Tarviiko ARP keinun studille madaltaa bossia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja impala-63, 28.8.2014.

  1. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Eli SBC 305 kannet 601 valunro ja pitäisi laittaa ARP 3/8"-7/16" kierrettävä studi. Tarviiko siitä studin bossia madaltaa sen "mutterin" verran mikä siinä studissa on keskellä vai meneekö vaan kierteen tekemällä??

    Sain yhdeltä koneistamolta hinta-arvion a20€ kpl eli 320€ madallus ja kierteen teko kahteen kanteen!! :mad: Melko kallista!

    Ajattelin itse vetää tapilla sen 7/16" kierteen, mutta onko vaarana että keinu pohjaa siihen "keskimutteriin"?! :eek:
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    Ei tuo 320e tuosta työstä ole mikään hirmu hinta,sillä työ pitää sisällään aika paljon työvaiheita...¨
    Jos kierteet menee "vähän vinoon" keinu istuu melko huonosti venttiilin päähän.
    Kyllä niistä bosseista pitää koneistaa materiaalia pois.
     
  3. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No kyllä se minun mielestä tuntuu vakio valukansien arvoon nähden kovalta hinnalta.. Prässätyt studit on jo vedetty pois ettei sinne tarviis kun kierteet tehdä. Onko noin että vakio vipoillakin tarvii madaltaa, eikös siellä ole vipan ja bossin välissä aika paljon tilaa.. Vippoina mulla on comp camin magnum roller tip vipat.
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Voishan se just mahtua olemaankin, täytyis mittailla nipussa olevasta koneesta.

    Olen nähnyt yhden onnistuneen tsi-studin laiton jossa kaveri teki itse kierteet suoraan studin reikään ja laittoi niihin tavalliset studit ilman sitä avainkantaa.

    Ja se kierre pitää saada todellakin suoraan.
     
  5. kime2

    kime2 Gearhead

    Ai,no pelkästään kierteiden teosta se on aika kova summa.
    Tuohon hommaan on saatavana työkaluakin millä saa tapin meneen suoraan,mut sen käyttö muistaakseni vaati bossien koneistuksen...
     
  6. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No siis se kierre ja mahdollinen bossin madallus. Vanhat studit on otettu jo pois.. Pitää katsoa saisiko pylväsporakoneeseen ne kannet.
     
  7. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Noilla vipoilla se ei ole ihan asteen satkusta kiinni onko studi suorassa, mutta jos joskus meinaat rullakeinuja niin ne on oltava.

    Itse jouduin vaihtaan rullakeinut juurikin noihin, koska uusissa kiinanpojan kansissa oli osa studien reijistä valmiiksi vinossa :mad:

    Mutta sitä saa mistä maksaa :D
     
  8. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Nyt sain yhden koneistajan kustannusarvion 50€! :eek: Totesi vaan että kyllähän tunnissa aika monta reikää tekee kun sanoin että 16 reikää odottaa kierrettä. Toi kuulostaa vähän realistisemmalta minun korvaan.
     
  9. kime2

    kime2 Gearhead

    Nyt sait kyllä edullisen tarjouksen,kumpa nyt ei vaan 50e:n seppä tekis satasien vahinkoa ;)
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ainakin kannattaa olla jotenkin selvillä miten se niitä jenkoja vääntää, että ne tulee sit kans suoraan niinkuin edellä jo korostettiin. Toivottavasti kuitenkin kaikki menee niinkuin pitää.
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Sen verran edullinen hinta ettei kuittia varmaan näy?
    Äkkiä tuollaiseen hommaan menee pari tuntia vähintään, jos ei kierteet ole kansitadon kanssa linjassa.
     
  12. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Hieno homma jos onnistuu tuohon hintaan. Minun korvaan tuo kuulostaa aivan muulta kuin realistiselta. Muistithan kertoa, että studit eivät ole kohtisuorassa kansitasoon nähden ja reikiä pitää mahdollisesti koneistaa. Bossin madalluksen olet ilmeisesti hylännyt mutta se pää on syytä oikaista, jotta kierre lähtee suoraan ja studille saadaan aikaiseksi kohtisuora kiristyspinta.

    BTW: Kohdalleni ei ole vielä osunut yrittäjää/palvelutoimittajaa, jonka hinnoittelu perustuisi asiakkaan harrastekohteen jälleenmyyntiarvoon. Toisin sanoen tuntiveloitus on sama Ladaan sekä Porscheen.
     
  13. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Joo en muistanut korostaa että bossit on vinossa kansitasoon nähden ja että bosseja pitää koneistaa hieman alaspäin. Duunikaveri vei kannet hänelle tänään ja koneistajan piti soitella kun on kerennyt kansia paremmin vilkasta. Tuo 50€ oli vaan kierteiden teosta suoriin bosseihin. Sen hän kertoi kun soitin uudestaan ja kerroin että kansia ollaan tuomassa.

    Lukiko jossain että olen pyytänyt yrittäjää hinnoittelemaan työnsä kansien arvoon nähden! ! :mad:
    Totesin vaan että on kallista kansien arvoon nähden! Jossain vaiheessahan vaan yksinkertaisesti on järkevämpi ostaa uutta kun korjaa vanhaa... Uudet alukannet taitaa olla alkaen 750€.

    Mitä työ sitten pitäisi maksaa kun kerran tämä oli liian halpa arvio? Montako tuntia kyseinen työ ottaa ja mitä työvaiheita se pitää sisällään kun täällä nyt tuntuu olevan tietämystä...
     
  14. valtope

    valtope Gearhead

    en kehdannut kysyä aluksi, että onko vanhat kantesi sinulle tärkeät, ja oletko laskenut, missä kunnossa vanhat kantesi on, ja mitä ne studit + kierteet + madallus maksaa / uudet kannet, joissa kaikki on uutta.
     
  15. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Mitäs kehtaamista siinä on. Kannet on ostettu jenkeistä rempattuna uusilla venttiileillä, jousilla, retainereilla jne. Oli mennyt jako konetta kasatessa väärin, venttiilit osui startilla pyörittäessä mäntiin ja kaikki pakostudit nousi ylös ja pakovenat kieroiksi. Vaihdoin jo uudet pakovenat niin nyt on jo niin paljon rahaa kiinni kansissa ettei niitä kehtaa roskiin heittää. Noin 10 tuntia olen portannutkin niitä.
     
  16. valtope

    valtope Gearhead

    tarkista nyt, että missä kunnossa ohjurit on, ettei ne oo halki/väljät.
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Sitä porukka tarkoitti, et liian halvalla harvoin saa kunnollista.
    Jos toinen paja tarjoaa 320e ja toinen et tuo pari koppaa kaljaa, niin jotainhan siinä on, mut niinhän se oli 50 pelkästä kierteen teosta muu sitten päälle, kunhan ei vaan olisi niin, et hintalapussa on päälle 300e;n

    Esim.
    Osta viikon vanha auto 9000e mitään vikaa ei ole (kunhan korjaat sen koneen ja hieman keulaa oikaiset) tais sitten se on korjattu uusi puskuri pur;rilla paikalleen ja nopeasti pois käsistä ensimmäisessä leimassa 2 vuoden päästä sit on kivaa :poff:
     
  18. impala-63

    impala-63 Double Gearhead


    Tarkoitin vaan sitä että kuinka paljon se sitten maksaa, kuinka kauan työ ottaa tehdä ja montako työvaihetta siinä kaikkiaan on? En ole kertaakaan aikaisemmin tälläistä työtä teettänyt ja minusta 300€ vaan tuntuu kalliilta kun uusia alukansia saa 750€ johon kaikki tämä samainen työ on jo tehty ja joissa 300€ uusia osia.
     
  19. TimoT

    TimoT 3rd gear

  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Nii,in, seetit painuu, liian tiukat ohjarivälykset, tasot kierossa ja muuta kivaa saattavat pitää sisällään kyllä noi kaiken halvimmat kannet.

    Jos käpälässä hyväkuntoiset rautakannet joissa jo investoituna parempaa venttiiliä, jousta, retskua ym. niin en pitäisi yhtään hulluna ajatuksena niitä käyttää. Alsakansissa on toki etunsa mutta ei se rautasista mitenkään romua tee silti.
     

Kerro tästä muillekin!