Ford Bronco II tietäjiä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Vesa_H, 1.9.2012.

  1. Vesa_H

    Vesa_H 2nd gear

    Moi!

    Tuli muutama viikko sitten hankittua tuollainen '90-mallinen bronco II.
    Nyt tuli asia eteen josta on pakko kysyä, kun itse en sen vertaa noista tiedä, eli kaveri jonka pitäisi olla auto-asintuntija huomasi, että apumiehen puoleinen eturengas tulee enemmän ulos kotelosta kuin kuskin puoleinen. Renkaat on kuitenkin saman kokoiset.

    Kaveri kuitenkin sanoi, että joko siinä on tehty remonttia ja koottu se väärin, niin että akseli on päässyt liikkuman enemmän oikealle, tai sitten sillä on ajettu pahasti metsään.
    Kuitenkin kun esim. nettiautosta katsoin kuvia, niin näyttäisi, että muissakin broncoissa on sama juttu, eli olisi normaalia?
    Auto kuitenkin käyttäytyy normaalisti ajossa ja eilen kävin katsastamassa tuon, joten luulisi, että siellä asiasta olisi mainittu, jos jotain olisi vialla.
    Eli onko tuo vaan kaverin "huuhaa-juttua"?
     
  2. Vesa_H

    Vesa_H 2nd gear

    Ei ole vielä ketään asiantuntija ehtinyt vastata vai oliko jo liian tyhmä kysymys?

    Itse vaan ihmettelen sitä, että miten esim. akseli olisi voitu asentaa väärin, liian oikealle, kun kuitenkin 100kmh nopeudessa, kun irrottaa kädet ratista auto menee suoraan, eikä vedä mihinkään ja nelivetokin toimii.
     
  3. jonetap

    jonetap 3rd gear

    Siinähän on aika erikoinen etuakseli, saksimallinen poikittainen heiluri. Itsellä oli joskus ko. automalli. Sehän on rungollinen auto, niin voi olla että on tullut joku töytäisy sivultapäin ja kori on vähän liikahtannt runkoon nähden.
     
  4. hannkul

    hannkul 1st gear

    Moi. Kokemuksia Blazereista, eli sama ongelma. Alkuperäisellä rengaskoolla eroa tuskin huomaa, mutta suuri rengaskoko juoruaa kierouden. Vaarallista se ei ole, mutta kiusallista kylläkin.
     
  5. Vesa_H

    Vesa_H 2nd gear

    Ok, kiitoksia tiedosta. Osaisiko joku vielä sanoa sopiiko saman vuotisen scorpio 2,9 laturi tuohon Broncoon, kun muuten moottorit ovat käsittääkseni samoja?
     
  6. jonetap

    jonetap 3rd gear

    No tota en kyllä osaa sanoa.

    t. jouni
     
  7. Vesa_H

    Vesa_H 2nd gear

    Taas kaivattaisiin neuvoja tuohon rengas-juttuun, eli kun kaveri ensin meinasi, että akseli olisi u-pultilla kiinni, jolloin sitä saisi sivusuunnassa helposti siirrettyä, nyt kuitenkin oli kuulemma jutellut muiden kanssa, että se onkin hitsattu, jolloin järkevin tapa korjata tuo ongelma olisi vanteiden et:n muuttaminen.
    Eli mitä tapaa te suosittelisitte?

    Itseäni ei niinkään tuo renkaan "toispuolisuus" haittaa ellei se sen enempää aiheuta ongelmia, mutta kaverini jaksaa mainita asiasta lähes joka päivä.
    Ei sovi se Scorpion laturi tuohon, mutta laturin sai muuten nopeasti hommattua.
     
  8. jonetap

    jonetap 3rd gear

    Jaa-a, en lähtisi tekemään mitään, mutta ainakin kannattaa ensin selvitttää että mistä se poikkeama johtuu, ja lähteä korjaamaan siitä päästä. Ihan rullamitalla mittaamalla että onko kori symmetrisesti runkoon nähden keskellä.
     
  9. El C

    El C 3rd gear

    Mulla oli joskus -88 mallin pikku Bronco ja sama juttu. Koripultit oli ajanmittaan löystyneet (tai siis luultavasti kumit kuluneet) metsäajossa ja kori oli toista tuumaa oikealla. Uudet pultit ja puslat, huolellinen keskitys ja vot, taas oli hyvä. Parani kulkukin, tietty. No, nostettiinhan sitä samalla reilu 10 senttiä ja rengastettiin isommilla. 8)

    Radikaali keulan korotus kyllä tekee tuon myös, etuakseli kun on epäsymmetrinen...

    Mulla on jotain osiakin vielä tallella jos tarvetta ilmaantuu.
    On esim. käyttämättömät ja hyvännäköiset Lundin astinlaudat, varapyörän pressu jne.
     
  10. Vesa_H

    Vesa_H 2nd gear

    Kiitoksia taas tiedosta!
    Mikäli äsken kävin oikeita kumeja vilkaisemassa, niin vaikuttivat aika haperoilta, eli voi olla, että vika on juuri noissa. Toisen kiinnikkeen kohdalla kun oli vain parin millin rako ja toisella puolella taas sormetkin mahtuivat väliin ja ainakin vaikutti, että kori olisi n. 3cm vasemmalla ja juuri tuon verran suurin piirtein se renkaiden erokin oli.

    Minkä verran nuo osat suurinpiirtein mahtaa maksaa? Tällä kertaa tuskin korotusta pistän.

    EL C, pistä vaikka yksityisviestiä mitä osia löytyy ja mitä niistä pyydät, esim. varapyörän pressulle voisi olla käyttöä.
     
  11. El C

    El C 3rd gear


    Hae Honkkarista tai jostain muusta vastaavasta kasa jääkiekkoja ja pulttikaupasta pultit, isot aluslevyt ja mutterit niin tulee halvimmaksi.

    Tai sitten tilaa vaikka nuo;
    http://broncograveyard.com/bronco/i-93020-body-mount-bushings-bronco-ii-black.html
    Pultteja näissä sarjoissa siis ei ole.
     
  12. Vesa_H

    Vesa_H 2nd gear

    Osaako joku taas neuvoa mitä vaihteistoöljyä tuohon kannattaa pistää ja minkä verran?
    Kun katsoin tuolta suosituksia, niin mitsubishin ja mazdan valmistamiin vaihteistoihin oli eri suositukset, mistä tiedän kumpi vaihteisto tuossa on?

    Entä peräöljyt, mitä/kuinka paljon?

    Sen verran löysin tietoa, että on koodi D, eli mitsubishin vaihteisto, ja sain siihen tarvittavan öljymäärälukeman jne.

    Perälle koodi oli D4, eli Ford 7,5".
    Etupäästä en ole vielä löytänyt tietoa?

    Auto on valmistettu helmikuussa '90, joku tuolla kirjoitteli, että silloin olisi Dana 35, onko asialle vahvistusta?
     
  13. Vesa_H

    Vesa_H 2nd gear

    Entä mitä öljyä suosittelette käytettäväksi noissa?
     
  14. Bronco2

    Bronco2 1st gear

    Vesa!
    Autosi on OK!
    Omassani sama "ominaisuus", :D
    sama rakenne on muistaakseni jeepin wagoissa.
    Ei virhe, eikä minkään korjauksen tulos. Tullut jo tehtaalta tuossa kuosissa, eli ei vaadi toimenpiteitä.

    Pikku-Musta Liedosta
     
  15. Vesa_H

    Vesa_H 2nd gear


    Hyvä tietää. En ole tuolle nyt mitään tehnyt ja tuskin teenkään kun ei mitään häiritse kuitenkaan, varsinkin jos on "ominaisuus".

    Vai että täältä lähistöltä löytyy toinenkin pikkubronco, ei ole tullut vielä ainakaan bongattua. :)
     
  16. Bronco2

    Bronco2 1st gear

    Nenämäen suunnilla
     
  17. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Niin olikos tuo 2,9 kone aivan identtinen kun scorpiossa ihan antureita ja muita pikkuhilppeitä myöten? Ei näytä perus jenkkipuljujen luettelot oikein tuntevan broncoa...tuommosen hommasin talviaskareeks eikä pahemmin foordit ole entuudestaan tuttuja.
     
  18. Tupperware

    Tupperware 3rd gear

    Ihan off topic mutta pikku broncoon löytyy uusi sisämatto edukkaasti..!
    Yyveellä tavoittaa.
     
  19. El C

    El C 3rd gear

    Jos oikein muistan niin Scorpionin apulaitteet jne ei sovi pikku-Broncoon.
    Harmillista sinänsä...
    Lohko ja sisukset kaiketi kuitenkin samoja.

    James Duff myy kaikenlaista Bronco II:een
    http://www.jamesduff.com/broncoII/broncoII.html.

    Summitilla ja Jc Whitneylläkin aika hyvin tarjontaa.

    Mulla on kanssa vielä jotain tallella, mm. käyttämättömät astinlaudat kiinnikkeineen (Lund).
     
  20. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Täytyypä laittaa mieleen nuo astinlaudat,vois hyvinkin tarvita kunhan saa noi akuutimmat hommat ensin tehtyä. Ei virranjakajaa löytyis?
     

Kerro tästä muillekin!