Dusterin tuulilasin vaihto.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja A.X.U., 3.2.2016.

  1. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    Löytyykö täältä henkilöitä jotka on vaihtanut itse tuulilasin Dusteriin?
    Jotenkin muistan että joskus oli täällä puhetta että se ois hieman hankala vaihtaa ku tiiviste on alareunasta niin paksu tai jotain sinnepäin?
    Muistaako kukaan? Ois tossa ensviikolla ajankohtainen asia...
    Ja jos on joku henkilö mielessä keltä varmasti onnistuu ni saa vinkata.
     
  2. starcraft

    starcraft Gearhead

    Joskus vuosia sitten olin apulaisena kun dusteriin vaihdettiin tuulilasi. Siinä tosiaan oli tiivisteen alanurkat niin paksut ettei millään onnistunut perinteisellä tavalla naru uraan ja vetämällä paikoilleen.

    Laitettiin tiiviste koriin kiinni ja sitten varovasti kammettiin lasi uraansa koukuilla. Hyvä tuli.
     
  3. heh heh©

    heh heh© Gearhead


    Tollalailla mäkin olen sen tehnyt onnistuneesti, mutta ammattilaisilla varmaan on jotakin sanomista tuohon.
     
  4. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Swingeriin muutama vuosi sitten siten että ensiks tiiviste lasin ympärille ja sitte naru uraan ja vedettiin tiiviste ja lasi paikalleen.
     
  5. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    Swingerissä taitaa olla eri lasi/tiiviste...?
     
  6. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Swingerissä erilainen lasi ja tiiviste kuin Dusterissa, mutta irrotus- ja asennusmenetelmät samat. Swingerin lasin asennuksesta http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=281345&p=2725266#p2725266

    Tiivisteessä on lukitushuuli joka käännetään auki eli pois urastaan. Sen jälkeen lasi poistetaan tiivisteestä ja lopuksi tarvittaessa tiiviste korista. Kasaus toisinpäin: tiiviste koriin, lasi tiivisteeseen, lukitushuuli käännetään uraansa, listat ja verhoilut paikalleen.

    Ennen lasin irrotusta tiivisteestä, kannattaa varmistaa irtoaminen mm. tiivistysmassojen takia. Samoin jos irrottaa tiivisteen korista.



    '71 korjaamokäsikirjan ohje ohessa.

    WINDSHIELD

    (Non-Cemented Type)

    Removal

    (1) Cover cowl, hood and fender area with a protective covering.
    (2) Remove windshield garnish mouldings.
    (3) Remove windshield outer mouldings using
    Tool C-4009
    (4) Unlock weatherstrip (Figs. 1) by prying lip
    of weatherstrip apart, inserting a fibre wedge, and
    with a slight twist to wedge, unlock weatherstrip
    by moving tool around weatherstrip.
    (5) Carefully loosen weatherstrip from glass inner
    and outer sides.
    (6) With an assistant supporting one end of
    windshield, exert pressure, from inside car, to
    force windshield out of weatherstrip and carefully
    remove from opening.
    (7) Whenever a glass has cracked from pressure
    at the fence area, remove weatherstrip and correct
    cause of crack. The fence should be straight,
    smooth, without burrs or high spots.
    (8) Inspect weatherstrip for damage.


    Installation
    (1) Remove all old sealer and cement from original
    weatherstrip.
    (2) Apply sealer in fence and glass groove portions
    of weatherstrip.
    (3) Apply a 3/8 inch bead of sealer completely
    across cowl top panel lower windshield frame area
    (Fig. 2).
    (4) Position weatherstrip lower section to tab
    area, starting at corners install over tabs and work
    toward center.
    (5) Install weatherstrip on fence at sides and upper
    opening. With hand pressure, seat weatherstrip
    fully on fence.
    (6) With an assistant, slide upper edge of glass
    into channel of weatherstrip. Use a fibre tool to
    force weatherstrip lip over glass.
    (7) Seat glass in weatherstrip, pounding glass
    with palm of hand using an upward motion.
    (8) Insert a fibre tool between weatherstrip and
    glass, at either corner, slide tool across top, completely
    around weatherstrip to seat glass in place.
    (9) Using a fibre tool and working across top,
    down sides and over bottom, force weatherstrip
    locking tab into locked position.
    (10) Water test windshield area.
    (11) Install exterior mouldings, wiper arms and
    (12) Install garnish mouldings and remove problades.
    tective covering.


    Korjaamokäsikirjoja voi imuroida täältä
    http://www.mymopar.com/index.php?pid=31
     
  7. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    Kiitos jälleen kerran Tomasolle kattavista ohjeista. Näillä eväillä lähti vanha lasi helposti ehjänä irti ja eiköhän se uusikin loksahda paikoilleen.
     

Kerro tästä muillekin!