taas pukkas uutta veekasia...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja tampio, 14.12.2005.

  1. impala67

    impala67 Double Gearhead

    se on kumma juttu, välillä ei kerkee lukemaan yhtäkään ja joskus taas tuntuu ettei useampikaan kestotilaus piisaa. kasi on taas ruvennut kolisemaaan enempi ja enempi, en tiiä johtuuko harrastetyyppisemmän käyttöauton hankinnasta vaikkei edellistä talvibuikkiakaan ihan peruskäyttikseksi voisi määritellä. kustomkultureen on mentävä ei auta, tulis kesäkin jo
     
  2. jariha

    jariha Double Gearhead

    eilen luin mustan lehden ja puolet uusimmasta, tänään peruin soittamalla vanhan kestotilauksen ja aloitin uuden tilauksen 31e halvemmalla :odroll:
     
  3. jariha

    jariha Double Gearhead

    Oli sitten kolmas lehti putkeen joka riekaleina
     
  4. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Voisiko olla sama kuin minulla oli joskus Egmont kustannuksen kanssa. Tilasin paria lehteä ja ne oli aina ihan ruvella. Päättelin itse, että olen viimeisin tilaaja. Ja lehdet tulee jostain kiinasta nippuina, jolloin se nipun päälimmäinen tai alimmainen on aina ruvella kun niitä potkitaan jossan transitin takapaksissa. Ja kun niihin aletaan pistämään osoitteita, minulle viimeisimpänä tilaajana osuu aina se risa yksilö.
    Noissa lehdissä oli syvät jäljet sidontavöistä sekä kauheita naarmujälkiä ja joskus isoja repaleita.
    Jouduin pyytämään kaikista numeroista kustantajaa postittamaan uudet. Lopetin tilauksen jakson loppuessa ja olen ostanut lehdet sen jälkeen kaupasta, koska kyseessä oli keräily eli lehdet pitää olla virheettömiä. Oli aika uskomatonta, etteivät saaneet asialla tehtyä mitään, eli eivät kaivanneet tilaajia. Luulisi että se nipun päälimmänen olisi varaa pistää ö-mappiin jos on paskana.
    Niin mulle on kaikki kasit tulleet kotiin liki priimakunnossa. Uusimmassa pari pientä millin ripsua yläreunassa.
     
  5. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Onko muuten ketään alkanut ärsyttämään kotimaisten kaupallisten lehtien keinovalaistus auton kuvissa? Esim. Klassikot ja V8 ainakin on alkunut suosimaan, että jos on ihan mikä tahansa muu sää kuin kirkas auringonpaiste, niin viritetään jotain salamalaitteita.
    Eikä niitä osata virittää hienovaraisesti kuten ulkomaan aviiseissa, joissa imitoivat auringonvaloa pääosin sivulta yläviistosta ja edestä vaan hyvin varovaisesti, vaan läväytetään suoraan kohti että kaikki rupiset helmat varmasti hohkaa luonnottomassa keinovalossa.

    Ihan oikeesti, mun silmiin on alkanut oikeesti sattua tää nykyinen luonnoton kuvaustyyli.
     
  6. impala67

    impala67 Double Gearhead

    onhan tuo valo ilmiö jutuissa havaittavissa kaikissa lehdissä, mutta ei se itseä ainakaan toistaiseksi ole hämännyt. näkeepähän tarkemmin laitteen detaleja- enempi häiritsee se, jos jossain jutussa on huonoresoluutioiset tai valotuksiltaan epäonnistuneet kuvat. viime aikoina kasissa kuvat ja jutut on alkaneet lähestyä hyvää vauhtia täydellisyyttä. sopivaa tarkkuutta, meininkiä sekä vaihtelua myös veteraanilukijalle.
     
  7. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    No juu sehän on varmaan kun joku alkaa kerran ärsyttämään niin se on sitten kuin santa saappaassa. Eniten tätä kritiikkiä saisi heittääkin Klassikot -lehden suuntaan jonka vikassa numerossa liki kaikki autot valaistu pieleen. Pitäisi ostaa pojille metri lisää tolppaa salaman alle, filtteriä eteen ja pari päivää kuvauskoulutusta.

    Oli muuten sattumalta molemmissa, klassikot ja kasi, kun tuli tässä samana päivän niin kannessa auringonlaskua vasten kuvattu auto joka räikeässä keinovalossa. Kasi onnistui tässäkin paljon paremmin, keinovalaistus sopi paremmin autoon ja tyyliin, klassikoitten Volvossa onnistuttiin hävittämään maski näkyvistä ja paljastamaan sen sijaan kaikki rojut sen takana. Myöhemmin 1100 jutussa onnistuttiin pistämään valkoiset vanteet hohtamaan räikeästi muuten hillityn arvokkaassa autossa ja 128 jutussa rupinen etuhelma paistamaan pilvisenä päivänä. Ei pojat, ei näin. Ottakaa kasista mallia.
     
  8. oolanti

    oolanti Gearhead

    aaa
    Kunhan jokainen huomioi, ettei näillä lehtien valitettavilla repeytymisillä taikka lehtien tilaushinnoilla ylipäätään ole mitään tekemistä itse lehden teon kanssa. Ymmärrän toki, että aiheuttavat närää ja pitää päästä purkaamaan "kyllä minä niin mieleni pahoitin" olotilaa, mutta kun se oikea paikka lienee kuitenkin kustantajan asiakaspalvelu. Vastaavasti lehden kotiin toimittavalla osapuolella, jota Itellaksikin on haukuttu, mutta tunnetaan jälleen kansan suussa perinteisenä Postina, niin palaute heidän asiakaspalveluun. Moniko repeytyminen aiheutuu muuten juuri matkalla omaan postilaatikkoon taikka -luukkuun - mene ja tiedä. Meillä lehden tekijöillä eli pesunkestävillä jenkkiautoharrastajilla kun ei ole osaa eikä arpaa niin lehtien repeytymisille kuin tilaushinnoille ;)

    Tässä kohtaa voisin muuten näin jälkijunassa todeta, kun joskus aikanaan joku epäili, ettei lehden tekijöillä edes ole jenkkiautoja taikka eivät ole jenkkiautoharrastajia, niin toimituksella ja meillä vakituisilla avustajilla on jenkkiautoja yhteensä kymmeniä ja yhteenlaskettua kulkua jenkkiautoilun parissa useampi sata vuotta, joten eiköhän tätä lehteä ole tehty ja tehdään jatkossakin juuri meidän tavallisten jenkkiautoharrastajien toimesta :)

    Tuntuu välillä turhauttavalla lukea palstaa, kun olisi ihan aikuisten oikeasti mukava lukea rakentavia palautteita näiden toissijaisten asioiden sijaan. Mutta ymmärrän toki, että nämäkin asiat herättävät keskustelua, sillä kaikki mikä liittyy harrastukseen, siihen suhtaudutaan aina suurella intohimolla :rolleyes: Söpöjä muuten nämä uudet hymiöt...

    PS.
    Koska en ole jäävi antamaan palautetta Veekasin suhteen, sillä en omista ainuttakaan kustantajan osaketta taikka muuta, olen vain kapinen avustaja Paimion maaseudulta, niin nostan kyllä hattua varsinkin lehdelle siitä, että on jo vuodesta 1978 lähtien ollut merkittävin tekijä kotimaisessa jenkkiautoharrastuksessa, eikä eräänlainen suunnannäyttäjän valtikka ole vuosien saatossa hävinnyt mihinkään. Tämä Overdrivenkin haltuunotto ja sen kehittäminen on osa juuri sitä, mitä lehti on tehnyt jo vuosikymmenet eli olla nimenomaan siellä jenkkiautoharrastuksen ytimessä, UGH! Syytän tosin Veekasia siitä, että se on osatekijä tähän "sairauteeni", joka paranee vasta siinä vaiheessa, kun päälläni on sopiva kerros multaa, jota en tosin kaipaa vielä pitkään aikaan :cool:
     
  9. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    No koska moni varmaan kumminkin haluaa lehtensä ehjänä kotiin, niin kehoitan kiinnittämään vertailevaa huomiota muihin kotiin tuleviin lehtiin. Itsellä tuli paljon hapraammat lehdet, ja vaikkapa veekasi, kotiin aina priimakunnossa, mutta kaksi tiettyä lehteä aina ja joka kerta samalla lailla rikkonaisina. Eli kyseessä ei voinut olla postin vika, ainakaan jakelun aikana. Sitähän kuluttaja ei voi tietää, miten lehti kulkee painosta postin jakeluun.

    Siispä yhteyttä kustantajaan joka numeron jälkeen. Väänsin oikein rautalangasta mitä asiaan voisi kokeilla ja olin kärsivällinen. Ei auttanut joten tilaukset ammuttiin alas.

    Toivottavasti "kasissa" osataan hoitaa tällaisia ongelmia paremmin. Kyseessähän voi olla juurikin kuvailemani tilanne, jossa lehtien alku käsittelyssä tietyn ihmisen lehti osuu pinon alimmaiseksi tms. Lehdet painetaan näköjään Joensuussa ja sieltä menevät varmaan nipuissa tai laatikoissa suoraan Helsinkiin postin lajitteluun.

    Toki jokin pieni mahis on sillekin, että postinjakaja haluaa lukea kasisi ensin.

    Pisteitä siitä, että kasin painaminen tapahtuu edelleen Suomessa.

    terv. erään toisen "pikkuisen pienemmän" autolehden päätoimittaja.

    ps. Kasille pitää antaa myös eräs toinen tunnustus noista kuvista. Nimittäin ei ole ollenkaan helppoa kuvat kromikylläisiä autoja oikealla valaistuksella ja kuvakulmalla, niin ettei kuvaajaa näy puskureissa tai kapseleissa. Ihan aina ei sekään toki onnistu, terveisiä mustapaitaiselle ja mustashortsiselle Buickin kuvaajalle.
     
  10. jariha

    jariha Double Gearhead

    Niin tota missäs kohti mä olin kasia haukkunu mun lehteni repimisestä? Kyl mä luulen et se vtun konkelilla polkeva ituhippi tekee ton lehden kohdalla luukkuun ahtaessaan sellaiset rituaalit et siinä ei säily ku vihreitten puoluelehti ehjänä? Tosin ei mulle sellasta pitäs tulla...
     
  11. oolanti

    oolanti Gearhead

    En juuri osaa kommentoida asiaa muiden avustajien suhteen muuta kuin oman näkemykseni pohjalta sen verran, jotta vuosien aikana näkemieni kuvien perusteella lisävaloja ei pitkään avustajina olleista juuri kukaan taida käyttää, mutta ainakin yksi tuore avustaja suorittaa likimain kaikki kuvaukset iltavalaistuksessa "lisävaloilla". Lisävalot kera iltahämyn luovat kuviin eräänlaista salaperäisyyttä, mikä on tavallaan kiehtovaa. Eikä kaikkien kuvien tarvitse todellakaan olla otettuna ns. samoilla tekniikoilla taikka samoilla valaistusolosuhteilla, eri tyylit ja menetelmät rikastuttavat kokonaisuutta...

    Itse en ole käyttänyt autojen kuvauksissa 25-vuotisen lehtiurani aikana kertaakaan lisävalaistusta, yhtä geissiä lukuunottamatta, jossa kuvasin uusimpaan lehdykkään erään Talleissa tapahtuu pläjäyksen. Kerran tosin tuli viriteltyä Heath Garagen pihalla hiljan hankkimani lisävalot, joista ei juuri ollut hyötyä, joten en niitä lopulta käyttänyt. Salamavaloa on tullut käytettyä ehkä kaksi kertaa eli nyt tarkoitan siis niitä kuvauksia, joissa esitellään auto, näyttelyraportit ovat asia erikseen, koska näyttelyiden valaistusolosuhteet ovat joskus sitä luokkaa, että salamaa on lähes pakko käyttää. Yleensä siis mennään olemassa olevilla valaistusolosuhteilla eli omat kuvani ovat aina ns. täysin luonnollisia (kuten esim. tuo OD:n kansikuvaksi valittu Galaxie-kuva), en muokkaa kuvia ikinä jälkikäteen (ainakaan lehtiin tulevia), sillä olen vanhan liiton mies, joten kaiken maailman kuvankäsittelyohjelmat ovat "amatöörejä" varten ;) Kenenkään ei tarvitse ottaa hernettä nenäänsä vikan kommentin johdosta, sillä saahan niillä ohjelmilla toki "paranneltua" kuvia, mutta autenttisuus is the name of the game :) Joskus on huvittava katsoa näitä jenkkilehtien kuvia, joissa taivaat ja tunnelma ylipäätään ovat sellaisia, joista olisi kateellinen Picassokin konsanaan. Tosin niissä on vastaavasti käytetty kautta aikain suotimia objektiivien päissä...
     
    Muokattu: 26.2.2016
  12. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Olikos muuten uudessa lehdessä ollut Chevy steppari sama chopattu kuin 80-luvun lopulla esitelty mustassa maalissa ollut?
     
  13. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Oliko se vielä sellainen tapaus kun oli unohdettu hakea choppausluvat. Jotenkin tuli tällainen takauma mieleen
     
  14. starcraft

    starcraft Gearhead

    Se liian matala chevy otsikolla esitelty steppari on seinäjoella mustana ja samoilla kilvillä kun jutun teon aikoihin. Oli tosiaan tullut ongelmia katsastuksen kanssa reilun choppauksen takia. Jossain vaiheessa myöhemmin katsastus on onnistunut.
     
  15. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Yllätin itseni ja ostin uusimman kasin matkalukemiseksi.

    Ajatuksiani lehdestä..

    -Kevät tulee, näyttelyjä tietysti mainostetaan kovasti.

    + Mopar E-body pari. Hienoja, muuta kuin pussihousu meininkiä.

    +Monenlaisia autoja, pari pikkariakin piristää mukavasti. Sivukaneettina stepparissa aivan liian pienet pyörät. Häviää pyöräaukkoihin.

    +Hyvä Himsl artikkeli, paikallaan..

    +Talleissa tapahtuu. Projektit kiinnostaa aina.

    Millä saadaan Suomessa rakenteluntasoa nostettua jos ei suurimmassa lehdessä?. Toki kaikkihan ei ole tason perässä.


    Mutta viimeisenä harmitti joko tahaton virhe tai joku muu..

    Laulajaisen laina-artikkeli norjalaisesta rodista, lähikuvassa Hollywood Hot Rod Shopn omistajasta Troy Ladd, mutta kuvatekstissä kerrotaan olevan auton omistaja Per.
    Kyllä alaa seuraavan pitäisi hr. Ladd tunnistaa. Tunnistinhan minäkin.
     
    Muokattu: 29.2.2016
  16. BBC

    BBC Guest

    Näin se menee. Erilaisia artikkeileita ja eritasoisia vehkeitä pitää olla, kun niin se on todellisuudessakin. Talleissa tapahtuu osio voisi olla enemmänkin, mutta moni ei halua kuvia eikä kirjoituksia keskeneräisistä rojekteistaan.

    Kyllä nyt oli parasta tekstiä vanhan maalarimestarin esittely. Monesti näissä autolehdissä eniten häiritsee se että kirjoittaja ei ole paneutunut tekstin tekemiseen taustatietojen yms. asioiden selvittämiseksi vaan juttu on roiskaistu siinä hetkessä kuvaamisen jälkeisenä iltana ja eiku toimitukseen menemään,..... Pitää muistaa että jutusta maksetaan korvaus ja korvausta vastaan pitää tehdä työpanos.

    Hyvää oli projektikuvien paljous autoesittelyissä, itse olen aina vaatinut pjojektikuvia juttuihin, koska niitä on mukava katsella. Nyt pisti silmään jotkut projektikuvien hitsaukset.

    En tunnista Hollywood hot rods äijää vaikka kerran olen siellä +10v sitten käynyt enkä varmaan tunnistaisi jos tulisi vastaan jossain tapahtumassa. Ainakin oli Norjalaisen näköinen kuvissa, vaikka taitaa olla Amerikan aboriginaali. Auto oli street rod 100%sti. Uusi kori, uusi runko, uusi ahdin, uudet kaasarit, uudet kannet, uusi lakki äijällä,uus, uusi ja uusi,.....mutta ei tainnut pete jutussa mainostaakaan autoa hot rodiksi. Hieno ku mikä ja kelpais meikäläisellekin ajeluun, mutta haisee daihatsulle. Oli joku Suomi A-ford jossain kuvassa, tosin ei siinäkään tainnut paljoa aaa voortia olla...

    Hyvä peruslehti, jonka lukemisessa meni ilta eli riittävästi.
     
  17. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Tarkoitatko niitä punaiseksi pohjamaalattuja hitsauksia? (En muista enää mikä auto oli kyseessä ja lehti taltioitu kaappiin autotalliin..) Niihin nimittäin kiinnitin itsekin huomiota. Näytti siltä kuin olisin itse tehnyt.
     
  18. jariha

    jariha Double Gearhead

    yllätys oli suht suuri eilen kun lehti putosi luukusta:eek:
     
  19. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Yllätys oli ja positiivinen sellainen. Epäilin jo posteljoonin tuleen aamuvirkuksi mutta Fokus median jakelu olikin näköjään muuttunut sanomalehtijakelun jakamaksi. Ainakin oma läpyskä oli suorastaan neitseellisen sileä, toivottavasti muutos auttoi niitäkin joiden lehdet ovat matkalla kärsineet aiemmin.

    Harvinaisen hyvä numero oli muutenkin, vaikka tuo Camaro olikin jo Amerikan lehdistä tuttu niin on se vaan huima laite. Todella hieno ´59 Mercury ja tarina sen takana etenkin. Vaikka rodi ja vani ei tyylillisesti kolahda niin jutut itsessään hyviä, "onkiva Hello Kitty" pisti hymyilyttämään...

    Panuma-Swingerin säilyttäminen vanhassa asussaan on todellakin kulttuuriteko, melkoisen kova juttu oli aikoinaan suomalaisen osallistuminen Power Street Finalseihin ison veden takana. Vaikka tuo Ol skool onkin itselle hiukan vieras maailma niin täytyy kyllä kehua tuota Lättäpää projekti juttua runsaine kuvineen erinomaiseksi.

    Talleissa tapahtuu-osio on aina mielenkiintoinen ja avo-Catalina projektin aloittelujuttu kovasti tutun näköistä ja itselle ajankohtaista touhua. Tosin siinä olisi kannattanut mainita että osia kannattaa kerätä hyllyyn mahdollisimman paljon ennen aloittamista ja jos tekee osakokonaisuuksia valmiiksi jo purkuvaiheessa niin huonomuistisempaakin helpottaa ja kasaaminen tulevaisuudessa käy jouheammin. Toki purkamisvaihe on paljon hitaampi ja touhu saattaa ulkopuolisen silmiin näyttää siltä ettei oikein edisty. Hitaasti mutta epävarmasti se oman rakentelun slogan tuntuu tällä hetkellä olevankin...
     
  20. jariha

    jariha Double Gearhead

    Niin siis ei ollu juu tälläkertaa revenny kannet mut hiukan kaltoinkohdellut kuitenkin? meille tuli tonne maalle eli keravalle päiväpostissa:)
     

Kerro tästä muillekin!