Tulpanjohtojen vastusarvot?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja WBBC, 5.6.2010.

  1. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Mittasin huvikseni uusien tulpanjohtojeni vastusarvot
    Ne vaihtelee pituudesta riippuen 8-15 kilo-ohmia.

    Mulla on tulpat mallia R45S eli niissä on radiohäiriösuojaus.

    Pitäiskö käyttää piuhoja joissa on matalampi vastus?
    Onko noin huonoissa piuhoissa vaara että sillointällöin jää kipinä syttymättä tai se jää kovin heikoksi.

    Puola ja jakaja on ihan vakiomalliset kärkivekottimet.
     
  2. Aako

    Aako 1st gear

    Nuo arvot on ohan oikeita, vastus kasvaa, mitä pidempi johto on.
    Jos haluaa ettei oo johdoissa vastusta, niin silloin teräslanka johdot, hiilijohdossa on aina tuo ominaisuus
    Järjestelmän kokonaisresistanssi pitäs saada samaksi kuin valmistaja on suositellut, muuten ongelmia tiedossa...
     
  3. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    "Järjestelmän kokonaisresistanssi pitäs saada samaksi kuin valmistaja on suositellu"

    Mistä tuon suosituksen saisi tietää?
    Voisi kuvitella että mitä laadukkaammat johdot,
    sen pienempi vastus sekä parempi kipinä ja käynti?
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sanoisin, joko r-tulpat tai r-johdot, ei molempia. Kokonaisvastus kasvanee
    liikaa muuten.

    Aikanaan oli avaruusmunaTransportissa outoa nykimistä ja kakomista, syy
    ei meinannu selvitä. Mittasin sitten kaikkien tulpanjohtojen vastukset, ja
    tulos oli 5kpl n. 7k ja yksi 15k. Yhden vaihdolla homma korjaantui.
    Ainakin hiano tikitaalimoottori sekoili täysin, kun jäi yhteen pyttyyn ilmeisen
    heikko kipinä toisinaan.
     
  5. redxeye

    redxeye 1st gear

    miten tulppien vastus?mulla oli ~15k ohm tulpissa! (keskiosa)
     
  6. Aako

    Aako 1st gear

    Niin vois äkkiä kuvitella, vaan asia ei ole niin, jos resistanssi on pielessä,
    Niin saattaa tulla pahojakin käyntihäiriöitä, heitti sitten suuntaan, tai toiseen, väärä sesistanssi jopa polttaa tulpanjohdot pilalle ja saattaapi sulattaa pyörtimen/jakajankannen nastat
    Nykyauoissa sitten onkin erotyisen tarkkaa, että siellä on oikeanlaiset johdot ja tulpat, ottaa tietokonneet nokkiinsa melko helposti
    Vääristä virroista/jännitepiikeistä..
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ja millaisella puolalla tämä tehdään? :eek:
     
  8. Aako

    Aako 1st gear

    Vaikka ihan vakiolla :D
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Paskapuhetta.
     
  10. ilu

    ilu 1st gear

    Mä olen sitä mieltä että tulpanjohdoissa ei vastusta ollenkaan eli kuparijohdot ja vastukset sitten tulpissa ja mahdollisesti pyörijässä.
    Esim. -81 vuoden tietokone chevy toimii oikeen hienosti kuparijohdoilla ja resistori tulpilla.
     
  11. Aako

    Aako 1st gear

    uups..
     
  12. Aako

    Aako 1st gear

    Tämänhän pitäs olla aika optimi ratkaisu, ei ole niitä hiilijohtoja, jotka
    ajan myötä menettävät ominaisuutensa ja kokonaisresistanssin pitäs pysyä kurissa...
    Se, jos missään ei ole vastusta, saa kompuutterin häröilemään
    esim tietyssä tilanteessa outoja takapotkuja/nykimisiä ylimääräisistä häiriöistä johtuen
     
  13. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    No nyt laitoin kunnon johdot ja käynti parani selkeästi.
    Accel 8.8 RaceWire.

    Ei olisi näköjään keväällä pitänyt "säästää" ja laittaa vain jotkut piuhat mitä vauhtikaupassa oli edullisesti tarjolla.
     
  14. CDV62

    CDV62 Gearhead

    Tämä liippaa sen verran läheltä näintä mysteerisiä sytkä hommia niin kysellään tähän väliin vähän aiheesta ja sen vierestä.
    Auto 390 cadi blaster 2 puola, cranen fireball kärkien korvaaja, tulpat AC r45, ja jännete puolalle tulee etuvastus piuhan kautta.
    Mitenkä tuossa määritellään johtojen sopiva resistanssi? Nyt paikallaan jotkut standardin perus hiilipiuhat. Hyllyssä olisi accelin spiral core kupari johdot. Tapahtuuko mitään pahaa jos laittaa noi accelit paikalleen?
    Miten sitten ton etuvastuksen kanssa. kestääkö hilut ilman sitä?
    Paljonko olisi raadin mielestä sopiva kärkiväli tulpille?

    Sitten olisi vähän ongelmaakin hommassa. Jakajankannessa se kipinän kohta näyttää olevan aivan nastan reunassa ja samoin pyörijässä aivan kärjen toisessa reunassa. Paikallaan läpinäkyvä kansi jotta voi vähän seurata toimintaa. Tyhjäkäynnillä kannen läpi ei näy kipinää -> se tulee silloin kun nastat on kutakuinkin kohdillaan. Sitten kun antaa kierroksia niin näkee kipinän hyppäävän kannen sisällä -> nastat ei ole lähellekkään kohdikkain kierroksilla.
    Mikähän tämän mahtaa aiheuttaa?

    Jänniä juttuja nää korkeajännitteet.
     
  15. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    aatteleppa mitä ennakonsäädin tekee pyörijälle kun nostetaan kierroksia.. se kääntyy.
     
  16. tha022

    tha022 Gearhead

    Noinhan se menee.
    Ei tänä päivänä noiden Accelin tai Taylorin piuhojen hinnat ole niin isoja että säästä kannattais.
    Muistaisin että mulla on joka piuha alle 5 Kohm, piuhoina MSD super conductor 8.5mm.
    Kaverin Audista mittailin hajonnan 2.5-16 Kohm, ei oikein käynyt kunnolla enää ja jakaja paukas sormille niin lujaa että oli 2 päivää käsi tunnoton. Oli cyl.3 tulpan johdon kohtaan palanu reikä jakajan kanteen pienestä oikosulusta.

    Tulppien kärki väliksi ainakin kilpurissa oon koputellu 0.7mm. Vakiossa isompi, 1mm???, kunhan on samat kaikissa ja se kynsi max. 90 asteen kulmas niin hyvä tulee.
     

Kerro tästä muillekin!