Pinion mutterin kiristys??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Hautamäki, 9.6.2008.

  1. Hautamäki

    Hautamäki 2nd gear

    Kasaamis vaiheessa oleva GeeäMmäläinen 10 bolt 8.5" taka-akseli.
    Laakereissa ei tunnu olevan vikaa, uuden puristus holkin laitoin sinne ja nyt on pinion akseli pelkästään paikallaan siinä huulilla, pitääs vaan kiristää se mutteri mutta se kiristys ei käykkään ihan niin vaan.. KAI??

    Mitä ohjeita mun pitää noudattaa ettei se kosketus mene vituilleen eikä huutais ajaessa kauheasti ku tarkoitus on myydä toi akseli..
    Pick upista ihan komplekti akseli siis on tallella jos jotain kiinnostaa kauppaa tehdä.
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    Kiristät ensin niin tiukkaan et laakereihin tulee esijännitystä eli välys häviää ja siitä pikku hiljaa edeten kunnes pinioni akselin pyörittämiseen tarvitaan muutaman nm:n pyörimisvastus,vastus jonka mittaamiseen tarvit joko erittäin pienen momenttiavaimen jota et tod.näköisesti omista,etkä saa mistään lainattuakaan eli sitten mittaamaan vaa-alla tarvittavan voiman jolla pinioni pyörii jonkin sopivan vipuvarren päästä ja lasket sit sen pyörimisvastuksen siitä ja vertaat sitä ohjearvoon,helppoa kuin heinänteko :D
     
  3. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Ja siinä kiristyshommassa kannattaa olla ihan oikeesti kunnon työkalut .....sitä holkkia rutistettaessa saa suosiolla jättää halpamallin raikän pakkiin ja panna kunnon vääntiöön "metrinen varsi"..... :odroll: ...ja mieti millä pidät myös sitä yokesta vastaan.....
     
  4. sakke

    sakke 1st gear

    itte oon kiristäny sellai "sopivasti" ja varovasti pulttikoneella,ensin löysät pois ja sit pari iskuu ja aina on hyvin kestänyt,eikä oo pitäny ääntä. ei se oikeesti oo nii tarkkaa hommaa!!
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ja tosiaan vanhoilla laakereilla ei niin kireälle esijännäriä mitä uusilla, joistain akseleista on korjauskirjoissa oikein annettu arvokin käytetyille laakereille. Käytetyillä kyllä riittää pieni käteen tuntuva vastus, jota sitten tunnustellaan kun aina välillä koppasee kuminuijalla pinjonin päähän kiristelyn ohessa että välykset saa oikeesti pois.
    Tällä tyylillä olen ite menetellyt ja onnistunut, oikeellisuudesta en tiä :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!