Venttiilien säätö - meniköhän oikein?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pertti K, 13.11.2007.

  1. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Moottori 1993 GMC Typhoonin Z-koodin 4.3 V6. Tehtaan manuaalin säätöohje menee näin:

    Löysätään keinuvivun kiinnitysmutteria kunnes välys tuntuu. Aletaan kiristää mutteria samalla pyörittäen työntötankoa käsin. Kun välys on pois (työntötanko ei enää pyöri) kiristetään vielä kierros.

    No, tein ohjeen mukaan ja lopputulos oli että kiristin jokaista mutteria melko tarkkaan tuon yhden kierroksen lähtötilanteesta, mikä rupesi hiukan epäilyttämään. Nimittäin työntötanko pyöri jo ennenkuin mutteria oli löysännyt tai ainakin heti kun vähänkin löysäsi ja se lakkasi pyörimästä taas kun vähän kiristi. Menikö juurikin tässä pieleen: pitikö löysätä niin paljon että todella tuntuu reilu välys, eikä vain niin että tönäriä pystyy käsin pyörittämään? Mitään muuta virhemahdollisuutta en keksinyt jos ohje on oikein (miksi ei olisi).

    Entä onko merkitystä sillä, miten kauan on moottorin käymisestä, valuuko öljy nostajista pois? Nyt auto oli ollut käynnissä n. pari tuntia ennen säätöä, sillä sen verran menee aikaa tarvaraa ympäriltä purkaessa. Ja säädin vasta toisen puolen, joten ihan helpolla sitä ei käyntiin saa ennen toisen puolen säätämistä. Tästä ei ainakaan ohjeessa puhuttu mitään.

    Tähän jos saisi arvon guruilta varmaa tietoa, niin olisikin kovasti kiitollinen! Noissa Oldseissa kun ei paljon venttaaleita tarvi säädellä, niin ihan outo juttu minulle.
     
  2. Antti.K

    Antti.K Gearhead

    Säätö

    Venttiilin säätö letukan normaali hydrauli nostajassa menee suurinpiirtein näin. (tämä ei koske rallimallin hyd. nostajia joissa tulee yleensä säätöohje mukana)
    Sytytysjärjestyksen mukaan pytty kerrallaan.
    Avaat säätöä niin kauan että venttiilin päähän tuntuu keinussa selvä välys sitten kierrät säätöä kiinni niin kauan että tönärin pää / keinu ja venttiilin pää tapaavat toisensa, tässä vaiheessa on hyvä koko ajan pyöritellä sitä tankoa ja heti kun se tuntuu hieman nahealta ja välys on pois niin tässä on se nolla kohta josta sitten kiristetään.
    Siellä nostajassa on ihan hengetön jousi painamassa sitä tönärin kuppia ylös mutta kyllä sen "voiman" sormella tuntee.
    Yleensä pyritään säätään mahdollisimman lähellä käyntilämpötilaa.
    Välillä niissä nostajissa on vuotoja joten on haettava vaan se nolla kohta siitä nostajan jousta vasten varovasti.
    Simunassa käytetään yleensä vartista kolmeen varttiin säätöä riippuen nokan viritys asteesta yleensä puolikierrosta on jo riittävä.
    Mitä enemmän kiristää sitä huonommin moottori käy tyhjäkäyntiä.

    t,Antti
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Itse ihmettelin kerran ihan tosissani tuota kuvattua säätötapaa. Säädettiin Moparin isolohkoon venttiileitä sytysjärjestyksen mukaan. Kaikkiin nostajiin tuli löysää heti kun säätöä vähän avasi. Sitten kiristettin kierros. Kaikilla venttiiliellä sama juttu.

    Sitten alettiin varmuuden vuoksi tarkastamaan säätöjä jatkammalla ekan kierroksen jälkeen uudelleen. Taas oli sama juttu, juuri edellisellä kierroksella säädetty ventiili löystyi taas heti kun ruuvia avasi ja taas kiristettiin kierros. Katsottiin Tommin kanssa toisiamme ja tuumattiin, että nyt ei homma kyllä täsmää. Juuri äsken näitä samoja venttiileitä säädettin ohjeen mukaan kierros, ja taas saman ohjeen mukaan niitä pitäisi kiristää uusi kierros.

    Mikä meni pieleen, en ymmärrä.

    PS. säädettiin senjälkeen ventiilit kone käynnissä ja löydettiin yksi kova nostaja. Mutta ainahan se käynnissä säätäminen ei ole mahdollista.
     
  4. audiq

    audiq Gearhead

    ^ Astron Z:ssa tuli ihan samat ongelmat vastaan ja käynnissä säädettiin lopulta kohdilleen.
     
  5. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Mä tein tuon homman siten, että kun ykkönen oli yläkuolokohdassa niin säädettiin puolet venttiileistä Chiltonin kirjan listan mukaan. Ja kun kuutonen oli yläkuolokohdassa niin loput. Ja juuri niin, että kun ei enää työntötanko pyöri käsin, niin kierros tiukemmalle ja se on siinä. Koko höskän säädön jälkeen pyöräytin sitten muutaman kiekan konetta ja tsekkasin, että kun ykkönen oli ylhäällä niin silloin kuutosen ykk:n aikana säädettävien venojen keinuissa oli pieni välys. Ja sama toisin päin. Tällä halusin varmistaa, ettei mikään venttiili ole jäänyt kantamaan eli liian tiukalle noi mutterit. Kun en oo aiemmin tehnyt niin piti joku keino keksiä varmistukseen ettei polta venoja. Hydrauliset nostimet sitten kirivät itse paineellaan automaattisesti tuon välyksen sopivaksi. Pääasia, ettei kanna. Tuo välys säädön jälkeen syntyy kun konetta pyöritetään käsin niin öljynpaine nostajista pienenee.

    En tiedä voiko tai kuuluuko noin tehdä mutta mun järjen mukaan tuolla varmistettiin, ettei taatusti ainakaan kanna mikään. Ja hienosti tärähti käyntiin ja ainakin tähän asti ( koputtaa puupäätä ) on toiminut tuo motti.
     
  6. Holley

    Holley Gearhead

    No voihan hitto, meinasin pistää uuden aiheen aiheesta. Olen tuntenut itseni ainutlaatuiseksi idiootiksi, kun en tätä maailman helpointa hommaa ole osannut. Ihmettelin viikonloppuna vaeltelevaa ja horjuvaa tyhjäkäyntiä ja omituisen raskaasti pyörivää konetta, kun käytin eri kierroksia. Lopulta tänään päätin aikani pähkäiltyäni missä vika voisi olla säätää venttiilit uudelleen ja NYT se motti kuulostaa oikealta ja pyörii (268XE-suhteellisen) nättiä tai ainakin tasaista tyhjäkäyntiä ja tuntuu kierrosherkältä niin kuin pitääkin!! Se kohta, missä se keinu vielä heiluu ja "klappi" tuntuu ja missä se lopulta on ns. kiinni on kuitenkin vain 1/8 kierroksen luokkaa pyörittää ja siitä säädin vain 1/4 kierroksen verran lisää (Antti K:n Simunaohje) eikä toi silti kalkata! Kyllähän sen työmtötangon pyörimisenkin osaava voinee tuntea, mutta minä en sitä konstia enää tule käyttämään!
     
  7. Ylli

    Ylli Gearhead

    Ylläolevan mukaisesti, ni tämmösessä järjestyksessä...
    VENTTIILIEN SÄÄTÖ
    Firing order: 1-8-4-3-6-5-7-2

    Cylinder 1 Top Dead Center

    Intake 1 Exhaust 1
    Intake 2 Exhaust 3
    Intake 5 Exhaust 4
    Intake 7 Exhaust 8


    Cylinder 6 Top Dead Center

    Intake 6 Exhaust 6
    Intake 3 Exhaust 2
    Intake 4 Exhaust 5
    Intake 8 Exhaust 7
     
  8. itkonen

    itkonen 3rd gear

    ^ juurikin noin se taisi olla. Tuli vaan mieleen tuosta työntötangon pyörittämisestä, että voitelun määrä tangon ja keinun välissä varmaan vaikuttaa. Kirjan ohjeen mukaisesti laitoin vaseliinia nokareen jokaisen tangon päähän kasausvaiheessa. Pyörii varmaan säädettäessäkin herkemmin tiukalle asti kuin kuivana.
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Minua oudoksuttaa se, että jos sitä konetta pyörittää säädön jälkeen uudestaan, niin taas ko. ohjeen mukaan on säätötarvetta. Useinhan konettta pyöritetään sattumanvaraisesti, eli missä silloin oikea nostajan paine ja säädön lähtökohta silloin on? Keskellä, pohjassa vai ylhäällä?
     
  10. itkonen

    itkonen 3rd gear

    ^ Kun konetta pyörittää käsin säädön jälkeen niin koko ajan öljynpaine vähenee nostajissa ja sitä myöten säätö "löystyy" mutta kun kone käynnistetään ja öljynpaine nousee niin hydraulisten nostinten pitäisi taas tiukentua ja hoitaa tuo välys pois.

    Kannattaa tehdä säätö mahdollisimman vähällä turhalla pyörityksellä. Ei sitä varmaan sen tarkemmin voi tehdä. Konetta purkaessa jo laitettiin ykkönen kohdalleen kun otettiin virranjakaja pois joten kovin paljoa ei turhaan pyöritelty ennen säätöjä.
     
  11. PauliP

    PauliP 1st gear

    Me pyöritettiin säädettävää moottoria sammuttamisen jälkeen vain se yksi säätökierros, ja sitten alettiin tarkastaaan seuraavalla kierroksella. Ei tiedetty yhtään että missä kohdassa nostajien säätövarat ovat. Tarkoitus oli saada ne mahdollisimman lähelle pohjaa ja kaikki samaan säätöön niin että nostajassa olisi mahdollsimmman vähän öljyä (poistaa nostajan mahd. jousto kovilla paineilla).

    Ja me ei tiedetty että miten ne oli alunperin säädetty, ei ollut meidän tekemä.
     
  12. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Periaatteessa hydrauleilla olevia venttiilejä ei tarvitse koskaan säätää.
    Paitsi tietysti silloin kun kone ekan kerran kasataan tai rempan jälkeen kun kasataan.
    Eli kun aletaan perussäätöä tekemään, pitäisi kaikki keinut olla täysin vapaana jolloin yksikään nostaja ei ole puristuneena, siitä kun lähdetään sytkä järjestyksessä kiristämään, käyttäytyy jokainen nostaja samanlaisesti säätöön.
    Jos jousivoimat puristavat nostajat kasaan ennen säätöä ei nostaja välttämättä ehdi palautua täyteen mittaansa ja säädöstä tulee virheellinen.
     
  13. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Niinhän tässä kävi kuin vähän arvelinkin: ohjeita on yhtä monta kuin neuvojaakin ja olen enemmän sekaisin kuin alunperin :odroll:

    Mutta täytynee tuota Antin ohjetta kokeilla ja yrittää pitää koko ajan selvillä lähtötilanteen, niin voi aina palata ainakin siihen. Nyt kun auto on ollut jo useamman päivän käyttämättä (eikä ihan helpolla käynnistykään, sen verran piti "turhaa" tavaraa purkaa edestä pois), niin nostajien öljytilanteesta ei ole mitään tietoa. Joten tuo nostajan jousta vasten säätäminen ainakin tuntuu järkeenkäyvälle.

    Mutta miksi tehtaan ohjeessa neuvotaan kiristämään yksi kierros, jos kuitenkin käytännössä kiristetään 1/4-3/4 kierrosta?

    Sytytysjärjestyksessä en kuitenkaan aio säätää, vaan manuaalin ohjeessa mainitut venttiilit 1. sytkän ollessa kohdallaan ja loput 4. sytkän kohdalla. Tuo sentään lienee ihan validi ohje.
     
  14. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Pääasia tossa on, että nostajat on säädettäessä nokan peruskehällä. Ite kun säätelen noita, pyöritän moottoria startilla "hyppynarun" kanssa, ja säätö sujuu nopeasti niin, että säätää sylnteri kerrallaan järjestyksessä edestä taakse; silloin säätää sylinteristä imuventtiilin kun pakoventtiili alkaa aueta, ja silloin pakoventtiilin, kun imu menee kiinnipäin. Jotkut tosisissit lämpimänä säädettäessä säätää ekana kaikki pakoventtiilit, koska ne on kuumimpia ja lämpö tasaantuu nopeasti, ja vasta sitten imut. mutta useimmille toi on ihan turhaa hifistelyä; normivehkeissä pääasia, että on joku tunnettu systeemi joka toimii. Hydraulinostajan ideahan on siinä, että se pitäää itse ton venttiilinvälyksen sopivana. Se preloadin määrä ei oo mun kokemukseni mukaan mikään tarkka, tehtaan näkökulmasta oleellista on se, että säätövaraa on nostajassa kumpaankin suuntaan kompensoimaan lievää kulumista. Kierrosten noustessa koviksi, on noilla nostajilla taipumus ottaa sisäänsä enempi öljyä kun olis tavis, jolloin venttiilit jää kantamaan ja "sekoaa". Paitsi siis jousista, niin toi voi johtua myös nostajista. Kun haetaan ihan viimisiä kovasta hydynokkamotista, toi preloadi säädetään nollaan, joloin tota täyttymistä ei pääse tapahtumaan. Samalla tietysti toi idea itsesäätävyydestä aikalailla katoaa. Ite oon letukoissa yleensä käyttänyt varttikierrosta, mut en usko, että sillä mitään kauheeta käytännön eroa on, käyttääkö 1/4, 3/4 tai koko kierrosta. Ei noilla ammuta.
     
  15. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Samalla lailla sain yhden venttiilin kantamaan. Toi pyöritys ei taida olla kovin hyvä ohje, mulla pyöri joka kerta melkein kaikki kun kokeili tönäriä koneen kammen pyörityksen jälkeen. Onneksi oli fiksumpi kaveri vieressä ja totesi, että käy vähän raskaan oloisesti. Kone käyntiin ja mutskua löysälle, kunnes alkoi kalkattamaan. Kiristys, kunnes lopetti kalkatuksen. Siitä vielä puoli kierrosta lisää. Ja sen jälkeen en ole koskenut.
     
  16. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    No nyt on venttaalit säädetty. Alunperin meni vissiin justiinsa siinä pieleen, että en avannut säätöä riittävästi, että välys tuntuisi selvästi. Kyllä sieltä sen välyksen poistumisen aika hyvin tuntee ja siitä otin sitten vielä sen koko kierroksen, kun tehtaan ohje kerran niin neuvoo. Pientä hämmennystä aiheutti myös kaksi kohdistusmerkkiä dampperissa, minkä huomasin vasta kun toinen puoli oli jo kerralleen säädetty. :odroll: No, virranjakajan avaamalla selvisi oikea merkkikin.

    Mutta mutta. Kun pistin koneen tulille, niin (ainakin) yksi nostaja naputti tooodella pitkään ennenkuin vaikeni, varmaan n. 5 min. Onko normaalia, että täytyy noin hitaasti, vai juoruaako viallisesta nostajasta?
     
  17. etna

    etna 1st gear

    Muista tiärä mutta oldsin 307 hydraulinostimilla ei säädetä mitää vaan pukit vedetään momenttiin juu ja öljy kulkee työntötankojen sisällä nostajasta pellivippaan.Nostajat kannattaa täyttää asennusvaiheessa mikä on aika simppeliä nostaja paikalleen ja pitkällä ruukkarilla painaa ja kaataa öljyä tunneliin missä tönäri kulkee ei rapise niin pahasti kun lyö ekaa kertaa tulille :rotfl:
     
  18. seppohovi

    seppohovi 3rd gear

    itte tein moparin pikkulohkoon jossa oli kansia laskettu 2.5mm ton säädön imusarja irti että nostajat oli hyvin näkösällä ja siinä oli ne pelliset kiinteät keinuvivut joten ostin "katkottavat"tönärit ja jokainen sahattiin sen mittasex että nostaja painui yläasennostaan noin 1-1.5mm ja hyvä tuli
     
  19. vezku

    vezku 1st gear

    ymmärsinkö oikein että 8 venttiiliä saa säädettyä kun ykkös sylinteri on yläkuolokohdassa ja loput kaheksan ku 6 sylinteri`on yläkuolokohdassa? kun 6 sylinterin laittaa yläkuolokohtaan niin siellä pitää varmaankin olla työtahti?
     
  20. jublomb

    jublomb 1st gear

    Samalla lailla sain yhden venttiilin kantamaan. Toi pyöritys ei taida olla kovin hyvä ohje, mulla pyöri joka kerta melkein kaikki kun kokeili tönäriä koneen kammen pyörityksen jälkeen. Onneksi oli fiksumpi kaveri vieressä ja totesi, että käy vähän raskaan oloisesti. Kone käyntiin ja mutskua löysälle, kunnes alkoi kalkattamaan. Kiristys, kunnes lopetti kalkatuksen. Siitä vielä puoli kierrosta lisää. Ja sen jälkeen en ole koskenut.[/quote]

    Tuosta löysää ja kiristä systeemistä sen verran,ETTÄ:koneen käydessähän se nostaja pyrkii täyttymään kokoajan,ja jos silloin mennään löysäämään säätöä,niin mun mielestä menetetään se hydraulinostimen perimmäinen tarkoitus,silloinhan se nostin täyttyy "piripintaan",eli se liikevara häipyy.

    Jos sitten mennään ja kiristetään vielä vähän,niin eikö sillon ole vaarana,että venat jää "kannolle",koska nostajastahan ei pääse öljy enää ulos,kun se kerran on täyteen mennyt.
     

Kerro tästä muillekin!