Olds vai chevy. Moottori?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja 0rs0n, 17.4.2015.

  1. max

    max Double Gearhead

    Jos sit vaikkapa päädyt US-Partsin 2000€ 350 uuteen crate mottiin,niin muista että ostoslistalle/hankittavaksi tulee aikamoinen kasa kampetta,apulaitteet ja niiden kiinnitysraudat+hihnapyörät,dampperi,pakosarjat,koneenkorvat,imusarja,adapterilevy laatikolle yms.tavaraa.
    Pistä Oldsi pukkiin ja pura/tutki jos vika olisikin vaan jotain helppoa korjattavaa.
     
  2. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Sillä mietinnässä jos löytyis valmis kone (joku rakentelee?)

    Ettei tartteis ku kone kiinnikkeet, ja ehkä vetolevy....

    Sehän se onki tuossa koneessa että mistä löydän sen perhanan vian....siinä se ongelma onki. Muuten voisin rakentaa siitä koneen......
     
  3. Holley

    Holley Gearhead

    Jos päädyt uuteen koneeseen, niissä crate-koneissa ne tehot ei ole mitään nettotehoja, vaan bruttotehoja. Eli jos nyt sinulla on 142 hv, niin mahdollisenn parin tonnin koneen "250 hv" voi olla jonkun 190-200 hv nettotehoa, ettei tule sitten pettymyksiä. Minulla oli "330 hv" goodwrench -kone, nettoteho siinä ehkä sen 270-280 hv ja se oli ihan hyvä kone, mutta kaipa se maksaa jotain 5000 eur varsinkin dollarin kurssi huomioiden.

    Oma ehdotukseni olisi Oldsin 403 - siitä on pitkä ketju toisaalla.
     
  4. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Onkos noita 403:sia miten tarjolla.?
     
  5. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Aika harvakseltaan on.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Paras tapa nähdä mitä tarjolla on tehdö ostoilmotus. Kaikki moottorit eivät ole yleisessä myynnissä joten joku voi tarjotakkin jotain.
     
  7. saresks

    saresks Gearhead

    Moottorin peruskorjaus (=uudenveroiseksi, tehdastoleransseihin saattaminen) alkaa varmistamalla et aihio on kunnostettavissa; purku tutkivalla otteella: paikat ja jäljet liukupinnoilla jne, palikoiden järjestyksien merkkaukset, pesut, painekokeet ja särötarkastukset halkeamien löytymiseksi, sit mittaukset tarviiko koneistaa tai pystyykö edes jne jne.
    Hyvään alkuun pääsee vaikka lainaamalla kirjastosta gm-b-koristen farkkujen suomenkielisen Alfamer -korjausoppaan, jossa välttävä selostus olssin mottien peruskorjauksesta.

    Näähän on harrasteautoja, joka meinaa sitä et niitä saa/pitää itte enemmän tai vähemmän harrastaa. Kyllä suomessa kaupallisiakin tekijöitä löytyy, jotka tekee noita kuntoon, mutta motin täydellisestä peruskorjauksesta veloittavat äkkiä +1500 eur. Sit osat ja koneistukset päälle niin huomaa äkkiä et jos itte kuitenkin opettelis..

    Mun mielestä kokonaistaloudellisinta olisi jos tekisit hajonneesta koneen. Ite en oo ikinä törmännyt hyvään käytettyyn moottoriin ja niissä on oma vaivansa jumppailla niitä sisään ja ulos keulilta.

    Kyl sä käyttövarman ja vähän piristetynkin motin saat kolmella tonnilla tehtyä, jos vähänkin tuuri käy eikä kaikkea tarvitse uusia. Eniten vaikuttaa lohkon kunto/porauksen tarve. Olsseissa toisinaan ei välttämättä tartte edes alkaa suunnittelemaan poraamista ylikokoon.
     
  8. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Tuossa omassa koneessa se onkelma että en tiedä missä se vika.....ja hinta lähtee pompsimaan ja aikaa vie kauan jos eka puran palasiksi ja lähetän sit johonki tarkastettavaksi. Tässä vieressä ei ole mitään semmosta pajaa. Ja toden näköisesti nyt ainaki toinen kansi halki, ja mahdollisesti lohkossa vikaa.(eteenki nyt kun kävin sen kansalaisten pyynnöstä ajamassa paskaks) se kävi todella kuumana :). Ja siinä tuo onkelma edelleen mikä vaivannut ( lisää toisessa topiikissa)

    Tarkoitus saada ajoon tuoki auto. Mahd. Äkkiä.....

    Kun ei tahdo ykskään noista radoista pysyä kasassa :) (olssi, käkkylä ja vani)

    Ja tarkoitus olisi talven ajella tolla olssilla. Sillä se pitäs saada toimivaksi, eikä mitään mahdottomia heppoja tarvi.
     
  9. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Laitan kohta kyselyn, myytävistä koneista.

    Kun selailin vähä jo läpi noita mitä oli tarjolla ja laitoin kyselyn niistä.
     
  10. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Ja lähinnä tuo kokemus asia kiinostaa kuunella.

    Kun kaveri piirissä saanu kuulla sitä vittuilua kun ostin ton olssin :)
     
  11. max

    max Double Gearhead

    Mahd äkkiä ajoon..... no ei siinä mitään,marssit sit vaikkapa US-partsin tiskille ja kerrot murheesi.Ne kyllä sulle tarvittavat tavarat tiskiin latovat.

    Itse tosin rupesin eilen US-Partsin tiskillä köhimään kun oli tarkoitus ostaa AFR:n valmistamat sylinterinkannet Isolohko Chevrolettiin.Hinta oli kyllä pompsahtanut kun pyynti 3900€ pari.Ei niitä kyllä heillä ollutkaan,mutta vaikka olis ollutkin,niin sinne olisivat jääneet(voi olla että olen nuuka?).

    Sama tilanne voi olla näiden GM crate mottien kanssa,että hinnat ovat nousseet.
     
  12. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Tossa jo pari kyselyä menossa parista motista.....helpompi jos olis valmis mylly jollain, muutaku nostaa paikkaan.....mut edelleen kiinostas kuulla niitä mielipiteitä niistä koneista......

    Tai kuuluu sit ku ostanu koneen ni eihän tuo kone ole hyvä,,,,täys paska tuo kone. Oisit ostanu sen koneen. :)

    Tuohon koneeseen maksaa osat pirusti. Tuohon koneseen saa osat halvalla ja sen on kestävä.......

    Ja sitä onko miten yleensä tarjolla.......mitä/mistä kannattaa kysellä

    Ei se päivistä ole kiinni. Mut äkkiä se talvi sieltä taas tulee :)
     
  13. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Eikä haittaa vaikka hinta jää siihen 1500e aina parempi.

    Korin arvo ei kaukana 200e mut loota on rempattu.(ehkä )
     
  14. twelve

    twelve 3rd gear

    Mulla on ollut muutama olds 307 (caprice) eikä niissä ollut mitään vikaa. Normaali käyttiksessä ihan tosi hyvä kone. Oldsin 350dx (?) söi öljyä samalla tavalla kuin polttoainettakin, mutta olisi varmaan ollut helposti korjattavissa, vaihdoin koko pikkarin pois kuitenkin.

    Eipä ole ollut konevikoja chevynkään puolella, muuta kuin cadillacin alumiinilohko halkes kerran ajossa... mutta se oli ihan poikkeustapaus. Apulaitteet tilttaa helpommin.
     
  15. jariha

    jariha Double Gearhead

    köyhät :poff: onko tää se pielavesi liekkikeula olssi?? :odroll:
     
  16. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei kai se vaikeaa ole purkaa moottoria ja tarkistaa miten osat on hajalla?
    Se oldsin 350 motti on maailman yksinkertaisimpia moottoreita.
     
  17. Substitute

    Substitute Gearhead

    Poistin ihan varmuuden vuoksi tuolta myydään osat -palstalta varmasti toimivan Oldsin 307:n myynti-ilmoituksen. Sille löytyi oma tarve jos ne Oldsin moottorit kerran ehjinä noin harvinaisia on. Eipä sitä kannata sitten oikeastaan edes myydä.
     
  18. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    On tää se sama paska olssi.....

    Muuten työtäisin sen toho romu kasaaan ( kohta kyllä työnnänkin) mut tarkoituksena oli päästä kokeilemaan näitä GM:än tuotteita...... Ku kaveri piirissä saanu kuittailuja ku noilla Majoreilla ajanu :) (.fomoco) ja ihan vämielenkiinnon vuoksi kokeilen vähän kaikkea.

    Mut tuli kyllä semmonen fiilis ettei noita GM:iä ole ilmeisesti nyt kovin hyviä, ku ei saa kuulla mitää hyvää niistä. Eikä mitään suosituksia anneta. Tosin tuo cadillac on ihan kohtuutella liikkunu.

    Voi olla että täytyy vaan ostaa halvin moottori mitä löytyy. Ja ajaa leima umpeen. Ja samalla ajaa paskaks koko vehkeen.
     
  19. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Joo puran ku kerkiän..........
     
  20. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    oma mylly vaan ensin osiksi ja katot saako sen kohtuudella ehjättyä käyntikuntoon.

    mitäs siinä särkyneessä oireena? pyöriikö, käykö, kolisee/kilisee, veet-öölit sekasi/ei pysy sisällä, reikä lohkossa...? hieman vihjettä oireista niin joku kattoo kristallipallosta mahdollisen vikapaikan tai rempan kannattavuuden.
     

Kerro tästä muillekin!