Mopsin 383 stroukkaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja cuda69, 9.8.2014.

  1. cuda69

    cuda69 Gearhead

    kun ei muista,ni kävikös 440 akseli 383 koneeseen ja tuliko siitä 452cid ?
     
  2. pequli

    pequli Gearhead

    440-akselin runkokaulat joutuu ajamaan pienemmiksi, sitten sopii. 451/452 syntyy 400-lohkoon sopivalla ylikoolla.
     
  3. Herje

    Herje Double Gearhead

    Onko jollain tietoa mikä on se koko mihin pitää koneistaa?
    Pitääkö vastapainoista koneistaa myös?

    Itellä olis oottamassa 440 kampura koneistusta 400 lohkoon.
     
  4. pequli

    pequli Gearhead

    440 kampuran runkokaulat ovat 2,750" siitä alas 2,625:een, niin passaa B-lohkoon. Itsellä 440-takoakseli sopi runkokaulojen koneistuksen jälkeen pyörimään ilman limppujen siivousta. Käsittääkseni ollut vähän tapauskohtaista.
     
  5. Herje

    Herje Double Gearhead

    Kiitoksia tästä.
    Itellä tulee valukampuralla, ly veiveillä, ja kb:n männillä budjetti tyylinen paketti.
     
  6. pequli

    pequli Gearhead

    Oma paketti on myös silleen kerätty, että mitä on n.20 vuoden aikaan hiljalleen nurkkiin kertynyt. Veivit Eagle, männät Wiseco, renkaat Kersat ja Järvinen (Childs&Albert), nokka Cranen mekaaninen laahuri, kannet MP Stage VI ja imupuolella Edelin 2X4, seksikäs mutta muuten järjetön.
     
  7. Mutku

    Mutku Gearhead

    Sitte kun sen 440:sen kampuran (isku 3.75") runkolaakerikaulat on ohennettu niinku noissa ylläolevissa viesteissä sanotaan ja ängetty se aksila tonne 383-lohkoon, ni se 383:nen lohko (vakioporaus 4.25") on todennäköisesti tietty jouduttu poraamaan johonkin ylikokoon. Niinku aina kun oot aikasemminkin koneitas kasannu.

    Kun porataan 0.030" ylikokoon ni sen 440:sellä kampuralla (iskunpituus siis sen 3.75") stroukatun 383:n lopullinen koneenkoko on 431cid.

    0.040" ylikokoporauksella tulee koneen kooksi 434cid.

    0.060" ylikokoporauksella tulee koneen kooksi 438cid.
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    ...ja .070 yllättäen 440! Noi 6.76" veivien kanssa käytettävät männät B-lohkossa on niin paljon kevyemmät, et voi olla ihan järkevää vähintäänkin viistää limppujen reunat tai sorvata vatapainoista suoraan pois jotta sopii lohkoon, ni ei tarvi tehä aksilasta puntituksessa reikäjuustoa. Yleisesti käytetty mitta on 7.25" Valuakselin kanssa en ehkä ottais niin paljoo veke, aan viisotisin vaan limppujen reunat et mahtuu lohkoon.
     
  9. cuda69

    cuda69 Gearhead

    käykö jokin mopen vakio veivi vai pitääkö ostaa aftermarket veivit?ja joku orkkis mäntä?kun ei oo oikein rahaa ja konetta ois pakko päivittää kun on ihan loppuunajettu,tai vois vaihtaa jos jollain on toimiva 440.tuo mun kone on -66 vuoden ja lähtee käyntiin ja voi ajaa,vuotaa ja syö öljyä reilusti
     
  10. kingsway

    kingsway Gearhead

    Tuo edellä mainittu kiinnostais allekirjottanuttakin. Pitempi isku houkuttais kun kuitenkin talvella joutuu koneen aukasemaan.
    Löytyykö esim noiden RB vakio veivien kaveriksi mäntiä B-lohkoon jostain valmiina? Taikka B-veivien kaveriksi?
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Takomäntiä löytyy. B-veiveille ovat jotkut rohkeat sorvanneet matalapuristeisia mäntiä vielä matalammiks, venttiilikolotkin joutunee tekemään. Komplikaatioitakin on tosta metodista seurannut, myös helman etäisyys kampuran vastalimpuista kannattaa tarkistaa. Noi virittely on ehkä enempi ajanjaksolta kun osia ei yksinkertaisesti ollut saatavilla. Nyt kun saa jäkrihintasia stroukkisettejä valmiina ei oo kovinkaan kustannustehokasta alkaa ite vääntämään vanhoista vakiopalikoista
     
  12. Mutku

    Mutku Gearhead

    Fläsbäkki: jos iskua pidentää tai veiviä lyhentää, ni kerran oon nähny kun otti sieltä männän alta/sisältä siitä männäntapin muhkurasta kiinni kampuran limppuun konetta pyörittäessä. Aivan ratkiriemukkaan rasittava juttu. Kun ei sieltä kohtaa mäntää viittis ihan hirveitä veistellä ohuemmaks ja kampuran koneistus taas on työläämpää ja/tai kalliimpaa ja tasapainotusmörkökin voi heräillä niitä limppuja kevennellessä jne. tms.

    Ei ollut kyllä 383 Mopsi, sikäli OT.
     

Kerro tästä muillekin!