50% lisää valotehoa...ilman ottotehon nostoa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Stone, 2.2.2007.

  1. Stone

    Stone 3rd gear

    Onko mainosmiesten ajovalojen pakkauksiin painamat uskomattomat lupaukset humbuukia, kun lupailevat 50/60W H4:sista moisia parannuksia valotehoon? Sillä vaan kun Poncho Trans Sportin ajovalot on tunnetusti ihan paskat, satawattisista ei ollut juurikaan mitään iloa, eikä myöskään ajovalojen releistyksestä saatu suoraan akulta tuleva virtakaan tuonut parannusta.
    Onko oikeasti parempitehoisia H4-ajovalopolttimoita olemassa? Kertokaapa joku hyvä merkki, saa vaikka maksaa hieman enemmän.
     
  2. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Mainosmiesten turinaa moiset lupaukset.

    Oletko vaihtanut lamppujen piuhat paksumpiin, se auttaa myös.
    Toki umpio voi olla yksinkertaiseti niin huonosti muotoiltu, ettei se valaise tietä vaikka laittaisi 120 wattiset lamput paksuilla johdoilla je releillä.
     
  3. Roland

    Roland 1st gear

    Noh...

    Suosittelen kokeilemaan Philipsin Night Guide polttimoita...... Ainakin omassa autossani näyttää paljon paremmin kuin edelliset... Toki maksavat 25-35 kahden kappaleen paketissa..... Saa ainakin Teboil huoltoasemilta ja joistain varaosa kaupoista...
     
  4. Damned

    Damned Gearhead

    Mulla on joka biilin nokalla (jos vaan H4:t käy) General Electricin MegaLight Plus -polttimot. Eivät ole kalliit, mutta ovat kuitenkin normaaleita H4-polttimoita kirkkaammat, eivätkä hajoa kovinkaan äkkiä. Mersun nokalla ovat olleet jo yli 20 tkm verran.
     
  5. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Niinhän ne sanoo ettei ikiliikkujaa oo keksitty, mutta ei sitä koskaan tiärä... :D

    Kerran yks tyyppi tarinoi aiheesta ja sanoi että paremmin hajavaloa karsimalla ja näkymätöntä valoa ja lämpösäteilyä muuntamalla, joita yleensä ainakin jonkin verran polttimoista lähtee, näkyväksi ja sopivanväriseksi valoksi - sillä saisi huomattavia eroja syntymään. Mutta edelleen fysiikan lait on jotakuinkin voimassa...

    Kylä mää ton uskon mutta kuinka suuri se ero sitten on. Vielä se lämpiää Night Visioonikin, kai.

    Tosi iso juttu oli ne releistyksessä käytetyt piuhat, mulle laitettiin aika paksua tavaraa Fleetsideen. Sen valoja oon jääny kaipaileen, ne oli tosi hyvät. Ei jääny kaipaileen ksenoneja yhtään. Eikä ne kummoiset olleet ne umpiot, Hellan semmoset halvat vaan.
     
  6. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Ymmärtääkseni valaisimen paras muoto olisikin juuri täysin pyöreä. Umpion muodoilla sitten kikkaillaan valokuviot kuntoon.
     
  7. Scally

    Scally 1st gear

    itsekkin olen vakuuttunu kyseisestä merkistä...ja muutama tuttavakin...eikä ole hinnalla kirottuja.
     
  8. WTF

    WTF Gearhead

    Yleensä niissä on ohkasemmat langat -> palaa kirkkaammin -> valaisee paremmin -> kestää vähemmän.
     
  9. eemeli

    eemeli 1st gear

    Kaasupurkauslamput auttanevat asiaa.
     
  10. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Mitään auta jos umpiot on paskat kuten useimmissa nykyautoissa ehjänä ollessaankin. Ja laittomatkin ovat.
     
  11. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Niin tai umpioiden lasi onkin muovia :eek:
     
  12. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Re: Noh...

    Ja osta samalla toinenkin pakatti, ei kestä 20tkm ajoa, tosin halvat lisäpitkien polttimot kestää :odroll:
     
  13. WSE

    WSE 1st gear

    Noita General electricin (olikohan se nyt +60%) polttimoita voin minäkin omakohtaisesta kokemuksesta suositella. Valo on kirkkaampi kuin uudessakaan perus halpis polttimossa, sitä nyt on vaikea sanoa kuinka paljon mutta selvästi kuitenkin. Jokainen voi uhrata muutaman euron ja laittaa toiselle puolen normipolttimon ja toiselle puolen tuon GE:n. Tietysti käytettyyn polttimoon verrattaessa ero on vielä dramaattisempi kuin uuteen verrattaessa. Jotkut muut saattavat olla kirkkaampiakin mutta yleensä se tulee kestossa vastaan sitten.
    Ja tämä oli normaalitehoisista, ja laillisista eli 55W taikka H4:ssa 55/60W.
    Monenkaan auton alkuperäisiä umpioita ei ole suiunniteltu 100W polttimoille jotenka näiden laittamisella ei oikeastaan saa muuta kuin hetkelleistä helpotusta viimeisillään veteleviin umpioihin (johdotus myös pitää vaihtaa jotta olisi oikeastaan edes hyötyä), jonkin aikaa 100W oltua käytössä suurimmassa osassa vakioumpioita menee heijastinpinta jo niin tummaksi että joutavat vaihtoon, johtuen suuremmasta lämmöntuotosta joka ajanoloon tummentaa heijastinpinnan.

    Mutta siis kyllä noissa monessa + jotain % on kuitenkin jotain vastinetta sille korkeammalle hinnalle.
    Tässäpä jotain perusasiaa jos haluaa valot kuntoon:
    - Johdotukset. Jännitehäviön mittaus polttimon kannalta vrt. akkujännite kertoo paljon. Jos alkaa olla voltinkin luokkaa kannattaa jo harkita johdotuksen uusimista/releistämistä ja koskaanhan siitä ei kunnolla tehtynä haittaakaan ole. Kannattaa käyttää 2,5mm2 johdinta, paksumpikaan ei tietenkään haittaa muttei siitä enää juuri hyötyäkään ole.
    - Umpioiden kunto. Selvästi tummuneet umpiot ja naarmuiset lasit vaikuttavat merkittävästikin valotehoon. Kannattaa uusia tarvittaessa. Myös eri valmistajien uusienkin umpioiden välillä on merkittäviä eroja, yleensä korkeammalle hinnalle on tässäkin tapauksessa jotain perustetta. Vanhastaan tunnettujen valmistajien tuotteissa (esim hella) raha harvoin menee hukkaan.
    - Kun nyt on uusittu umpiot ei sinne kannata laittaa niitä 100W:ia ellei heti halua olla uusimassa niitä uudestaan, paitsi jos umpiot ovat 100W tarkoitetut. Tämä teholuokka ei ole kuitenkaan Suomessa tieliikennekäyttöön hyväksytty!!!
    Kannattanee laittaa perus polttimoiden sijasta juurikin nuo GE:n tekemät taikka jotkut muut hyväksi koetut ja kestävät +jotain% polttimot kun siinä valotehossa on oikeastikin senverran eroa jotta rahalle saa vastinetta, edelleenkin enimmäkseen juuri tunnettujen valmistajien polttimoissa. Joissakin kaukoidänkin +% polttimoissa on kyllä valotehoa mutta ne saattavat myös olla oikeasti suurempitehoisia joihin on isketty 55/60W ja E hyväksyntä leima... vrt edelleenkin umpioiden kestävyys. Ja mikäli polttimon kestävyys on arvoitus niin sellaisestahan ei kannata maksaa euroakaan.
     
  14. miksu1251

    miksu1251 1st gear

    Mä ostin joskus ison läjän H4 polttimoita jostai pilipalikaupasta ja tuskailin sit valojen kanssa kun ei meinannu nähä eteen. Koska niitä lampukoita oli sit reippaaasti päätin releistää ja pistää piuhat kuntoo (2,5mm2)piuhat ja liitokset kunnolla ja vot rupes näkyy ja vielä paremmi näkys paremmilla lampuilla.
     
  15. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Varmaankin juuri tästä on kyse ja se heppu tiesi mitä puhui.
    Noissa lampuissahan leikitään juuri erilaisilla kaasuilla,hehkulangan materiaalilla ja paksuudella jolla valon "väriä" muutetaan sopivammaksi ja näkyvämmäksi.

    Valitettavasti näiden polttimoiden käyttöikä lyhenee usein dramaattisesti. :(

    Ne Hellan perus nelikulmaset H4 / H1 umpiot joita Metrokin asensi noihin autoihin alkuperäisten Cibie:n kertakäyttöisten erillisumpioiden tilalle ovat kokoonsa nähden varsin hyvät,etenkin pitkillä valoilla.
    Kun ne releistää ja kytkee paksuilla johdoilla,niin saa poikkeuksellisen hyvät valot verrattuna jenkki dot-valoihin.
    Lisäksi oikein kytkettynä lyhyet valot eivät jää palamaan pitkien kanssa yhtäaikaa (sumuvalo ilmiö) syöden sen pitkien vähäisenkin valotehon puoleen,kuten on näissä uudemmissä 90 -> dot-valoissa.

    PS.Edelleen ihmettelen näitä pahuksen sumareiden polttelijoita tuolla öisin ????? :eek: :mad:
     
  16. Jza

    Jza Double Gearhead


    Edelleen ihmettelen että miten joku yleensä huomaa moisen asian, kun ei ole omaa silmää vielä ikinä häikäissyt...
    Ja mä ihmettelen noita torvia, jotka kirkkaana ja aurinkoisena päivänä lyhentävän polttimoiden käyttöaikaa ja tuhlaavat energiaa pitämällä valoja päällä. :-?
     
  17. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Joo, oikein suunnatuista sumuvaloista ei oo hevon peen hyötyä. Päin vastoin, silmä mukautuu auton nokan edessä olevaan kirkkaaseen valoon, eikä sinne kauas hämärään näe senkään vertaa kuin ilman sumareita. Ja sillä 10-20 metrin matkalla minkä sumarit valaisee, ei oo mitään mitä edes tarvis nähdä. Jos joku yllättävä este siinä on, on väistäminen jo myöhäistä jos nopeutta on yli 20 km/h. Sumuvalot on tarkoitettu käytettäväksi yksinään silloin kun sumu on niin sakeaa, ettei puolikkailakaan näe ajaa. Ja silloin turvallinen ajonopeus ei oo paljon kävelyvauhtia kovempi.

    Joskus tilapäisessä mielenhäiriössä ostin prostata-Volvon käyttöautoks ja siinä oli sumarit, mut mitään hyötyä en missään oloissa niistä huomannut olevan. Nyttemmin on kalusto sen verran vanhentunut, ettei pakollisia ja joka katsastuksessa kiven rikkomina uusittavaksi määrättyjä sumareita onneks oo.
     
  18. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Höpö höpö pojat.
    Asiallisilla Hellan sumareilla sai ainakin tuplattua lyhkästen valotehon mun autossa. Eikä ne ole edes isot.
    Aiemmin oli Hiluxissa Bosch touring 190 sumut. Kun pimeällä laittoi ensin sumarit päälle ja sitten vasta auton lyhyet, ei valokeilassa huomannut mitään eroa... :eek:

    Volvo -ym orggis pilipalivalot tietysti asia aivan erikseen. Mullakin on kokemusta 70 -sarjan volvossa, jossa sumarit olivat tosiaankin "thyyning" -valot. 2m auton eteen tuli kirkas pläntti, ja siinä kaikki. Lisäksi kiitos

    Ja mikä on oikein suunnattu?
    Omat sumuvaloni on suunnattu yhtä ylös tai alas kuin kuljettajan puolen lyhyt. Kukaan ei räpsi pitkiä, ja valoa tulee lisää koko alkuperäisten lyhyiden alueelle. Boonuksena ojat valaistuvat jotka ovat täysin pimeänä omilla lyhyillä.
     
  19. rrauta

    rrauta 3rd gear

    no kyllä huomaa, kun yleensä ne sumuvalot on väärin suunnattu, tai on märkä tie, ja kun juppimulkkujen on pakko niitä pitää aina päällä ja hippihoppiräppipellejen.

    ja tohon valojen käyttöön päivälläkin on olemassa oikein perusteltukin syy, eli ei se mikään muuten vaan sääntö ole.
     
  20. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Kyllä niistä sumareista on hyötyä...Jenkkivalot on sen verran surkeat, että muulloinkin kuin sumulla niitä on pidettävä päällä. Ajeleppas itse parkit päällä pimeässä, niin et nää mitään vähään aikaan kun kirkkailla valoilla tulee joku vastaan. Eli toi logiikka silmien mukautumisesta valoon toimii just päinvastoin. Ja mitähän varten ne etuvalot yleensä muuten autossa on ? Takavalot on takana tulijoille. Nykyisessä työmatka kulkineessa on taas niin hyvät normivalot, että en ole vielä joutunut keliin missä sumareita edes tarvisi.
     

Kerro tästä muillekin!