Harraste-ajoneuvot kokonaan verovapaiksi!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja ohc205, 2.12.2006.

  1. ohc205

    ohc205 1st gear

    Ehdotan adressin keräämistä. Harrastajia riistetään liikaa.
    Viimenen niitti oli toi 10,5€+10,5€ ilmotusmaksu ehdotus.

    adressi löytyy netistä;

    http://www.adressit.com/harrasteajoneuvot

    Kansanedustaja Jouko Laxell on tehnyt asiasta myös lakialoitteen maaliskuussa 2006. Asian käsittely on kesken...

    Toivottavasti asia liikahtaisi eteenpäin.
     
  2. 400 cid

    400 cid Gearhead

    Periaatteessa OK idea, allekirjoitan kyllä, jos joku moisen väsää - mutta-
    alkaa noita nettiadresseja olla vähän joka aiheesta ja aiheen sivusta nykyään, alkaa painoarvo olla päättäjien silmissä varmaan aika alhaalla.
    Suora yhteydenotto kansanedustajiin tmv. voisi olla tehokkaampi menetelmä, varsinkin jonkun autoalan kattojärjestön ajamana. Ja eikös tätä asiaa ole yritetty eteenpäin viedäkin.
     
  3. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Laitetaan oma puolue pystyyn ja pyritään eduskuntaan
     
  4. Nutlass

    Nutlass Gearhead

    Määrittele mikä auto on harrasteauto?
     
  5. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Niinpä. Onhan joillakin käyttiksinä yli 30 vuotta vanhoja autoja. Ja myös uusi auto voi olla harrasteauto. Jotkut harrastavat tuuningia uusilla autoilla. Heilläkin saattaa olla käyttiksenä joku muu auto
     
  6. tammercity

    tammercity Gearhead

    Oma mielipide on että yli 30 vuotta vanhat autot ja invalidien omaan käyttoon tulevat uudet autot pitäisi saada verovapaasti suomeen.
     
  7. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Toi olis aika hyvä. Useimmiten ne yli 30 vuotta vanhat autot on kuitenki harrastepelejä
     
  8. audiq

    audiq Gearhead

    Ja vaikkei olisikaan, niin eiköhän ne ole kirstuun omansa kantaneet...
     
  9. kad_boost

    kad_boost Gearhead

    taitaa käsitys harrasteautosta olla niinku vetee piirretty viiva,taitas jokaine auto olla "harrastukse" kohteena siinä vaiheessa ku ne verolta vapautettas...ja käsi sydämmelle kuinka monella ei tulis mielee että käyttäs sitä yli 30v autoo joka päiväisenä ku se ny sattuu olemaa vero maksuiltaa halapa?

    tietty määrä ajopäiviä vuojessa ja neki kesällä ku eihä ny kellää tuu mieleenkää ajaa huonolla kelillä sillä rakkaalla harraste autolla,eihän? :eek:

    taitaa olla nii että tuosta(kaan) mukamas helepotuksesta tai parannuksesta ei koidu meille tasa maan tallaajille muutaku lisää maksuja niinku kaikesta muustaki sillä jokuha pilaa aikanaa kaike mistä pienintäkää hyötyä ois.

    museoauto käsityski o menettämässä tarkotustaa ja tohtisin melekee väittää että sekin tuloo kaatumaa siihe ku nykyaikana katsastetaa mr-rekisteriin autoja mikkä käytetään sitte sen jälkeen loppuun suola litkussa käyttiksenä...
     
  10. ohc205

    ohc205 1st gear

  11. transport01

    transport01 3rd gear

    Veikkaisin, että aika harva. 30V on sen verran vanha jo, että varosia ei aina löydy suoraan hyllystä ja korjattavaa tulee kuitenkin takuuvarmasti ja seisonnasta ylimääräistä murhetta. Ei se veron suuruus nyt niin iso ole, että se vaikuttaisi oleellisesti käyttöauton valintaan. Eikä se tälle yhteiskunnalle nyt niin kalliksi tulisi, jos joku käyttäisikin tuota hyväksi muussakin, kun harrasteautossa. Vanhat kuluttaa yleensä sen verran enemmän bensaa, että tulee se tulo valtiolle sitä kautta ainakin osittain takaisin.
     
  12. nash

    nash 3rd gear

    eikös harrasteauton yksi määritelmä ole se, että se on liikenteessä vain tietyn ajan vuodesta
     
  13. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Vedetään vain porukalla ranteet auki, niin eikö sitä huomiota saada.... :odroll:

    Netissä itkeminen ja nuo p...eleen adressit on vaikutusmahdollisuuksista huonoimpia. Eiköhän asiat pidä hoitaa ihan keskustelemalla. Onhan siellä jonkinlaisia asioita jo ajettu eteenpäinkin.
     
  14. J.k.a.K.

    J.k.a.K. Gearhead

  15. Karva

    Karva Gearhead

    Joskos nyt ensin kattositte kuin hyvää työtä vaikka nyt esim ns, prosentti-työryhmä on saanut aikaa, ja Fsra, Fhra yms, muut kerhot ja kattojärjestöt, paljon on silti vielä tehtävää ja paljon on kulissien takan tekeillä, jos haluatte vaikuttaa menkää toimintaan mukaan ... :lol:

    Esim, nyt on menossa janiluo, vetämä omavalmiste pilottiauto hanke joka etenee sillä tahdilla kuin siinä mukana olevat alan tai genren harrastajat jaksaa tahi viitsii, tät netissä riekkumista on jo ihan tarpeeksi, niitä toiminnan miehiä ja naisia tarvitaan lisää, suurimmalla osalla porukasta kun on aika kortilla, heti kun pitääs jotain oikeasti tehdä, allekirjaillut ei ole poikkeus.

    Muutenkin paikallistasolla kerholehdet vois tiedottaa asioista paljon paremmin, mukaan lukien myös allekirjailleen oman alueen kerho-julkaisu, jotta porukalla olis edes aavistus missä mennään.

    Kanavat ja vaikutus mahdollisuus on olemassa, niitä tulee siis käyttää, eikä näin, ne ovat meikäläisiä varten ???
     
  16. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Tämä näyttää olevan semmonen aihe mikä tulee esiin tasasen tappavasti.....

    Kuten Karva jo mainitsikin, ns "virallinen toiminta" virkamiesten kanssa yhteistyössä on ainoa tapa millä saadaan oikeasti jotakin aikaan. Nettiadressit ei paljoa virkamiehiä heiluttele, valitettavasti.

    Ja ennenkuin harrasteajoneuvoja voi alkaa vapauttamaan veroista, on ajoneuvaluokka ensin saatava aikaiseksi ja määriteltävä.

    OD:lläkin on tuota harrasteajoneuvon määrittelyä käsitelty sivutolkulla ja mielipiteitä on todella paljon. Jos ja kun joskus moinen luokka tulee, on aivan varmaa, että se on kompromissi. Joidenkin mielestä se on juuri niinkuin pitääkin ja jotkut vetävät herneen nenään "pieleen menneen määritelmän" takia.
    Käytännössä ainoa tapa vaikuttaa itse asioihin, on harrastajajärjestöjen kautta. (SHAL, FHRA, FSRA jne)
    Erään kansanedustajan sanoin "Miten voitaisiin luoda harrasteajoneuvoluokka, kun edes harrastajat itse eivät pysty harrasteautoa määrittelemään?"
     
  17. janiluo

    janiluo Gearhead

    Niin kauan kuin harrastajat tai osa meistä kuvittelee että on olemassa joku yleispätevä tapa määritellä harrasteajoneuvotyyppi ei järkevää ratkaisua asiaan löydy. Ajoneuvoja ei voida jakaa oikealle ja vasemmalle sen mukaan että onko se harrasteajoneuvo vai ei. Ei vain ole mitään YLI-harrastajaa joka voisi määritellä asian kaikkien puolesta.

    Mä olen moneen kertaan ehdottanut tähän samaan aiheeseen että pitäisi antaa ajoneuvon omistajan päättää onko ajoneuvo harrastepeli vai ei tekemällä siitä virallinen ilmoitus AKE:lle. Jos harrasteajoneuvoluokasta on omistajalle rahallista hyötyä niin silloin siinä pitää olla myös jotain haittaa kuten käyttöaika vuodessa tms. ettei väärinkäytöksiä ilmene "liikaa".
    Ehkä harrastajakerhot jonain päivänä tajuavat tämän ja yhteisymmärrys löytyy.
    Jatkan odottelua...
    :odroll:
    - Jani -
     
  18. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Olisiko hyvä harrasteauton määritelmä:

    Yli 30 vuotta vanha auto, joka on max. 6kk vuodesta liikenteessä? Tietysti joku taktikoisi tällä ja pitäisi useampia autoja joilla ajaisi vain muutaman kuukauden vuodessa.
     
  19. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Olet aivan oikeassa, mutta kyllä tuostakin kinaa saadaan aikaiseksi. Mikä on sitten se käyttöaika? :rotfl:
     
  20. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Ja tuli vielä mieleen, APU työryhmän raportiissa mainitaan mm seuraavaa:

    Jatkotyönä pidetään tarpeellisena erillisen harrasteajoneuvoluokan ja sille erillisen ajoneuvorekisterin (erillisrekisteri) muodostamista. Harrasteajoneuvoksi voitaisiin esim. katsoa omaan käyttöön henkilökohtaisesti yksittäin rakennettu ajoneuvo. Näitä ajoneuvoja ei verotettaisi tavalliseen käyttöön tarkoitettujen autojen tapaan autoverolain nojalla ja ajoneuvojen käyttöaika olisi rajoitettu 30-60 käyttöpäivään vuodessa.

    Aikataulu: Erillinen työryhmä, alkaa 2008
     

Kerro tästä muillekin!