Erot 10, 12, 14 bolt? Mikä Caprice sedan dieselis alunperin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja oikku, 10.10.2008.

  1. oikku

    oikku 1st gear

    Moi.

    Pari kysymystä:

    1) Perien erot 10, 12 ja 14? Onko ainoastaan lautasten kokoerot?

    2) Mikähän on alunperin ollut -85 Caprice sedan dieselissä? Lukko siinä on ollut, mutta kuinka monta pulttia...10? Varmaan autostakin jostain löytyy tarra..? Eikö dieselissä ole ollut harvempi perä, mallimerkinnät + tunnistus?

    Kitookset!
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    Lautaspyörän pulttien lukumäärä ero ja sitten noita 10bolt periä on useaa versiota ja 12bolt kait periaatteessa kahta versiota ja tuota 14bolt perää ollut kai vaneissa?

    Capricessa on alunperin ollut 10bolt perä ja dieselissä oli pikkasen harvempi välitys useimmissa tapauksessa!
     
  3. Rytari

    Rytari Gearhead

    10 bolt löytyy 7,5" ja 8,5" lautasella, toi 8,5" löytyy yleisimmin vaneista, pick-upeista yms ja 7,5" on henkilöauto ja s-sarjan blazerin ja pickupin alla

    12 pulttisessa on 8.75" lautanen, 12 pulttia kopankannessa ja löytyy sekä henkilöautoversion muakeliaikakauden laitteista ja truck versiona 60-80 lluvun pickuppien ja blazerien alta

    14 pulttista on 2 versioo, 14 bolt semi floateria jossa on c-clip vetarit ja 9.5" lautanen, 14 pulttia kopassa ja löytyy 60 luvulta alkaen isompien pickuppien alta sekä vanhakoppasesta suburbanista...
    14 pulttinen full floater taas on kellivilla vetoakseleilla 10.5" lautasella, tunnistaa isoista pyörännavoista joissa 8 pulttia vetarin kiinnitykseen löytyy 73-87 g30 ja muista 3/4 tonnin alustalla olevista laitteista

    http://www.coloradok5.com/axleguide.shtml
     
  4. Impala76

    Impala76 Gearhead

    10bolt löytyy edellä mainittujen lisäski myös 7,8 tuuman lautaspyörällä ja 8,2 tuuman lautaspyörällä. 8,5tuumanen korvas vuonna 72 8,2 tuumaisen perän. vm.72 eteenpäin ainakin Novissa on vakiona 8,5tuuman 10 bolt, eli sitäkin kyllä löytyy henkilöautoista.
     
  5. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Re: Erot 10, 12, 14 bolt? Mikä Caprice sedan dieselis alunpe


    Periaatteessa siinä on pitänyt olla 10 bolt Corporate perä 8,5 tuuman lautasella, mutta...

    Suomeen ainakin on tullut uutena farkkuja ja sedaneita, joissa on ollut HD-tilauksena Pontiac 12 bolt lukkoperiä. Itse kerran moiseen olen törmännyt. Kyseisessä perässä on tarkastusluukussa 10-pulttia, joten sitä helposti luulee 10 bolt- peräksi..

    Tuota perää on ollut farkkulevyisenä ja sedanlevyisenä. Metsästin yhtä 80-luvun alun sedanista revittyä Pontiac-perää saadakseni jarrukilvet..

    Käsittääkseni juuri dieseleissä noista on ollut. Omani kun on dieseli ja uutena Suomeen tullut.. Perää asennettiin eri lähteistä riippuen joko 81 tai 85/86 tienoille GM b-bodyyn.

    Käsittääkseni aika harvinainen systeemi koko tuotannon valossa, mutta Suomessa noita tuntuu olevan jokunen, lie HD-tilausten vuoksi? Ilmeisesti noita poncho-periä iskettiin autoihin vanhasta varastosta, joillain kokoonpanotehtailla? Akselin iso lautanen on sama kuin varsinaisessa 12 bolt perässä, mutta pinionissa on eroa, siksi siihen ei oikein saa enää osia.

    Parhaiten sen tuntee muistaakseni siitä, että täyttötulppa on sen valuvahvikkeen alapuolella, kun 10 bolt on yläpuolella. Muutenkin akseli on paljon tukevampi, kun vertailee 10 bolt. Pitäisi ottaa pari valokuvaa, kun mulla on pihassa sekä B-body 10 bolt akselilla että tuolla 12 bolt - 10 bolt luukku" akselilla..
     
  6. Fargo

    Fargo Gearhead

    Löysin juuri hetki sitten omasta farkusta 12bolt perän.

    Piti vaihtaa sinne Eatonin kitkalukko ja 3,73 välläri mut ihmetys oli hetken aikaa kun mikään ei oikein sovi...

    Perässä oli 12bolt murikka ja hyvin eatonmaisella kitkalukolla, itseasiassa en keksi mitään eroa eatoniin.

    Nyt sitten ollaankin ihmeissämme että mikäs carrier tuossa onkaan ja mitkä laakerit pinionille pitäis tilata?

    Vetarit on 28 spl kun kaikki lukot mitä nyt äkkiseltään löysin kirjoista on 30 splines...

    Mitä v...?

    Auto on alkuperäinen suomifarmari, ollut diesel ja taksina uudesta jossain hevon kuusessa, -84 mallinen.
     
  7. kingrat

    kingrat Gearhead

    Sulla on tuo tässäkin ketjussa mainittu Pontiac-perä siellä :poff:

    Jos löydät siihen kohtuuhintaisia paloja jostain, niin kerro mistä...
    mulla on kaksi niitä oottamassa tossa laittoa, yksi farmin akseli ja toinen sedanin :mad:
    Kumpikin tarvis lukon, laakerit ja stefat, eikä korporaatioperästä käy kai mikään :eek:
     
  8. Fargo

    Fargo Gearhead

    Ratkaisin asian sillai että ostin 12bolt Eatonin kolmoscarrierilla, parin viikon päästä tulee 3,73 välitys ja eiköhän se siitä kasaudu. Vetarin pöllin 90-mallisesta farmarista, sieltä löytyi 30-spline vetarit jotka sopii lukkoon.

    Yli siis jää 2-carrierin lukko ja 28 pooriset vetarit.
     
  9. tabs

    tabs Gearhead

    Lainaan tästä topiccia, Noita 12bolt bop versioita kun löytyy vielä sellainenkin erikoisuus kuin 9 3/8 ring... Tarttis lukon tohon, mutta ei kukaan ilmeisesti valmista.
    Kellään tiedossa -70´s Rivieraa /Gs:ää purettuna? Niitä ollut 3.42 rattailla ja lukolla varustettuna.
     

Kerro tästä muillekin!