Muuttoauton tuomisesta ja rekisteröimisestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Maamoottori, 17.1.2010.

  1. Maamoottori

    Maamoottori 1st gear

    Olisi ehkä tulossa mahdollisuus tuoda muuttoauto. Kovasti olisi kiinnostus herännyt amerikin kärryyn, kun on tuo dollari niin sopivalla kurssilla. Mielenkiinon kohteena tällä hetkellä olisi C5-mallin Corvette. Manuaali lootalla varustettujen alkaen hinnat 12.000 dollaria joten luulisi kohtuullisen pelin irtoavan jollain 15000-20000dollarilla? C6 Corvettea saisi kanssa aika mukavalla hinnalla mutta siitä joutuisi viellä muuttoauto vähennyksen jälkeen maksamaan autoveroa sen 15000 egee.

    Tuontiautojen tuomisesta tältä foorumilta on aika paljon asiaa, mutta muutamaan asiaan kaipaisin infoa.

    Tällä hetkellä elelen etelä euroopassa. Jos ostaisin auton Ameriikasta, kannattaisiko auto tuotattaa Suomeen ja ajaa se sitten asumismaahan vai suoraan Esim. johonkin välimeren satamaan?

    Joutuuko ALVn ja tullin maksamaan jos auton tuottaa johonkin muuhun EU-maahan kuin Suomeen? Eli välttäisin Suomessa käväisemisen ; )

    Onko kilvityksessä mitään erityistä(jos auton tuottaa johonkin muuhun maahan kuin Suomi), lukuunottamatta kieli ongelmia?

    Jos tuotatan auton Suomeen, rekisteröidäänkö auto vientikilpiin kuten uudet autot?

    Jos ostan käytetyn auton Euroopasta onko mahdollista auto ostaa ilman ALV:ä?

    Muuttoauton rekisteröinnissä on hieman väljemmät säännöt kuin tuontiauton, niin onko mahdollista siinä vaiheessa kun muutan takaisin Suomeen lyödä ahtimet konepellin alle ja mennä tyytyväisenä rekisteröimään autoa, siten että ahtimetkin hyväksyttäisiin? Eli esimerkkinä olisi vaikka 2000 luvun Vette, mikä olisi alunperin ilman ahtimia.

    PS. Kuinkas tonne Finsharkille rekisteröityminen onnistuu? Viikon ollut tunnukset vetämässä. Pitääkö olla joku suosittelija?
     
  2. JJ

    JJ Gearhead

    Vihjattu Finnsharkille...
     
  3. groovyjay

    groovyjay 1st gear

    sharkki puoli pelittää. Sorry. :oops:
     
  4. Maamoottori

    Maamoottori 1st gear

    No en ainakaan vielä saanut tunnuksia toimimaan. Pitäisikö sähköpostiin tulla jokin ilmoitus?
     
  5. Maamoottori

    Maamoottori 1st gear

    Pystyisikö jokin muu harrastaja jeesaan noitten tuonti/vienti asioiden kanssa? Eikös nää kuitenkin mee samalla laila vaikka olisi Ford :)
     
  6. aba

    aba Gearhead

    Muuttoauton tuoneena, ainakin sen verran ettei autoon saa tehdä muutoksia oleskelumaassa rekisterin ulkopuolella, eli ahtimet pitää olla "muutos katsastettu " lähtömaassa.

    Yleisenä ohjeena voidaan pitää että muuttoauto hyväksytään sellaisenaan Suomen rekisteriin.
    En osaa sanoa tuosta vienti kilvityksestä, omasta mielestäni kun sen kerran tuottaa jenkeistä niin kannattaa kilvittää maassa jossa asuu. Riippuen maasta pitää olla erinäköisiä papereita.
    Sitähän pitää pitää rekisterissä sen 6 kk ja ulkomailla pitää olla asunut min 1 vuosi, tuotaessa pitää olla valmis todistamaan ulkomailla olo työnantajan todistuksella tai vaikka pankkitiliotteilla.
    ALV tais mennä siten että jos auto luokitellaan uudeksi niin osto ALVn saa takaisin mutta vastaavasti se pitää maksaa Suomeen.

    Muilta osin verotus menee sen maan mukaan johon autoa on rekisteröimässä. EU:n sisällä auton osto on helpompaa kuin Usasta tuonti, näin voisin kuvitella.
     
  7. Maamoottori

    Maamoottori 1st gear

    Vaaditaanko jokin papyrys siitä että ahtimet on ollut autoa ostettaessa jo autossa?
     
  8. aba

    aba Gearhead

    ei tartte olla ostettaessa, voit ostaa auton ja rekisteröidä sen asuinmaahan. Jossain vaiheessa laittaa ahtimet ko. maan lainsäännöstön raameissa. sitten tuot sen Suomeen.

    Eli jos ko maassa vaaditaan Ahtimille muutos katsastus niin se pitää tehdä, jos taas ahtimet saa laittaa vapaasti ilman muutoskatsastusta kukaanhan ei silloin tiedä missä vaiheessa se on sinne pistetty.
     
  9. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Kun jenkeistä tuo ei kukaa kysele mitään katsastuksia
     
  10. Maamoottori

    Maamoottori 1st gear

    Katsoin linkin sivut ja ilmeisesti tieto perustuun autokauppiaa käytännön kokemuksiin?

    Kyylätäänkö konttorilla tarkempaan 2000 luvun pelejä?
     
  11. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Siis tarkoitan amerikan pään muutoskatsastuksia ja merkintöjä otteessa koska niitä ei ole. Käytännössä on huomattu että on eduksi jos rakennelma on ollut sellaisenaan liikenteessä jossain muussa valtiossa ja käytännössä havaittu toimivaksi. Suurin päänsärky tuossa tapauksessa lienee päästöt ja teho/paino suhteen pysyminen sallitussa.
     
  12. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    ihan heittona mutta onko teho/paino jo tehtaalta tullessa liian iso.
     
  13. Maamoottori

    Maamoottori 1st gear

    Tarkoitatko katsastuksessa mitattavia päästöjä vai vastaavuustodistuksia päästöistä? Entä mistä konttorin setä tietää tehon?
     
  14. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Kaikkia päästöihin liittyvää. Setä tietää tehon dynolapusta jonka sä toimitat sille jotta saat leiman. Ja 10hp lisäys vakioon ei mene läpi
     
  15. aba

    aba Gearhead

    Ei välttämättä kysykkään mutta periaattessa muuttoauton saa Suomen kilpiin sellaisenaan kun se on muuttajan käytössä ollut lähtömaassa, tämä tarkoittaa ettei siihen ole tehty muutoksia lähtömaan rekisterin ulkopuolella. Kaikissa maissa ei muutoksia tarvitse merkitä mutta Suomen AKen tietäen ei se ainakaan pahenna asiaa.

    Tuo teho paino suhde on mielenkiintoinen, periaattessa, jos auto on ollut lähtömaan rekisterissä ko. tekniikalla sen pitäsi mennä Suomen kilpiin sellaisenaan, En uskalla päätäni pantiksi tosta kyllä pistää
     
  16. Maamoottori

    Maamoottori 1st gear

    Nythän ei olla tekemässä muutoskatsastusta. 2000 luvun auton tehoa lisätäessä jälkikäteen muutoskatsastuksessa, vaaditaan tehotodistus, päästötasoista todistus yms. Mutta jos esimerkkinä ostaisin Amerikasta 2000 luvun Corveten, joka olisi siellä jälkiahdettu. Toisin sen
    muuttoautona Suomeen. Eikö tälläinen pitäisi mennä suoraan kilpiin, ilman mitään todistuksia tehoista tai päästötasoista? Perustuen siihen että muuttoauto statuksella tuotava auto menee väljemmillä säännöillä.

    Kysymys 2: Olisiko sillä mitään väliä missä vaiheessa auto olisi ahdettu(? Jos yleisesti edes noissa Amerikan otteissa ole mitään mainintoja autoon tehdyistä muutoksista? Olettaen kuitenkin että ahtaminen olisi tehty ennen Suomeen rekisteröintikatsastusta ja väliaikasessa asumismaassani ei ole tehty auton rekisteröintiä jossa ahdin merkittäisiin otteeseen.


    Katsastuskonttorilta olen käynyt kyselemässä, mutta vastaus eroaa seuraavan katsastajan mielipiteestä. Eli tuntuu olevan hieman "harmaa" alue nämä muuttoautojen "varusteet". Tämän takia kyselen täällä että saisin tuntumaa miten on muutokset menneet läpi.
     
  17. Maamoottori

    Maamoottori 1st gear

    AKE:n ei voi mistään tietää missä vaiheessa muutokset on tehty jos alkuperämaan rekisteriotteessa ei ole merkintää muutoksista ja jos olen niin vähän aikaa ulkomailla että en joudu rekisteröimään autoa asumismaahan. Eli tämä jos esim tilaisin auton Ameriikasta Suomeen, Suomessa laittaisin auton vientikilpiin ja vientikilvillä ajelisin ulkomailla. Olenko hakoteillä?

    Minkälainen prosessi on vientirekisteröinti ja vientikilpien hankkiminen? Tehdäänkö autoon jonkinlainen tekninen syyni tässä yhteydessä?
     
  18. Maamoottori

    Maamoottori 1st gear

    Esimerkkinä mitä muuttoauto statustuksella saisi Suomessa kilpiin:
    http://www.westfield-sportscars.co.uk/

    No sumuvalo pitäisi laittaa mutta muuten pitäisi mennä heittämällä kilpiin. Tietysti että auto on ollut tieliikennekäyttössä jossain sivistysvaltiossa :lol:

    Edellä mainituttu on mahdoton saada muuten kilpiin koska hyväksynnät puuttuu.
     
  19. Maamoottori

    Maamoottori 1st gear

    Kuinka toimin jos tilaan jenkeista auton laivalla Suomeen ja tarkoituksena viedä se EU:n ulkopuolelle.


    Ilmeisesti joudun tekemään vientikilvityksen ja vientirekisteröinnin?

    Kuinka toimin satamassa(lähinnä tullin kanssa) kun haen auton satamasta? Joudunko maksamaan tullin ja ALV:n tässä vaiheessa
    vaikkakin tarkoituksena on lopulta tuoda se verovapaana(eli ilman tullia ja ELV:ä) takaisin Suomeen?

    Voinko ajaa sillä pakollisia siirtoja Suomessa (esim.korjaamolle) enenkuin vien sen väliaikaiseen asumismaahani ulkomaille? Tehdäänkö autoon rekisteröinti- tai määräaikaiskatsastusta vastaava katsastus tässä vaiheessa?
     
  20. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Pari vempelettä on toimitettu eurooppaan amerikasta suomen kautta ja ne ovat menneet tullipassilla rajan yli ilman mitään tullimaksuja. Passitus maksaa jonkun satasen. Vientirekisteröinnistä ei ole kokemusta kun noi vehkeet jäivät sinne pysyvästi.
     

Kerro tästä muillekin!