Onko volvo B230FD vapaasti pyörivä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 2.7.2015.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Googlen kun laitto laulamaan niin suomi tai ulkomaansivut ei oikeen totuutta kerro. Jossain oli että kaikki B230 on, jossain että vain turbot jne jne.


    Tollanen fd ois vanhalla remmillä jatkuvassa ajossa nutta oon ollu tässä jo tovin sairaana niin ettei remminvaihto vielä onnistu.


    Täällä on raati ennenkin tiennyt. Huhujen mukaan jopa alfamerin oppaassa väärää tietoa.
     
  2. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Turbo mahtuu pyörähtää, vapari tekee tiukkaa. En kokeilisi.
     
  3. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear

    Melko varmasti on vapaasti pyörivä.
    Vakio M-nokassa nostoa vain 9,5mm

    Oman B230f koneen nokassa nostoa 11,37mm
    Viime kesänä kymmenisen hammasta hävisi jakohihnasta
    Matka katkesi mutta mäntä ei tavoittanut venttiiliä
    Uusi 10e hihna paikoilleen ja matka jatkuu
     
  4. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin nää on just näitä pitäisi ja ehkä :D Kenenkään sanomisestahan se ei riipu jos kone sattuukin losahtamaan remmin katketessa mutta 100% fakta ois kova.


    Ihmetyttää volvopiireissäkin kun ei varmaa tietoa. Esim tojotalla on koneita jotka pyörii vapaasti ja niistä ei kukaan kiistä.
     
  6. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Tossa kun ei oo pattipää mäntää, niin kyllä se mahtuu pyörimään.
    Olettaen että kone on vakio, niin volvon 8 venttiiliset on vapaasti pyöriviä, poislukien B200K? ja B230K, ja jotkut vanhemmat B19-23 "tehoversiot"
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Vakiohan tuo on juu.

    Missäs volvon koneessa oli palotilat männissä?
     
  8. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Se on toi B230K
     
  9. palontie

    palontie Double Gearhead

    Mahtuu pyörimään.Mulla aikoinaan katkes hihna ja vaurioita ei tullu.
     
  10. Puuhis

    Puuhis Gearhead

    Mulla napsahti remmi joskus vapari B200F koneesta, niin siinä kyllä pari venaa otti mäntään kiinni.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Saa nähä kauanko remmi kestäs, 15tkm nyt yli.
     
  12. pptalo

    pptalo Gearhead

    Minun mielestä venat menee solmuun. Naapurin 940 -91 2.3l. koki kyseisen kohtalon muutama kuukausi sitten. Koneen tyypistä ei tietoa. B230F ?
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Voi pershe. Tuostahan ei ole kuin varmasti pyörivät turbot ja sitten f ja fd missä sama ruttu ja fb vielä matalemmalla rutulla :S

    Jos ei sitten ollut harvinaisempi 16v versio.
     
  14. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    autodata kertoo kaikkiin? b230f... myllyihin mahdollisen venttiilivaurio riskin, tosin en ihan sokeasti luota tuohon mainintaan. vaihtoväli 72000 mailia/8v tulisko tuosta ny sit n.120tkm
     
  15. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Miksei vaihtais remmiä ennen sen katkeamista, kun se on tuossa konemallissa tosi helppo tehdä?
     
  16. duckernet

    duckernet 1st gear

    Juu, on tollaseen helppo vaihtaa jakoremmi. TERVEENÄ. Aloitusviestissä oli ettei sairauden takia just nyt pysty.. :)

    Mut asiaan. Jagrullar.se löytyi kysymys, että mitkä B230-koneet selviää jakoremmin katketessa:
    "Alla klarar sig, utom 230K, samt 16-ventilarna. Ingen B200 klarar ett haveri heller."

    Tämän Google kääntäjä suomensi:
    "Kaikki hengissä , paitsi 230K , ja 16 -venttiilinen alueella . Ei B200 pystyy käsittelemäänvika myöskään."

    Siis hurri-volvottelijat väittää, että kaikki B230, paitsi B230K ja 16v on vapaasti pyöriviä. Itsellä aikanaan meni remmi just B230K:sta...

    EDIT: Niin siitä mun B230K:sta otti ventiilit mäntiin.
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nyt on remmi vaihdettu. Vielä jäi askarruttamaan kun en kehannu käsin pyöritellä. Oli muutenkin aika timakka veivata nokkapyörästä kamnella ympäri.
     
  18. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Paljos tuossa koneessa on puristusuhde?
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    9.8 on tässä ja f mallissa. Fb oli 9.3 tms. Turbot tottakai matalemmat.
     

Kerro tästä muillekin!