Jäykästä taka-akselista linkkuperäksi..? onnistuuko leimaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja hervoletti, 10.1.2007.

  1. hervoletti

    hervoletti 3rd gear

    Miten on onnistuu tuollainen jäykän taka-akselin muuttaminen erillisjousitetuksi, jos jousitus tyyppi ei muutu(kierrejouset), olisko ketään saanu moista muutosta leimattua..??
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Nykyäänhän saa jousitustyyppiäkin muuttaa, eli oikein tehtynä pitäis onnistua.
     
  3. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Paitsi jos mallisarjasta ei löydy erillisjousitettuna, niin sitten ei saa tehdä, koska akseliston tyyppi ei saa muuttua mallisarjasta poikkeavaan.
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Toisinpäin saa kuitenkin muuttaa ongelmitta? Onks toi ihan varma juttu, ettei vaikkapa jaggen koko akselistosysteemiä kehtoineen saa laittaa vaikkapa johonkin jenkkiin?
     
  5. rrauta

    rrauta 3rd gear

    tämä lainattu aken sivulta:

    eli ei saa.
     
  6. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Käsittääkseni kyseessä oli vaihto toisinpäin, eli jäykästä erilliseksi. Alustavasti kyselin tuota konttorilta taannnoin omia projekteja varten ja arvelivat sen olevan ihan luvallista. Yleensä kun liikenneturvallisuutta parantaviksi katsottavat muutokset ovat sallittuja.

    Mitään virallista tietoa tää ei siis ole, mutta arvelin ainakin itse toteuttaa muutoksen ja viedä konttorille. Ajellaan sitten vaikka pellolla, jos ei millään kelpaa.
     
  7. Karva

    Karva Gearhead

    Paras lähde on paikallinen konttuuri, se jossa meinaasit autos leimata ...

    Mäne sinne ja esitä asiasi, kunnolla oikeiden dokumentttien kanssa esim, tavalinen ja jäykkä-perän saa ja voi vaihtaa vastaavaan joko tehtaan, kustom pajan yms, hyvin tekemään muunnos versioon, tai ja vastaavaan mielummin isommilla, paremmilla jarruilla, varustettuun erillis-ripustettuun perään joka siirretään kokonaisuudessaan toiseen autoon, eikä haittaa ole jos se siirto perä on painavammasta autosta.

    Paljon on puuta ja heinää liikkeellä, mäne konttuurille, neuvottele ja päädy molempia osapuolia tyydyttävään ratkaisuun, sitä varten ne hlö:t on siellä töissä jotta neuvovat ja opastavat.

    Ainut ongelma on kuinka suorittaa vaihtotyö sen verran papillisesti jotta kaikki saumat yms, menee ja kestää kunnon tarkastelun, tässä kohtaa kannattaa luottaa kokemukseen.

    Ajo-ominaisuuksien parantelu, jarrujen parantuessa ei ole missään kielletty päin vastoin se on jopa suositeltavaa, nykyisten ja tulevien säännöstöjen mukaan yhä salittavampaa, kohta siitä ei mäne edes prosentteja.

    Konttorin ovi auki ja neuvotteleen .. :lol:
     
  8. Antti P

    Antti P Gearhead

    Luulen että saa muuttaa. Kysyin jotta oman hojon ois tehny avolavaksi. Hyvät kuvat/piirustukset ois pitänyt laittaa ja sit 300€ olis pitänyt siitä muutos anomuksesta pulittaa. Nyt niitä suunnitelmia kyhäillään että jos sais kaikki samalla kerralla anottua. Ei viittis monesti sitä 300 älyn väläyksistä pulittaa.. :D
     
  9. Karva

    Karva Gearhead

    Kyllä saa laittaa, nimimerkillä dodge -38, jaggen taka-akselilla, konttorin kanssa neuvottelemalla loppuu nämä tyhjänpäiset höpötykset :poff:
     
  10. rrauta

    rrauta 3rd gear

    edelleenkään ei saa, kumminkaan päin ilman poikkeuslupaa.
    lakikirjassa sanotaan ettei akseliston tyyppiä saa muuttaa.
    eivät tiedä asiaa konttoreilla.

     
  11. napa

    napa 3rd gear

    kaveri teki joskus finn datsuniin linkkuperän (sss datsunista suoraan osat) muutoskatsasti sen samalla 1300 turboksi... jotain lujuuslaskelmia sen piti esittää, mutta aika kivuttomasti se muistaakseni onnistui, eikä maksanut mitää extroja.
     
  12. Anssi

    Anssi Gearhead

    Siis lopullinen vastaus on, että saa vaihtaa, eikö? Eihän poikkeuslupavaatimus tarkoita, että ei saisi. Hankkii sen poikkeusluvan ja sillä selvä.
     
  13. napa

    napa 3rd gear

    näin itse asiaa tulkitsisin...
     
  14. hervoletti

    hervoletti 3rd gear

    Konttorilla käyty ensimmäisenä, olivat hieman sitä mieltä, että ei kun ei mallisarjassa ole moista viritelmää ikinä ollut.
    Tosin aivan täyttä varmuutta en vielä saanut ja lupasivat oikein ottaa selvää asiasta.

    Ake:lle laitoin postia ja sieltäkin odottelen vastausta.?

    Ajattelin, että jos joltain ennakko tapaus löytyisi ja vois sen peruusteella vängätä ja saada leimalle.?

    Jos lupia AKE:ltä joutuu hakemaan, niin saako niitä edes enää pelkän harrastekäytön ollessa perusteena...???

    Taitaa saada haudata tuonkin jalon ajatuksen ajo-ominaisuuksien parantamisesta ja ajella edelleen tyytyväisenä jäykällä taka akselilla.
     
  15. hervoletti

    hervoletti 3rd gear

    Juu eihän tuo onnistu ainakaaan pelkällä muutoskatsastukselle.
    Poikkeusluvalla ehkä....jos onnistuu sen saamaan.
    On tämä tätä, 370e saat suorittaa valtion tilille, jos meinaat itse yrittää parantaa autosi ajo-ominaisuuksia...hieno homma ja rahat menee, tuli luvat tai ei.
    Elämä on..
     
  16. Karva

    Karva Gearhead

    Vaihda konttoria, kyllä sen saa laittaa sinne, edellytyksenä jotta on vastaavan painoisesta tai vielä painavammasta autosta, jotta kestää tai jonkin pajan yms, tunnetun valmistajan tekemä setti, joka muuten saa olla hitsattava.

    Jarruja saa parantaa, ne saa kasvattaa isommiksi tahi paremmiksi, eikä merkitä prosentteihin, akselin saa ja akselistorakenteen voi muuttaa pelkällä muutoskatsastuksella jos siitä on oikeat dokumentit ja työ on ammattilaista tasoa.

    Näitä tulee aina välillä, ja konttorit on erillaisia, toisissa ei saa tehdä mitään, toisissa saa jos on oikein tehty ja siitä on kunnon dokumentit esittää. Kuvia, muutostyöstä ja vastaavista rakenteista, autojen painoista, jarruista jne, tiedot. Kirjastosta saa lujuusopin kirjoja joista selviää kuin lasketaan vaikka, sen jaggen akselin vaatimat poikkipalkit runkoon, lopun perin kyse on vain siitä kuinka se esitetään ..

    Jos joutuu hakeen lupaa, menee vaikeaksi, vaikka kuinka perustelet ja dokumentoit, luvan saanti mihin tahansa muutokseen on tänä päivänä perin hankalaa, ja kiven alla, nykyiset säännöt kun sallii jo yhtä sun toista eli käytännössä jos joudut hakeen lupaa olet pulassa. Mitä vähemmän lupa-anomuksia joutuu kirjoittaan sen paree.

    Nuota laki tai asetuksen textejä on turha tänne kopsata, kaikki osaa lukea, puolet vaan ei tajua tätä :

    a) autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;

    b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys;

    Eli kuten edellä, jos se on tunnetun valmistajan tekemä muutos-setti, ja tarkoitettu ko, autoon, eikä haittaa vaikka mukana olis suuremmat jarrut jne, ei pitääs olla ongelmaa. Sen muutos paketin voi laatia itsekkin kunhan se on parasta mahdollista osaamista, muu ei saa kelvata.

    Toinen asia on yhä notta katsurilta vastuu pois, muutoksen kohteesta eli rungosta jne, tarpeen vaatiessa muutos pöytäkirja, jossa on dokumentoitu muutokset ja hitsaukset yms, vaikka laskelmien kera, ammatitaitoon ja kokemukseen vedoten ja useamman hlö:n allekirjoittamana, todistamana jne, asia on juuri niinkuin se esitetään, pro - työ / laatu on aina pro.

    Esim, olipa kerran ... yksi himmeli tekeillä, -38 johon nyt tulee volvon 140 sarjan etunen, jaggen taka-akseli, eikä takuulla tehtaan jäljiltä, sekä -39 jossa aspen eturipustus, 4-link, 8 1/4 vanin taka-aksila, tuskin on tehdas noitakaan tarjonnut, eikä toistaiseksi mitään ongelmaa, konttori päällikkö kävi katsastamassa työn, laskelmat jne, ennen maalia yms. Maalaisjärkeä saa käyttää ...

    Ennakko tapauksilla ei muuten ole tuon taivaallista merkitystä, lupa, muutoskatsastus on aina tapauskohtainen.
     
  17. rrauta

    rrauta 3rd gear

    kannattaa muuten täällä näistä kirjoitella. se konttori joka näitä muutoksia tekee, toimii aikamoisella riskillä.
    ja se on hyvä sanoa että on turha lainata lakitekstejä, niin on jos niitä ei noudateta.
    ja kuitenkin itse lainaat, ja vain sen osan mikä itselle sopii.
    tämän unohdit omasta lainauksestasi.
     
  18. Karva

    Karva Gearhead

    Niin kuka puhui ja mistä konttorista, voi olla yllätys mutta asisat sujuu kun tekee minkä tahansa konttuurin kanssa reilusti alusta alkaen yhteistyötä, tälläkin piskuisella paikkakunnalla niitä on yllätys, yllätys useita, enemmän kuin tarpeeksi, sitä varten ne herrat siellä palkkaa nauttivat, jotta autot ja varsinkin rakennetut autot, saadaan tieliikennelain mukaiseen kuntoon, paremman kuin alkuperäinen saa yhä tehdä.


    Sitten se kauan kuulutettu sisäluku taito ???

    Lainaus:

    1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin:

    Mikä ihme tuossa on epäselvää, lukekaa ihan rauhassa, hitaasti vaikka kolme kertaa,kiaffemuki käjesä, ja myös seuraavat kohdat ajatuksella uudelleen, ja yhä uudelleen :

    a) autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;

    b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys;

    Toisin sanoen, kertokaa nyt jotta missä kohdassa kielletään ja nimen omaan kielletään käyttämästä, muita kuin auton omia akseleita.

    Kerrataan vielä, vastaavia osia ja mm, sisar malleista ja siis myös vastaaviin autoihin, muun merkkiset autot joissa on saman tyyppinen rakenna, siis näihin tarkoitettuja akselistorakenteen muutososia, ja vielä kerran, akselistorakenteen muutososia, missä kielletään akselistorakenteen muuttaminen, päin vastoin se sallitaan jos käytetään tehdastekoisia, toisin sanoen myös valvotusti rakennettuja omia ammattilaistason muutoksia. Akselistotyypistä kukaan ei pukahda halaistua sanaa.

    Otetaan vielä kerran jotta hitaammat kerkiää, jos -30 lukuiseen fordiin on saatavilla tehdas sarja jolla sen alusta voidaan muuttaa corveten alustaa vastaavaksi, sen saa tehdä kun on todistettavasti tehdastekoinen, tämä on jopa suotavaa, eikä yksin liikenne turvallisuuden tähden, kun se sarja on saativalla fordin alle, sen voi hyväksytysti saada myös muiden alle, jos muokkaa itse tai tekee vastaavan, kunhan tekee sen ammattimaisesti.

    On se nyt järjetöntä jos tuota muutosta tulkitan muuten, jarrut ja ohajuksen saa parantaa, niitä ei edes merkitä prosentteihin, akselin muutokset kyllä, missä nimen omaan kielletään muuttamasta akselistoa parempaan suuntaan, nyt järki kiltisti käteen, jos auton jäykän akselisto rakenteen muuttaa erillisripustettuun, isommilla jarruilla olevaan huomattavasti parempaan ajettavaan versioon, ei pitääs olla ...

    Tieliikenne lain hengen mukaisesti, ja muutosohjeistuksen mukaan, vanhan jäykkäakselisen auton muuttaminen nykyliikenteessä paremmin ja turvallisemmin hallittavaan muotoon on nimen omaan suositeltavaa, sen estäminen on edesvastuutonta, ja moisen suoranainen kieltäminen kertoo vain siitä jotta osa katsastus henkilökunnasta ei ole toimiensa tasalla, saati 2000 luvulla.
     
  19. rrauta

    rrauta 3rd gear

    tällä asialla, kuten yleensäkään lakipykälillä ei ole mitään tekemistä järjen kanssa.
    hyvä jos saat muutokset tehtyä.
    ja muista että laki on niinkuin se luetaan, ja sinun tai minun tai katsastuskonttorin tulkinnalla ei ole paskankaan väliä jos aken lakimiehet tulkitsee asian eri tavalla.

    eli tämä kai on sen tulkinnan aiheuttava kohta.

    mielestäni tässä mainitaan akseliston tyyppi. ja jos mallisarjassa on monta vaihtoehtoa ei taida olla ongelmaa, tai jos löytyy tehdastekoinen sarja jolla muutos tehdään (huom dokumentit).
    epäilen että jaggen tai volvon akselien mukana ei tule dokumentteja joilla osoitetaan että ne ovat tehdastekoiset muutossarjat yhtään mihinkään autoon
    mutta kuinka vaan jos olet asian akesta selvittänyt niin sitten se on niin kun väität. :eek:

    tämä pitää varmasti paikkansa.

    miltähän tehtaalta meinaat saada paperin tälläiselle rakennelmalle, ja muuten ei taida täyttyä se lakikirjan vaatimus tehdastekoisesta.
     
  20. Karva

    Karva Gearhead

    Kyllä ja ei, mutt hyvä jotta saadaan keskustelua aikaan, vielä kerran misään ei kielletä muuttamasta akselisto tyyppiä, ei ole kieltoa jossa kielletään muuttamasta jäykkää akselistorakennetta, erillisripustettuun.

    Paremman saa yhä tehdä, ja se on siis vielä suotavaa, ajo-ominaisuudet, liikenne turvallisuus sekä tieliikennekelpoisuus, on avain asemassa, kaikissa muutoksissa joita sallitaan tehdä. Ja tämä on kuin suoraan aken ohjeistuksesta ...

    Mallisarja on yhtä kuin auton kaikki versiot, eli myös sisarmallit, vaikka esim gm tuotteet, buick, ponco jne, kaikissa on käytetty samoja osia sekä niiden eri variaatioita, niitä siis saa käyttää ja hyödyntää ristiin.

    Vastaava auto on myös toinen merkki ja malli yms, jossa on saman tyyppinen akselisto rakenne, siis tällä perusteella saa vaikka ford 9-tuuma perän asentaa myös gm tuotteen alle, rakenne ja tyyppi pysyy siis samana vaikka osat ovat täysin toisesta automerkistä, yhtä kaikki myös ripustuksen tyypin saa vaihtaa, eli nelilinkit kelpaa, vaikka toisin väitetään.

    Akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin, on hyvä lause, eli käytännössä ja ohjeistuksen mukaisesti, vaikka nyt ihan toinen auto kuten edellisessä esimerkissä, jos löytyy vetten alusta muutos-setti vaikka fordin alle, sen saa soveltaa myös muualle, tehdas muutos sarjaa ei saa muuttaa, silloin se ei enään ole tehdastekoinen, mutta sen voi siirtää jonnekkin muualle, jos tekee sille hyväksytyt kiinnityspisteet yms, tässä kohtaa tulee ammattitaito esiin.

    No vielä sitten omat tekeleet, mikäli valmistaa itse muutos sarjan, sen peremmuus pitää pystyä todistaan itse, eli vaikka se kuuluisa jagge akseli taakse, siihen ei ole valmista muutos sarjaa, esim apurungot kiinnitystä varten sitä luokkaa jotta varmasti kestää, saumojen a-mittaa, lrhs-askelmaa jne, kaikki paperille, ja oma nimi ale, ja tai hitsaajan nimi alle, kuka ja mitä paperilla, työn jälki on sitten syytä näyttää katsurille, paras on kun näkee itse, kuvat ovat hyvä konsti mutta parempa on kun näkevät itse, eli porukkaa paikan päälle tai auto näytille.

    Miten sitten todistetaan jotta akseli on kelvollinen, se on juur niin yksinkertaista jotta katsokaa, vaikka nyt jaggen aksila - auton painot, ja tehot, sen lisäksi entiset rummut muuttuu kunnon levyjarruiksi, järeempää ja parempaa tavaraa saa käyttää.

    Millä sen saa todistettua jotta kokonaisuus on kelvollinen, ajamalla eli lopullinen niitti on katsurilla, ja aina katsurilla, hää koettaa jarrut penkissä ja jos ovat hyvät tahi erittäin hyvät ollaan puolitiellä, sen jälkeen tulee tärkein eli koe-ajo, moista rakennetta ei ole olemassakaan entuudestaan eli ei ole vertailukohtaa, ajolenkillä se selviää, kaikki pyörän kulmat ja muut pitää sitten olla tip-top, jos vaikutelma on hyvä ...

    Kaikista muutoksista jne, kannattaa vaikka varalle tehdä yhteen veto jonka alla on projektiin osallistuneiden seppien nimeä yms, selvitystä muutoksen kohteesta ja luonteesta, vastuun poistamiseksi katsastushenkilökunnalta, ihan kuin korin-vaihto-autoissa, lista muutetuista osista ja tyyppi tai tyypit jotka siitä vastaa, allekirjoitusta selvitystä jne, voi olla jotta moista ei edes tarvi, mutta nykyisellään jos katsuri menee päästään huonosti kyhätyn himmelin tieliikenteeseen on vastuu kysymys se mikä tulee silmille, ja on helppo arvata ....

    Kun kaikki on ammattimaisesti valmisteltu, tehty, tarkistettu, muokattu ja tarkistettu, dokumentoitu ja varauduttu pykälä-pellilyyn pitääs olla juuri niin yksinkertaista kuin olla ja voi, yhtä kaikki yhä saa parannella autoja, turvalisuuden ja ajo-ominaisuuksien huonontaminen se on kiellettyä.
     

Kerro tästä muillekin!