Parhaiten toimiva, säädöissään pysyvä käsijarru?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Motor & Parts, 5.10.2015.

  1. Lintzi

    Lintzi 3rd gear

    Sama juttu täällä, vajaan 10 vuoden aikana kerran säädin käsijarrun kasipätkä volvosta, aina toimi ja piti hyvin.

    Porukoilla oli joskus 900 saappi vm-97, suurinpiirtein joka vuosi oli katsastuksessa ongelmia käsijarrun kanssa. Joskus hylsyn jälkeen käytettiin oikein ammattipajalla käsijarruremontissa, jonka jälkeen haettiin toinen hylsy katsastuksesta ja takasin pajalle... :eek:
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Vag;eissa on joissain kierre siinä männässä ja käsijarru nylkyttää sitä eli aina kun käkkäriä nykäsee pyörähtää "jatkepultti" hiukka pidemmäksi, tää tosin tarttee monesti sit oman työkalunsa aukasuun.

    Yks mikä ois itelle mieluinen on isuzu trooperin takasatula, siinä on pultti jota kiertämällä säädetään takalevy jarrut saa pitämään ja on helppo säätää vaikka leimalla 6kulmapultti pois ja muistaakseni samalla avaimella siitä reiästä sit jarrua lähemmäs

    En muista missä oli puhetta, et nyku olevinaan pitäis olla nestekäsijarrut sallittu oli joku kyllästynyt ainaseen säätelyyn ja siihen, ettei pidä. Hakenu sit vauhtikaupasta hydraulisen käsijarrun ja siihen liittänyt hammastuksen ja taka-akselille alkuperäiset etusatulat käsijarru satuloiksi. Rupesi kuulemma pitämään
     
  3. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Voi olla että on ollut asentajassa vikaa tuon Volvo 850 jarrujen säätämisen vaikeuden kanssa, tarkoitan siis itseäni. Amatööri autoasentaja siis kyseessä.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Noissa mun mainittemissa vageissa just tuo kierre.


    Eikös tuo 850 ja 740 tyyppivikoja oo paskat kässärit? Vaikka kuinka ois
     
  5. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    ainakin yhden 850 farmarin nähny jossa käsijarru lukittui päälle, siis vaikka kahva oli alhaalla ni toisen puolen rengas oli lukossa. Lähti kyllä rengas pyörimään kun autoa nytkytti edestakaisin.
     
  6. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Itseasiassa remppasin yhtä Kia Ceed'iä ja siinäkin taisi olla kengät jarrulevyn sisällä? ehkä.

    Yleisin systeemi mihin olen itsekin törmännyt (eli kaikki makaronivehkeet) on juurikin tuollainen sisäisellä kierteellä säätyvä hydraulisylinteri, jossa kässärivipu painaa nestetilan läpi suoraan sylinteriä, tuon kierresysteemin säätämänä.

    Itellä parhaiten pelittäneet alumiinirunkoiset satulat, valurautaisissa on vivustot, jos satulan sisällä, tupanneet ruostumaan.

    Fiat Stilon tai Alfa 156:sen satulat on omin kokemuksin olleet melko huolettomia. Kerran kymmeneen vuoteen rasvaa sylinterit. Käsijarrupuoli ei ole liiemmin tarvinnut huomiota, paitsi tietenkin vaijerin vaihdon jos menee kuori rikki.

    Stilossa on sellainen koistinen, että toisella puolen on sylinterissä erikätinen kierre. Faija luuli ruuvaavansa sylinteriä sisään palojen vaihdossa ja pullautti männän pihalle. Soitteli sitten hädissään.

    Tulee mieleen kanssa yhen Mazdan K1-katsastus. Kässäri heikkotehoinen. Säädin kireemmälle. Sit oli tehoa ok, mutta liikaa laahausta. Putsasin sitten ja voitelin kunnolla. Oli sitten liikaa tehoa, eli tehoero liikaa toiselle puolen verrattuna, joka oli siis aiemmin ollut ok. Neljännellä kerralla kelpasi. Itse vaihdoin konttoria.
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tuossa Crown Victoriassa on. Viimeksi kun laitoin uudet takalevyt ja uudet satulat ja kaikki, jätin pienen silmäilyn jälkeen ne levyn sisällä olevat käsijarrun ruostuneet vieterit ja vivut, ja täysin kitkapintaa vailla olevat ruostuneet kengät silleen. Vaikka ne uusis kaikki, on poljinmekanismi alipainevapautuksineen mahdoton säätää toimivaksi. Automaattivehkeessä käsijarru ei ole niin hirmu kriittinen.

    Samoin vaimon 2007 Sonatassa on nuo pikkukengät. Käsijarru ei ole pitänyt vuosiin. Säädin pikkukengät mutta lopullinen sääto pitää kai tehdä kahvan puolelta, ja pitää purkaa puoli sisustaa että pääsee käsiksi.
     
  8. onre

    onre 3rd gear

    Mersuissa on myös toi pikkukenkärakenne.
     
  9. palontie

    palontie Double Gearhead

    Kyllä tässä -96 subussa on hyvät.Reilu 4v mulla ollut ja yli satatonnia ajettu ja käyttö säännöllisen epäsäännöllistä ja toimii hyvin eikä oo tarvinnut säätäätai herkistellä ja dynossa näkee että ottaa hyvin ja tasaisesti.1koppanen v70 oli mulla huono mutta tässä kakkoskopassa on ollut hyvä eikä oo tarvinnut mitään tehdä ja ajettu meidän aikana 77 000km
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Toi on muuten typerää

    Jotain rotteloa säädeltiin ja lopulta sekoiteltiin uusia ja vanhoja kenkiä, et sai kässärin toimimaan

    Pitoa oli heikommalla puolella tarpeeksi, mutta se parempi piti liikaa, sitähän piti sitten heikentää :odroll: ja sit oli hilkulla, et riitti poljinvoimat, tosin nakeltiin ne uudet rojut takaisin kun tallille päästiin.
     
  11. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Mitsu Pajeroissa, Nissan Terranossa, Toyota Land Cruisereissa on kanssa ainakin tuo pikkukenkärakenne.
    Taitaa olla yleisin tapa tehdä kässäri..
     
  12. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    -62 vuoden p1800 Volvossa on perhanan hyvä käsijarru systeemi, perus rumpujarrut ja tosi helppo säätää jarrukilven takaa pikkuräikällä ja kaiken lisäksi toimii kunnolla. Uudempien volvojen jarrulevyn sisällä olevat käsijarru tsydeemit on ihan perseestä kun ne usein jää laahaamaan tai sitten ei ole pitoa ja se levittäjä vipu usein ruostuu jumiin. Kerran kun laitettiin kokonaan uudet jarruhilppeet niin hetken toimi hienosti ja leima saatiin heittämällä niin olikin jo seuraavana kesänä koko paska ihan jumissa.
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ja Toyota Previassa, siis levyssä kässärille rumpu ja siellä normaalisti kengät.
    Uusien kenkien paketissa taisi olla jotain sopivuuksia GS leksaa/Aristoon tms. takavetoihin, missä levyt takana.

    Toyotiin ei kyllä ole tarvinnut käsijarruremppoja hirveästi tehdä, kerran katkesi vaijeri, kun vähän tuli leikittyä mutta aina katsastuksessa on pitänyt riittävän tasan.

    Mutta jeeppin pitäisi katsoa taas takajarrujen sisään, vasta huhtikuussa löin uudet romut sinne kaikkineen. Joku siellä hinkuttaa.
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Itse olen kokenut ton GM:m perinteisen rumpujarrun parhaaksi. Putsaa aina samalla kun vaihtaa renkaita niin toimii, tai aina kun vaihtaa talvirenkaita tai jotain. Kyllä sen huomaa koska ne alkaa paskottumaan ja menemään takapä ennen etupäätä lukkoon.

    Toinen mikä on hyvä on ne kiertomäntäsatulat. Niissä vaan huonona puolena se, että ne on pakko ostaa uudet aina kun ne kulahtaa. Jos ne on kuluneet ne alkaa kanittamaan kun se reikä mihin se käyttöakseli menee on "pilluuntunut".
     
  15. jrasi

    jrasi Gearhead

    Mulla oli jokusen vuoden mk3 Mondeo, siinä oli tuo vaijerivetoinen jarrusatula, ei toiminut sitten ikinä. Kauhea putsaus ja voitelu ennen leimaa, sitten ennen leimaa ei käytetty käkkäriä että piisasi. Appiukolla ja parilla kaverilla sama laulu.

    Joskus kun oli XR4x4 Sierra, siinä levyt takana, toimi käsijarru yhtä hyvin(huonosti) kuin Mondeossakin.

    Nyt on Golf IV, vastaava systeemi, ei ole mitään ongelmia. Alkuun vähän laahasi, mutta johtui vissiin kun auto oli seissyt pihalla käsijarru päällä kuukausitolkulla.

    Sevillessä on myös tuo vaijerivetoinen, remppasin satulat viime talvena, mutta eipä tuo ollut jumiin vetänyt ja nyt on toiminut.

    Monestihan ongelma on käyttäjälähtöinen "Kuka helvetti nyt automaatissa käsijarrua käyttää, hä?", minä käytän.
     
  16. Weijari

    Weijari Gearhead

    Kumma kyllä, mulla on noi ranskalaisten käsijarrut pelanneet ilman ongelmia.

    Automaatissa on hyvä syy käyttää käsijarrua jo sekin, että jos joku mällää vähän perään / työntää autoa väkisin, voi ilman käsijarrua mennä uusiksi myös laatikko, jos on pelkän lukon varassa.
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ja kerran kun korjasin parkkilukon ja näin miten olematon se kynsi on niin pieneenkin mäkeen käkkäri päälle. Se kynsi kun lipsahtaa niin tsajajaja.
     
  18. jrasi

    jrasi Gearhead

    Kerran olen juossut A-45 Sisun perässä, kun ei TH:n parkkilukko pitänytkään, silloin opin että aina käkkäri päälle.
     
  19. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Lisätään nyt listaan sit myös b-mallin omega missä on kanssa levyn sisällä kässärisysteemit.

    Itselläni suurin taistelu em. keksinnön kanssa oli se että toisesta jarrukilvestä oli sopivasti mädäntynyt se yksi reikä mihin kengän kiinni pitävän "naulan" piti asettua. Korvasin sen naulan sit pultti-mutteri-prikka virityksellä, ja toimikin vähän aikaa kunnes se prikkakin tuli siitä kilvestä läpi, jolloin kenkä oli tietty vinossa ja laahas siellä levyn sisällä.

    Kilpiä en ainakaan silloin löytäny motonetin valikoimista, joten yritin sitten entistä isompaa prikkaa, mut siitä piti siipasta pala pois et ois saanu mahtumaan paikoilleen, kun se reikä kilvessä oli aivan tukivarren juuressa.

    En saanu tuota viimeisimmälläkään patentilla toimimaan, mut onneks emännän systerin mies halusi lunastaa koko kiulun vikoineen päivineen, niin loppu kiinnostus kunnostukseen siihen paikkaan. :poff:

    Otsikkoon liittyen en osaa sanoa mikä olisi toimivin systeemi, mut ainakin tuon ompun käkkäri tuntui kyllä toimiessaan pitävän kuin raivotautinen koira, mutta kikkare ei mulla ehtiny niin pitkään olemaan että vois sanoa mitään pidemmän ajan toiminnasta tai säädöissä pysymisestä...
     
  20. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Se tekee varmaan gutaa joo kun tiputetaan se auto sitä laatikon parkkia vasten.Ja sitten mäkeen kun jättää samalla tyylillä niin pitää sorkkaraudalla vääntää parkki pois päältä.Käsijarruhan pitää olla semmonen että max.kaks naksua ja kuivalla asfaltilla renkaat lukkoon. :wink:
     

Kerro tästä muillekin!