Chevy vanin autovero/muutoskatsastus, laki muuttunut 2015?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja seitse, 29.1.2015.

  1. seitse

    seitse 1st gear

    Kummia kuulin tänään, tietääkö joku? Onko lakimuutoksen myötä mahdollista muutoskatsastaa vanit ym. koville istuimille pakotetut, "pehmeille penkeille" takaisin, inhimillisin kustannuksin?

    Amerikanrauta lehdessä kuulemma ollut juttua tästä?
     
  2. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    Re: Chevy vanin autovero/muutoskatsastus, laki muuttunut 201

    on, joku jäännösvero siihen vaan lasketaan. huomioi, jos teet d vanista, niin henkilöautona d vero on aika posketon
     
  3. kippo761

    kippo761 3rd gear

    Re: Chevy vanin autovero/muutoskatsastus, laki muuttunut 201

    Autoverolain 48 § alkaa siis nykyään näin:

    "Ajoneuvo, joka ei enää täytä verottomuuden, veronpalautuksen tai veronalennuksen ehtoja, verotetaan uudelleen niiden perusteiden mukaan, joita olisi sovellettava lajiltaan samanlaiseen käytettyyn ajoneuvoon ajankohtana, jona verovelvollisuus syntyi."

    Tuossa siis tuo boldattuna se tärkein muutos. Eli ei verrata enää uuteen autoon.

    Mitä tuo nyt sitten käytännössä tarkoittaa riippuu toki tapauksesta. Esim. Tulli toteaa lyhyesti vain että:

    "Lakiin on tehty muutoksia koskien tilanteita, joissa Liikenteen turvallisuusvirasto kantaa autoveron ajoneuvon ensirekisteröinnin jälkeen. Jos esimerkiksi kuorma-autoksi rekisteröidyn ja siten autoverottomaan N2-luokkaan kuuluvan ajoneuvon rakennetta muutetaan siten, että se tulee rekisteröidä N1-luokkaan kuuluvaksi pakettiautoksi, kannetaan autosta vastaava vero kuin tuotaessa ajoneuvo käytettynä pakettiautona maahan."

    Trafi puolestaan tarinoi aiheesta hieman enemmän tuolla: http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... n_autovero

    "Ensirekisteröinnin jälkeisen autoverotuksen määräytymisperusteita on muutettu osittain 1.1.2015 alkaen. Uusia säännöksiä sovelletaan omistuksen, käyttötarkoituksen ja rakenteen muutoksiin, mikäli ne ovat tapahtuneet 1.1.2015 tai sen jälkeen. Sellaisten ajoneuvojen, joiden autoverovapauteen, -palautukseen tai alennettuun veroon liittyy kuoleutumisaika, veron perusteet määräytyvät kuten ennenkin (mahdollisessa takaisinperinnässä kannetaan kuoleutumatta oleva osuus autoverosta). Ennen 1.1.2015 tehtyihin muutoksiin sovelletaan aiemmin voimassa ollutta autoverolakia.

    Autoverolakia sovelletaan, jos ajoneuvon rakennetta, käyttötarkoitusta tai omistusta muutetaan siten, että muutoksen johdosta olisi autoverolain nojalla kannettava autoveroa. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi hoitaa myös ajoneuvon uudelleenverottamisen osien vaihtamisen takia, samoin muiden rakennemuutosten yhteydessä (esimerkiksi viritetyt mopot, ajoneuvolajin tai -ryhmän muutokset). Lisäksi taksiautojen ja invalidiautojen autoveron mahdollinen takaisinperintä kuuluu Trafille.

    Autoverolain 67 §:n mukaan verotusarvosta ei saa antaa ennakkoratkaisua. Tämän vuoksi Trafi ei anna arviota auton verotukseen vaikuttavan muutoksen johdosta kannettavasta autoverosta tai ajoneuvon verotusarvosta. Ajoneuvon verotusarvo selvitetään varsinaisen verotuksen yhteydessä."


    Eli pientä jännityselementtiä (ja potentiaalisia riitoja) tähän systeemiin toki on edelleen rakennettu... :soosoo:
     
  4. seitse

    seitse 1st gear

    Re: Chevy vanin autovero/muutoskatsastus, laki muuttunut 201

    Täytynee ottaa yhteyttä paikkakunnan jenkkiharrastaja katsastusmieheen.
    Äkkipäätä tuota lakitekstiä lukien saattaa (minä) saada kuvan että 1983 valmistettu auto on tämän päivän hinnaltaan ja verotusarvoltaan sitä luokkaa ettei olisi rahallisesti aivan järjetöntä muutoskatsastaa pakettiautoa henkilöautoksi/bussiksi :odroll:
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Re: Chevy vanin autovero/muutoskatsastus, laki muuttunut 201


    Mites se lajiltaan samanlainen käytetty luokitellaan 2kk vai 20 vuotta?

    11/2014 chevy vani tai tappiin loaded versio kia;sta ei välttämättä ole se harrastajalle mieluisin verovertailu kohde
     
  6. hla

    hla Gearhead

    Re: Chevy vanin autovero/muutoskatsastus, laki muuttunut 201

    Jos rekisteröit dieselvanin henkilöautoks, niin siitä seuraa n.1000€ käyttövoimaveroa (diesel) vuodessa.

    Ei välttämättä kovin järkevää, vaikka itse autovero jäiskin pieneks.
     
  7. karivanner

    karivanner 2nd gear

    Re: Chevy vanin autovero/muutoskatsastus, laki muuttunut 201

    Vakuutusmaksut on sitten kanssa ihan eri luokkaa, tosin täysillä bonuksilla ero tottakai kohtuullisempi.
     

Kerro tästä muillekin!