VTT päästömittaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja AteV8, 27.4.2006.

  1. mke77

    mke77 Gearhead

    ^eikös noita ny oll ainaki kaks? camaro viime vuon ja aijemmi joku mustangi mis o pakokaasu ja mekaanin ahdin? oisko ollu joku "cobra"mali...siis uusia..camaro oli vuoden 2010(?) ja mustangi joku 2005(?)...kun kert kaik 95jölkeen "ei tehtaan ahtamat"/"tuplaahtamat" joutuu vtt/tuv mittamaan niin....
    ..no juu...mun mielest halvin ols heivaa se koppero saksaa ja antaa Tuv:n mittaa..ois se ainaki halvempaa ku ku toi suome vtt...
    ..se siitä..markka aikan kylillä oli yks ahdettu omega, mikä oli kulkenu vtt:n kautta ja laskun loppu summa siihe "päästölappuun" vtt:ltä oli ollu 120tkm...maar se siitä o kauheesti halventunu??
    ...toki en tiiä ku kerta maailma muuttuu niin et suomeski o porvari-pressa :rotfl:
     
  2. Duar

    Duar 1st gear

    Testi sinällään on aika yksinkertainen, mutta direktiiviä lukiessa kyllä alkaa miettiä elämän tarkoitusta.
    Ajolenkki tietynlaisilla kiihdytyksillä ja hidastuksilla, mutta polttoaineenkulutus mitataankin panemalla pakoputkeen säkki johon pakokaasut kerätään.

    Asia, joka on kuin sytystulppien vaihto, joka täytyy direktiivin vaatimusten mukaisesti tehdä jakoavaimella pakoputken kautta.

    Jos tätä testiä nyt halutaan selitettävän kansantajuisesti, niin voin ehkä yrittää. Siihen tosin tarvitsen jonkinverran aikaa.

    Ja kyllä ahdetun isolohkonkin ajaminen päästötestistä läpi onnistuu..
     
  3. ROD-32

    ROD-32 1st gear

    VTT: autolabran pomo kuluu kaveripiiriin. Ollaan muuten menossa SATL:n porukan (autoinssien ym. ryyppyyhdistys), kanssa vierailulle. Voin tietysti kysyä jotain jos haluatte.
    Jos jotakuta oikein kiinnostaa niin siivellä tietysti pääsee mukaan. Aika 22.3 klo 18 ja paikkahan on Espoo.
     
  4. Karva

    Karva Gearhead

    Ei sen auton tarvitse olla rullien päällä, eikä niiden renkaiden edes paikallaan.

    Kävin kerran katsomassa euroopan retkellä, kun yhteen vähän vanhempaan autoon tehtiin R115 mukainen mittaus ja korjaamo kirjoitti todistuksen. Kyseessä oli lastutettu ja viritetty diesel auto, mallia iso, korkea ja neliveto.

    Keski-Euroopassa mikä tahansa TUV tai jonkin muun vastaavan tahon hyväksymä tai auktorisoitu korjaamo jolla on halli tai sopivat tilat saa tehdä saman mittauksen vaikka käpälä-nosturilla.

    Homma on niin yksinkertaista että ajat auton edellisenä päivänä tai vaikka iltana sisään halliin jossa on tasainen lämpötila, jätät auton nosturille, saa olla siinä yön yli ja lähdet kotiin, aloitat päästömittauksen kun tulet aamulla töihin.

    Kun auto on otettu sisään edellisenä päivänä tasaiseen lämpötilaan ja olosuhteisiin jotka vastaavat mainittuja mittaus olosuhteita, nämä löytyy mittauksen suoritusohjeissa, niin asian pitäisi olla sillä selvä.

    Kun määräaika auton seisottamisesta ko. olosuhteissa täyttyy asia on sillä selvä, ei niiden olosuhteiden tai mittaus tilan tarvitse olla mitkään laboratorio olosuhteet, tasainen lämpötila ja tilat joka vastaa ohjetta riittää. Nyt mitataan ajoneuvon päästöjä ei tutkita solubiologiaa.

    Normaali korjaamo halli kelpaa aivan hyvin, kunhan on suurin piirtein tasalämpöinen eikä sada vettä sisään. Periaatteessa, kesällä tähän kelpaa jopa autokatos tai teltta, myös suomessa.

    Sitten kun auto on käpälänosturilla, pyörät pois ettei liikkuvat massat aiheuta vahinkoa jos joku menee liian lähelle, turvallisuus ennen kaikkia. !!

    Viritetään kaukokäyttölaitteet jotta kaasua saa painettua auton ollessa pukilla, eikä tarvi mennä lähelle. Auto käyntiin ja tyhjäkäyntiä niin että kone on varmasti lämmin, tuossa mitä kävin katsomassa jätettiin auto käyntiin ja käytiin kaffella. Sitten alettiin syklimittaus, jokainen sykli ajettiin reilusti pitkäksi. Välissä käytiin kaffella ja auto oli tyhjäkäynnillä koko ajan. Mittaus kesti 3 h, siinä on kaffepaussit mukana. Muistaakseni riittää 30 min / sykli.

    Huoltomies viritti analysaattorin kiinni, oli joku Bosch mallinen ja siinä oli dieseliä varten joku lisälaite. Laite antoi täysin vastaavan kuitin kuin mikä tahansa huoltoaseman päästömittauslaite.

    Tämä lappu ja kassakuitti niitattiin kiinni todistukseen joka oli kyseisen korjaamon logoilla varustettu paperi, siinä lukee jotain mittauksesta.

    Huoltomies joka mittauksen teki vetäs nimensä ja nimen selvennyksen alle, samoin teki heidän työnjohtajansa, kassa likka laittoi leiman kaupan päälle. Mutta kun en tajua sanaakaan Hollannista, en tiedä mitä siinä lukee.

    Ne kaikki mitatut päästöarvot on siinä kuitissa minkä analysaattori printtas, siitä näkee millä vehkeellä on mitattu ja mitä on mitattu, niitä arvoja ei ole missään muussa paperissa, kassakuitti ilmeisesti osoittaa päivämäärän ja paikan ja että joku on maksanut, allekirjoitukset ilmaisee kuka on tehnyt ja kuka hyväksynyt, eli ilmeisesti ne pätevyydet oli sillä työnjohtajalla ja firman tilat on hyväksytty mittaus käyttöön.

    Suomessa huoltis päästöjen mittauksen aloittamiseen saa hakea lupaa Trafin sivuilla olevalla kaavakkeella, tilojen ja analysaattorin hyväksyttäminen on vähän eri asia, niihin ei kukaan osaa ottaa kantaa.

    Tämä mitattu analysaattorin lappu kulkee autossa mukana, ei lisätä rekisteriotteeseen mutta ne saa sinne kun käy konttorilla. Mutta näitä halpoja virityksiä ei yleensä kannata laittaa, kun auto myydään voi olla haittaa jos rekisteri otteessa lukee jotain ylimääräistä, ottavat kuulemma viri vehkeet pois kun vaihtavat autoa, jos ei satu olemaan AMG tai Brabus.

    Päästöjen osalta riittää että voit ratsiassa todistaa mittauksen olemassa olon, eli auto on päästöjen osalta ajantasalla. Siitä kauanko mittaus on voimassa ei ole tietoa, luulisin että 3 vuotta, joka vuosi sitä ei kuulemma tarvitse tehdä. Maksoi noin 150 €.

    Näin sen pitääs olla Suomessakin, kyse on vain autoista joiden pakokaasupäästöt pitäisi päästä tarkistamaan kun autolle on tehty muutoksia, ei mistään sen kummemmasta.

    Nykyinen kielteinen suhtautuminen kaikkeen mittaukseen ja mittaus palveluiden sallimiseen huoltoasema tasolla ei palvele ketään päin vastoin se rajoittaa päästöjen haliintaa, mitä helpommaksi päästöjen mittaus ja tätä kautta niiden vapaa ehtoinen pienentäminen tehdään sen nopeampaa ne myös pienenee. Eikö historia ole jo opettanut että pakolla ja kieltämällä ei saavuteta mitään.

    On aika käsittämätöntä ettei tätä ole jo tarjolla, joku isompi huoltoasema tai korjaamo ketju voisi ruveta tarjoamaan ko. palveluita. Mainostamaan kuten euroopassa "tänään Euro 4 päästömittaukset 50% alennuksella", tässä on valmiina yksi lisä tuote tai palvelu kunhan jokn vain alkaa myymään.

    Ei tätä voi kieltää, mikäli virallisen statuksen tai hyväksynnän saaminen on Suomesta liian vaikeaa, sen voi hakea vaikka Virosta, onhan Suomessakin jo TUV konttori.

    Mikä tahansa laitos tai istanssi joka voi myöntää asiantuntijan statuksen ja luvan sille että ko. yritys saa tehdä näitä mittauksia kelpaa, Suomella ei ole erilistä oikeutta kieltää muualla myönnetyn statuksen käyttöä. Näin ollen myös ulkomaalainen ts. eurooppalainen yritys tai tytäryhtiö voi myydä näitä palveluita Suomessa.

    On se aika noloa jos esim. Virolainen yritys alkaa kauppaamaan päästötodistuksia, kun niitä eu suomesta saa. Ja kaiken kukuraksi ne on pakko hyväksyä kun mittaajalla on tietty status.

    Eli .... järki käteen, kuka haluaa olla ensimmäinen Suomalainen yrittäjä kuka saa tehdä virrallisia mittauksia.
     
  5. HP_Tre

    HP_Tre 1st gear

    Niitä mittauspalveluita taitaa jossain määrin olla jo Suomessa saatavilla.

    http://1k.fi/fi/

    "Tarjoamme konsultaatio- ja toteutusapua erilaisten poikkeuslupa asioiden hoidossa (lujuustarkastelut yms. lausunnot, tai vaikka koko lupaprosessi). Myös emissiotestaukset sekä säädöt muutoskatsastuksiin onnistuu kauttamme tiettyyn vm. rajaan asti (Euro4, --9/2009)"
     
  6. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    ja seuraava lause:
    Käytännössä minimikustannukset transienttisyklitestin läpäisemiseksi ovat n.2500e-->(arvio)

    Eli VTT:ltäkin saa halvemmalla :rotfl:

    Olen ite ollu katsomassa direktiivin mukaista päästömittausta Helsingin ammattikorkeen autolabrassa (joilla siis myös luvat tehdä kyseisiä mittauksia). Se on todella tarkka se mittauksen suoritus, sekä mittauspaikan lämpötila ym. ja myös penkin säädöt tarvii tehdä autokohtaisesti. Lisäksi se mittaus pitää aloittaa suoraan kylmällä moottorilla ja jos mittaaja vahingossa kiihdyttää liian kovaa tai muuten ajaa "ohi" syklin, ei muuta kuin auto jäähylle ja huomenna uudestaan... Kyllä siitä hintaa tulee jo pelkästään työtunneista saatika laitteista ja tulosten analysoinnista.

    Tuollaista Karvan kuvailemaa helpotettua Hollannin-mittausta tännekin kaivattaisiin... Ei näitä oikeasti niin paljon ole, etteikö näille voisi vähän helpotusta antaa viritysten laillistamiseen. Nyt kaikki vaan ajelee laittomilla ja monesti myös säätämättömillä virityksillä.
     
  7. Karva

    Karva Gearhead

    No eikös ne AMK :n värkit ole juuri ne VTT:n omistamat laitteet, jostain syystä niiitä ei enään vuokrata ulkopuolisille, vai kuinka. ??

    Eikä sillä ole itseasiassa edes väliä on sitten minkä istanssin tahansa.

    Oliko vielä niin että VTT tai AMK kumman ne nyt sitten olikaan, on jossain vaiheessa vuokrannut ko. labraa ulkopuolisille. Jos olen jummartanut oikein niin siihen perustuu näiden muiden tarjoukset, koska suomessa ei ole muita hyväksyttyjä labroja ko. tarkoitukseen. Eli itse asiassa niitä palveluita ei ole tarjolla kuin AMK tai VTT kautta, vai kuinka. ??

    Tai jos ollaan tarkkoja niin ne toiset värkit ja hyväksytty labra-tila löytyy kotomaiselta katalysaattori valmistajalta, mutta sinne ei ole ulkopuolisilla mitään asiaa.

    Tätä kevennettyä mallia tai oikeammin tietoja näistä eri tavoista tehdä mittaukset hivenen toisin kuin autolabrassa, on tarjottu aikanaan AKE:lle ja siitä on annettu joskus tietoja jopa sisäasianministeriölle, eli asia lienee jossain vaiheessa ja käsittelyssä tai etenee tarpeen mukaan, tietoja on siis ollut käytössä kyse ei ole siitä oliko sitä tietoa vai ei, sitä paitsi eiköhän viranomaiset ole käyneet toteamassa miten muaalla toimitaan.

    Se auto minkä mittausta käytiin katsomassa, on tuotu suomeen, siihen tarvittiin uusi paikallinen ote, joten se kävi mittauksessa, auto on näitä Cummins 5,9 L Dodgeja, löytyy yhä edelleen eräältä rakennusalan yrittäjältä eteläisestä suomesta. Se nyt sattui vaan kohdalle ja päästiin vahingossa katsomaan mittausta.

    Allekirjailleen veikkaus on että tämä Hollanissa nähty malli auton pakokaasujen analyysistä on täsmälleen sykli, R115 tai EURO4 yms, tai miksi sitä ikinä halutaankaan kutsua, yhteensopiva eli täysin ohjeiden tai direktiivien mukainen.

    Eiköhän tässäkin asiassa ole tehty kärpäsestä härkänen, kuten meillä täällä koivun ja tähden alla on tapana.

    Jos muualla mailmalla ko. mittaustapaa on virtaviivaistettu ja se on silti kaikkien taiteen sääntöjen mukainen, miksi ihmeessä se ei voi olla sitä myös suomessa.

    Toisin sanoen voin lyödä vetoa siitä että kun ne mittausdirektiivin olosuhde vaatimukset puretaan niin sieltä löytyy mahdollisuus tehdä tätä joka huoltoasemalla, myös suomessa.

    ELI AVATAAN "KANSANLIIKE" EURO 4, R115 YMS. MITTAUSTEN VAATIMUSTEN SELVITTÄMISEKSI

    Kaivellaan porukalla ne standardit läpi ja katsotaan mitä niiltä mittauslaitteilta vaaditaan ja mitkä ne olosuhteet pitää olla standardin mukaan.

    Tämä standardien kahlaaminen on pitänyt tehdä jo jokunen vuosi takaperin, mutta kellään ei ole ollut aikaa, mie ehdotan että tehdään se porukalla ja heitetään kommenttia tänne palstalle. Kerätään tiedot yhteen ja katsotaan voiko niitä esittää vaikka TraFille.

    Mikä se porkkana sitten on, no jos saadaan auki nämä mittaukset ja niitä saa lopulta tarjota joka paikasta joka täyttää vaatimukset, saadaan hinta alas.

    Samalla jokainen omavalmiste mopo saa viralliset päästöt, niihin kun on kuulemma ollut välillä hankala saada päästöjä. Kaikki katti tai ja vähäpäästöiset autot saadaan mitattua ja hyväksyttyä, myös muutosten jälkeen. Sama asia koskee kaikkia vähänkään uudempaa, myös polttoaine muutoksia.

    Miten oli ruvetaanko kaivaamaaan sääntöjä ja direktiivejä, ei se voi olla niin vaikeata. ??





    Sitten on täysin toinen tapa lähestyä päästöjä, jos olen ymmärtänyt oikein niin mm. Englannissa on mahdollista mitata päästöjä On-Line.

    Eli autoon liitetään hyväksytty tietojen keräily box, jonka tiedot tarkastetaan vuosikatsastuksen tai vastaavan yhteydessä. En ole varma mutta tällä tavalla saavat niitä omavalmiste / ki-car malleja kilpiin ja kadulle.

    Oliko jopa niin että tähän liittyy joku päästökauppa, eli hirmukoneella varustettu mini joka tupruttaa päästöjä maksaa 3 x saman ikäisen vakio bilikan verran "käyttövoimaveroa" tai vastaavaa, no mene ja tiedä.




    Joka tapauksessa periaate pitää olla se että auto saa tuprutella oman ikäluokkansa mukaisesti, se on kaikille täysin ja päivän selvä.

    Se että saastuttaa enemmän pitää johtaa saktioihin, siis jos haluaa isoa ja tehoa siitä maksaa kun ylittää aikakauden päästöt, tämäkin käy järkeen.

    Jotta päästään tarkistamaan ja saadaan lisää työtö, työpaikkoja sekä jopa kotimaista osa ja laitetuotantoa tämä kaikki pitää tehdä mahdolliseksi.

    Kaiken tämän saa aikaan yhdellä A4 :lla jossa on määritelty kuka saa ja missä olosuhteissa tehdä mittaukset.

    Mittalaite standardi ja tämän tarkastus menettely ei ole ongelma, ilmoittakaa sopiva laite standardi ja tarkastus kerran vuodessa, esim VTT Expert service, Tukes, Inspecta on näitä, valitkaa sopiva.

    TraFi saa vieläpä tuloja kun se hallitsee mittauksen aloitukset ja hyväksynnän, kerää lisenssi maksuja.
     
  8. Waxin

    Waxin 3rd gear

    mukana kansanliikkeessä
     

Kerro tästä muillekin!