Putkikardaani + automaatti?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Anonymous, 10.5.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko kokemuksia Fordin jäykän orkkiskardaanin sovittamisesta uudempaan TH-350:een tai kovaan laatikkoon? Miten onnistuu?

    Kiitos neuvoista.

    MK
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Speedway myy adapteria avokardaanille.
    Kysy esim US-Partsista.
     
  3. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Höh, jos ymmärsin oikein oli tarkoitus liittää moderni loota alkuperäiseen umpikardaaniin.
    Eli avokardaaniadapteri ei silloin pelaa.

    Chevyyn ('49-'54) moista sydeemiä ei ainakaan saa. Mutta minulla on hämärä muistikuva, että olisin jossakin Rod&Custom lehdessä nähdyt Fordin vastaavan adapterin mainoksen.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei onnistu putkikardaania käyttämällä. Kardaani on muutettava avomalliin.
     
  5. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    hetkinen nyt!!! mites eiks th-laatikot oo valovuosia pitempiä, ku lättis-koneen laatikot? Eli jos sellasen lodjun laittaa vakiokardaanille, ni joko kone loikkaa maskin läpi, tai perä tulee kurkkimaan takapuskurin alta... onko tohon vaihtoehtona muuttaa homma avokardaaniks (pulttaamalla Ford Vedeten laippa perään kiinni), tai laittamalla 50-lukusen Lincolnin automaatti (jonka sopivuudesta tosin en sano mitään)
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kardaania on tarkoitus lyhentää. Mutta jos ei onnistu tuo liitos, niin onnistuuko avokardaanin liittäminen esim. 28:n perään?

    MK
     
  7. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    kyllähän noihin muutossatseja saa ja oon aika varma, et toi vedeten laippa käy kans...
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    A-mallin eli esim -28 pinionin poorit taitaa olla eri kun uudemmissa. Uudempiin saa ainakin em. adapteria speedwaylta.
     
  9. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    taitaa olla juuri tuo ongelma noitten boorien suhteen, mutta eikös paremmin kestäis muutenki tollanen 30-luvun loppupuolen perä? jousenkiinnikkeetki sopis aika yksiin...
     
  10. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    Minun mielestä tuossa ei ole se sopivuus ainoa ongelma. Kun se putkikardaani ottaa vastaan/välittää vaihelootaan taka-akseliston pituussuntaiset voimat sekä kiertymisen.
    Ja taas avokardaanille suunnitellut laatikot eivät kestä tuota kuormitusta, niin siihen olisi tehtävä jonkinlainen runkoon kiinnitetty nivelpiste johon putkikardaani nivelöidään ja siitä sitten eteenpäin lyhyt (avo)kardaaninpätkä vaihelootalle.
    Kyllä turhan vaikeeksi menee. Jos saan arvata, kysymys on jostain prosenttien säästämisestä, vai miksi muuten tuommonen pitäisi tehdä??

    Niin ja jos liität avokardaanin alkup. perään, tuennan joutuu muuttamaan nelilinkiksi tai joksikin muuksi joka nuo edellämainitut voimat ottaa vastaan.



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Olds-homo 2004-05-10 15:44 ]</font>
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kiitos vastauksista, annoittepa ajattelemisen aihetta kerrakseen. Paras vaihtoehto siis olisi uudempi perä kardaaneineen uudempaan laatikkoon sovitettuna tai sitten vanhaa tekniikkaa kautta linjan. Uudempi laatikko, avokardaani ja nelilinkki tms. siis voisivat myös toimia?

    Varsinaista syytä perän säilyttämiseen ei ole muita kuin prosentit ja "period perfect". Eli ei taida olla järkeä?

    MK
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuosta avokardaaniksi muuttamisesta (yleisesti); mielipiteet jakautuvat aikalailla kun puhutaan tarvittavasta tuennasta.

    Kuultuja vaihtoehtoja:
    1) Ei tarvetta lisätuentaan.
    2) Panhardtanko (tai vastaava) tarvitaan.
    3) Muutettava nelilinkiksi.
     

Kerro tästä muillekin!