Aluvauhtipyörä versus alkuperäinen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Fangio13, 28.8.2014.

  1. Fangio13

    Fangio13 Gearhead

    -tekniikka 355SBC + 4lov manual +3.7 rear
    -mitattu teho takapyöriltä 312hp/5200 rpm, 434Nm/3500 rpm

    Kun kytkinremppa on nyt ajankohtainen niin kysymys kuuluu:
    -mikä vaikutus on vaihtaa samalla nykyinen aluvauhtipyörä alkuperäiseen?
    -paraneeko alavääntö?
    -vai mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään minkä huomaa perstuntumalla?

    Orggisvauhtipyörä olisi jo valmiina.
    Nykyinen nokka-akseli suht.mieto koska max.teho löytyy jo 5200 rpm.

    Kiitos tiedoista/kommenteista jo etukäteen... 8)
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jos aluvauhtis on kevyempi kuin alkuperäinen niin kuin oletettavaa on niin muuta ei tapahdu kuin kierrosherkkyys paranee, teho ja vääntö ei muutu.
     
  3. Fangio13

    Fangio13 Gearhead

    Juu ei max.teho/vääntö mihinkään tietenkään muutu. Onhan tuo 434Nm/3500rpm tähän meikäläisen rauhalliseen kruisailuun ihan ok, lähinnä kiinnostaa löytyiskö alhaalta enemmän vääntöä orggisvauhtipyörällä.
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Enemmän inertiaa siitä löytyy, eli "varastoitunutta vääntöä".
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jep, eli painavalla vakiopyörällä tyhjäkäynnillä voit nostaa kytkimen ja auto lähtee liikkeelle, aluversiolla taas saattaa sammua.
    Moottorin teho tai vääntö ei muutu mihinkään.
    Painavammalla pyörällä kiihtyvyys huononee ehkä hieman, koska moottori joutuu kiihdyttämään myös vauhtipyörän pyörimistä.
     
  6. Mutku

    Mutku Gearhead

    Hyvät takapyörätehot. Onnittelut. Mitkä kannet, taitaa olla aikas hyvät? Onko nokassa 0.050 imuasteita vaikka 225?
     
  7. Fangio13

    Fangio13 Gearhead

    Kiitos, kannet on Edelbrock RPM, hyllystä paikalleen eli nykäsemättömät... :D
    Nokasta minulla ei ole mustaa valkoisella, nokkakortti kadonnut samoin kuin muisti nokan speksien osalta. 8)
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos palataan vielä alkuperäiseen kysymykseen niin se alavääntö ei suinkaan parane painavammalla vauhtipyörällä vaan päinvastoin huononee.

    Vaikutus on käytännössä juuri sellainen kuin tuossa jo useampi vastaaja aivan oikein totesikin.
    Mutta kun vauhtipyörä lasketaan osaksi konetta ja voimia mitataan sen takaa niin tottakai se vaikuttaa tehoon ja vääntöön, miten ihmeessä auto muuten kiihtyisi kevyellä pyörällä paremmin.
    Jos vielä väännetään vähän rautalangasta ja laitetaan tonnin painoinen vauhtipyörä ja mitataan koneen voimia kiihdyttämällä sitä niin onpa aika kesy keksintö.
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Joskus muinoin Suomalaiset autolehtien toimittajat viihdyttivät itseään piirtelemällä mustia viivoja ryssämotskarilla, olisiko ollut Ic- planet, tai vastaava, ja homma perustui helvetinmoiseen vauhtipyörään. Tuskin sora lensi kaasua lisättäessä, mutta kytkintä käyttäen paloi venäjänkumi.

    Hantta
     
  11. Mutku

    Mutku Gearhead

    Ihan pakollinen OT tähän väliin: intissä tupakaveri kertoi, että niitten maatilan traktorin vauhtipyörä painoa 500 newtonia. Että semmoisen varaosan kun haki Hankkijalta ja muljautti kartanomallin Ladan sikaosastolle, niin ei sitä kotipihassa heikompiselkäinen renki saanut enää nostettua pois. Heh.
     
  12. Fangio13

    Fangio13 Gearhead

    Ok, eli kannattaa pitää aluvauhtipyörä paikallaan, kiitokset tiedosta!
     

Kerro tästä muillekin!