383 stroker bensa pumppu?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja elcamino0365, 28.7.2009.

  1. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    riittääkö tollaiseen vielä oma mekaaninen vai pitääkö olla jo sähköinen? ja nyt tietysti joku sanoo että sähköpumppu on parempi mut sehän jo tiedetään... :D kysymys kuului että PITÄÄKÖ vai RIITTÄÄKÖ.... :D
     
  2. Ct

    Ct 1st gear

    Mitä muuta kone on syönyt kun stroker kitin? Jos muutoin lähes vakio niin varmasti riittää mekaaninen. Vaikka olis kohtuudella piristeltykin niin riittää.. ainakin sellainen vähän paremmin tuottava malli.
     
  3. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    on se perinteinen reilu 10 rutulla olevat männät, työstetyt mikki kannet, rulla nokka comp XR276HR, weiandin Xellerator 1 taso imari ja kaasariksi on tulossa holleyn 750. kun oon katsellut isolohkojakin ja niissäkin on osassa mekaaniset bensapumput.
     
  4. Ct

    Ct 1st gear

    Vaikkapa HLY-12-327-11 Holleyn mekaaninen 110gph / 8psi... väittelyä odotellessa :argue:
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä tuon tasoseen koneeseen riittää mekaaninen kunnollinen pumppu, high volume tjsp. Yleisesti bensapumpulle on sitten luotava mahdollisuudet pelata eli riittävän kokoinen linja, tankista otto joko takareunasta tai lisättävä loiskelevy jos meinaa ajaa muutenkin kuin täydellä tankilla. Bensapumpun työntötangon pituus on kans oleellinen, oikeen kuluneella tapilla pumppu ei tee täyttä iskua. Pikkusen sitä asiaa pystyy passaan sillä peltilevyllä joka tulee plokiin kiinni, lisäämällä mittaa tahi ohentamalla :wink:
    Mekaaninen laite kuitenkin pitää asian yksinkertasena ja toimintavarmana mikäli se vaan riittää, siksi sellaista käyttäsin tuollasessa koneessa....
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuo on hyvä pumppu,riittää painavassakin autossa kevyesti 12sek puolelle vartilla :wink:
     
  7. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Sen verran väittelyä, että paineensäädin (~5 psi) ton pumpun kaveriks, niin toimii varmasti...
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Riittääkö? No tollanen mieto karvan vajaa 500 heppanen 383 stroukkeri kulutti dynossa maksimissaan vähän reilu 18 gallonaa tunnissa, eli tollasen 110 gph pumpun pitäis siis riittää kohtuu pitkälle.
     
  9. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuo on mielestäni aika vähän kulutusta,vai mitä nuo koneet mitä olette penkittäneet on yleensä maksimissaan kuluttaneet?

    Tuohan on "suomennettuna" n.70l/h ja jos teoriassa lasketaan mihin nopeuksiin tuollasella koneella varustettu auto kykenee niin eipä jää mikään mahdoton kulutus jenkiksi 100km:lle eli joku n.28l/100km,niin ja tämä tietysti kaasu pohjassa ajettaessa aivan kuten dynossakin...

    Kumman vähältä tuo kulutus kyllä kuulostaa kun allekirjoittaneella oli kerran sellanen sähköpumppu kiinni joka tuotti 60l/h kaasarille gasoa niin se ei riittänyt kaasupohjassa kiihdyttäessä arviolta n.250hp:n 350:lle,sen jälkeen tuli pumppu joka työnsi 90l/h ja se sitten riitti hyvinkin!

    59Kingswoodin kanssa kun päästään väitteleen niin ehkä vois olla hyväkin olla tuon pumpun kanssa paineensäädin,mut hienosti meillä ajokki sen puolesta pelaa ettei säädintä ole tuon pumpun kanssa :wink:

    Pitäis joskus laittaa virtausmittari ja mitata mitä tuo pumppu oikeasti antaa kaasarille asti,edukkaat sähköpumput ainakin jää huomattavasti lupaamastaan tuotosta mut ompa niissä varaa jäädäkin viitaten vaan siihen mitä nuo oikeasti bensaa vaatii täydellä tehollakaan...
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Toss saattaa ollakin joku virhe, lapun mukaan kulutus olis 71 l/h, mut kuitenkin sitte toi ominaiskulutus on 263g/kwh. Noin laskemalla 354kw:n mukaan siitä tulis 93kg tunnissa, eli liki tuplaten, lähentelee jo 40 gph:ta. Toi suurin kulutus oli pikkasen maksimitehon jälkeen. Muit lappui mull ei oo täällä, et ei oikeen osaa edes sanoo miten toi vertautuu. Ameriikkalaisethan tahtoo aina ilmotella isoja lukuja, niinpä noiden pumppujenkin tapauksissa on yleensä ilmotettu vapaavirtaus, sitten kun vastaan tulee bensanapaine voi tuotot muuttua aika rajustikin. Mut kyll mä silti sanoisin et ihan peruspumppu riittää aika pitkälle, tossa motissa oli Carterin normi hi vol street pumppu.
     
  11. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Muistaakseni Holleyn kaasareihin suositeltu max bensanpaine on 5,5-6psi :odroll: En jaksa alkaa kaiveleen mistään varmistusta tolle jutulle...
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllähän pumppu joutuu autossa taisteleen erilaisia häviöitä vastaan ja paikallaan olevasta moottorista ei oikeen voi mielestäni sanoo että mitä se vaatii pumpulta ilmotettua tehoa, vois vaikka valumalla tuleva bensa riittää aika pitkälle, en tiä? Häviöitä jotka vaihtelee paljon eri tapauksien välillä ei ole otettu siinä ollenkaan huomioon. En itse kyllä enää laittais tollasta tavis hi vol mekaanista pumppua enää 500hp autoon, riittä dynossa muttei välttämättä vaikka varttimailin rohelluksessa? En silti tarkoita etteikö se olis kysyjän koneeseen riittävä.
    Kaikkiin kokonpanoihin silti suosittelisin ekoille kaasu pohjassa ajeluille bensanpainemittaria, se nyt ei kummosta t-haaraa ja letkua vaadi kun jättää mittarin testauksen ajaksi tuulilasin etupuolelle, ulos siis ohjaamosta. Siitä on sitten huakee todeta että riittääks se pumppu ja horiiks se ilmaa vai mikä mättää :rotfl:
     
  13. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Öh tota, mitähän kaikkii häviöitä siinä autossa tulee vaikkapa moottoridynoon verrattuna? Dynossa tietty on vähän pidemmät linjat ehkä kun autossa, mistä se pumppu gasonsa imee, kun tossakin tapauksessa e oli eri huoneessa. Tossa ko tapauksessa bensapaine oli tyhjäkäynnillä 0.40 baria ja täysteholla 0.37 baria, et ihan kauheesti se ei vielä pudonnut. Ja nyt kun ttota tarkemmin kattelen, ni kyseessähän tosiaan oli tossa meidän synotuksessa 383 stroker tilavuudeltaan 490 kuutiotuumaa, eikä 383:si stroukattu moottori.
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Eikö kiihdytyksestä aiheutuvat g-voimat haittaa asiaa? Olenko mennyt sitten markkinamiesten vipuun? Silleensä miettien vakiopumppu riittäs komeesti johonkin 1000hp, eikö niistäkin jonkun merkin 80gal/h ole ilmoitettu?
    Tyypillisesti sellasissa 500hp autoissa on sähkönen 150gph pumppu, eli on niitä muitakin markkinamiesten hööpöttämiä :rotfl:
    Mutta oikeesti, toi bensanpainemittari on ihan asiallinen työkalu....
     
  15. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    G-voimat ei juurikaan vaikuta, ensinnäkin tossa bensaputkessa olevassa bensassa ei oo massaa nimekskään verrattuna tohon pumpun voimaan, siks toisekseen ne G-voimat ei ole ton teholuokan vehkeissä kovinkaan merkittäviä. Me ollaan ajeltu 140 gph pumpulla sekä 650 heppasilla, että 780 heppasilla moteilla, ei kumpikaan potenut bensapulaa. Tolla 780 heppasella oli muistaakseni kulutus luokkaa 290 lbs/hr mikä tekee sellanen 50 gallonaa. Mut se oli ehkä poikkeuksellisen matalalla BSFC arvolla oleva motti, ainakin siihen aikaan. Tietty toi bensanapaine on asia jossa on hyvä ottaa enempi varman päälle kun liian vähän, mut väitän silti, että tossa tapauksessa pelaa normi hi volumella ihan moitteitta.
     
  16. 383

    383 Gearhead

    kyllä laittaisin sähköpumpun avuksi tai pelkkä sähkönen. rullanokka tarvii

    oman käyttöakselin. on kokemusta 355 jossa oli mekaaninen pumppu 2 kun

    laittoi päälle niin paineet laski 0 täyskaasu vedossa vaikka bensalinja oli

    1/2 tuumanen
     
  17. Degenerated

    Degenerated Gearhead

  18. Mosse

    Mosse Gearhead

    Viime kesään 300+ motti toimi ihan hyvin tuollaisella holleyn mekaanisella.

    Tälle kesällä joutui laittamaan sähköisen, kun unohtu epäkesko nokan päästä, eikä enään uvittanut purkaa... :oops:

    No, suunnitelmissahan se jo oli ja palikatkin oli jo hyllyssä. Summitin pojat oli unohtaneet painesäätimen laatikosta, mutta tuumamies onneksi toimitti pikaisesti holleyn vastaavan tuotteen. Natikoissa bensaa riitti hyvin.

    Muistakaa kunnon liittimet painepuolelle. Enään ei minun autoon tule painepuolelle klemmari liitoksia, vaikka olisikin alle 10 psi painetta...
     

Kerro tästä muillekin!