukon pohja tai jotain hämminkiä sytytyksessä..
    Kyseistä vikaa oli jo viime loppukesästä, mutta käynnistyi muutaman yrityksen jälkeen. Nyt talven seisonnan jälkeen ei enää käynnisty.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuleeko kipinä? Jos tulee ja starttu pyörittää konetta niin sillon siinä ei vika.

    Virtalukon pohjan temppuilu vois aiheuttaa muutakin esim virta jostain uupuu tai puhallin ei toimi tms.


    Mut kato ensin ainakin kipinä ja perusjutut. Muuttuuko asiat jos starttaa kaasu pohjassa tai ilman?
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kuulostaa siltä että puolan esivastuksen starttauksenaikainen ohituskytkentä ei toimi. Puolan kuuluu saada startin aikana suora akkujännite ja sitten kun kone käy tulee sähkö sille esivastusjohdon kautta. Olikohan se startin aikainen ohituskytkentä FomoCo:issa starttireleellä?

    Voit paikantaa ongelman tuohon helposti, jos se on siinä, laittamalla piuhan akulta suoraan puolan plussanapaan ja sitten starttaat, jos lähtee silleen käyntiin ja jää käymään kun johdon irrottaa, niin vika on tossa.
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ei kai ton ikäisessä mitään esivastuksia ja ohituksia ole. Duraspark kärjetön niissä jo pitäis olla.

    Eiks täällä just ollu topikki missä joku tuskaili samanlaisen oireen kanssa, 79 lincoln tais olla?
    Sytkyboxia siellä veikkailtiin.
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ainakin 78 Rancherossa oli esivastus, sekin oli johtosarjan sisällä, mutta tosta esivastuksen ohituskytkennästä en kyllä ole varma.

    Kärjetön sytkä siinäkin oli alunperin ollut, mutta joku oli sen korvannut kärkijakajalla ja sotkenut noi esivastussysteemit samalla vituiks, oli laittanut toisen etuvastuksen perään sulavien kärkien takia kun vika oli latauksessa tai oikeammin moottorin maadoitusjohdon puutteessa. Sorry ot.
     
  6. Laziip

    Laziip 1st gear

    Joo pitää huomenna kattoo antaako kipinää, kaikki sähkövermeet on muistaakseni kyllä toimineet virtojen ollessa päällä. Kaasupolkimen asennolla tai pumppaamisella ei ollut mitään vaikutusta.

    Katselen tuotakin huomenissa, kun kerkiän. Kiitoksia näistä.
     
  7. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jos siinä on Duraspark sytytys, niin kyllä ainakin tämän kuvan mukaan pitäisi olla esivastusjohto ja sille ohitus starttireleellä, mutta se ohitus menee näköjään suoraan sytytysboksille (kuvassa valkoinen johto)

    [​IMG]
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Vielä mietin että kun tuossa kytkennässä se starttauksen aikainen ohitus menee sytytysmodulille, niin helpointa lienee jännitemittarilla tarkastaa että tuleeko akkujännite tuohon modulin valkoisen johdon nastaan.

    Jos ohituksen toiminnan testaa hyppylangalla, niin se kannattaa ehkä laittaa tuohon starttireleen (kuvan) ruskean johdon nastaan ja sen jälkeen kokeilla vielä modulin valkoisen johdon nastasta samaa.
     
  9. Laziip

    Laziip 1st gear

    Joo johdin värit näyttivät olevan samat kuin tuossa kuvassa ja sain kokeiltua tuosta moduulin valkoisesta johdosta jännitemittarilla, mutta ei anna mitään siihen, eli vika on kai sitten siinä. Punaiseen tuli startin aikana alijännite eli noin 8-9 volttia mikä kai on ihan oikein?

    Seuraavaksi sitten kytkentäkaavion metsästys ja selvitää mihin tuon kyseisen piuhan toinen pää menee. Vai osaako joku kertoa ihan lonkalta minne se on matkalla? Sen verran seurasin johtoa että kojelaudan alle se menee ja ratin vasemmalle puolelle, mutta siellä kun on muutama muukin johto niin ei pysty johtoa seuraamalla etenemään..
     
  10. Laziip

    Laziip 1st gear

    Noniin nyt on koitettu antaa suoraan akulta tuon valkoisen piuhan kylkeen mutta ei vaikutusta. Huomasin tosin että auton kytkentä ei ole samanlainen kuin yllä olevassa kuvassa. Eli omassa ei mene ollenkaan johtoa tuohon starttireleen "I" liittimeen, vaan tuohon toiseen joka on merkitty kirjaimella "S" ja siihen tulee sinipunainen johto joka vaikuttaisi tulevan juurikin tuolta sytkä moduulin valkoiselta johdolta, pitää se vielä mitata että onko sama.

    Koitin antaa startin aikana 12V myös tuohon releen "I" liittimeen mutta silloin ei startti pyörinyt ollenkaan...

    Olisko jonkulla ideoita mitä seuraavaksi? Yhdelle tutulle soittelin ja siltä saattaisi saada toisen sytytys moduulin ja testaisi sillä josko toimii.
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kaaviohan on siis jollekin konversiolle kärkijakajasta Durasparkkiin, niinkun siinä sanotaankin. Kaaviolla ei ole paljonkaan tekemistä tän asian kanssa.

    Durasparkeissa ei alunperin ole I nastaa, pelkkä S, siihen kun antaa 12v niin rele vetää ja startti alkaa sahaa. I nasta, jos sellainen on, antaa ulos 12v tuossa starttaustilanteessa. Kärkisysteemissä se menee puolalle ohi vastuksen. Jos rele on vaihdettu niin siitä usein löytyy myös I nasta, mutta Durasparkeissa sillä ei tee mitään.
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    En tiedä miksi, mutta skannasin tuohon Duraspark II kaavion. Duraspark I on hieman eri. Nyt kun oikeen silmällä katsoo, niin onhan siellä vastuslanka ja ohitus sille, nepäs vaan tuleekin virtalukolta eikä releestä. Tossa näkyy sekin että releessä on vain S nasta.

    Tehtaan korjaamokirjoissa on selitetty systeemin diagnoosit aika tarkkaan.
    Suosittelen hankkimaan, ne on malli/vm kohtaisia.

    [​IMG]
     
  13. lincci

    lincci Gearhead

    Kyllä sieltä esivastus löytyy, ja vika on siinä mitä todennäköisemmin, niinkuin tuossa jo aiemmin todettiin. Vastus on perinteinen vaalea -sokerinpala- tai sitten vastusjohto.
     
  14. Laziip

    Laziip 1st gear

    Tarkoitatko tuota ylläolevassakin kuvassa olevaa 1.1 OHM resistance wire johtoa? Osaatko yhtään sanoa mistä päin autoa sellasta pitäis lähteä etsimään? Konehuoneesta vai kojelaudan alta?
     
  15. Laziip

    Laziip 1st gear

    Nyt on auto taas kunnossa. Vika oli virtalukon pohjassa tai siis siinä kytkin kappaleessa joka oli mittariston takana. Sen kun vaihto uuteen niin kaikki ok. Itse palikka maksoi vain 33 eur mut työhön meni muutama ehtoo. Kiitoksia vastauksista.
     
  16. Laziip

    Laziip 1st gear

    Joo täällä taas apuja vailla. Eli kyllähän se pari vuorokautta pelitti lincci ihan normaalisti, ja tänään kun yritin startata niin sama saatanan vika.. Ilmeisesti siis taas sama palikka paskana. Mikä sen rikkoo?
    Vastus jostain rikki -> liikaa virtaa? Jännitteensäädin? Sytytysmoduli? Vai sattuko olee maanantai kappale tuo uusi virtalukko jonka vaihdoin tilalle? Koittaakko vielä toista uutta virtalukkoa vai lähteä etsimään jotain mikä sen rikkoo..?
     

Kerro tästä muillekin!