Katujätkä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja max, 12.12.2011.

  1. max

    max Double Gearhead

    Mulla on rulla taas ihan jumissa,kun oon tehny yövuoroja nyt useamman peräkkäin.Siis näinpäin et mitään juurikaan häviä,kun kannensuu on suurempi kuin imusarjan;olisko joku joskus sanonut, että pyörre mikä tästä rapusta syntyy on vaan hyvästä.
    Mut joo kun et ole mitä varsinaista raaserimottia rakentamassa,niin anna olla.Varsinkin jos toi arvokas LT-1 sarja on vielä koskematon.
     
  2. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Juurikin näin. Jos joskus tulevaisuudessa tuosta imarista haluaisi vaikka luopua, niin paremmin se kauppansa tekee tuollaisena räpeltämättömänä jollaisena se nyt on.
    Katuautoa arvelisin tuon paketin sysäävän ihan riittävällä aggressiivisuudella.
     
  3. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Jes!

    Tiukoille se otti, mutta kerkes! Vielä viime yönä meni aamu kahteen, mutta tänään päästiin tekemään sitä mitä yritettiin :)

    [​IMG]

    1. kierrokselta lyhyt videon pätkä:

    https://drive.google.com/file/d/0B3FBly ... sp=sharing

    Paljon oli lastentauteja, mutta kaikki saatiin paikan päällä väliaikaisesti paranneltua ja vikassa setissä vehkeet rokkas jo kaikilla 8 mukilla ja vetoja oli! :D

    Laitan myöhemmin vähän lisää kuvia ja videoo ja selostusta päivän touhuista ;)
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Näyttävästi kahva edellä. Minkälaiset renkaat oli alla?
     
  5. max

    max Double Gearhead

    Nyt on kyllä vahva epäilys,että tämä videonpätkä ei ole "mätsing nambers" tapahtumasta.Asiaa,tämä on juurikin sitä jätkien touhuja;tosin nyt jäällä.Enpä kyllä muista aikaisemmin nähneeni 2-gen Camaroa tässä touhussa.Olisko joku kova hurri ollu joskus samalla asialla?
    No,kuinka vaan mutta pointsit peculle!!
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Hieno toi pecun jää camaro, hyvät saundit! Lisää tuommoista!

    Tuossa huomattavan rytöinen ruotsiversio, kovaa menee ja onhan tuo näyttävää! https://youtu.be/d8M6-UNObWk
     
  7. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Jääsepustus part1:

    Joo. Tosiaan alkutalvi näytti lupaavalta pakkasen ja jäätilanteen osalta ja ajattelin, että jääradalle pääsee vielä maaliskuussa niinkuin männävuosina, mutta -30 vaihtuikin päivässä +6:een. Siinä vaiheessa pitkän ajan ennuste näytti tälle viikolle viimeisiä pakkaspäiviä ja mulla alkoi tallissa mieletön pyllistys lauantaita kohti.

    Ensikäynnistyksen jälkeen olin luottavainen että kyllä sinne radalle pääsee ainakin jollain valmiusasteella ja aloin valmistamaan jääratapyöriä. Kellään tutuilla ei ollut bemarin 15" vanteita, mutta yhdeltä kaverilta löytyi Hondan vanteet, joissa on sama jako kuin aiemmin hankkimissani jaonmuutos adaptereissa ratavanteita varten. Pidempien pyöränpulttien vuoksi jouduin tekemään vanteisiin ylimääräisen 5x4,75 jaon ja suurentamaan keskireiän.
    [​IMG]

    Mutta eihän näin painava malmikasa liiku 155 rallinakeilla mihinkään, enkä jaksanut pulttipyöriä alkaa valmistamaan (muutaman sarjan tehneenä tiedän millainen homma niissäkin on), joten luonnollinen valinta on paripyörät!

    Saabin vanteista keskiö veks
    [​IMG]

    Pikkaisen sähköliimaa ja tadaa! 4 kpl Camaroon sopivia paripyöriä :D Nämä keskitettiin ihan vaan silmällä ja sormilla tasan tossa missä ne hitsattiin. Ihmissilmä on loppujen lopuksi melko tarkka ;)
    [​IMG]

    Makitan iskevä pikkukone on muuten maailman paras akkuruuvinväännin. Renkaiden vaihdossakin lyömätön apuväline ;)
    [​IMG]

    Paripyörät edessä ja takana. 2x155 eli 310mm leveää piikikästä kulutuspintaa :D Täytyy vielä rullamitalla mitata renkaan todellinen kokonaisleveys, taitaa olla vielä pikkasen enempi ;D
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ja sitten satsia!
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Seevu ja karpo29 tykkäävät tästä.
  8. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Jääsepustus Part 2:

    Tosiaan lastentaudeilta ei vältytty. Auto työnnettiin tallista ulos, koska en uskaltanut kytkeä vaihdetta silmään tallissa :D Pihalla auto kiilapuulla paikalleen koska takajarruja ei ehditty saada kuntoon eikä siten kässäriäkään ollut. Sitten auto tulille ensimmäistä kertaa omilla tassuillaan luoja ties kuinka pitkään aikaan. Noh, eihän se käynyt kaikilla ja bensaa vuosi jo kertaalleen tiivistetystä liitoksesta. Karavaani oli jo lähdössä radalle kun me vielä käytiin tulpanjohdot läpi ja saatiin bensaliitos tiivistettyä. Ja sitten radalle.

    Radalla ekalla setillä auto kävi edelleen huonosti, ehkä 7 pytyllä. Ekan setin jälkeen vielä huonommin. 3 tulpanjohtoa oli sulanut pakosarjoihin, vaikka yritin ne reitittää ja niputtaa siten ettei näin kävisi. Onneksi olin varautunut ja mukana oli moottorin mukana tulleet orkkisjohdot. Vaihdettiin palaneet ja niputettiin paremmin. Myös latauksessa oli selvästi ongelmia ja auto laitettiin Hiacen päähän piuhoihin (vain todetaksemme myöhemmin ettei Hiacen karstaisten napojen kautta elektronit juuri virranneet). Seuraavalla setillä auto kävi alkuun ehkä 7, sitten varmaan 6 ja lopuksi ehkä 5 pytyllä. Auto varikolle ja lisää vaihdettavia johtoja. Tässä vaiheessa mun nohevat mekatsut olivat oma-aloitteisia ja vaihtoivat huonot johdot ehjiin. Harmi vaan että yksi heistä ilmoitti ettei saa hattua jakajan päähän ilman jakajan päällikopan irroittamista jolloin minä tarjouduin sen laittamaan irroittamatta koppaa. Vähät minä tiesin että myös toinen johto oli kytkemättä ja ainoaksi tyhjäksi paikaksi luultu nasta olikin väärä. Seuraava setti vedettiin sitten yksi johto väärässä paikassa ja yksi johto kokonaan irti! :D Taas 6 pytyllä! Että mitä harrastelijoiden puuhastelua :D

    Sitten alkoi uudet murheet. Laturin hihna otti ja lähti ja aivopieruissani ajattelin vetäistä kiekan loppuun akun virroilla ja ilman tehostinta. En siis heti muistanut että myös melko oleellinen vesipumppu pyöri samalla hihnalla. Lämmöt 110 ja sitten tajusin tilanteeni, himmasin tyhjäkäynnille ja yritin valutella varikolle, mutta lämmöt jatkoivat ylöspäin ja vedin radan sivuun odottaan hinuria. Siitä hinurilla varikolle soimaamaan itseäni ja tarkastamaan tuhoja. Jätkät pyöritti pumppua hetken käsin ja flekti pörräsi samalla kun taivuttelin ohjaustehostimen kannaketta takaisin suoraksi ja aloin valmistelemaan kiireessä tekemättä jäänyttä takatukea. Sekin homma saatiin valmiiksi ja hihna takas paikoilleen, vesimäärän tarkistus ja koneet tulille ja ajamaan testi ja jäähdyttely kierros. Huhhuh, kaikki tuntuisi toimivan.

    Veli lähti heittämään settiä ja takaisin tullessa valitteli kytkimen huonoa irroittamista. Ajattelin että se on vain hieman hakenut paikkaansa. Lähdin itse testaamaan ja kauhea sorvausääni jostain konehuoneesta. Takaisin varikolle ja laturi oli syönyt itsensä kannakkeeseensa. Olin unohtanut kiristää yläpultin hihnahommien jälkeen :mad:

    Toisaalta helpotus oli suuri kun kyse ei ollut vakavammasta. Uusi pultti ja kiristys ja tässä vaiheessa yksi mekatsuistani kysyi miksi tämä on irrallaan, pidellen yhtä tulpanjohtoa. Tässä vaiheessa tajusin että irtonaisia olikin aiemmin ollut 2. Tulpanjohdot oikeisiin reikiin, kytkimen säätö ja koneet tulille! Ekaa kertaa radalla kaikki 8 mukia mukana, vetoja piisas ja kytkinkin toimi kuten piti! Sitten oli ilo laulattaa! Sillä seurauksella että minulta kiellettiin ajaminen liian kovien äänien vuoksi :D Ei haitannut enää yhtään!

    En tiedä paljon oli parhaillaan vauhtia, mutta loivemmalla mutkaosuudella (radalla ei ollut pitkää suoraa) 5 vaihteella joku 4500 kierrosta siinä vaiheessa kun laski kaasun, eli ei enää sutinut, eikä mikään paikka ravistanut! Ei siis silmämääräisesti suoraan hitsattu kardaani, eikä tasapainottamattomat käsityönä valmistetut paripiikkipyörätkään :D

    Tänään olikin sitten pihalla vesikeli ja hyvillä mielin voi taas vähän rauhallisempaan tahtiin tehdä radalla opitut parannukset kesää ja Ahvenistoa odotellessa :)

    Tähän loppuun vielä editoitu pätkä muutaman ekan setin ajoista:

    https://youtu.be/DaVIVfxFs7k

    Vikalta setiltä ei valitettavasti olekaan videokuvaa, mutta kyllä tuossakin meininkiä on ;)
     
  9. max

    max Double Gearhead

    Voisko laitos Suomen kamaralla enempää olla Mad Max henkinen kuin Camaro paripyöräpiikeillä?
    Joo,vaikka kuinka tietäis letukan syttyjärjestyksen ja muun vastaavan,niin kun kiireellä puuhaa, virheitä tulee tehtyä.Hyvä ettei motti paistanu itseään hengiltä.
     
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ei jumalauta, aina vaan paranee! mitäs muuten porukka sano jäällä noista paripyöristä, luulis että jotain ihmetystä on tullu..!?

    Todella härskin näköistä, kymmenen pistettä vähintään!
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    8) Kaikenlaisia jääpyöriä on tullut nähtyä muttei vielä tuollaisia. Innovativisuutta ainakin on riittänyt, hieno idea!
     
  12. palontie

    palontie Double Gearhead

    Hieno Jääjätkä!Asiallista touhua!!
     
  13. Selli

    Selli Gearhead

    Peculle pisteet! Asenne kohillaan! Isot hymyt lähti tästä :)
     
  14. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Käytän ketjua häikäilemättömästi hyväkseni tiedustellakseni, jos jollakulla sattuisi olemaan 1970-1974 Camaron suhteellisen ruosteeton kuljettajan puolen ovi joutavana?
    Voisin olla kiinnostunut keskustelemaan mahdollisesta kaupanteosta, koska oman autoni kuskin oven alareunassa on vähän liikaa sanomista ruostevaurioiden osalta.
     
  15. max

    max Double Gearhead

    Juu,hyvä vaan että on juttua,on se sitten asiaa tai asian vierestä.Mutta noista 2-gen Camaron ovista.Olen ollut siinä käsityksessä,että ovet ovat samanlaiset 70-81.Korjatkaa jos meni poraus sivuun.

    Tämä auto(muistaakseni -77) mistä sun spoileri on peräisin,niin koppasin ovet omaan autooni.Sithän mun etuloksut on kuitenkin 70-73 autosta,joten tässä valossa ne ovat samanlaisia.
     
  16. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Classic myy kokonaista ovea 1970-1974, mutta door skiniä sitten 1970-1981?

    https://www.classicindustries.com/shop/ ... els/doors/

    Btw, osoittautuikin että sen spoilerin päätypalat ovatkin erilaiset 1970-1973 autoissa, joten jos jolla kulla on tarvetta 1974-> Camaron kolmeosaisen takaspoilerin päätypaloille, minulta voisi löytyä.
    Keskiosan silti säilytän ja hankin oikeanlaiset päädyt jostain.
     
  17. max

    max Double Gearhead

    Siis tossa näkyvillä.-79 kori,-77 ovet ja loksut jostain 70-luvun alkuhämärästä.Nokkahan tossa on Robert Lappalaisen kilpuri Camarosta.

    [​IMG]
     
    Seevu tykkää tästä.
  18. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Vaikea tosiaan sanoa, miksi ovet olisivat erilaiset "late 70's" kakkoskoppaisissa . Liittyneekö koriin ja sen muotoihin/rakenteeseen jollain hämäräperäisellä verukkeella... mene ja tiedä
     
  19. Make.S

    Make.S Gearhead

    Itellä rakenteilla katujätkän vinksahtannut siskopuoli, firebird pontikkaa. Sisälle semmosta perus katuracea (puolikuppia, autometeriä), alustaa kuntoon (konia, uretaania), 19" valssia, strokemosa, mattamustaa, ym.
    Yleensä semmosta mitä mukava katuauto tarttee...;)
     
  20. max

    max Double Gearhead

    Kyllä yksi vinksahtanut Firebird aina mukaan mahtuu.Mitä oudompia rakennelmat,sitä parempia.
    Laita kuvia ja juttua vaan kehiin.
     

Kerro tästä muillekin!