Hei jakaja mekanisen ennakon rajoittamis keinot.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja rontti2, 1.10.2014.

  1. rontti2

    rontti2 1st gear

    Olis apu tarpeen .Omistan 67 camaron 400cid motilla.Koneen perusennakko on 15 astetta ja mekaanisen ennakon kans noin 38.Alipaine kellon kytkettynä nousee 50 asteeseen .Haluaisin kellon olevan toiminnassa .Joten kysisin et miten limppujen liikettä on käytännössä järkevin rajottaa.Hitsaamalla nöölit häntään?ehdotuksia ja kokemuksia ,kiitos=)
     
  2. HT

    HT Gearhead

    Ennakot on ihan kohdallan. Ei tarvitse limppuihin koskea. 38 kokonaisennako on ihan ok. Alipaine-ennakko on rauhallisen ajon economyä varten ja se tippuu pois pelistä kun painat kaasun pohjaan. Jos haluat rajoittaa alipaine-ennakkoa, tarvitset säädettävän kellon, ellei sellaista sulla jo ole. Säätö tapahtuu siitä reiästä mihin letku menee. Pienellä kuusiokoloavaimella onnistuu. Ellei kilistele, ei alipaine-ennakkoa ole liikaa. Jos kilistää ruuvaile vähitellen pienemmälle ja käy välillä kokeilemassa.
     
  3. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

  4. rontti2

    rontti2 1st gear

    Saako se alipaine ennakko nousta hetkellisesti50 tienoille mitä nyt tekee ?En oo päässy kuormittamalla kokeileen,kun auto on seisonnassa jo et rupeeko naputtaan .Eikös sen kellon pitäs vastasuuntaan kääntämällä eli auki niin pienentää sitä alapainetta?Oon lueskellu et joillain on jopa 20 perusennakkona .Kattelin et perus mosassa se on tommonen 8-12. :)
     
  5. HT

    HT Gearhead

    Sitä en muista kumpaa suuntaa kääntämällä pienenee, mutta kokeilemalla selviää. Jos tyhjäkäynnillä näyttää 50 ei mitään ongelmaa. Ajamalla selviää onko liikaa.

    Edit: tarkoitin että jos vapaalla antaa kierroksia ja heiluu 50 - ei ongelmaa. Sorry. :oops:
     
  6. HT

    HT Gearhead

  7. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Se on niin moottori kohtaista mikä ennakko sopii millekin koneelle, mulla on noissa chevyn 305:ssa perusennakko 12 astetta ja alipaine 14 astetta eli tyhjäkäynti 26 astetta, jos tarjoon yli 30 asteen ennakkoa tyhjäkäynnillä niin käynti muuttuu jo väkinäiseksi eli kyllä sen äänestä kuulee mikä ennakko on hyvä.
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Perusennakkoa ja kokonaisennakkoa säätäessä (liikeradan rajoittaminen tai punttien geometrian muuttaminen) kannattaa jättää se alipaine-ennakko huomioimatta/liittämättä ja keskittyä perus- ja kokonaisennakkoon.
    Niinkuin tuossa sanottiinkin, alipaine-ennakko mene hurjaksi kierrätettäessä konetta ilman kuormitusta mutta se on normaalia.
    Liika alipaine-ennakko tekee käsittääkseni nakutusta ainoastaan vedätettäessä välikaasulla vaikkapa loivaan vastamäkeen, silloin sen nakutuksen kuulee jos sitä esiintyy ja sen ei pitäisi konetta rikkoa. Tähän auttaa se säädettävä kello tai liikeradan rajoitin alipainekellon vetotangon hahloon.
    Jos perus- ja keskipakosäätimen kokonaisennakko on niin suuri että täyskaasulla tulee detonaatiota, niin se voi olla vaarallista kun sitä ei edes kuule. alipaine-ennakko ei ole silloin enää päällä kun alipainetta ei imusarjassa silloin juurikaan ole. Olen ymmärtänyt että joku 36 asteen kokonaisennakko olisi kohtuullisen sopiva esimerkiksi Buickin isolohkolle.
     
  9. rontti2

    rontti2 1st gear

    Kiitoksia vinkeistä.etenkin toi että ei oo vaarallista jos menee ilman kuormaa kokonais ennakko päälle 50 .No täytyy testailla keväällä eri jousilla ja ilman alipainekelloo ja sen kans ihan pers tuntumalta.
     

Kerro tästä muillekin!