Chevy 5,3 ECU kysymyksiä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Batman, 2.2.2016.

  1. Batman

    Batman Gearhead

    Kyseessä on 80-luvun suburbaniin asennettu ehkä noin 2000 mallinen LM7 moottori jonka perässä SM465 manuaali ja NP205. ECU ja johtosarja moottorin alkuperäisiä joista poistettu ylimääräiset, piuhojen siivouksen ja ohjelmoinnin hoiti uskoakseni nimimerkki Mikey.
    Auto toimii ihan asiallisesti mutta moottorinohjauksesta olisi muutama kysymys:

    - Tyhjäkäynti on vaan noin 600rpm ja kaasulla ajettaessa vielä vähän pienempi. Voisiko tyhjäkäyntiä nostaa ohjelmoinnilla vaikka 100-200 kierrosta?

    - Sähköflektien ohjaus on ilmeisesti jotenkin monivaiheinen kun rele rupeaa aluksi napsumaan päälle ja pois. Pystyykö tämän muuttamaan ihan on/off tyyppiseksi?

    - Pitäisikö bensansyötön katketa kokonaan moottorijarrutuksessa? Moottorin jatkona on alunperin ollut ilmeisesti automaatti.

    - Kuka tekee GM:n boksien ohjelmointeja/säätöjä pääkaupunkiseudulla?
     
  2. Mikey_

    Mikey_ 3rd gear

    Vois olla mun ohjelmoima purkki kysessä.

    Tyhjistä voi nostaa ohjelmoimalla kyllä. Vakiona noissa on yleensä kone lämpöisenä n.550rpm-600rpm tyhjäkäynti.

    Flektin ohjaus pitäisi kyllä ollakin on/off-tyyppinen, tuohon on lisätty flektinohjaus mun toimesta. Vakionahan siinä on visko. Mä katson jos löydän sen sun tunen vielä vanhasta läppäristä, niin voin tarkistaa.

    Sulla ei kaiketikaan mene nopeustietoa purkille, josta syystä DFCO ei aktivoidu moottorijarrulla.
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Voisko viallinen/liian pieni rele tehdä tota, kuumenee eikä jaksa pysyä päällä tms. Tai jos jännitteet kyykkää kun flektit humahtaa käyntiin ja releen ohjaus "katoaa"? Käynnistyessäänhän isot sähköflektit nappaa virtaa aika tavalla.

    Tai sit flektien käyntiinlähtö ja pysähtymis lämpötilat on samat lämmöt, niin se rupee pätkii kun ei tiiä mitä tehdä. Ja kun lämpee siitä yli, alkaa pysyä päällä? No kunhan arvailen, läppäri kiinni niin siitähän sen näkee.
     
  4. Batman

    Batman Gearhead

    Jos helpottaa etsimistä niin tuotiin johtosarja ja ECU muutettavaksi ilmeisesti 18.1.2014, muistan kun käytiin samalla reissulla hakemassa mulle kärryllinen Datsunin osia ja määränpäät oli Humppilassa ja Paimiossa joista toisessa sun talli taisi sijaita.
    Kyseessä ei siis ole mun auto vaan pikkubroidin jonka huolia mä tässä välitän eteenpäin.

    Tyhjäkäyntiin liittyy toinenkin ongelma, vikakoodi P0507 "Idle control system rpm high" ilmestyy nollauksen jälkeen uudestaan aika pian, tyhjäkäyntikierrokset ei kuitenkaan ole korkealla.

    Isoimman ongelman mä unohdin aikasemmin kokonaan, eli auton "hyppimisen" kun ryömitään tasaista vauhtia pienillä kierroksilla. Ikäänkuin kytkimen ravistamista hitaammalla taajudella ja selkeesti moottorista johtuvaa, tosi häiritsevää ruuhkassa ja maastossa ajettaessa, reilulla kaasunkäytöllä häviää. Olisko tähän ehdotuksia?

    Nopeustietoa laatikolta ei tule, eikä ihan helpolla saa tulemaankaan, joten sen kanssa on sitten vaan elettävä.
     
  5. Batman

    Batman Gearhead

    Relettä on kuulemma vaihdeltu eikä ohjausjännitekkään oikeestaan voi pudota. Lämpötila asetuksia ei meidän laitteilla pääse katsomaan, mutta pitää tarkistaa kun saadaan joku säätämään tyhjäkäyntiä.
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mulla antaa blazer saman koodin jos tekee isomman moottorijarrutuksen. Eli ruisku jää ihmettelemään miksei rundit laske tyhjäkäynnille. Tuohon auttais nopeustieto, mitä ei siis mullakaan ole käytössä. Toi hyppiminenkin voi liittyä samaan nopeustiedon puuttumiseen. Ilmeisesti ruisku yrittää korjata rundeja ja sit se menee ylikorjailuksi. Todennäköisesti loppuu myös painamalla kytkintä ja rundit pääsee vakiintumaan? Mulla tekee volvo tommosta, manuaali pahentaa sitä efektiä huomattavasti. Siitä en oo saanu sitä kokonaan pois millään säädöllä, ajotyylillä sen on pystyny kompensoimaan riittävästi.
     
  7. Batman

    Batman Gearhead

    Vikakoodin syy kuulostaa aika loogiselta ja kytkintä painamalla tosiaan rauhottuu heti. Lueskelin vähän jenkkifoorumeitakin ja sieltä löytyi vielä yks suburbaniakin vaivaava ongelma, eli moottorin satunnainen sammuminen kun painaa kytkimen pohjaan esim. liikennevaloihin pysähdyttäessä, jenkit arvaili että sekin voisi olla nopeustiedon puuttumisesta johtuva vaiva.
    Tästä päästään seuraavaan kysymykseen, minkälaista nopeustietoa ECU tarvitsee tai on mahdollista opettaa ymmärtämään? Autossa on vanha NP205 jakolaatikko johon alkuperäiset GM:n VSS-anturit ei sovi mutta tarvikkeita on saatavana äkkiä etsittynä ainakin Autometeriltä ja painlesiltä:
    http://www.autometer.com/hall-effect-sp ... ender.html
    http://www.painlessperformance.com/webcat/60116
    Noiden pitäisi kai sopia alkuperäisen vaijerin tilalle ja lähettää 16 ja 4 pulssia kierroksella.
    Hommaa sotkee vielä autossa oleva 90-mallisen TBI Suburbanin sähköinen nopeusmittari joka olis tietysti mukava saada toimimaan samalla anturilla, moottori on kuitenkin tärkein, mittarin saa aina viriteltyä jotenkin.
     
  8. Mikey_

    Mikey_ 3rd gear

    Ecu haluaa tietää kuinka monta pulssia/maili tulee sisään. Raja-arvot vähän purkista riippuen 188-253000 pulssia/mile, eli kyllä siinä säätövaraa on. Ulostulo mittaristoon on myös erikseen ohjelmoitavissa.
     
  9. Batman

    Batman Gearhead

    Toihan kuulostaa hyvältä ja US-Partsilla sattu olemaan autometerin anturi hyllyssä, pitää vielä kokeilla sopiiko paikoilleen kun sopivuus tiedoissa sanotaan vaan "most GM models"
     
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kerroppas jos sopii(ja mikä anturi kyseessä), itekki vois sitte värkkäillä tuohon np203 lootaan anturin paikalleen ja kattoa mitä vaikuttaa koneen toimintaan.
     
  11. Batman

    Batman Gearhead

    Anturi on nyt paikoillaan ja piuhat kytkettynä. Mitään ohjelmointia ei ole tehty mutta hyppiminen kuulemma väheni silti selkeästi.
    Loodassa oli erillinen välitys mötikkä nopeusmittarinvaijerille johon anturi sopi suoraan, sen olis varmaan voinut ottaa poiskin.
    Anturiksi tuli siis tämä: http://www.autometer.com/hall-effect-sp ... ender.html
    US-Partsilta 99e
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Täytyypä kokeilla samanlaista modausta omaan, kiitos vinkistä ja linkistä.
     

Kerro tästä muillekin!