gm perän osien vaihtoa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja buick, 21.5.2008.

  1. buick

    buick 3rd gear

    eli mahtaakos tuommonen 80luvun farkun 10bolt perän lukko sopia tuommosen 70 lukusen 10 bolt perän sisään
     
  2. DeVille60

    DeVille60 Gearhead

    Mä vaihdoin -79 Capricen taka-akselin tilalle 81.sen lukollisen, ja se on kyllä aikalailla isompi :-?
    Kardaanikin on noissa uudemmissa 2cm lyhyempi.
    Mutta noiden murikoiden peltikupitkin ovat ihan eri kokoisia, vanhempi
    on pienempi ja muistuttaa muodoltaan ikivanhaa kuvaputkea :)
    Kyseessä on Sedani, mutta farkussa taitaa olla sama murikka keskellä 8)
     
  3. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Ei kai noissa 10 bolt 8,5" perissä ole mitään eroa 1977-90 mallisissa, tai edes vanhemmissa kuin ihan lopussa 1989> perän sline-määrän muuttuminen vetareissa.

    Siis farkkumalli on leveämpi putkiltaan sekä vetareiltaan ja sedan kapeampi.

    Jos sinusta se 81-mallista otettu on "aikalailla isompi" kyseessä voi olla ja luultavasti on 12-bolt Pontiac perä. Varsinkin kun se luukku oli kuulemma isompi.

    Oliko auto Suomi-auto? Jos oli, niin 12-bolt Pontiacin olet vaihtanut.

    Luukussa on se 10-pulttia, mutta lautasessa 12-bolt. lautasen koko on joko 9,375 tai 8.875. Yhtään vaihtokelpoista osaa 10 boltiin ei ole. Jarrukilvet ovat mallia BOP. 10 bolt tiiviste ei sovi tuohon 12 bolt perään, eikä stefat.Tietojen mukaan noita olisi ruuvattu sedaneihin että STW:hin joko vuoteen 81 tai 83 asti.

    Niissä on aina lukko ja autoon on tilattu HD jousitus yms. palaa, eli löytyy , jos on löytyäkseen yleensä Suomi-autosta - mutta on aika harvinainen.

    Helpoin eroittaa järeämmästä rakenteestaan, ja täyttötulpan paikasta. Oikealla oleva täyttöproppu on sen vaakatasoisen vahvikkeen alapuolella voi luultavimmin olla juuri tuo 9.375 tai 8.875 perä, vaikka kopassa olisi 10 pulttia luukussa. Jos tulppa on vahvikkeen yläpuolella, niin perä on ilmeisimmin 8,5 10-bolt.

    Noita 12-bolt on ollut Suomi sedan Capricienkin alla, sillä metsästin yhtä sellaista saadakseni jarrukilven..

    Tuon mukaan ei mitään muutoksia 10 bolt 8.5" Auto & Truck (Rear) välillä 1973-1997 http://www.ratechmfg.com/gmstandard.htm
     
  4. DeVille60

    DeVille60 Gearhead

    Joo, empä tullut laskeneeksi lautaspyörän pultteja :)
    Kopan tiiviste on 8,5" 10 pulttiseen ja jarrukilvet ym. ovat vanhat.
    On samallainen -83 farkun murikan kanssa.
    Akseli on -81 Caprisesta, taisipa olla diisselivehje.
    Tuon täyttöaukon paikka täytyy tsekata :)
     
  5. buick

    buick 3rd gear

    perä mihin meinasin sovittaa on 72 skylark
     
  6. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Riippuu mikä perä sulla siinä Buickissa on? Jos on Buickin oma perä, niin ei passaa. Jos on ns. Corporate 8,5" 10-bolt, niin , pitäisi osua?

    Jossain on netissä on sivut, jossa on tiedot noista GM-peristä, mittoineen, luukun muotoineen ja kokoineeen yms. tunnistamista varten..

    Perissä pitäisi olla valmistajan merkintä P, B, O, GM , GM(G)ear&drive yms. ja muita tunnistenumeroita akseliputkissa. Valitettavasti tosielämässä niin ei aina ole.

    Tuolla jotain A-bodyjen peristä. Jo tuohon aikaan erimerkissä saattoi olla toisen perä..

    http://www.oldsmobility.com/reardiffs.htm

    Ja tuolla lisää ihmeteltävää, mikä on potilas

    http://www.oldsmobility.com/10bolt-tech.htm

    Jos se todella on 8,5 " 10 bolt corporate, niin piilofarkusta passaa, jos ei,vaan esim. 8,2 10 bolt.. niin .. ei ilmeisimmin passaa. Jos P, B tai O perä, niin ei..

    Noihin A bodyihin muuten voisi passata tuoreemman sedan capricen/ delta 88:n perä? Leveydestä en ole satavarma, mutta tarkista!
     
  7. buick

    buick 3rd gear

    TUON NÄKÖINEN SE PÄÄLISIN PUOLIN TUOLLA AUTON ALLA ON.





    GM 8.2 B or P Axle

    11 1/2" Irregular Cover - 10 Holes
    8.20" Diameter Ring Gear
    1.438" Diameter Pinion - 27 Splines "B" or "P" Axle Only
    Non C-clip type

    64-70 Olds F-85
    64-71 Tempest/GTO
    67-71Firebird
    [​IMG]
     
  8. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear


    Eli vastasit itsellesi. Eipä taida 8,5" Corporate-perän osat tuohon 8.2 BOP-perään sopia.

    Mutta muuten hyvä perä, jos on tuo. Ei ole c-klippejä, vaan vetarit kiinnittyvät laakerinkansilla.. Osia vaan on rajoitetusti noihin saatavissa ja hinta on kova.

    Sinuna mittaisin prän leveyden ja kiinnityskohtien paikat. Joku muu GM perä voi passata, johon saa lukkoa ja osaa edullisesti..

    Moserilta saa suht edullisesti uuden Ford 9-tuuman Gm A-bodyn kiinnikkeillä.. Ja Tuollainenkin löytyy..

    http://www.drivetrain.com/12BoltCarDiff.html

    [​IMG]

    Valmis 12 bolt perä A-bodyyn 1550 $ . Tai kasaamattomana 1080 € ..

    Siis jos kyse on virivirikoneisesta autosta...
     
  9. buick

    buick 3rd gear

    no sit joskus kun sen saan nippuun niin siihen olis toi vm70 buick 455 tarkoitus laittaa. ja sitä hiukan koittaa sit viritellä.. nokkaa rajumpaa ja imusarjaa ja kansii siistiä ja jotain muuta.
     
  10. buick

    buick 3rd gear

    ei muuten kyllä kovin hinnalla pilattu perä muttei vielä ainakaan sovi budjettiin.

    tuommonen farkun perä olis jouten niin siks tätä kyselin.
     
  11. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear


    Kavenna se. Onnistuu sorvissa eikä maksa ihmeitä.
    Tukivarsien kiinnikkeiden paikat lie lähes paikoillaan/ niitäkin voi siirtää.
    Customvetarit/ vetarien lyhentäminen ei hirveitä maksa. Varsinkin jos ei ole deadlinea, ja viet työn odottamaan luppoaikoja pajalle..

    Pistä orgisperä talteen odottamaan pussihousuja. Tosin ei tuollainen 8,5 C-klippi huimia tehoja kesta..
     
  12. buick

    buick 3rd gear

    juu pitää noita sit ajalla ihmetellä ehkä enskesäks toi laite tulee ajoon niin tässä ehtii muutama juttu viel tapahtuu ennen.
     
  13. kime2

    kime2 Gearhead

    Ajavat kyllä melkoisillakin tehoilla tuolla 8,5" perillä...
     
  14. 6.2

    6.2 1st gear

    lainaampa aihetta hieman.mulla hajosi -88 gm pikkarista 10-bolt perä ilmeisesti aika totaalisesti(kannessa nyrkinmentävä reikä,ja romut pihalle)ja nyt tarvisin korjausvinkkejä,mikä sinne passaa että sais nyt edes ajoon.näyttää olevan täällä paljon näitä caprice ym periä myynnissä,joten ajattelin sopiiko sellanen mulle?kannattaako alkaa vaihtelemaan sisuskaluja,vai vaihdanko koko akselin..?ei ole mitään tietoa mikä perä siellä on tarkemmin,10 pulttia kannessa.
     
  15. PauliP

    PauliP 1st gear

    Uudemman farkun perän kaventaminen sinänsä on ihan hyvä idea jos hinta on kohdallaan. Mutta ongelmana on se että alatukivarsien iskunvaimentimien kiinnitys on uudemmassa farkussa etupuolella kun se 72-malliessa ja vanhemmissa on akselin takapuolella. Eli vaatisi alkuperäisen perän kiinikkeiden käyttämisen.
    Samoin ylätukivarsien kiinnistyspisteet perämurikassa ovat uudemmissa enemmän levällään, vaatii sepittämistä että ylätukivarret sopivat vanhempaan runkoon kunnolla.

    Uudemmissa farkuissa on periaatteessa kahdenlaista perää, korporaatio (Chevy-malli) ja BOP-perä. Sisäkalut niissä ovat erilaisia vaikka molemmat ovatkin C-sokka -kiinnikkeisiä ja ovat molemmat ns. 8,5" 10 -bolt periä.

    ylätukivarsien ja alatukivarsien kiinnitysperiaate on tuo uudempi malli myös noissa uudemmissa (73 alkaen?) sedaneissa, esim. Delta88:n 8,5" perissä.

    Vastaavan asian kanssa on muutama vuosi tapeltu kun olen yrittänyt saada pikkuhiljaa koottua '68 Buickin perään sopivaa välitystä. Ei oikein mikään sovi muista GM-peristä siihen. Laakerointi on tukevampi (muutamat isommat laakerit) Buickissa kuin muissa. Nyt autossa (72 GS)on Chevyn joku 65? akseli, se sopi suoraan.

    Mulla on muuten tehdasuusi "uudenmallisen sedanin" 8,5" BOP peräkuori akseliden laakerilukituksella jos joku tarvii. Taitaa olla 78- eteenpäin Delta88:n.
     
  16. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Tota corporate 8.5" perää (10-bolt) on tosiaan ilman c-clippejä, ja letukan versiossa c-clipit. Mutta mä väitän että välitykset ja carrierit on vaihtokelpoisia molempien välillä. Erot ovat carrierin tasauspyörästössä, 28/30 spline, open, posi, c-clip tai ilman c-clippejä. En siis tarkoita että voit esim. laittaa C-clip positraction murikan sisuskalut non-c-clip open diffiin suoraan.

    Sit taas uskoisin että muutos 28-30 spline vetareille C-clip perässä onnistuu vaihtamalla spiderit eli tasauspyörästön rattaat.
     
  17. PauliP

    PauliP 1st gear

    Korporaatioperissä (72 ja eteenpäin) ehkä voi vaihtaa carriereita ja vetareita keskenään, mutta alle '72 perissä on eroja pinionin sisemmän laakerin koossa ja joissain malleissa myös poskilaakereissa. Samoin lautaspyörän pulttien halkaisijoissa on eroja.
     
  18. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Joo, mutta vanhan xxx ajetun farkun alta.. :poff: Uudella raudalla toki.
     
  19. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

  20. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Ei Daihatsussa, mutta tein traktorin peräkärryn Buickista.
     

Kerro tästä muillekin!