GM nopeusmittarin kalibrointi TH350

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Vilkuna, 4.11.2008.

  1. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Katkesi Oldsista nopeusmittarin vaijeri, joten aloin taasen elättelemään toiveita, josko mittarin saisi näyttämäänkin oikein.

    Mittarivirhe on noin 25%, eli oikean nopeuden on saanut kertomalla mittarilukeman 1,24:llä. Matkamittarissa on tietty virhe myös.

    Tiedän, että homma ratkeaisi laatikossa olevia drive- ja driven -pyöriä vaihtamalla, mutta olen myös antanut itselleni kertoa, etteivät kaikki nämä pyörät käy parilleen...
    Mulla ei ole myöskään mitään käsitystä siitä millaiset pyörät laatikossa on tällä hetkellä paikoillaan.

    Myös perävälityksen selvitys tuotti ongelmia; vetoakselin putkesta ei shop manualin osoittamasta kohdasta löytynyt enään minkäänlaista tietoa. Rengasta pyöritettäessä yhden kierroksen, kardaani pyöri ehkä noin kiekan ja vartin.

    Eli miten lähteä selvittämään oikeita drive- ja driven-pyöriä mittarivirheen korjaamiseksi? Entä olisiko mahdollista selvitä ongelmasta vain toista (driven) pyörää vaihtamallla?

    Auto on siis 1980 Cutlass, alunperin diesel, perä vakio, rautaisilla jarrurummuilla.
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä pystyy modaan mittarin väiltystä th350:n pelkkää sitä vaijeriin tulevaa ratasta vaihtamalla. Oiskohan niitä saannissa jotain luokkaa 17-23 hampaisia, alkuperäiseen vertaamalla vaan prosentteina laskeskelemalla....
     
  3. chevy65

    chevy65 Gearhead

  4. chevy65

    chevy65 Gearhead

  5. menu*

    menu* Gearhead

    Tuolla TCI:n sivuilla on tosi hyvin kuvat ja tiedot ratasyhdistelmistä ja malleista, kannattaa tietty katsoa millaiset osat sulla nyt on kiinni.
    Perässä ei taida olla lukkoa ja saamasi pyöritystulos on puolet oikeasta vastauksesta, 2.41 luokkaa kai se vois olla tms. mitä on tarjolla ollut.
    Laskemistahan voi myös kokeilla pyörittämällä rengasta vaikka 10 kertaa jos kardaanin vajaat kierrokset on hankala määritellä.
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    BOP-mallisessa vaijeriyhdistäjässä (isohalkaisijainen) on valussa lukemat mille vaijerirattaille se sopii. Muistaakseni 36 lukuinen on sellainen yhdistäjä, että siihen käy ainoastan tuo 36-hampainen ratas.
     

Kerro tästä muillekin!