Fullsizestä peräkärry?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Timmo, 6.1.2004.

  1. Timmo

    Timmo 1st gear

    [​IMG]

    Miten lie jos rakentais jostain vanhasta pelistä moisen kärryn, jokohan joku seppä on väsännyt? Saisikohan tuon ihan jarrullisena kilpiin jos hankkii tehdasaisan tuohon? Toisaalta kevytkärryssähän taitaa raja mennä 750 kilon kohdalla, paljonkohan tuommoinen painaa jos rälläköi tuosta poikki ja tekee tukipalkin runkopalkkien väliin, etuseinä vaikkapa vanerista. Oviahan voi kanssa keventää.
     
  2. sbc350

    sbc350 Gearhead

    kaissinne 1 kaljakopan sais sitte laittaa kyytiin :grin:
     
  3. LilRedTruck

    LilRedTruck 1st gear

    Idea on hieno mutta käyttökelpoisuus sitten eri juttu. 750 kg on jarruttoman vaunun kokonaispaino, eli mitä isompi omapaino sitä pienempi kantavuus. Taitaa jäädä turhan painavaksi vaikka kuinka yrittäis keventää, riippuu tietysti tarpeestakin, jos esim. aattelis vaan makuuhuone käyttöä ei paljo kantavuutta tarvii.
     
  4. Timmo

    Timmo 1st gear

  5. weripuo

    weripuo Gearhead

    noi on muistaakseni molemmat jarrullisia vaunuja ainakin simpsoni. mut painaa silti alle 750kg.
     
  6. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Mites jos tollasen "½fullsize-kärriin" tekis "korin" lasikuidusta!
    Tulis kevyt, ja saattas olla ihan toimiva peli!

    Saattais vähän kääntää päitä jossain kaupunkiajossa :lol:
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Painonjakauma GM-farkussa on 50/50 , joten toi persus painaa noin karvan alta tonnin..
    Eli jarrullinen sen pitää olla. Painoa tosin saa pois helposti. Korvaa perän putkiakselilla, tankki pois , takapuskurin "filleri" pois ja kuori modatuilla kiinnikkeillä kiinni. yms.
    Ehkäpä pääsisi helposti tuohon 750 kg tyhjäpainoon. Silloin saisit jarruttoman hinattavan laitteen , jossa voisi nukkua.
    Mutta silti jarrullinen olisi fiksumpi.
    Farkun perässä moiseen voisi tunkea jarrullisena vielä tonnin tavaraa..
     
  8. Timmo

    Timmo 1st gear

    No johan on painava. Mutta kerta tuossa on jarrut valmiina akselissa niin ei kai se tarvii kun sylinterillä varustetun aisan ja kait siinä on oltava käsijarrukin. Farmilla näyttäis 200e maksavan jarruvehje mutta ei ole tietoa toimintaperiaatteesta, onko hydraulinen vai vaijerilla.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja jos ovela olisi, ei tekisi sitä etuseinää vanerista, vaan sovittaisi sen saman korin tuulilasin karmeineen ja rintapellin reunat, jotka ovat yhtäkaarevat kuin kori. Keskiosan hitsailisi sitten suorasta..
     
  10. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Hydraulisia jarruja ei enää sallita moisissa laitteissa, mut käsijarruvaijeria voinee hyödyntää työntöjarrussa (= kun vetoauto jarruttaa, vetokuula "työntää" aisan sisäosaa taaksepäin n 5 cm jolloin vaijeri kiristyy ja vetää jarrut päälle).
    Siis sama periaate kuin isoissa asuntovaunuissa ja trailereissa.
     
  11. Timmo

    Timmo 1st gear

    Mikäs tuossa hydraulisessa jarrussa, eikö saa olla missään kärryssä enää vai?
     
  12. -riku-

    -riku- 1st gear

    Täällä Jyväskylässä on yksi tuollainen farmin perästä tehty kärry. Sitä en tiedä onko se rekisterissä vai ei.
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Eiks ennemmin kantsis hommaa riittävän kantavuuden omaava traileri, jonka päällä rahtais koknaista full sizea joka sitten olis täytetty romulla?
     
  14. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Tou olis hyvä idea!
    Voisin myydä yhen olssin raadon halukkaille "rakentajille"
     
  15. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Ruåttissa näky ainakin avolavoista tehtyjä kärryjä... Eikös niitä ole Suomessakin?
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    onhan suomessa vaneistakin väännelty ueampikin kärry.
     
  17. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    El Caminossa olisi laidat valmiina.
     
  18. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Eiköhän katkasta olssi ja tehään siihen se sauna, kun ei asuntovaunua löytyny!
    Tulee vähän pien mut se ei oo pääasia!
     
  19. weripuo

    weripuo Gearhead

    toi sauna ois hieno kärryyn. kaverit tuolla turun puolessa rakensivat vanhasta 96 saapista peräkärrysaunan muutama vuosi sitten on ollut silloin liikenteessä paljon. nyky tilasta en tiedä.???
     
  20. Maria

    Maria 1st gear

    Tuliko tästä projektista ikinä mitään??
     

Kerro tästä muillekin!