tuulilasin muotin tekeminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja yks toine mikko, 16.9.2012.

  1. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    pitäs vissiin opetella rakentamaan muotti.

    minkäslainen sen pitäis olla? hatara aavistus, et sen tulis seurailla lasin reunoja.. mut minkäslaisesta materiaalista sen sit väsäilee? tarviiko olla työläämmin työstettävää vähän paksumpaa vai kelpaisko ohuempikin peltisuikale?

    sit jos on reilummin kaarevuutta, ni pitäis ilmeisesti olla vähän monimutkaisempi muotti.. saranointi? kuinka kaarevan lasin pystyy yksiosaisella tekemään?

    onnistuukos näin kaareva, mittakaavan vuoksi kerrottakoon et mittanauha tais näyttää 29cm..

    [​IMG]

    en saata osata tehdä kovin monimutkaisia metallihommia ainakaan ilman et näkisin mallia, ehken muutenkaan. mitäs muuten tollasen tavallisen muotin teettäminen maksaa? entä moniosaisen?
     
  2. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    näkeehän sen mittanauhan näyttämän tosta kuvastakin.. :lol:

    kaikenlaiset neuvot otetaan hyvin mielin vastaan, kuvatkin olisivat kivat.
     
  3. sbf

    sbf Gearhead

    Oleksä tiedustellu jo koritehtaalta tai lasivalmistajilta josko niillä olis ihan klaseja hyllyssä tai muotit?
    Eikös toi ole vanajan tuuliklasi?
     
  4. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    ei, en ole kysellyt. mut ajopelin aiempi omistaja oli tehnyt käsittääkseni tehny varsin kattavan soittokierroksen etsiessään laseja.
     
  5. capri30S

    capri30S 1st gear

    Jonnin verran edellisen työuran aikana noita muotteja tullut katseltua, niin veikkaan ettei yksosasella muotilla enää onnistu noin kaareva lasi. Ja kyllä sen täytyy aika paksua kamaa olla, kun jos oikeesti lasia meinaat sillä taivuttaa, niin se vaatii lämpöä sen verran, että ohkasesta kamasta tehty muotti alkaa elämään ja vääntyilemään. Eli jotain 3mm lattaa ja sellanen tosiaan et se kiertää lasin reunoja vaikkapa 5mm etäisyydellä reunasta. ja riittävästi tukitankoja ettei pääse notkahtaan mistään. Voi kyllä tulla kallis muotti, meinaatko sit jossain teettää sen taivuttamisen vai miten sen ajattelit?
     
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    Muistaako kukaan, missä V8:n numerossa oli kattava juttu muotin teosta?
     
  7. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    mjoo.. en ymmärrä vähääkään lasien taivuttelusta, joten pakko ne kai olis teettää. ja kun rahatilanne on mitä on, ni haaveilen säästäväni vähän tekemällä edes jotain itse.

    alkavat nuorimmatkin tollaset tuulilasit olemaan 40-vuotiaita ja kun kyseessä on melko harvinainen korimalli, ni täysin ehjien löytäminen käytettynä olis pienoinen lottovoitto. oon suorastaan hämmästyny, ku satuin löytämään edes noi melkein hyvät. toinen reunasta halkeillu, toinen alareunastaan "maitolasia". jälkimmäistä vois kyl käyttää sellaisenaan ku en tavoittele mitään vimosen päälle hipisteltyä ulkoasua. kyse on siis linja-auton kaksiosaisesta tuulilasista.

    onneks täl hommalla ei oo suunnaton kiire, hyvällä tuurilla mie onnistun löytämään toisellekin puolelle kelvollisen ruudun. mut kyselenpähän vaan, et kannattaako muotin tekemisestä edes haaveilla.. et tuleeks siitä mitään jos ei oo aiempaa kokemusta.

    edit: ai artikkeli aiheesta? tarviiki mennä kirjastoon selaamaan lehtiä.

    -"lukisit sääki veekasia, ni tiätäsit jotain.."
     
  8. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kuttilaan tutustumaan lasientekoon.
    Itse kävin kerran B-kopan lasin hakemassa ja pyysin samalla tehdaskierroksen.
    Periaate ei ole suunnattoman monimutkainen, mutta työvaiheita ja välineitä tarvitaan sen verran monta, että itse ainakin antaisin suosiolla vaikka juuri kuttilan tehtäväksi.
     
  9. coronet-65

    coronet-65 3rd gear

    viewtopic.php?f=7&t=173508
    Vanhempi keskustelu lähes samasta aiheesta. Tuolla on kuva tehdystä muotista. Aihe kiinnostaa minuakin. Mikähän on sen V8:in numero?, yritin ettiä, en löytänyt, voisko olla joku muu lehti?
     
  10. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Teetin Kuttilassa tuulilasin Continental MK II:een. Kaarevuus on samaa luokkaa lasisi kanssa. Joutuivat tekemään muotin, josta johtuen ensimmäiselle lasille tuli hintaa 800 eur. Seuraavat lasin tarvitsijat saavat lasinsa noin 250 eurolla...
     
  11. DeS

    DeS Gearhead

    Retro Auto Moto- lehti nro 49
     
  12. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Tein tänä kesänä muotin chopattuun -51 chevyyn 2-os. tuulilasin oikealle puoliskolle taivuttamalla,rälläköimällä ja hitsaaamalla 4mm lattaraudasta. Reunat siis tarkasti halutun muotoiseksi ja kokoiseksi ja sitten ristikko keskelle jäykisteeksi. Sitten kun tuo hökötys istui tiivisteen kanssa paikoilleen napakasti, kiikutin sen Kuttilan autolasiin, jossa tekivät vihertäväksi sävytetyn 6-7mm paksun lasin sen mukaan. Palvelu oli kiitettävää ja hintaa tuli lystille 300€.
     
  13. menu*

    menu* Gearhead

    Eli muotiksi käy siis suoraan lopullisen lasin kokoon ja muotoon tehty lattarauta kehys?

    Jos löytyy kuvia tekemistänne nin laittakaa, aihe on mullakin ajankohtainen.
     
  14. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Mun nähdäkseni tuo Romupihan rakin kuvailema "muotti" ei ole muotti, vaan lasin malli, jonka mukaan tehdään varsinainen muotti. Kuvassa on muotti, tähän kävin katsomassa mallia ja kyselemässä neuvoja Kuttilasta.

    [​IMG]

    Ainoastaan tuo n. 10 mm etäisyydellä lasin reunasta kiertävä kehys saa osua lasiin, välillä olevat tukiraudat pitää olla sen verran alempana, ettei lasi taipuessaan osu niihin.
     
  15. menu*

    menu* Gearhead

    Siististi tehty tuo. Lasin muoto on mullakin osapuilleen noin.
    Onko tuo 10 mm siis lopullisen lasin kokoa suurempi vai pienempi?
    Lasi kuitenkin varmaan viimeistellään ihan lopulliseen mittaan vasta uunin jälkeen?

    Otan kyllä vielä Kuttilaan yhteyttä ennen kuin alan väsäillä, mutta ei pahitteeksi olla vähän alueella valmiiksi.
     
  16. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Eikä kun siis tuo muotti on ainoastaan lasin taivutusta varten. Oikean kokoisen ja muotoisen lasin leikkaamista varten pitää olla esim. kovalevystä tai muusta tukevasta pahvista tehty leikkausmalli. Tuulilasi kun on kaksikerroksinen laminoitu lasi, niin molemmat lasit taivutetaan erikseen uunissa pehmentämällä muotin päälle. Tai ehkä ne taivutetaan samalla kertaa, en oo varma, mut tässä vaiheessa ne eivät vielä liimaudu yhteen. Valmiiksi kaarevien lasien väliin laitetaan muovikalvo, mikä autoklaavissa (uuni, jossa on tyhjiö) sulaa ja liimaa lasit yhteen.

    Tuossa esim. videopätkä lasin valmistuksesta:

    http://www.youtube.com/watch?v=HH3fAyJrEYo
     
  17. capri30S

    capri30S 1st gear

    Juuri tuollaisen näköisiä ne muotit meillä töissäkin oli, mikä siis on ihan suuren mittakaavan tuulilasitehdas.
    Eikä niitä uunin jälkeen enää muotoilla, lasiaihiot leikataan oikeaan kokoonsa ja taivutetaan oikeaan muotoon muotin päällä kerralla, muuten niistä ei tulisi samanlaisia. Uunissa nostetaan lämpöä asteittain, n. 600 asteessa alkaa taipua muotoon. Sitten jäähdytys ja laminointi+klaavitus ja se on siinä.
    Muotti siis pienempi kuin lasi, ja muotista jää aina jälki lasiin, eli sen mukaan se etäisyys lasin reunasta, paljonko jää näkyviin tiivisteen alta..
     
  18. vette73

    vette73 Gearhead

    Joskus 80-luvun loppupuolella, olin muutaman vuoden taivuttelemassa laseja ja sen jälkeen töissä metallifirmassa, joka teki taivutusmuotit siihen lasifirmaan.
    Eli molemmat hommat on tuttuja ja osittain niiden muottien teolla elätin itseni n.15 vuoden ajan. Muotteja valmistin yli 300kpl.

    Muotit jotka tein, oli tarkoitettu rakennuslasille, mutta periaate on osittain sama, kuin tuulilasin reunamuotissa.
    Muotin pohja, esim 50x50x5 kulmarauta, välituet,n.300mm jaolla 50x5 lattaa. Pohjasta pystyyn ylös 8mm pyörötangot ja niihin itse muotti 25x5 latasta.
    Siinä tuo muotti yksinkertaisuudessaan. Tuo25-latta laitetaan luonnollisesti pystyyn, eli siis se 5mm leveä sivu ylöspäin.
    Muotin pitää olla luonnollisesti pienempi, kuin se valmis lasi, koska muuten se lasi putoaa pois muotin päältä.

    Tuulilasin lasit (niitä on kaksi) leikataan täysin valmiiksi siten, että se ulkokaaren puoleinen on hiukan isompi, taivutuksen jälkeen ne on samankokoiset.
    Lasit hiotaan ja pestään. Ennen muotille asennusta, lasien väliin sumutetaan piimaa-pöly,joka estää lasien sulamisen kiinni toisiinsa.
    Muotti laseineen kuumennetaan uunissa n.600 asteeseen, jolloin lasi taipuu.
    Uuni jäähdytetään. Lasit nostetaan pois muotilta, lasit irroitetaan toisistaan, pyyhitään piimaa-pöly pois, laitetaan laminointikalvo lasin päälle, nostetaan se aiemmin poistetu lasi takaisin sen toisen lasin päälle siten, että se kalvo jää lasien väliin.
    Lasien välistä imetään ilma pois, ensin kylmäimussa ja sen jälkeen kuumaimussa, jossa laminointikalvo jo osittain tarttuu kiinni.
    Tämän jlkeen lasi laitetaan autoklaaviin, jonka jälkeen lasi on valmis.

    Siinäpä tuo lasin valmistaminen noin lyhykäisyydessään. Eli hommassa on monta vaihetta ja uunit ei ilmaiseksi lämpiä yli 600 asteeseen.
    Kannatta pitää nämä mielessä, jos lasien hinta tuntuu kalliilta.
     
  19. menu*

    menu* Gearhead

    Tänks, näissä tulikin hyvin asiaa.
    (..ja Mikkoa kiitän ajankohtaan osuvasta ketjusta)
     
  20. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Osaako kukaan valaista miksi karkaistun kaarevan lasin teettämiseen ei tahdo löytyä palvelun tarjoajaa?
    Niitäkin käsittääkseni tässä kolhoosivaltiossa valmistetaan.

    Aika monta choppausprojektia menny tässä maassa karille, kun into pinkeenä käyty katon kimppuun ja ainoat kaarevat lasit mitä on pystytty laittamaan on ollut lepattavat pleksit tai herkästi halkeavat laminoidut lasit.
     

Kerro tästä muillekin!